werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door jan_olieslagers »

Die afkorting zou ondertussen toch in je lijstje moeten staan
Ik vertik het om te moeten lijstjes raadplegen, alleen maar omdat sommigen zich wegstoppen achter geheimcodes.
Waarom kan niet iedereen over MS96 spreken? Mag het echt niet zo simpel worden :twisted: ??
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door 4017-4018 »

jan_olieslagers schreef: 15 feb 2022, 18:22
Die afkorting zou ondertussen toch in je lijstje moeten staan
Ik vertik het om te moeten lijstjes raadplegen, alleen maar omdat sommigen zich wegstoppen achter geheimcodes.
Waarom kan niet iedereen over MS96 spreken? Mag het echt niet zo simpel worden :twisted: ??
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=255996#p255996
Ciao Ciao
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door Davy »

jan_olieslagers schreef: 15 feb 2022, 18:22
Die afkorting zou ondertussen toch in je lijstje moeten staan
Ik vertik het om te moeten lijstjes raadplegen, alleen maar omdat sommigen zich wegstoppen achter geheimcodes.
Waarom kan niet iedereen over MS96 spreken? Mag het echt niet zo simpel worden :twisted: ??
Je kan ook overdrijven hoor... man man man :roll:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door Shrek »

Davy schreef: 15 feb 2022, 18:34 Je kan ook overdrijven hoor... man man man :roll:
Ik heb me er ook eens aan laten vangen, maar uiteindelijk is met trolls of oude zageventen het beste wat je kan doen ze gewoon negeren :wink:
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door jan_olieslagers »

Tsja, als het "overdrijven" is, of "trollen", als men aandringt op konsekwent gebruik van codes en afkortingen, dan ben ik maar een "troller" of een "oude zagevent". Dat overleef ik wel ;) En dan zijn er hier ook nogal een aantal "clubke-onder-ons-mannekes" die doen alsof ze openstaan naar de buitenwereld, maar eigenlijk dus niet echt; of hoogstens voor éénrichtingsverkeer.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door CursorX »

jan_olieslagers schreef: 15 feb 2022, 18:43 Tsja, als het "overdrijven" is, of "trollen", als men aandringt op konsekwent gebruik van codes en afkortingen, dan ben ik maar een "troller" of een "oude zagevent". Dat overleef ik wel ;) En dan zijn er hier ook nogal een aantal "clubke-onder-ons-mannekes" die doen alsof ze openstaan naar de buitenwereld, maar eigenlijk dus niet echt; of hoogstens voor éénrichtingsverkeer.
Ik heb ook graag consequent juiste spelling, toch zeur ik er niet elke keer over.

Bovendien is als spreektaal een DMT veel gemakkelijker uit te spreken dan MS96, wat dan onder Franstaligen ook al MR96 wordt etc... Ongeveer iedereen die ik ken bij NMBS gebruikt consequent de afkorting DMT...
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door jan_olieslagers »

Jaja, dat geloof ik graag. Daar komt het misschien net op aan: dit forum is niet beperkt tot nmbs/sncb/infrabel-medewerk(st)ers.
Of, euh, misschien toch eigenlijk wel?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door trainlovertje »

DMT wordt quasi even frequent gebruikt als AM/MR/MS96, net zoals Desiro bij een AM/MR/MS08 is. Ik gebruik persoonlijk ook bijna altijd DMT, maar werk niet bij het spoor (wel meerdere jaren als jobstudent gewerkt). Gezien dit op vrij korte termijn de derde discussie is die enkel en alleen over het begrip 'DMT' gaat, denk ik dat je die toch wel echt bovenaan op je lijstje zal moeten zetten...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door Steven »

Jan het mag gezegd worden dat zelfs de meeste voorkomende afkortingen niet blijven hangen. Dat je vraag om te verduidelijken dan vermoeiend is moet je begrijpen.
Officieel is het MR96, MS96 is de oude benaming, AM96 is het voor onze Waalse vrienden en DMT en Deense neus zijn de meest gebruikte bijnamen die goed gekend zijn bij de doorsnee treinfan. Het is misschien handig een blaadje papier aan uw pc te leggen om soms eens wat notitie te nemen. :wink:
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door Freken »

Een simpele zoekopdracht op het wonderlijke wereldwijde net zoals "NMBS" + "DMT" verraadt ook al snel de betekenis, zelfs enkele malen sneller dan hier op antwoord te wachten van een welwillende gebruiker.. 8)

Om terug on topic te komen: de studententrein uit Poperinge richting Heverlee reed vorig weekend niet over Mechelen door werken maar sloot aan op de L60 in Dendermonde om dan in het Brusselse via L26B en L36 richting Leuven te sporen, ook volgend weekend staat er een aanpassing op het programma: Mechelen wordt deze keer wel bediend maar daarna gaat het via L27B en L27 richting Vilvoorde om in Diegem op L36 te komen via de vertakkingsboog L26/1 en L36/1.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door jan_olieslagers »

@Steven, welbedankt. Als iedereen zo begrijpend was zou ik misschien wat minder "krikkel" doen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door groentje »

DMT was bij mij toch ook heel lang onbekend, zelfs nog als Infrabeller. Zo frequent zie ik het toch niet gebruikt worden, maar dat is uiteraard anecdotisch bewijs. Bon, ik erger me er niet zo aan als Jan, maar hier heeft hij wat mij betreft wel een puntje; teveel, en vooral te wisselend jargon is ook verwarrend.
Anderzijds, dit is versie hoeveel van deze discussie? We weten ondertussen wel waar iedereen staat betreft dit onderwerp, en Jan (en ik) nemen hier duidelijk een minderheidspositie in. Ik weet niet of het nog zinvol is om die tot in der treuren te herhalen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door jan_olieslagers »

Tsja, daar is natuurlijk ook wel iets van, beste @groentje. Dan moet ik er me maar bij neerleggen dat dit forum eigenlijk enkel bedoeld is voor interne discussie tussen spoorpersoneel, en dat outsiders/oude zakken/zeurders zoals ik al mogen content zijn om te mogen meeluisteren. O nee, ik heb zelfs al vernomen dat ik ook vragen mag stellen, pffieeuw. Wat een gunst.

[ toevoeging : en ja, ik moet toegeven dat die code DMT op een of andere manier heel slecht "pakt" in mijn memorie, het is inderdaad al meermaals te berde gekomen. Heeft het ermee te maken dat ik die reeks 96 amper tegenkom als treinreiziger, hoogstens een enkele keer in Brussel-Schuman? ]
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door Klassiekje »

DMT is nu wel effectief een afkorting die vooral bij rijdend personeel voorkomt denk ik.
(En deze klopt ook niet echt meer want zowat alle krachtvoertuigen hebben sindsdien DMT-motoren).
Maar bon, dat is hier zeker al te sprake gekomen.

On-topic nu: dat stukje 27B van de E8300 gaat over Sint-Kathelijne-Waver tot Nekkerspoel veronderstel ik.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door desirootje »

Wacht, zondag gaan de IC's en die studententreinen in 40 minuten rijden tussen Gent en Brussel via L50C en L50? Waar dat normaal gezien een uur is??? Ik dacht dat die stops in grootsteden zoals Serskamp en Schellebelle afzeggen die IC's niet zo veel sneller zou maken, maar blijkbaar wel. Ik weet dat hij het meeste tijd verliest door de langere stops in Denderleeuw en Aalst maar toch, ik had dat stilstaan en accelereren en remmen serieus onderschat op vlak van tijdverlies.
Ik kan niet wachten op die stoptrein tussen Aalst en Gent, en het subsequent opwaarderen van die IC's...
Plaats reactie