werken: materieel en alle kleine of grote aanpassingen.

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20289
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: materieel en alle kleine of grote aanpassingen.

Bericht door Steven » 16 dec 2013, 19:53

Bijkomend effect is dat door het stroomverbruik de bovenleiding ook iets warmer zal zijn (joule-effect) en er minder kans op ijsvorming is op die draad. Een stroomafnemer kan gewoon vastvriezen op het dak. Om die reden zal een bestuurder vriesdienst tijdens de nacht ook een aantal controles uitvoeren om de twee uur. 1 er van bestaat uit het neerlaten en oplaten van de stroomafnemers. Het is ook goedkoper om de rijtuigen om een iets hogere temperatuur te houden dan dat ze ijskoud zijn en dan moeten opgewarmd worden. We zullen u anders eens laten plaatsnemen op een trein die 7 u lang geen enkele verwarming had.


Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2862
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: werken: materieel en alle kleine of grote aanpassingen.

Bericht door Bibke » 16 dec 2013, 21:00

Steven schreef:Bijkomend effect is dat door het stroomverbruik de bovenleiding ook iets warmer zal zijn (joule-effect) en er minder kans op ijsvorming is op die draad. Een stroomafnemer kan gewoon vastvriezen op het dak. Om die reden zal een bestuurder vriesdienst tijdens de nacht ook een aantal controles uitvoeren om de twee uur. 1 er van bestaat uit het neerlaten en oplaten van de stroomafnemers. Het is ook goedkoper om de rijtuigen om een iets hogere temperatuur te houden dan dat ze ijskoud zijn en dan moeten opgewarmd worden. We zullen u anders eens laten plaatsnemen op een trein die 7 u lang geen enkele verwarming had.
Je moet steeds proberen met de temperatuur minstens boven het dauwpunt te blijven.
Als je eronder komt, zal je op de verwarmingscurve op een gegeven moment een horizontale zien. Dat is zuiver verlies.
Des te lager de koudste temperatuur was, des te langer de horizontale dus des temeer verlies.

Daarom is het het best om uw verwarming in huis niet lager dan 16°C te zetten.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: werken: materieel en alle kleine of grote aanpassingen.

Bericht door bobke » 17 dec 2013, 00:00

Nemen andere koudere landen zoals de scandinavische, zwitserse, russiche landen etc dezelfde handelingen zoals bij de nmbs? Dus ook allemaal hun materieel onder stroom zetten, een hele winter lang. Toch heb ik zo het gevoel van lezen dat de nmbs meer last heeft van de koude dan andere...

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20289
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: materieel en alle kleine of grote aanpassingen.

Bericht door Steven » 17 dec 2013, 06:54

Ja hoor. Duitsers doen dat zelfs in de zomer. Ze waren in Duitsland zelfs verbaasd dat wij locs op voertuig meenemen in een trein (wat het debacle over de remschijven van een hle18 als gevolg had).

The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: werken: materieel en alle kleine of grote aanpassingen.

Bericht door The_Knitter » 17 dec 2013, 15:22

In Nederland laten ze zelfs in hartje zomer nog de trein "aan de stroom" staan. Hier gaan ze nooit volledig plat als ze opgesteld staan op een rangeerterrein (Bundel)

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20289
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: materieel en alle kleine of grote aanpassingen.

Bericht door Steven » 17 dec 2013, 15:34

Dat kan ik ook verstaan, als er klimatisatie aanwezig is, is het ook zuiniger ze constant te laten draaien dan dat je die treinen eerst laat oververhitten om dan die installatie in een soort overdrive te zetten om de rijtuigen terug te koelen (wat zo mogelijk nog meer energie verbruikt dan de rijtuigen opwarmen in de winter).

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: werken: materieel en alle kleine of grote aanpassingen.

Bericht door bobke » 18 dec 2013, 15:40

Dus de nmbs is hier bijna een uitzondering door haar locs niet continu onder stroom te zetten. Zij doen het om kosten te besparen of?
Is dit het zelfde bij treinmotorstellen?
Verbruikt zo'n loc nog veel op zo'n soort van standby modus? (waarschijnlijk niet)

Rétro
Berichten: 182
Lid geworden op: 22 okt 2009, 14:25

Re: werken: materieel en alle kleine of grote aanpassingen.

Bericht door Rétro » 26 feb 2014, 19:08

Wss wel? (niet veel is wel relatief natuurlijk) :wink: Verwarming/ klima ; er zijn wss geen grotere energie vreters... "comfort" kost geld.
Maar het zal , zoals reeds vermeld wel zuiniger zijn om de loc te laten op staan en alles op een constante temperatuur te houden, dan dat men iedere keer vanaf een lage/hoge temperatuur moet starten.
Ook toch even zeggen dat terwijl een trein in een bundel staat, er ook kans is dat er in die trein gewerkt wordt. Vb; schouwers, depaneurs, poetsers, etc... die mensen hebben natuurlijk ook elektriciteit en lucht nodig.
Modern Times...

nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: werken: materieel en alle kleine of grote aanpassingen.

