Toeristentreinen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Toeristentreinen

Bericht door Steve »

Volgens mij mag je perfect in Antwerpen-Centraal overstappen: de regel dat je hetzelfde baanvak niet meermaals mag berijden geldt niet binnen zones, en laat Berchem en Centraal nu net deel uitmaken van dezelfde zone.

Op de IC Antwerpen - Oostende worden sommige treinen door M6 gedaan, maar op drukke dagen zal het altijd wel onvermijdelijk zijn dat bepaalde treinen voller zullen zitten dan andere.

Verder kun je volgens mij moeilijk verwachten dat er vanuit Lier - waar er in verhouding tot het aantal inwoners al heel wat treinen rijden - op elk moment een rechtstreekse trein naar Blankenberge zou rijden. Buiten de zomer is het daar trouwnens een pak rustiger, en met de ongeveer 20.000 vaste inwoners daar heb je nu ook niet bepaald treinen in alle windrichtingen nodig als je in Brugge, Gent en/of Brussel prima kunt overstappen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Toeristentreinen

Bericht door overweg13 »

Ik twijfel eraan of die redenering met zones klopt. Ik heb destijds eens gevraagd of wij uit Halle mochten overstappen in Brussel-Noord i.p.v. Zuid, om dezelfde reden, nl. treinen die al vol zitten in Zuid, maar de NMBS heeft me toen geantwoord dat het niet mocht.
Ik vraag me echter af of er geen 2 uitzonderingen zijn, nl. Pepinster/Verviers om naar Spa door te reizen, en precies ook Berchem/Antwerpen-C. Misschien kan een meelezende tbg uitsluitsel geven.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Toeristentreinen

Bericht door Steve »

De Vervoersvoorwaarden lijken me toch vrij duidelijk:
De reiziger mag dezelfde lijn of hetzelfde baanvak slechts tweemaal berijden om een snellere
aansluiting te bekomen, indien op de plaats waar twee lijnen samenkomen de treinen geen
aansluiting geven. Deze bepaling is niet van toepassing binnen eenzelfde zone.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Toeristentreinen

Bericht door Treinenman »

Steve schreef:Volgens mij mag je perfect in Antwerpen-Centraal overstappen: de regel dat je hetzelfde baanvak niet meermaals mag berijden geldt niet binnen zones, en laat Berchem en Centraal nu net deel uitmaken van dezelfde zone.

Op de IC Antwerpen - Oostende worden sommige treinen door M6 gedaan, maar op drukke dagen zal het altijd wel onvermijdelijk zijn dat bepaalde treinen voller zullen zitten dan andere.

Verder kun je volgens mij moeilijk verwachten dat er vanuit Lier - waar er in verhouding tot het aantal inwoners al heel wat treinen rijden - op elk moment een rechtstreekse trein naar Blankenberge zou rijden. Buiten de zomer is het daar trouwnens een pak rustiger, en met de ongeveer 20.000 vaste inwoners daar heb je nu ook niet bepaald treinen in alle windrichtingen nodig als je in Brugge, Gent en/of Brussel prima kunt overstappen.
Ja, maar als je met mensen op stap gaat naar Blankenberge die bv slecht te been zijn, is een rechtstreekse trein toch handiger dan overstappen... soms moet je dan al rennen naar een ander perron om de trein niet te missen & als je deze mist een uur wachten op de volgende trein. En dan minstens een half uur of langer onderweg zijn dan met een rechtstreekse trein. Geef mij maar de (rechtstreekse) toeristentrein. Daarom ga ik niet meer buiten de zomer naar Blankenberge.

Vanuit sommige regio's rijden buiten de zomer wel extratreinen naar Blankenberge.
Waarom rijden er niet enkele vanuit de kempen of vanuit Lier, is dit onmogelijk?
De trein is altijd een beetje reizen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Toeristentreinen

Bericht door Steve »

Treinenman schreef: Ja, maar als je met mensen op stap gaat naar Blankenberge die bv slecht te been zijn, is een rechtstreekse trein toch handiger dan overstappen... soms moet je dan al rennen naar een ander perron om de trein niet te missen & als je deze mist een uur wachten op de volgende trein. En dan minstens een half uur of langer onderweg zijn dan met een rechtstreekse trein. Geef mij maar de (rechtstreekse) toeristentrein. Daarom ga ik niet meer buiten de zomer naar Blankenberge.

Vanuit sommige regio's rijden buiten de zomer wel extratreinen naar Blankenberge.
Waarom rijden er niet enkele vanuit de kempen of vanuit Lier, is dit onmogelijk?
Maar met die redenering moet je vanuit het halve land rechtstreekse treinen inleggen naar allerlei denkbare bestemmingen, en dat is nu eenmaal onmogelijk.

