GEN pas klaar in 2019

Alles over reizigerstreinen in België.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Hogersluys »

Steven schreef:De 60/40 verdeling heeft niets met de oorsprong van het budget te maken want dat is voor de spoorwegen nog steeds federale materie. De 60/40 verdeling slaagt op de plaats van investering. 60% van de budgetten zouden naar werken in Vlaanderen moeten gaan en de rest naar Wallonië. De vraag is dus bij welk deel Brussel behoort, bij de 60 of de 40.
Ik weet niet of het al aan bod gekomen is maar daar kan ik antwoord op geven: Brussel blijft buiten de 60/40 regeling. Dus als iets in Brussel wordt gerealiseerd moet dat niet gecompenseerd worden in Vlaanderen of Wallonië.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Retard »

Maar het GEN ligt toch grotendeels op Vlaams grondgebied?
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door groentje »

Er kunnen projecten van nationaal belang uit de 60/40-verdeelsleutel gehaald worden. Het mag niet verbazen dat ook bij de selectie van die projecten dezelfde verdeelslseutel gebruikt wordt. Ik dacht (maar spreek me gerust tegen als het niet waar is) dat het GEN een van die projecten is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Er kunnen projecten van nationaal belang uit de 60/40-verdeelsleutel gehaald worden. Het mag niet verbazen dat ook bij de selectie van die projecten dezelfde verdeelslseutel gebruikt wordt. Ik dacht (maar spreek me gerust tegen als het niet waar is) dat het GEN een van die projecten is.
Het GEN zit volgens mij gewoon in de 60/40 hoor. Er zijn al gen-werven rond Nijvel stilgelegd omdat er in Vlaanderen niet genoeg werd uitgegeven.
bobby

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door bobby »

Gisteren de trein genomen in stopplaats Bockstaal.

doordat dit station net in de driehoek ligt, is de bediening van die station zeer beperkt.
ook qua het uitzicht en de inrichting scoort dit station zwak

dit station is men blijkbaar vergeten in het GEN investeringsplan...


Verder, waarom is er geen halte tussen Bockstaal en Brussel Noord? (bv terhoogte van het kanaal)
Laatst gewijzigd door bobby op 12 apr 2013, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Steve »

bobby schreef:Gisteren de trein genomen in stopplaats Bockstaal.

doordat dit station net in de driehoek ligt, is de bediening van die station zeer beperkt.
ook qua het uitzicht en de inrichting scoort dit station

dit station is men blijkbaar vergeten in het GEN investeringsplan...


Verder, waarom is er geen halte tussen Bockstaal en Brussel Noord? (bv terhoogte van het kanaal)
De bediening is niet meteen "zeer beperkt" hoor, enkel de L Dendermonde - Brussel-West (- Brussel-Zuid) kan er niet stoppen wegens geen perron. De vele andere treinen (L Brussel- Dendermonde, L Brussel-Aalst, L Eigenbrakel-Aalst + vrijwel alle P-treinen) stoppen er wel gewoon.

Het is ergens natuurlijk jammer dat er geen perron voor lijn 28 is (temeer daar de sporen pal onder het Bockstaelplein zelf passeren), maar anderzijds loopt de hele lijn tussen Brussel-Zuid en Bockstael parallel met de metro, die er amper langer over doet en veel frequenter rijdt. Naar Dendermonde zou het wel wat interessanter kunnen zijn, maar met de L vanuit de NZV + de P-treinen is er toch al een flink aanbod in die richting.

Verder, wat het uitzicht en de inrichting betreft (en dan zeker het deel dat binnen het metrogeheel ligt), volledig akkoord...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Steven »

bobby schreef: Verder, waarom is er geen halte tussen Bockstaal en Brussel Noord? (bv terhoogte van het kanaal)

Die was er vroeger, het station van Laken is echter al een hele tijd buiten dienst, recent heeft men de voetgangersbrug met bijhorende trappen naar de reeds langer verdwenen perrons ook verwijderd. Dit station werd gesloten omdat Bockstael werd geopend en aldaar aansluiting gaf op de metro.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Steve »

Nu we het er toch over hebben: in de buurt zie je goed dat er behalve de twee sporen die nu zowel lijn 28 als lijn 50 vormen, nog de nodige voorzieningen zijn voor twee bijkomende sporen. Waar de twee lijnen samenkomen net vóór de koninklijke halte loopt er een brede berm tot aan het kanaal, daar staan er twee grote pijlers, en na het kanaal blijft die berm lopen tot waar lijn 50 ombuigt richting Brussel-Noord.