Bericht door nahoj » 02 mar 2014, 19:55

bobke schreef:Dus de nmbs is hier bijna een uitzondering door haar locs niet continu onder stroom te zetten. Zij doen het om kosten te besparen of?
Is dit het zelfde bij treinmotorstellen?
Verbruikt zo'n loc nog veel op zo'n soort van standby modus? (waarschijnlijk niet)
De oorsprong is eerder aan veiligheid gerelateerd. Een voertuig onder hoogspanning (bovenleiding) moet volgens de veiligheidsvoorschriften onder toezicht staan.
Een beetje hetzelfde principe als in Frankrijk, als ik me niet vergis.

rvdborgt
Berichten: 2797
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: materieel en alle kleine of grote aanpassingen.

Bericht door rvdborgt » 02 mar 2014, 20:33

Robin schreef:Het lijkt erop dat iedereen van de NMBS verwacht dat ze naar buitenland rijden maar buiten de HST zie ik geen andere vervoerder tenzij CFL naar Belgie rijden. Wie is er dan de zotste? wij natuurlijk, want wij moeten materieel kopen dat meerdere spanning aan kan, beveiligingen inbouwen enz....
Het materieel dat naar Roosendaal en Maastricht rijdt, heeft geen extra beveiliging en is op geen enkele manier afwijkend. Verder wordt de NMBS gewoon betaald door NS voor de inzet van materieel en personeel in Nederland. De vervoerder in Nederland is dan ook niet NMBS maar NS.

Groetjes,
Rian

nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: werken: materieel en alle kleine of grote aanpassingen.

Bericht door nahoj » 05 mar 2014, 22:55

rvdborgt schreef:
Robin schreef:Het lijkt erop dat iedereen van de NMBS verwacht dat ze naar buitenland rijden maar buiten de HST zie ik geen andere vervoerder tenzij CFL naar Belgie rijden. Wie is er dan de zotste? wij natuurlijk, want wij moeten materieel kopen dat meerdere spanning aan kan, beveiligingen inbouwen enz....
Het materieel dat naar Roosendaal en Maastricht rijdt, heeft geen extra beveiliging en is op geen enkele manier afwijkend. Verder wordt de NMBS gewoon betaald door NS voor de inzet van materieel en personeel in Nederland. De vervoerder in Nederland is dan ook niet NMBS maar NS.

Groetjes,
Rian
De technische vereisten aan materieel voor het rijden op buitenlandse netten beperkt zich niet tot de voedingsspanning en de beveiliging. Zelfs voor die korte grensoverschrijdende stukjes moet je voldoen aan van Belgische en/of Eurpese afwijkende regels en normen. Om twee belangrijke te vermelden: omgenzingsprofiel (gabarit) en stoorstromen.

rvdborgt
Berichten: 2797
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: materieel en alle kleine of grote aanpassingen.

Bericht door rvdborgt » 05 mar 2014, 23:29

nahoj schreef:
rvdborgt schreef:
Robin schreef:Het lijkt erop dat iedereen van de NMBS verwacht dat ze naar buitenland rijden maar buiten de HST zie ik geen andere vervoerder tenzij CFL naar Belgie rijden. Wie is er dan de zotste? wij natuurlijk, want wij moeten materieel kopen dat meerdere spanning aan kan, beveiligingen inbouwen enz....
Het materieel dat naar Roosendaal en Maastricht rijdt, heeft geen extra beveiliging en is op geen enkele manier afwijkend. Verder wordt de NMBS gewoon betaald door NS voor de inzet van materieel en personeel in Nederland. De vervoerder in Nederland is dan ook niet NMBS maar NS.
De technische vereisten aan materieel voor het rijden op buitenlandse netten beperkt zich niet tot de voedingsspanning en de beveiliging. Zelfs voor die korte grensoverschrijdende stukjes moet je voldoen aan van Belgische en/of Eurpese afwijkende regels en normen. Om twee belangrijke te vermelden: omgenzingsprofiel (gabarit) en stoorstromen.
Dat heb ik nergens ontkend. Daarvoor dient de toelatingsprocedure. Dat neemt niet weg dat het materieel dat naar Maastricht en Roosendaal rijdt geen extra voorzieningen heeft om dat te mogen doen.

Groetjes,
Rian

nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: werken: materieel en alle kleine of grote aanpassingen.

Bericht door nahoj » 16 mar 2014, 19:51

rvdborgt schreef:
nahoj schreef:De technische vereisten aan materieel voor het rijden op buitenlandse netten beperkt zich niet tot de voedingsspanning en de beveiliging. Zelfs voor die korte grensoverschrijdende stukjes moet je voldoen aan van Belgische en/of Eurpese afwijkende regels en normen. Om twee belangrijke te vermelden: omgenzingsprofiel (gabarit) en stoorstromen.
Dat heb ik nergens ontkend. Daarvoor dient de toelatingsprocedure. Dat neemt niet weg dat het materieel dat naar Maastricht en Roosendaal rijdt geen extra voorzieningen heeft om dat te mogen doen.

Groetjes,
Rian
Of je het nu 'extra voorzieningen' noemt, of iets anders, feit blijft dat materieel dat naar Roosendaal/Maastricht rijdt, uitrustingen heeft die compatibel moeten zijn met die lijnen en stations, en die niet op alle NMBS-materieel standaard te vinden zijn.
Het heeft ook voor nieuwe bestellingen het belangrijke gevolg dat je, voor ocharme enkele km en enkele honderden meters perron in Nederland, een smallere en lagere trein moet bouwen dan het Infrabel-net toelaat, je je aan enkele beperkingen i.v.m. o.m. deuren en opstap moet houden, en je elektrisch nog volledig moet functioneren tot onder de 1500V DC, inclusief limieten in stroomafname en stoorstromen.
Jammer toch, voor het comfort van de overgrote meerderheid Belgische reizigers, die bovendien ook de aankoop van dit materieel sponsoren?

Begrijp me niet verkeerd: ik ben er 100% voorstander van dat de NMBS haar materieel naar Roosendaal/Maastricht kan rijden. Technisch is dat ook het meest logische.
Het zou echter technisch nog veel logischer zijn dat Prorail dat kleine gedeelte van haar spoornet in de mate van het mogelijke licht zou aanpassen aan de Infrabel-normen (omgrenzingsprofiel, eventueel een appart 'Infrabel'-perron in Roosendaal/Maastricht,...).

rvdborgt
Berichten: 2797
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: materieel en alle kleine of grote aanpassingen.

Bericht door rvdborgt » 16 mar 2014, 21:14

nahoj schreef:Het zou echter technisch nog veel logischer zijn dat Prorail dat kleine gedeelte van haar spoornet in de mate van het mogelijke licht zou aanpassen aan de Infrabel-normen (omgrenzingsprofiel, eventueel een appart 'Infrabel'-perron in Roosendaal/Maastricht,...).
De perrons zouden inmiddels standaardafmetingen moeten hebben (daar dient een TSI voor: interoperabiliteit). Het omgrenzingsprofiel is helaas wat minder eenvoudig wegens het viaduct ten westen van Roosendaal. Dat verhoog je niet zomaar en de sporen verlagen lukt daar ook niet zomaar omdat er ook een beek onderdoor loopt.

Voldoet M6 eigenlijk wel aan het standaardomgrenzingsprofiel? Daarvoor moesten veel lijnen worden aangepast.

Groetjes,
Rian

nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: werken: materieel en alle kleine of grote aanpassingen.

Bericht door nahoj » 17 mar 2014, 23:19

rvdborgt schreef:
nahoj schreef:Het zou echter technisch nog veel logischer zijn dat Prorail dat kleine gedeelte van haar spoornet in de mate van het mogelijke licht zou aanpassen aan de Infrabel-normen (omgrenzingsprofiel, eventueel een appart 'Infrabel'-perron in Roosendaal/Maastricht,...).
De perrons zouden inmiddels standaardafmetingen moeten hebben (daar dient een TSI voor: interoperabiliteit). Het omgrenzingsprofiel is helaas wat minder eenvoudig wegens het viaduct ten westen van Roosendaal. Dat verhoog je niet zomaar en de sporen verlagen lukt daar ook niet zomaar omdat er ook een beek onderdoor loopt.

Voldoet M6 eigenlijk wel aan het standaardomgrenzingsprofiel? Daarvoor moesten veel lijnen worden aangepast.

Groetjes,
Rian
M6 voldoet aan het Infrabel-omgrenzingsprofiel. Dat veel lijnen moesten worden aangepast ('gecorrigeerd' is een beter woord), was omdat dat profiel op veel plekken tot de massale komst van M6 nooit ten volle benut was.
Het rollend materieel laten voldoen aan (inkrimpen tot) een internationaal omgrenzingsprofiel heeft maar zin als je ermee naar het buitenland wil rijden. En 5km grens-Roosendaal valt redelijkerwijs niet onder 'buitenland'.

Plaats reactie