MW41 vat (alweer) vuur

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Steven schreef:
K V B schreef:Wat me voor die regio ideaal lijkt, is dat men Aalst - Dendermonde heraanlegt, en een frequente dienst Zottegem - Burst - Aalst - Dendermonde opzet. Daar hangt men dan alle bussen aan vast. Een beetje te vergelijken met de "Stadtbahn Zug", die ook een gigantisch succes is.
Jammer genoeg hebben ze die oude bedding volgebouwd, dat gaat dus een gevecht worden met een hele trein NIMBY's.
Als ik luchtfoto's kijk zie ik enkel bij Gijzegem een probleem. Voor de rest is het grootste deel van het tracé nog onbebouwd.
Je vergeet de NMBY's en daar wonen er in heel Vlaanderen nogal veel van.
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door eagleheart »

overweg13 schreef:
bobke schreef:
Er staat in die tekst een dieselloc? MW41 is een treinstel, ik kan dus wel nergens uit af leiden dat het om een MW41 gaat. Ook staat er dan er 500 passagiers de trein moesten verlaten; in een MW41 kunnen er 150 mensen, er zouden dus vier stellen aan elkaar gekoppeld moeten zijn (nochtans zo'n samenstelling heb ik nog nooit zien rijden.)
Je kunt tot 5 dergelijke stellen aan elkaar koppelen. Tijdens de spits komen die zéker voor op de verbinding Gent - Ronse en Antwerpen - Mol.
en dinsdagavond reed de ir trein komende van mol-neerpelt met stellen 4189-4138-4139-4174.
ook 4 dus!
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door jan_olieslagers »

eagleheart schreef:rijden er mw41's op dat parcours?
volgens wiki niet:p
Ik dacht dat het algemeen geweten was dat men wikipedia beter niet blindelings gelooft. En dan zeker de Nederlandstalige niet.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door groentje »

Een lijn naar Dendermonde moet niet exact dezelfde route volgen als weleer, hé. Een ander idee is al geopperd om in plaats van de lijn 57 te herbouwen, een spoorboog bij Schellebelle aan te leggen. Tesamen met Dendermonde-Puurs zou zo een verbinding met Antwerpen kunnen worden gemaakt.
Niet onoverkomelijk, maar wel iets minder handig, is dat lijn 82 ook in het noorden van het station buitenrijdt, wat dus kopmaken wellicht noodzakelijk zou maken.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door b-loc »

groentje schreef:Een lijn naar Dendermonde moet niet exact dezelfde route volgen als weleer, hé. Een ander idee is al geopperd om in plaats van de lijn 57 te herbouwen, een spoorboog bij Schellebelle aan te leggen. Tesamen met Dendermonde-Puurs zou zo een verbinding met Antwerpen kunnen worden gemaakt.
Niet onoverkomelijk, maar wel iets minder handig, is dat lijn 82 ook in het noorden van het station buitenrijdt, wat dus kopmaken wellicht noodzakelijk zou maken.
Met die spoorboog in schellebelle bedoel je dan een spoorweg evenwijdig met Lijn 60?
Knipex
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Knipex »

groentje schreef:de lijn 57 te herbouwen, een spoorboog bij Schellebelle aan te leggen.
Leg dat eens wat meer uit? Lijn 57, spoorbrug
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door groentje »

Dit bedoel ik met die spoorboog bij Schellebelle: Vanuit Aalst zou je niet aftakken, maar op de lijn 50 blijven tot voorbij Lede en Serskamp, om daar dan, in de aanloop naar Schellebelle, een spoorboog aan te leggen richting Wichelen, waarna je de lijn 53 richting Dendermonde kan volgen. Voordeel: veel minder nieuwe infrastructuur, waardoor er ook minder NIMBY's zullen zijn. Nadeel: de route is een flink stuk langer, bijna een verdubbeling van het aantal te bereiden km. Ik ben ervan overtuigd dat er een goede spoorlink moet komen tussen Aalst en Dendermonde, en een herstel van de oude lijn 57 (met hier en daar een kleine afwijking daargelaten) geniet nog altijd mijn voorkeur. Maar dit zou een noodoplossing kunnen zijn als de tegenstand te groot blijkt.

