Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
EC 91

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door EC 91 »

Bibke schreef:Ongeval in Buizingen: NMBS en Infrabel in verdenking gesteld

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... teld.dhtml


Ook treinbestuurder ramp Buizingen in verdenking gesteld

http://nl.metrotime.be/2014/09/26/news/ ... g-gesteld/
Dit is een logische evolutie, nu nog zien hoe lang het nog duurt voor een proces begint en wie uiteindelijk veroordeeld zal worden. Ik vraag me wel af hoe het zit met het in verdenking stellen van een bedrijf waarvan de CEO van op het moment van het ongeval niet meer in functie is. Wat gebeurt er precies vooraleer die ex-CEO (of ex-andere topfuncties) eventueel persoonlijk ter verantwoording geroepen wordt?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door kika »

Vandaag is de herdenking in Buizingen, 5 jaar.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door overweg13 »

kika schreef:Vandaag is de herdenking in Buizingen, 5 jaar.
En daarbij stel ik me als Buizingenaar de vraag hoe lang je hiermee door moet gaan? Stel je voor dat je voor elk dodelijk wegongeval jaren aan een stuk herdenkingen moet organiseren. Dat zou wel eens een bloeiende business kunnen worden. Niet dat ik me niet kan inleven in de miserie van de nabestaanden, maar ik kan me ook voorstellen dat dit de verwerking van het drama alleen maar uitstelt en bemoeilijkt. Al zullen vele -ologen waarschijnlijk het tegendeel beweren. Ook dat is business...
Met vriendelijke groet

overweg13
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door kika »

Ik stel diezelfde vraag op pakweg 11 juli of 25 december. Voor mij hoeft het niet, maar als er daar een hoop mensen zijn die daar behoefte aan (denken te) hebben, waarom niet? Wat wél af en toe zinvol kan zijn is na bijvoorbeeld 5 jaar (willekeurige termijn) te kijken, waar staan we nu qua beveiliging in de spoorsystemen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door overweg13 »

kika schreef:Ik stel diezelfde vraag op pakweg 11 juli of 25 december. Voor mij hoeft het niet, maar als er daar een hoop mensen zijn die daar behoefte aan (denken te) hebben, waarom niet? Wat wél af en toe zinvol kan zijn is na bijvoorbeeld 5 jaar (willekeurige termijn) te kijken, waar staan we nu qua beveiliging in de spoorsystemen.
In dit geval is het niet eens een hoop mensen: waarschijnlijk niet eens alle nabestaanden, en een massa politici die ook hier garen uit hopen te spinnen.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door groentje »

Tja, de dood van een verkeersslachtoffer wordt inderdaad ook herdacht, in vroeger tijden met een kappelletje, vandaag eerder met zo'n SAVE-bord van Ouders van Verongelukte Kinderen, in het geval het een minderjarig slachtoffer betrof. En soms is het beter daar een bepaalde dag voor uit te trekken, dan er een heel jaar lang onder gebukt te moeten gaan.
Tom12

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Tom12 »

Het valt mij persoonlijk op dat de media precies niet (willen) beseffen dat er wel degelijk al een onderzoek is gevoerd. Het rapport is simpel online te bekomen en ik zie geen redenen om er aan te twijfelen. Waarom men dan nog steeds spreekt over "er is nog geen duidelijkheid" blijft mij een raadsel.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door kika »

Tom12 schreef:Het valt mij persoonlijk op dat de media precies niet (willen) beseffen dat er wel degelijk al een onderzoek is gevoerd. Het rapport is simpel online te bekomen en ik zie geen redenen om er aan te twijfelen. Waarom men dan nog steeds spreekt over "er is nog geen duidelijkheid" blijft mij een raadsel.
Gerechtelijk onderzoek is niet hetzelfde, de schuldvraag is er eentje die mensen graag beantwoord zien. Ik veronderstel dat je http://www.mobilit.belgium.be/nl/binari ... 207103.pdf bedoelt? Daar staat o.a. in dat het parket het sein in beslag heeft genomen, en niet heeft meegedeeld onder welke omstandigheden er is getest. Ik ben het verder met je eens dat er niet veel nieuws uit kan komen.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Eimai »

kika schreef:Gerechtelijk onderzoek is niet hetzelfde, de schuldvraag is er eentje die mensen graag beantwoord zien. Ik veronderstel dat je http://www.mobilit.belgium.be/nl/binari ... 207103.pdf bedoelt? Daar staat o.a. in dat het parket het sein in beslag heeft genomen, en niet heeft meegedeeld onder welke omstandigheden er is getest. Ik ben het verder met je eens dat er niet veel nieuws uit kan komen.
Dat viel me nu ook eens op met het laatste rapport over Remersdaal, ze konden ook niet testen of het eindsein van de trein van Logistics behoorlijk werkte omdat het in beslag was genomen, en dat die van Crossrail er misschien is opgereden omdat het niet gewerkt heeft. Als die cruciale elementen niet op hun werking getest kunnen worden omdat het gerecht het in handen heeft, hoe kan het OOIS dan een deftig onderzoek doen?

Overigens, een sein in beslag nemen, hoe doen ze dat? Paal afzagen en meepakken? Alle bedrading inclusief de besturingscomputers uitbreken?
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Beesty »

Eimai schreef:Overigens, een sein in beslag nemen, hoe doen ze dat? Paal afzagen en meepakken? Alle bedrading inclusief de besturingscomputers uitbreken?
Afzagen zou me straf lijken, dan lijkt het me eerder uitgraven.. :-) Maar theoretisch gezien is dat geen enkel probleem, het is en blijft een "overtuigingsstuk", dus als het moet dan moet het maar.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door kika »

Een schip dat aan de ketting wordt gelegd, komt ook niet mee naar het bureau :wink:
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door dentheo »

Maar bewijzen dat een lamp brandde lijkt mij wel moeilijk.
Theo
Groeten vanop de Heide
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door etoile du nord »

Trieste 6de verjaardag voor de nabestaanden ..... en alle treinreizigers
Toch willen we deze herinnering en andere in ere houden : elk slachtoffer van een treinongeval is er één tevéél , de trein zou het veiligste vervoermiddel moeten zijn en blijven !
Afbeelding
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door trainlovertje »

2,5 jaar nadat ze in verdenking gesteld werden, vindt het parket dat de drie partijen (de bestuurder, Infrabel en NMBS) zich moeten verantwoorden voor de rechtbank. De raadkamer beslist daarover op 24 april.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2913768
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door trainlovertje »

trainlovertje schreef:2,5 jaar nadat ze in verdenking gesteld werden, vindt het parket dat de drie partijen (de bestuurder, Infrabel en NMBS) zich moeten verantwoorden voor de rechtbank. De raadkamer beslist daarover op 24 april.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2913768
En toen volgde er... inderdaad, uitstel (voor onbepaalde duur):

http://www.nieuwsblad.be/cnt/blide_02848437
Plaats reactie