GEN pas klaar in 2019

Alles over reizigerstreinen in België.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

GEN pas klaar in 2019

Bericht door Stef »

Gewestelijk Expressnet rond Brussel pas klaar in 2019

Raad van State schorst vergunning werken Linkebeek


Het Gewestelijk Expressnet (GEN), dat Brussel beter en sneller bereikbaar moet maken voor spoorpendelaars, is pas in 2019 klaar. Dat is drie jaar later dan tot nog toe gepland.

(tijd) - De oorzaak van de nieuwe vertraging is de schorsing van een vergunning voor de uitbreiding van de sporen van lijn 124 (Brussel-Nijvel) op het grondgebied van de faciliteitengemeente Linkebeek, ten zuiden van Brussel. De gemeente was in beroep gegaan bij de Raad van State en kreeg gelijk omdat er procedurefouten zijn begaan, zo meldt infrastructuurbeheerder Infrabel.

Infrabel wil op het bewuste traject het aantal sporen verdubbelen tot vier, zoals dat op de meeste lijnen richting Brussel nu al het geval is. 'Een vergunning krijgen bij het Vlaams gewest neemt twee tot drie jaar in beslag en daardoor zal de volledige afwerking van het GEN een evenredige vertraging oplopen', aldus Infrabel. Het GEN zal dus pas volledig klaar zijn in 2019 in plaats van in 2016.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door LML »

Verschiet ik niet van...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door groentje »

En de schuld van het Vlaams Gewest, de vergunning is geschorst op procedurefouten, dus haar verantwoordelijkheid. Dat Infrabel wellicht niet meteen rouwig is dat nog maar eens een grote werf wat kan worden uitgesteld (echt haastig lijken ze me niet), valt me echter ook op.
ronny
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door ronny »

groentje schreef:En de schuld van het Vlaams Gewest, de vergunning is geschorst op procedurefouten, dus haar verantwoordelijkheid. Dat Infrabel wellicht niet meteen rouwig is dat nog maar eens een grote werf wat kan worden uitgesteld (echt haastig lijken ze me niet), valt me echter ook op.
Maar de klacht is wel ingediend door de franstaligen. Dus de franstaligen dienen een klacht in om andere franstaligen te pesten. Wat een raar landje is dit toch. :mrgreen:
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Teach2 »

En het strafste, of moet ik zeggen triestigste, is dat ik er nu al geld durf op zetten dat zelfs in 2019 de boel nog steeds NIET klaar zal zijn...
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door dentheo »

ronny schreef:
groentje schreef:En de schuld van het Vlaams Gewest, de vergunning is geschorst op procedurefouten, dus haar verantwoordelijkheid. Dat Infrabel wellicht niet meteen rouwig is dat nog maar eens een grote werf wat kan worden uitgesteld (echt haastig lijken ze me niet), valt me echter ook op.
Maar de klacht is wel ingediend door de franstaligen. Dus de franstaligen dienen een klacht in om andere franstaligen te pesten. Wat een raar landje is dit toch. :mrgreen:
De meeste bewoners langs die spoorweg zien de trein waarschijnlijk liefst van al zolang mogelijk wegblijven... en dat is onafhankelijk van de taal.
Theo
Groeten vanop de Heide
Duikbril AM86

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Duikbril AM86 »

Op de website van Infrabel vinden we het volgende persbericht lees vooral het zwart onderstreepte!
Hopelijk vormt dit geen excuus voor de NMBS om op de frequentie verhoging op alle andere GEN lijnen (buiten de lijn 124) weer wat uit te stellen.

22-04-2010
Vernietiging van vergunning voor het op 4 sporen brengen van de lijn 124 (Brussel – Nijvel) zorgt voor uitstel van de volledige indienststelling van het GEN tot 2019

Ten gevolge van het beroep dat werd ingediend door de gemeente Linkebeek, werd de vergunning voor het op 4 sporen brengen van de lijn 124 (Brussel – Nijvel) in het Vlaams Gewest vernietigd door de Raad van State omwille van procedurefouten. Infrabel heeft akte genomen van deze beslissing en beraadt zich nu over de te volgen procedure om een nieuwe vergunning te verkrijgen. Jammer genoeg zorgt deze vernietiging ervoor dat de werken op deze lijn minder snel vorderen en bijgevolg dat de volledige indienststelling van het GEN vertraging oploopt.

Volledige indienststelling van het GEN voor 2019

Na een evaluatie van de situatie, heeft het directiecomité van Infrabel vastgesteld dat, als gevolg van de vertragingen die de vernietiging van de vergunning veroorzaakt, de werken voor het op 4 sporen brengen op de lijn 124 (Brussel – Nijvel) niet afgewerkt zullen kunnen worden binnen de voorziene termijn, namelijk tegen 2016.

Vermits een vergunning in het Vlaams Gewest noodzakelijk is voor de volledige afwerking van het GEN, en het verkrijgen van een nieuwe vergunning twee tot drie jaar in beslag kan nemen, zal hierdoor ook de volledige afwerking van het project een evenredige vertraging oplopen, tot in 2019.

Infrabel betwist de beslissing van de vernietiging niet, maar betreurt wel de gevolgen van deze beslissing: een vertraging van de werken op dit baanvak en bijgevolg ook op de volledige indienststelling van het GEN. Deze beslissing heeft weliswaar geen rechtstreekse impact op de overige werven van het GEN-project, die volgens de normale planning kunnen worden voortgezet, maar toch zal het GEN pas volledig in dienst genomen kunnen worden wanneer alle betrokken lijnen 4 sporen zullen tellen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Shrek »

De GEN-treinen op L124 rijden natuurlijk niet alleen daar, ze rijden verder tot Leuven of Ottignies. Zolang L124 niet af is is het logisch dat die treinen naar Leuven en Ottignies ook niet rijden he :wink:
Duikbril AM86

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Duikbril AM86 »

Ik zie echter niet goed in waarom de GEN lijn Denderleeuw - Geraadsbergen - Halle - Vilvoorde en de GEN lijn Dendermonde - Weststation, GEN lijn Zottegem -Denderleeuw - Brussel - Leuven nog niet zou kunnen rijden volgens een GEN frequentie als daar al voldoende sporen zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Shrek »

Duikbril AM86 schreef:Ik zie echter niet goed in waarom de GEN lijn Denderleeuw - Geraadsbergen - Halle - Vilvoorde en de GEN lijn Dendermonde - Weststation, GEN lijn Zottegem -Denderleeuw - Brussel - Leuven nog niet zou kunnen rijden volgens een GEN frequentie als daar al voldoende sporen zijn.
Ik denk dat ze met een gedeeltelijke indienstname dan ook die lijnen bedoelen :wink:
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door bobke »

Die nieuwe lijnen kunnen pas in dienst genomen worden (ook al zijn ze al klaar) als de nieuwe treinstellen (Desiro ML) er voor zijn zeker? Dus 2012?
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Hogersluys »

^^De desirios zullen versleten zijn eer het GEN eigenlijk is gebruik zal worden genomen.
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door eagleheart »

hoi,

gaan die desiro's dan niet ingezet worden zolang het gen niet af is?

mvg
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Steven »

ja hoor de desiro's zijn = 305 motorstellen waarvan er 95 bedoeld zijn voor het GEN, maar dat materieel zal eerder ingezet worden dan dat het net volledig klaar is. Je kan moeilijk treinen zomaar even 9 jaar aan de kant zetten ;-).
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door bobke »

och met de locs 18 zijn ze al goed onderweg :cry:
Plaats reactie