Hebben hier ooit sporen gelegen? Was het de bedoeling om lijn 28 op z'n hele traject twee eigen sporen te geven (al dan niet met ongelijkvloerse kruising met lijn 50)? Ik vind er bitter weinig over terug, behalve een lichtroze lijn op de Wikipedia-pagina van lijn 28 (http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_28), wat doorgaans betekent dat de sporen in kwestie opgebroken zijn.

Volgens (het overigens fantastische) Hemels Brussel (http://gis.irisnet.be/bruciel/) hebben er in ieder geval nooit sporen gelegen, of ze moeten er maar heel kort gelegen hebben (tussen twee opnames in). Je ziet in ieder geval wel dat er een aantal huizen en andere constructies voor gesneuveld zijn (vergelijk 1930/1935 met 1953), in 1953 is er zelfs een brug geplaatst over de Paleizenstraat, maar in 2004 is daar alweer niets van te zien.

Een GTI avant la lettre?!
bobby

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door bobby »

Steve schreef:Nu we het er toch over hebben: in de buurt zie je goed dat er behalve de twee sporen die nu zowel lijn 28 als lijn 50 vormen, nog de nodige voorzieningen zijn voor twee bijkomende sporen. Waar de twee lijnen samenkomen net vóór de koninklijke halte loopt er een brede berm tot aan het kanaal, daar staan er twee grote pijlers, en na het kanaal blijft die berm lopen tot waar lijn 50 ombuigt richting Brussel-Noord.

Hebben hier ooit sporen gelegen? Was het de bedoeling om lijn 28 op z'n hele traject twee eigen sporen te geven (al dan niet met ongelijkvloerse kruising met lijn 50)? Ik vind er bitter weinig over terug, behalve een lichtroze lijn op de Wikipedia-pagina van lijn 28 (http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_28), wat doorgaans betekent dat de sporen in kwestie opgebroken zijn.

Volgens (het overigens fantastische) Hemels Brussel (http://gis.irisnet.be/bruciel/) hebben er in ieder geval nooit sporen gelegen, of ze moeten er maar heel kort gelegen hebben (tussen twee opnames in). Je ziet in ieder geval wel dat er een aantal huizen en andere constructies voor gesneuveld zijn (vergelijk 1930/1935 met 1953), in 1953 is er zelfs een brug geplaatst over de Paleizenstraat, maar in 2004 is daar alweer niets van te zien.

Een GTI avant la lettre?!

als je goed kijkt dan zal je zien dat in 1930/35 de sporen over de "oude bedding" & "oude kanaalbrug" liepen en dat in de foto van 1953 de sporen over de huidige bedding /kanaalbrug lopen
ik vermoed dat men op een bepaald moment een nieuwe kanaalbrug (ter vervanging van de oude) nodig had en dat men dat die nieuwe naast die oude gebouwd heeft; nadien heeft men dan de oude afgebroken...



volgens de foto van 1930/35 had die oude brug een middenpijler... (zou dus ook kunnen zijn dat die brug weg moest om de tonnemaat van het kanaal te vergroten)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Steven »

Inderdaad, blijkbaar heeft men daar alles is veranderd met een nieuwe brug te leggen. Je kan zelfs de wisselstraten zien liggen. In 1935 voegde L50 in op L28, nu is dat omgekeerd op basis van de wissels. Om naar L28 te gaan moeten de wissels nu in de afwijkende stand liggen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Steve »

Goed opgemerkt, alles is dus blijkbaar gewoon opgeschoven.

De resterende bedding zou wel nuttig kunnen zijn als er treinen vanuit het noorden of oosten (Schaarbeek en/of Schuman) naar lijn 28 geleid worden (wat momenteel echter niet voorzien is in de GEN-plannen, enkel de bestaande verbinding naar Jette zou benut worden). Al zou je natuurlijk wel een ongelijkvloerse kruising met lijn 50 nodig hebben om de capaciteit echt te vergroten.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door kika »

