MW41 vat (alweer) vuur

Alles over reizigerstreinen in België.
treinspotterbjorn

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door treinspotterbjorn »

Wimpie schreef:Wat ik me meen te herrineren is dat de nmbs had overwogen om als er zo nog situaties voor deden deze stellen aan de kant te zetten en nader onderzoek uit te voeren... Eens benieuwd zou wel nog tof zijn een diesel loc met rijtuigen :p
zie het al voor me op lijn 15 7 M6 rijtuigen met aan weers zijden een 62, of 2 blauwe 55
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door poyaud »

Salzinnes is reeds bezig met het plaatsen van een branddetectiesysteem op deze motorwagens.
Afbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door kika »

eagleheart schreef:rijden er mw41's op dat parcours?
volgens wiki niet:p
Dat parcours zijnde ...? Zolang er geen draad hangt in Eke en de NMBS haar enige dieselmaterieel voor reizigers MW41 heet, lijkt me dat toch te kloppen? Als je wikipedia bedoelt, kan je dat 1. zelf aanpassen 2. duidelijker zijn in wat je precies bedoelt in wat er waar of niet waar is? De laatste keer dat ik tussen Oudenaarde en Gent in een getrokken dieseltrein zat, moet toch alweer zo'n 9 à 10 jaar geleden zijn, tegenwoordig rijdt daar enkel nog maar MW41.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door ostbahnhof »

treinspotterbjorn schreef:
Wimpie schreef:Wat ik me meen te herrineren is dat de nmbs had overwogen om als er zo nog situaties voor deden deze stellen aan de kant te zetten en nader onderzoek uit te voeren... Eens benieuwd zou wel nog tof zijn een diesel loc met rijtuigen :p
zie het al voor me op lijn 15 7 M6 rijtuigen met aan weers zijden een 62, of 2 blauwe 55

of eventueel met 77 en 78: volle gas van antwerpen naar neerpelt met M4 of M6.
kan een 77/78 die verwarmen trouwens of moet er dan een generatorwagen bij?


grts
o
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door bobke »

2012 schreef:
overweg13 schreef:
bobke schreef:
Er staat in die tekst een dieselloc? MW41 is een treinstel, ik kan dus wel nergens uit af leiden dat het om een MW41 gaat. Ook staat er dan er 500 passagiers de trein moesten verlaten; in een MW41 kunnen er 150 mensen, er zouden dus vier stellen aan elkaar gekoppeld moeten zijn (nochtans zo'n samenstelling heb ik nog nooit zien rijden.)
Je kunt tot 5 dergelijke stellen aan elkaar koppelen. Tijdens de spits komen die zéker voor op de verbinding Gent - Ronse en Antwerpen - Mol.
Ondertussen is de regelgeving aangepast en mag er ook tot 6 stellen in één trein rijden, 12 rijtuigen dus :wink:
6 stellen, kostelijke trein é :lol: ==>12 stuurstanden. Men had beter stellen gekocht van verschillende lengte, dus een paar van 2 en 3 of 4 etc. Want ja stuurstanden kosten toch enorm veel geld? Vandaar dat ik die bestelling van de Desiro's betreur dat het allemaal stellen zijn van 3 rijtuigen. (Het zal naast het Gen als stoptrein rijden en zullen dus ook vaak gekoppeld rijden.) Men had er beter ook van vier etc besteld (zodat men minder vaak moet koppelen, bv dan maar één vierdeligestel ipv 2 driedeligestellen of 2 vierdelige ipv 3 driedelige stellen) . Het ging goedkoper geweest zijn om evenveel passagiers te vervoeren. Natuurlijk is het goedkoper voor de onderhoud als alle stellen hetzelfde zijn, maar volgens mij is het verschil tussen een 3delige en 4delige desiro heel heel klein =>zelfde interieur, zelfde stuurstand, zelfde werking van motoren etc sorry voor de mensen die vind dat ik preek, ik ben een economiestudent en ik kijk dus vooral naar de financiële kant, efficiency etc van de hele zaak.
Een voorbeeldje, stel dat men nu 205 stellen driedelig had besteld en de overige 100 vervangen door vier-delige stellen, 100*3rijtuigen =300==> 75 vierdelige stellen. Dat betekent voor mijn vb 50 stuurposten minder. De NMBS (of ja eigenlijk de overheid) zou een pak geld bespaard kunnen hebben.
Laatst gewijzigd door bobke op 27 okt 2010, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
pietje

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door pietje »

Stijn82 schreef:je bedoelt, het niet verwijderen van de bladeren?
Inderdaad, als het een gekend probleem is, moet men zorgen voor een "work-around" tot er een fundamentele oplossing is.
In dit geval: men moet zorgen dat er voldoende voor gezorgd wordt dat de bladeren of ander vuil niet kunnen ontbranden.
Nu komt het bij mij over alsof men het niet zo erg vindt dat er weer een stel naar de haaien is, terwijl er een tekort is en de stellen toch nog een aanzienlijke financiële waarde hebben.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Joris »

Hallo,
Die motorwagens zijn gewoon brol...
Aan de lijst met defecten ga ik misschien niet beginnen, die is te lang om goed te zijn. 1 van de vele problemen is inderdaad dat die motorwagens wat last hebben van de warmte. Nu was het toch al een tijdje geleden dacht ik dat er nog eens een stel in rook was opgegegaan...
Geen paniek, die dingen houden het geen 10 jaar meer vol.
Een 77/78 is een rangeerloc, en heeft dus geen instalatie om rijtuigen te verwarmen.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door eagleheart »

kika schreef:
eagleheart schreef:rijden er mw41's op dat parcours?
volgens wiki niet:p
Dat parcours zijnde ...? Zolang er geen draad hangt in Eke en de NMBS haar enige dieselmaterieel voor reizigers MW41 heet, lijkt me dat toch te kloppen? Als je wikipedia bedoelt, kan je dat 1. zelf aanpassen 2. duidelijker zijn in wat je precies bedoelt in wat er waar of niet waar is? De laatste keer dat ik tussen Oudenaarde en Gent in een getrokken dieseltrein zat, moet toch alweer zo'n 9 à 10 jaar geleden zijn, tegenwoordig rijdt daar enkel nog maar MW41.
ronse-oudenaarde zoals in het artikel stond..
ik ben niet bekend met dat traject, maar ik zal een aanpassing aanvragen op wiki.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door kika »

eagleheart schreef:ronse-oudenaarde zoals in het artikel stond..
ik ben niet bekend met dat traject, maar ik zal een aanpassing aanvragen op wiki.
Ronse-Geraardsbergen stond in het artikel, specifieker te Eke, een beetje voor Gent en dus niet tussen Ronse en Oudenaarde. Ik zie nog steeds niet wat je bedoelt met 'wiki.' Niet vergeten dat Ronse-Geraardsbergen gereden wordt via Oudenaarde en Gent-Sint-Pieters.
pietje

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door pietje »

Joris schreef:Hallo,
Die motorwagens zijn gewoon brol...
Aan de lijst met defecten ga ik misschien niet beginnen, die is te lang om goed te zijn. 1 van de vele problemen is inderdaad dat die motorwagens wat last hebben van de warmte. Nu was het toch al een tijdje geleden dacht ik dat er nog eens een stel in rook was opgegegaan...
Geen paniek, die dingen houden het geen 10 jaar meer vol.
Een 77/78 is een rangeerloc, en heeft dus geen instalatie om rijtuigen te verwarmen.
Groeten,
Joris De Mol
En wat ga je binnen 10 jaar doen?
Het feit dat er kwaliteitsproblemen zijn, heeft ook te maken met het budget dat beschikbaar was.
Als die stellen nu voortijdig versleten zijn, denk je dat ze dan ineens veel duurder materiaal gaan bestellen?

Men moet nu gewoon er het beste van maken en als het nodig is bepaalde onderdelen een extra schoonmaakbeurt geven.
Dat zal alvast goedkoper zijn dan voortijdig afvoeren van materiaal.

Misschien dat men beter eens werk kan maken van de electrificatie van enkele lijnen zodat er minder tekort is aan de MW41, waarna deze beter onderhouden kunnen worden.
melle

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door melle »

Beginnende bij lijn 15.
Dietrich

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Dietrich »

Je kan bijna niet anders dan zeggen dat MW41 een lichte miskoop was. Voor zover ik weet zijn er bij de bestelling geen stellen als test besteld geweest, maar direct een hele vloot (met uitbreiding later). Dit terwijl men bij eerdere aankopen wel vaak een prototype liet bouwen.

In het begin is er sprake geweest van mankementen aan de airco, de deuren, afdekplaten aan de kanten, enz. Ik heb al gehoord dat de stuurpost niet waterdicht is (insijpeling bij regen), en als je er zelf in plaats neemt en je zit in het midden zal je merken dat de vloer meebeweegt eens er iemand passeert. Er zijn zo nog zaken op te noemen...

Wie dat denkt dat er terug een 62 of 55 zal rijden, think again. Het tijdperk van deze machines is gepasseerd, de 62'ers zijn van Infrabel en de 55 is uit dienst meen ik. Bovendien hebben meeste van die locs geen generator voor rijtuigen te voeden.

Het is nu wel nog niet zeker of deze brand door bladeren afkomstig is, maar dat was één van de gegeven redenen jaren terug, en aangezien het nu juist herfst is...

Wat betreft die meerdere rijtuigen per stel heeft men bekeken om bepaalde MW's te verlengen naar 3 rijtuigen, maar dit is er voor bepaalde redenen niet van gekomen.
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door eagleheart »

kika schreef:
eagleheart schreef:ronse-oudenaarde zoals in het artikel stond..
ik ben niet bekend met dat traject, maar ik zal een aanpassing aanvragen op wiki.
Ronse-Geraardsbergen stond in het artikel, specifieker te Eke, een beetje voor Gent en dus niet tussen Ronse en Oudenaarde. Ik zie nog steeds niet wat je bedoelt met 'wiki.' Niet vergeten dat Ronse-Geraardsbergen gereden wordt via Oudenaarde en Gent-Sint-Pieters.

'Een locomotief van een trein van Ronse naar Geraardsbergen'
Ik las dit en was van de veronderstelling uitgegaan dat dit ook een lijn was. dus excuseer, foutje van mij:-)

overigens staat er een foto van een mw41 op de website van het nieuwsblad, dus het is weldegelijk zo eentje
Marcad
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2009, 10:40

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Marcad »

Halo,

het gaat om de 4137 (weer... want had al een vuur enkele jaren geleden)/

M
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Stef »

Marcad schreef:Halo,

het gaat om de 4137 (weer... want had al een vuur enkele jaren geleden)/

M
Een te mijden stel dus :lol:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie