GEN pas klaar in 2019

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:Het had in Vlaanderen in het Nederlands moeten gebeuren. Simpel, alleen jammer dat blijkbaar de francofonie dat na al die decennia nog steeds niet wil begrijpen.
Jamaar het was ook in het Nederlands gebeurd :roll:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Asterix »

Wat was dan het probleem?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22527
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Steven »

Dat een deel van het project in een faciliteiten gemeente ligt, dat de taalregels niet altijd eenduidig zijn en daardoor voor misbruik vatbaar zijn zoals hier het geval is. Kortweg die burger heeft gewoon misbruik gemaakt van een hiaat in de wet om heel de winkel tegen te houden.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Teach2 »

Jeroen schreef:Wat was dan het probleem?
Dat, omdat een paar vierkante meter van het hele traject in Vlaanderen ligt, alles ééntalig Nederlands moest zijn. Jawel, in dit apenland is het zo dat vanaf het moment dat één grassprietje zich op Vlaams grondgebied bevindt, er geen letter Frans meer in heel dat dossier mag staan, ook al ligt 99,99% van het project op Brussels, en dus tweetalig grondgebied.

Men had dus niet te weinig gedaan, men had te veel gedaan.

Zoiets idioots kan natuurlijk alleen in België.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Stijn91 »

Blijkbaar is het een Nederlander die al X aantal jaren in Ukkel woont en tegen de uitbreiding is die dacht om het nog een beetje te verlengen.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Retard »

Gewestelijk Expresnet pas voltooid in 2025

Het Gewestelijk Expresnet (GEN), dat het spoorverkeer rond Brussel moet verbeteren, heeft opnieuw vertraging. Het project zou aanvankelijk in 2012 afgerond zijn. Het nieuwe meerjareninvesteringsplan van het Belgische spoor, dat momenteel besproken wordt, voorziet de laatste werven voor het voorstadsnet in 2025. Dat schrijft Le Soir.

Het plan vermeldt ook de uitbreiding van de Noord-Zuidas, de belangrijke verbinding langs waar 1.200 treinen per dag rijden, maar reikt geen oplossing aan. Op spitsuren rijden er 96 treinen per uur door de Noord-Zuidas en de NMBS verwacht dat dat er tegen 2030 137 zullen zijn. De capaciteit van de Noord-Zuidas moet dus dringend vergroot worden, maar de meest efficiënte oplossing, een nieuwe spoortunnel, is te duur.

Het meerjarenplan moet tegen het einde van het eerste semester van 2013 definitief goedgekeurd worden.
pietmol

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door pietmol »

Retard schreef:Gewestelijk Expresnet pas voltooid in 2025

Het Gewestelijk Expresnet (GEN), dat het spoorverkeer rond Brussel moet verbeteren, heeft opnieuw vertraging. Het project zou aanvankelijk in 2012 afgerond zijn. Het nieuwe meerjareninvesteringsplan van het Belgische spoor, dat momenteel besproken wordt, voorziet de laatste werven voor het voorstadsnet in 2025. Dat schrijft Le Soir.

Het plan vermeldt ook de uitbreiding van de Noord-Zuidas, de belangrijke verbinding langs waar 1.200 treinen per dag rijden, maar reikt geen oplossing aan. Op spitsuren rijden er 96 treinen per uur door de Noord-Zuidas en de NMBS verwacht dat dat er tegen 2030 137 zullen zijn. De capaciteit van de Noord-Zuidas moet dus dringend vergroot worden, maar de meest efficiënte oplossing, een nieuwe spoortunnel, is te duur.

Het meerjarenplan moet tegen het einde van het eerste semester van 2013 definitief goedgekeurd worden.

vraagje:
die eventuele extra koker in de NZ verbinding, op wiens budget komt die in de 60/40 verdeling?

gezien de WalloBru zou de 40% logisch zijn...
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door deadlock »

Ik denk dat die koker zelfs voor Nederland, Frankrijk en Duitsland nog beneficiair zou kunnen zijn. Gewoon compleet uit federaal budget betalen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22527
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Steven »

De 60/40 verdeling heeft niets met de oorsprong van het budget te maken want dat is voor de spoorwegen nog steeds federale materie. De 60/40 verdeling slaagt op de plaats van investering. 60% van de budgetten zouden naar werken in Vlaanderen moeten gaan en de rest naar Wallonië. De vraag is dus bij welk deel Brussel behoort, bij de 60 of de 40.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Retard »

Brussel levert laatste vergunning Expresnet af

Het Brussels gewest heeft alle noodzakelijke bouwvergunningen afgeleverd voor de realisatie van het Gewestelijk Expresnet. De laatste vergunning werd tot tweemaal toe vernietigd omdat niet alles ook in het Nederlands gebeurde, maar het blijkt nu toch niet nodig de procedures helemaal opnieuw te doorlopen, schrijft Le Soir.

De bewuste vergunning om de lijn Brussel-Nijvel ter hoogte van Ukkel op vier sporen te brengen, werd vernietigd omdat het station van Linkebeek deels op Vlaams grondgebied zou liggen. De vergunning voor een gedeeltelijke afbraak moest dus ook in het Nederlands worden opgesteld. Omdat dit niet gebeurde, dreigde de hele procedure opnieuw doorlopen te moeten worden, met alle vertraging vandien.

Maar na onderzoek van landmeters en experten blijkt het station nu toch volledig op Vlaams grondgebied te liggen, aldus Le Soir. Het Brussels gewest moest dus helemaal geen vergunning afleveren voor de afbraak, ook niet in het Nederlands.

Brussel kan zich nu dus beperken tot het vergunnen van de ontdubbeling van de sporen en de bouw van een halte, zonder de hele procedure voor het station van Linkebeek opnieuw te moeten doorlopen. Staatssecretaris Rachid Madrane heeft de vergunning woensdag dan ook prompt getekend.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door groentje »

@Steven: deadlock zat nog zo ver niet van de waarheid. Brussel wordt uit de verdeelsleutel gehouden, omdat de doortocht voor zowel Vlaanderen als Wallonië (en het buitenland, maar daar hebben zij natuurlijk geen boodschap aan) belangrijk is. Dat wil dus zeggen dat het Brusselse aandeel niet vastligt, maar kan fluctueren. En vaak genoeg is dat niet in het voordeel van Brussel...
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Retard »

Sint-Genesius-Rode vraagt treinverbinding met Brussel-Zuid

De gemeenteraad van Sint-Genesius-Rode heeft gisteravond een motie goedgekeurd waarin het bij Infrabel en minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille aandringt dat ook na de verdubbeling van het aantal sporen in het kader van de uitbouw van het gewestelijk expressnet (GEN) vanuit Rode een rechtstreekse verbinding met Brussel-Zuid behouden blijft. De motie was een initiatief van Tom De Spiegeleer van de Vlaamse eenheidslijst Respect.

"Infrabel belooft dat na uitbreiding van het aantal sporen op de lijn Brussel-Nijvel er per uur 4 GEN-treinen richting Brussel zullen rijden. Het zou echter een grote achteruitgang zijn voor de pendelaar van Rode dat die treinen niet Brussel-Zuid en de Noord-Zuid-as aandoen, maar Brussel-West en dat men vervolgens nog de metro moet nemen om op zijn bestemming te geraken", aldus De Spiegeleer.

Op voorstel van de Franstalige meerderheid van Sint-Genesius-Rode zal het gemeentebestuur proberen alle gemeenten langs deze spoorlijn Brussel-Nijvel achter de motie te krijgen in de hoop op die manier een gemeenschappelijke brief te kunnen sturen. De Spiegeleer ging akkoord met dit amendement, maar sprak wel de hoop uit dat zulks niet leidt tot "een gigantische vertraging" en een verdeelde opstelling van de betrokken gemeenten.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Kristofke »

En voila we zijn weeral begonnen voor een rondje lobby'en. Alles moet door de Noord Zuid verbinding.

Meteen de factuur sturen naar die gemeente met zulke vragen. Dat is dan 10 miljoen euro of zo per gemeente, misschien dat er dan over tien jaar eindelijk een verdubbeling kan komen, ofdat geen enkele gemeente nog interesse heeft ;)
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door groentje »

Kan je het hen kwalijk nemen? Je krijgt de overlast van een pak meer treinen, en wordt beloond met langere reistijden naar de belangrijkste bestemmingen in het centrum van de stad... Want hoe graag ik het anders zou willen zien, en hoezeer ik ook geloof dat er alleen wat kan veranderen als de frequentie naar het westerringspoor verhoogt, momenteel is er bijzonder weinig in de buurt te vinden waarheen de mensen willen gaan.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: GEN pas klaar in 2019

Bericht door Steve »

Inderdaad... de verbinding met het centrum is in de hele zuidrand nu al zo slecht (niet alleen in Sint-Genesius-Rode, maar ook en vooral in Ukkel en Vorst), en dan zou men de enige strohalm die het GEN is dan nog eens omleiden via Brussel-West, en dus iedereen op de nu al zo verzadigde metro sturen.

Exact hetzelfde geldt ook voor het noord-westen, want diezelfde trein zou verder rijden naar Jette en Dendermonde, die dus ook elke rechtstreekse verbinding met de N-Z zouden verliezen (waar er nu tientallen treinen - volle! - per dag zijn).

In het aanvankelijke plan voor het GEN waren de zaken goed gebalanceerd, maar in de laatste versie (gemaakt door een of ander studiebureau) zijn een aantal zaken sterk scheefgetrokken. Vanuit Jette zouden er bijvoorbeeld twee verbindingen naar West-gaan (in de spits 8 treinen per uur, daar waar er nu met wat geluk eentje per uur bijna halfleeg rondrijdt!) en eentje naar Schuman, en helemaal niets meer naar de NZV. Volledig akkoord dat men de NZV ietwat moet ontzien, maar het moet redelijk blijven. De verbindingen met West en Schuman zijn zeer handig en moeten behouden blijven, maar men moet niet blindelings ALLES daarlangs sturen om de NZV zoveel mogelijk te kunnen voorbehouden voor doorgaande treinen. Een zoveelste bewijs dat het GEN amper de Brusselaars dient. In het oorspronkelijke plan zou er vanuit Jette anderhalve verbinding naar West gaan, anderhalve naar de NZV, en eentje naar Schuman, en dat zou perfect zijn.

Nog zoiets: in het oorspronkelijke plan was er een rechtstreekse verbinding Schuman - luchthaven (een van de redenen waarom heel de Schuman-Josaphattunnel gebouwd wordt!), in het nieuwe plan is daar ook geen sprake meer van. Niets van te begrijpen....

Beelden zeggen zoveel meer dan woorden:

Oorspronkelijke plan, zeer goed uitgebalanceerd:
Afbeelding Het nieuwe plan, dat als enige doel lijkt te hebben om de NZV bijna volledig te ontlasten en waarbij al de rest totaal wordt opgeofferd:
Afbeelding
Plaats reactie