groentje schreef:Ik moet wel bekennen dat omleiden via Schuman minder erg is dan via het westerringspoor. Ja, de grote 3 laat je links liggen, maar Schuman is, in tegenstelling tot Weststation en Simonis, wél een belangrijke bestemming, die bovendien beter en sneller zou mogen worden bediend, ook en net om die metro te ontlasten.
En L26 is hopeloos onderbedeeld. Als je ziet hoeveel mensen er in Merode op/af stappen bij de metro om naar Centraal te gaan. Of hoe dat er na 8u niets meer rijdt, zelfde met weekends. Terwijl er zeker een hoop 'highlights' zijn, bedrijven, universiteiten, NAVO, musea, overstap op ander vervoer… Langs alle kanten is er dus ruimte voor verbetering.
Westerringspoor en omgeving hebben meer tijd nodig om zich te ontwikkelen. Een goede bediening is daarbij van vitaal belang, maar overkill is ook nutteloos, zeker als daarbij geen enkele grote bestemming wordt aangedaan. En massaal lege treinen laten rijden, op een moment dat er zwaar wordt bespaard, het is een heikele beslissing... Kortom, een doorgedreven halfuursdienst die bovendien doorrijdt naar Brussel-Zuid (de kruisingen zijn weliswaar niet ideaal, maar wel haalbaar), zou moeten volstaan, de eerstkomende tijd.
Zoiets als in eerdere plannen waarbij er een ritje Aalst-bockstael-nzv-Aalst wordt gedaan? Zijn vast nog meer dergelijke mogelijkheden, waarbij het westerringspoor wordt aangedaan en een andere belangrijke as (NZV/Schuman/Oosterring?) of niet?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Retard »

Jannie Haek lanceert idee van kleine spoorring rond Brussel

Het grote GEN-project voor een beter spoorverkeer in Brussel is nog niet voor onmiddellijk. Omdat er toch dringend iets moet gebeuren, heeft de topman van de NMBS Holding, Jannie Haek, sneller realiseerbare oplossingen gesuggereerd, schrijft de krant Le Soir vandaag. Haek denkt aan een kleine spoorring rond de hoofdstad of een nieuwe tunnel.

De drie spoorbazen (van NMBS, Infrabel en de NMBS-Holding) hebben het meerjaren investeringsplan van de NMBS-groep voorgesteld aan de leden van de economische en sociale raad van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Haek heeft er mobiliteitsoplossingen uiteengezet die Brussel kunnen dienen zonder te moeten wachten op de voltooiing van het GEN, ten vroegste in 2025.

Om Brussel te ontlasten, stelt hij bijvoorbeeld voor om een kleine spoorring aan te leggen. Het zou gaan om een lus van 46 km, met de bestaande lijnen L26 en L28 als basis. Er zouden een twintigtal stations bediend worden. Tegen 2016 kan dat rond zijn, zo luidt het.

Een andere suggestie bestaat erin een nieuwe tunnel aan te leggen tussen Vorst en Schaarbeek. Daardoor zou een aantal treinen niet meer door de verzadigde as tussen Brussel-Zuid en Brussel-Noord moeten.

De twee suggesties zijn momenteel evenwel niet opgenomen in het ontwerp van meerjarenplan dat bestudeerd wordt en waarover de Gewesten een advies moeten geven, zo verduidelijkt Le Soir.
carlos

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door carlos »

Retard schreef:Jannie Haek lanceert idee van kleine spoorring rond Brussel

Het grote GEN-project voor een beter spoorverkeer in Brussel is nog niet voor onmiddellijk. Omdat er toch dringend iets moet gebeuren, heeft de topman van de NMBS Holding, Jannie Haek, sneller realiseerbare oplossingen gesuggereerd, schrijft de krant Le Soir vandaag. Haek denkt aan een kleine spoorring rond de hoofdstad of een nieuwe tunnel.

De drie spoorbazen (van NMBS, Infrabel en de NMBS-Holding) hebben het meerjaren investeringsplan van de NMBS-groep voorgesteld aan de leden van de economische en sociale raad van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Haek heeft er mobiliteitsoplossingen uiteengezet die Brussel kunnen dienen zonder te moeten wachten op de voltooiing van het GEN, ten vroegste in 2025.

Om Brussel te ontlasten, stelt hij bijvoorbeeld voor om een kleine spoorring aan te leggen. Het zou gaan om een lus van 46 km, met de bestaande lijnen L26 en L28 als basis. Er zouden een twintigtal stations bediend worden. Tegen 2016 kan dat rond zijn, zo luidt het.

Een andere suggestie bestaat erin een nieuwe tunnel aan te leggen tussen Vorst en Schaarbeek. Daardoor zou een aantal treinen niet meer door de verzadigde as tussen Brussel-Zuid en Brussel-Noord moeten.
De twee suggesties zijn momenteel evenwel niet opgenomen in het ontwerp van meerjarenplan dat bestudeerd wordt en waarover de Gewesten een advies moeten geven, zo verduidelijkt Le Soir.

een tunnel van Vorst naar Schaarbeek, dan kan je evengoed een extra pijp aanleggen via de NZ-verbinding.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Steven »

Die tunnel van vorst naar Schaarbeek is net die extra koker van de nzv doch maakt men zo lang omdat het anders toch te veel wringen is. Bijkomende krijg je dus ook ondergrondse perrons in Brussel noord en zuid.
Plaats reactie