(mods, we zijn nog maar eens flink afgeweken van het onderwerp. Kan hier een stuk afgeknipt en verplaatst worden?)
Dietrich

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Dietrich »

Die verbinding mag van mij ook direct aangelegd worden. Natuurlijk ook de voorkeur voor het oude tracé, maar dat zullen dromen blijven. In België geeft men NIMBY's nog al te vaak gelijk, ookal is het in het voordeel van tienduizenden mensen. Dan maar een driehoek maken in Schellebelle. Men zal inderdaad wel kop moeten maken in Aalst. Met 7 sporen moet dat voor 1 trein tegelijk wel te doen zijn denk ik.

Had men nu eens L61 laten liggen dan was dit niet nodig (voor Antwerpen), maar het was natuurlijk een andere tijd (jaren 50) toen men nog dacht dat de auto heilig was.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Hobbes »

Het lukt zelfs nog niet om het baanvak Puurs-Dendermonde van L52 gereactiveerd te krijgen, alhoewel er daar vraag naar is en de sporen er nog volledig liggen. (natuurlijk moet alles vernieuwd en geëlectrificeerd worden).
Droom dus maar rustig verder over een volledige heraanleg van een spoorlijn die al tientallen jaren opgebroken is. :roll:
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door groentje »

Natuurlijk is dit wat dromen, zeker met de huidige NMBS is het haast onmogelijk om dit er ooit door te krijgen. Maar wie weet, mocht bij de staatshervorming de gewesten iets in de pap te brokken krijgen, of bepaalde lijnen/verbindingen kunnen aanbesteden (al dan niet via De Lijn), dan zie ik die verbinding toch nog terugkomen als lightrail, hoor. Al moeten dan ook nog een hoop reglementaire bezwaren worden opgelost.
Kortom, zeg nooit nooit, maar ik zie het ook niet binnen dit en de volgende 10 jaar gebeuren.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door ijzeren rijn 82 »

eagleheart schreef:
overweg13 schreef:
bobke schreef:
Er staat in die tekst een dieselloc? MW41 is een treinstel, ik kan dus wel nergens uit af leiden dat het om een MW41 gaat. Ook staat er dan er 500 passagiers de trein moesten verlaten; in een MW41 kunnen er 150 mensen, er zouden dus vier stellen aan elkaar gekoppeld moeten zijn (nochtans zo'n samenstelling heb ik nog nooit zien rijden.)
Je kunt tot 5 dergelijke stellen aan elkaar koppelen. Tijdens de spits komen die zéker voor op de verbinding Gent - Ronse en Antwerpen - Mol.
en dinsdagavond reed de ir trein komende van mol-neerpelt met stellen 4189-4138-4139-4174.
ook 4 dus!
5 stellen gekoppeld is het maximum owv diverse stations te korte peronlengtes op lijn 15
leeg matriaaltrein Neerpelt v18.40-Mol wordt met 6 stellen gereden
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door LML »

ijzeren rijn 82 schreef:5 stellen gekoppeld is het maximum owv diverse stations te korte peronlengtes op lijn 15
leeg matriaaltrein Neerpelt v18.40-Mol wordt met 6 stellen gereden
Bij mijn weten is dit op L15 (Antwerpen-Mol-Hasselt) tussen A'pen en Mol enkel in Olen. Daar kunnen er aan de perrons max. 4 stellen. Bij IR-treinen tijdens de spits (5 stellen) of de ICT-trein in de vakantie (ook 5 stellen), staat het laatste stel (het 5de dus) altijd op de overweg...

Tussen Mol en Hasselt wordt de IR max. met 2 stellen gereden...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door kika »

ijzeren rijn 82 schreef:5 stellen gekoppeld is het maximum owv diverse stations te korte peronlengtes op lijn 15
leeg matriaaltrein Neerpelt v18.40-Mol wordt met 6 stellen gereden
Mjah, zowel in Berchem en Beveren al meegemaakt dat de laatste of laatste 2 wagons niet aan het perron stonden tijdens de haltering. Als dat slechts 1 of 2 perrons zijn bij minder belangrijke haltes hoeft dat geen probleem te zijn, mits het materieel het toestaat dat bij die stellen die niet aan het perron staan de deuren ook niet open kunnen.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Molenbruch Y. »

Tussen Mol en Hasselt wordt de IR max. met 2 stellen gereden...
Neen, er zijn ook ritten met 3 motorwagens, bv. IR e 4406. Deze kunnen echter niet overal volledig aan het perron. In sommige stopplaatsen kunnen 2 motorwagens er zelfs al niet helemaal op.

Groeten,
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door poyaud »

4137 staat binnen te TW Merelbeke , motor en transmissie zijn donderdag (28/10)verwijderd.
Afbeelding
Plaats reactie