Extratreinen buiten de gewone toeristentreinen rijden bijna steeds op de as Brussel - Gent - Brugge, dat is de logische toegangsweg naar de kust en is qua potentieel (zowel aantal inwoners als reëel aantal reizigers) van heel andere koek dan dunner bevolkte regio's.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Toeristentreinen

Bericht door Treinenman »

Het was maar een voorstel wat de extratreinen betreft. Niet negatief bedoeld.
Even terug naar de toeristentreinen zelf.
Met welk materieel werd de ICT Turnhout Blankenberge gereden en kon het ook zijn dat er een T18 met M4 ipv M6 op reed?
Laatst gewijzigd door Treinenman op 16 aug 2014, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Toeristentreinen

Bericht door BVG1988 »

De ICT 6716 wordt normaal gedaan door een 18 met M6en in het weekend.
In de week heb je dan soms de 3428 - 18428 en de 18418 - 3418 die normaal 18 met M4s is. Ik bedoel dat dat het traject van de 34xx dan wordt verlengt met de 184xx.
Tijdens het weekend wordt 18428 dan gebruikt voor een andere extra trein naar De Panne die in Gent vertrekt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Toeristentreinen

Bericht door Treinenman »

Steve schreef:Volgens mij mag je perfect in Antwerpen-Centraal overstappen: de regel dat je hetzelfde baanvak niet meermaals mag berijden geldt niet binnen zones, en laat Berchem en Centraal nu net deel uitmaken van dezelfde zone.

Op de IC Antwerpen - Oostende worden sommige treinen door M6 gedaan, maar op drukke dagen zal het altijd wel onvermijdelijk zijn dat bepaalde treinen voller zullen zitten dan andere.

Verder kun je volgens mij moeilijk verwachten dat er vanuit Lier - waar er in verhouding tot het aantal inwoners al heel wat treinen rijden - op elk moment een rechtstreekse trein naar Blankenberge zou rijden. Buiten de zomer is het daar trouwnens een pak rustiger, en met de ongeveer 20.000 vaste inwoners daar heb je nu ook niet bepaald treinen in alle windrichtingen nodig als je in Brugge, Gent en/of Brussel prima kunt overstappen.
Toen ik vanuit Lier de trein nam om in Antwerpen over te stappen moest dat in Antwerpen-Berchem en niet in Antwerpen-Centraal. Maar toen we in Berchem en niet in Centraal overstapten op de trein Antwerpen-Oostende zat die trein al vol en dit meerdere malen.
Het mocht niet van de treinbegeleiders, ze zeiden 'in Berchem overstappen'. Ik snap nog steeds niet waarom dat zo moet.

Vandaar ik ook liever de handige toeristentreinen neem. Instappen in Lier en uitstappen in Blankenberge, zonder overstappen.
De trein is altijd een beetje reizen.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Toeristentreinen

Bericht door Paul »

Treinenman schreef:Toen ik vanuit Lier de trein nam om in Antwerpen over te stappen moest dat in Antwerpen-Berchem en niet in Antwerpen-Centraal. Maar toen we in Berchem en niet in Centraal overstapten op de trein Antwerpen-Oostende zat die trein al vol en dit meerdere malen.
Het mocht niet van de treinbegeleiders, ze zeiden 'in Berchem overstappen'. Ik snap nog steeds niet waarom dat zo moet.
Dat moet dus niet. Herlees eens het citaat uit de 'Algemene voorwaarden' in de post van Steve een beetje hoger. Dat is toch duidelijke taal? Als treinbegeleiders iets anders beweren, hebben ze ongelijk.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Toeristentreinen

Bericht door Treinenman »

De treinbegeleiders zeiden dat we moesten overstappen in Berchem. Waarom dan?
Ik heb het citaat gelezen. Laat het de TBG lezen of zeg het hen dan.
De trein is altijd een beetje reizen.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Toeristentreinen

Bericht door Paul »

Treinenman schreef:De treinbegeleiders zeiden dat we moesten overstappen in Berchem. Waarom dan?
Ik heb het citaat gelezen. Laat het de TBG lezen of zeg het hen dan.
Je vindt de vervoersvoorwaarden hier: http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... 1E805.ashx
Het staat in artikel 49 § 2 (pagina 44 van het pdf-bestand). Print die pagina uit en toon ze desnoods de volgende keer!
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Toeristentreinen

Bericht door Steven »

Misschien dat je uw aansluiting in Antwerpen centraal net niet zou halen en dan moet je inderdaad in Berchem afstappen of je kan wachten op de volgende.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Toeristentreinen

Bericht door Bibke »

Ik rijd steevast door naar Antwerpen-Centraal en heb daar aansluiting.
Dit is perfect legaal omdat ik in de zone Antwerpen blijf.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Toeristentreinen

Bericht door Treinenman »

Ik heb nog een vraagje:
Welke dag rijden de toeristentreinen het laatst dit jaar?
De trein is altijd een beetje reizen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Toeristentreinen

Bericht door overweg13 »

Treinenman schreef:Ik heb nog een vraagje:
Welke dag rijden de toeristentreinen het laatst dit jaar?
31 augustus.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie