MW41 vat (alweer) vuur

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Shrek »

Bibke schreef:
groentje schreef:Sowieso zijn we nog wel een paar jaren verwijderd voor een nieuwe bestelling, Schrek heeft geen ongelijk dat we voorlopig eerder teveel dan te weinig dieselstelletjes zullen hebben (er wordt nu al mee gereden richting Erquelinnes, blijkbaar, hoewel volledig onder draad).
Blijkbaar moeten er toch niet te veel over zijn. Regelmatig moeten de mensen rechtstaan in de IC Hamont - Anctwerpen-C en omgekeerd.
Op drukke momenten moeten de mensen die in Lommel opstappen al rechtstaan en de zaterdagmorgen wanneer ik de trein van 8u30 neem in Neerpelt mag je er van op aan dat de mensen die in Geel opstappen, het merendeel moet recht blijven staan.
Maar dat ligt niet aan het beschikbaar zijn van stelletjes maar van de hardnekkige gedachte van de NMBS dat in het weekend niemand de trein neemt.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door dentheo »

Het zou interessant zijn om weten hoeveel er elke morgen beschikbaar zijn... 70%-80% ?
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door groentje »

@Bibke en @Schrek: Dat, en de beperkte maximale samenstelling van 5 stelletjes, voor sommige ritten is dat gewoon te weinig.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Bibke »

groentje schreef:@Bibke en @Schrek: Dat, en de beperkte maximale samenstelling van 5 stelletjes, voor sommige ritten is dat gewoon te weinig.
Dag Groentje, zelden rijdt men met 5 stellen, meestal maar met 3 en dat is duidelijk te weinig. En dan is nog dikwijls 2 voor Hasselt en 1 voor Hamont.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door groentje »

Zeker in het weekend, zoals Schrek zegt, onderschat de NMBS de vraag, maar ik heb er toch al gezien in de spits in de week per 5, en die treinen braken ook een massa reizigers uit in Antwerpen. Het is iets verbeterd met de komst van de Desiro's, misschien niet het meest comfortabele materieel, maar wel met een hogere capaciteit, maar de IC uit en naar Hamont blijft een populaire trein die vaak ook niet genoeg plaats biedt met 5 stellen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door overweg13 »

Eigenlijk zijn die mw's geen IC-materiaal. Ze lijken me een compromis tussen mw's voor stoptreindiensten op secundaire lijnen en dieselmaterieel voor enkele overblijvende niet-geëlektrificeerde IC-verbindingen, en dat moet faliekant aflopen, net zoals nu het geval is met de desiro's op IC-verbindingen. De reacties waren destijds opvallend braaf, maar eigenlijk kun je alleen maar vaststellen dat de 41 niet geschikt is voor een aantal diensten waarvoor ze nu worden ingezet, m.n. op de verbinding Antwerpen - Neerpelt. Maar toch: toen ik destijds nog regelmatig met een wandelgroep op pad trok, waren de reacties op die stelletjes altijd opvallend goed. Als je net voordien op een IC naar Antwerpen met duikbrillen hebt gezeten, hoeft dat niet eens te verbazen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Catenist »

De MW41 is echt niet zo slecht voor de reiziger, maar wordt opvallend dikwijls in een slecht daglicht geplaatst, gedwongen. Bovendien is de MW41 niet zo'n trage bak, hij trekt vrij snel op, misschien niet zo snel als de Desiro, dat durf ik niet beweren, maar toch snel. En de maximale toegelaten snelheid op die lijn is toch 120 km/h, dat haalt die dan toch ook. In het begin (2001) waren er dikwijls problemen met deze MW41, maar die zijn er heden ten dage ook met het moderne materieel. Wat betreft de vervoercapaciteit van deze stellen, ik kan enkel vaststellen dat deze treinen op de lijnen A'pen-Neerpelt-Hamont, enkel goed vol zitten/staan tijdens de échte spitsuren (maar wanneer zijn de uren spitsuren?), maar dat die de rest van beschikbare rijtijden dikwijls erg léég zijn, en dan praat ik als ik ze zie passeren in Geel, ze moeten dan nog eens verder tot Neerpelt/Hamont, dat is nog eens bijna het traject dat ze dan al achter de rug hebben. Als ze zo leeg rijden zijn ze niet rendabel, kan men het aantal stellen dat men inzet niet mee laten variëren met de vraag, gespreid over de ter beschikking gestelde rijtijden (+/- 5u tot +/-0u30)? Of is het vijf stellen 's morgens, dan ook 5 stellen voor elke volgende rit gedurende de dag?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Bibke »

Voor mij zijn de 41-ers ook goede stellen.
Ik heb sinds vele jaren last van mijn rug. De zetels van de Desiro's zijn slechte zetels voor mensen met een minder goede rug. Maar ook de Deense neuzen hebben voor mij minder goede zetels. Wanneer (het is lang geleden dat ik die nog kon nemen tussen Oostende en Antwerpen) ik dan toekwam in Antwerpen nam mijn rugpijn gedurende de rit toe. Eens overgestapt op een 41-er ebde die terug pijn terug weg. De reden daarvoor is dat de zetels van de 41-er iets rechter staan maar ook omdat er iets meer beenruimte is dan bij een Deense neus.
Tsja, de Desiro's op de verbinding Oostende - Antwerpen zijn helemaal een drama. Voor mij gegarandeerd rugpijn, en dan nog niet gesproken van het feit dat er geen plaats is om valiezen deftig te kunnen plaatsen. Wat zie ik toch veel mensen sukkelen met hun valiezen. En dan een trein naar een vakantie trekpleister? Degenen die verantwoordelijk zijn voor de inzet op dit traject zouden onmiddellijk ontslagen moeten worden. Die zijn niet serieus bezig met hun job.
Er is dringend een grote opkuis nodig bij de NMBS en Infrabel. Hoog tijd dat er een externe Audit wordt doorgevoerd, minder politieke benoemingen in die organisaties, betere managers (lees: andere managers die elders hun strepen al verdiend hebben), ondersteund door mensen die het terrein kennen, de vakbonden onmiddellijk uit de gebouwen van de NMBS-groep en mee sociale verkiezingen organiseren zodat dat het gegeven "Vakbond" democratische wordt, volledige herziening van de structuur (lees: veel minder niveau's), kwaliteitssysteem installeren (top-down & bottom-up (elk voorstel moet beoordeeld worden door een kwaliteitsteam) en niet zoals nu dat een (goed) voorstel niet bij de juiste perso(o)n(en) terecht komt omdat één persoon in de ketting vindt dat voorstellen die van de werkvloer komen d'office slecht zijn), ... ik heb nog van alles wat moet worden veranderd om van dat bedrijf
een modern (21°eeuws) bedrijf te maken (ik zie nu nog veel 19° eeuwse zaken waar mijn broek van afvalt (waarschijnlijk omdat ik uit een overheidsinstelling kom maar die constant aan verbetering/modernisering deed en nog steeds doet, elke dag opnieuw)).
Niet voor niets dat er veel mensen na verloop van tijd afhaken bij de NMBS en dat onder andere het beroep van TB een knelpuntenberoep blijft.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie