MW41 vat (alweer) vuur

Alles over reizigerstreinen in België.
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door eagleheart »

Stef schreef:
Marcad schreef:Halo,

het gaat om de 4137 (weer... want had al een vuur enkele jaren geleden)/

M
Een te mijden stel dus :lol:
ze hadden beter bovenleidingen geplaatst op die lijnen in plaats van wasmachines aan te kopen:d
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Joris »

Hallo,
eagleheart schreef:
Stef schreef:
Marcad schreef:Halo,

het gaat om de 4137 (weer... want had al een vuur enkele jaren geleden)/

M
Een te mijden stel dus :lol:
ze hadden beter bovenleidingen geplaatst op die lijnen in plaats van wasmachines aan te kopen:d
1) Bovenleiding kost een pak geld
2) Dat is de zaak van Infrabel, en eigenlijk zouden die geen wasdraad moeten hangen vind ik omdat 1 operator toevallig een vloot slechte treinen gekocht heeft...
Trouwens, de lijn naar Mol komt op die manier (ten onrechte) onder draad tegen 2014.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Joris »

Hallo,
pietje schreef:
En wat ga je binnen 10 jaar doen?
Het feit dat er kwaliteitsproblemen zijn, heeft ook te maken met het budget dat beschikbaar was.
Als die stellen nu voortijdig versleten zijn, denk je dat ze dan ineens veel duurder materiaal gaan bestellen?

Men moet nu gewoon er het beste van maken en als het nodig is bepaalde onderdelen een extra schoonmaakbeurt geven.
Dat zal alvast goedkoper zijn dan voortijdig afvoeren van materiaal.

Misschien dat men beter eens werk kan maken van de electrificatie van enkele lijnen zodat er minder tekort is aan de MW41, waarna deze beter onderhouden kunnen worden.
Het probleem waardoor die stellen het niet lang meer gaan uithouden, zijn de motoren. Die zijn versleten, en hun vervangonderdelen en reservemotoren zijn op. De motoren beantwoorden niet meer aan de milieueisen, en dus mogen ze geen nieuwe meer bouwen. Blijkbaar vinden ze tenslotte geen andere motor die op de beperkte plaats past.
Dus, geen motor => geen trein.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door K V B »

Joris schreef: 1) Bovenleiding kost een pak geld
2) Dat is de zaak van Infrabel, en eigenlijk zouden die geen wasdraad moeten hangen vind ik omdat 1 operator toevallig een vloot slechte treinen gekocht heeft...
Trouwens, de lijn naar Mol komt op die manier (ten onrechte) onder draad tegen 2014.
Ik denk dat die paar dieseleilandjes die we nog hebben in België best mogen verdwijnen.
Laatst gewijzigd door K V B op 28 okt 2010, 05:25, 1 keer totaal gewijzigd.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door b-loc »

K V B schreef:
Joris schreef: ze hadden beter bovenleidingen geplaatst op die lijnen in plaats van wasmachines aan te kopen:d
1) Bovenleiding kost een pak geld
2) Dat is de zaak van Infrabel, en eigenlijk zouden die geen wasdraad moeten hangen vind ik omdat 1 operator toevallig een vloot slechte treinen gekocht heeft...
Trouwens, de lijn naar Mol komt op die manier (ten onrechte) onder draad tegen 2014.
Ik denk dat die paar dieseleilandjes die we nog hebben in België best mogen verdwijnen.[/quote]
Het is goedkoper om met diesels te rijden dan bovenleiding te leggen zeker bij kleine lijntjes
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Hogersluys »

Ik zit dagelijks in een MW41 op de lijn Gent-Eeklo. Eerlijk gezegd vind ik het voor korte afstanden prima stellen. De MW41 zal qua comfort beter zijn dan de Desiro's.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Steven »

Hogersluys schreef:Ik zit dagelijks in een MW41 op de lijn Gent-Eeklo. Eerlijk gezegd vind ik het voor korte afstanden prima stellen. De MW41 zal qua comfort beter zijn dan de Desiro's.
Dat is geen objectief oordeel, je oordeel is nu op basis van een paar foto's en niet op basis van een ritje die je deed in die motorstellen.
Dietrich

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Dietrich »

Vandaag eens gekeken in mijn lijst en gezien dat ik eind augustus met MW 4137 op L82 gereisd heb. De reden dat ik dit heb bijgehouden is omdat ik de eerste keer last had van een specifiek lawaai aan een motor dat ik niet gewoon ben van horen op dergelijk stel. Twee dagen later heeft hetzelfde stel voor dezelfde dienst 5 min stil gestaan op een perron omdat de middelste deur niet wou openen.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Hogersluys »

Steven schreef:
Hogersluys schreef:Ik zit dagelijks in een MW41 op de lijn Gent-Eeklo. Eerlijk gezegd vind ik het voor korte afstanden prima stellen. De MW41 zal qua comfort beter zijn dan de Desiro's.
Dat is geen objectief oordeel, je oordeel is nu op basis van een paar foto's en niet op basis van een ritje die je deed in die motorstellen.
Neen, ik oordeelde op de objectieve afwezigheid van elementair comfort bij de Desiro's: geen armleuningen, geen vuilbakken, geen binnendeuren, een tafeltje dat een belediging is voor elk zichzelf respecterend tafeltje, ...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Shrek »

b-loc schreef:Het is goedkoper om met diesels te rijden dan bovenleiding te leggen zeker bij kleine lijntjes
Dat denk ik niet eigenlijk, zeker wanneer de desiro's in het zuiden gaan rijden zijn er nog maar 4 echte diesellijnen meer over.
Dan is het volgens mij op niet zo heel lange termijn goedkoper om daar bovenleiding te hangen en alle diesel buiten te gooien bij B-mobility. Dan moeten ze geen aparte wisselstukken, reglementering, tankstations,dieselwerkplaatsen,... meer hebben. Dat lijkt mij toch een mooie besparing :wink:
Een traject als Antwerpen-Neerpelt moet sowieso onder bovenleiding komen. De dieseltreinen rijden nu al het grootste deel onder draad en het gaat steeds om lange, zware treinen (die dus veel meer brandstofkosten hebben in verhouding met andere treinen).
Ook Gent-Geraardsbergen lijkt mij voor doorgaande verbindingen zeer nuttig om van bovenleiding te voorzien.
Dan blijven enkel Eeklo-Gent, Gent-Ronse en Charleroi-Mariembourg over. Ik denk dat voor deze lijnen het nadeel van het elektrificeren ongeveer opweegt tegen het voordeel dat B-mobility alle diesel voorgoed kan schrappen :)
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Hogersluys »

^^ik betwijfel dat echt, de 3 Oost-Vlaamse diesellijnen kennen een freqentie van 1 trein per uur. Aan electriciteit zal een bovenleiding al meer energie kosten dan de huidige expoloitatiewijze met dieseltreinen. Bovendien is er ook nog Burst-Aalst, eigenlijk de 4de Oost-Vlaamse diesellijn, als je de andere Vlaamse diesentreinen elektrificeert zal deze lijn vrijwel zeker verdwijnen.
Dietrich

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Dietrich »

Steek Aalst-Burst ook maar onder de draad aub. Deze lijn is vorig jaar quasi heraangelegd, en vormt een uitstekende verbinding vanuit Oudenaarde en Zottegem naar Aalst. Het zou dan al eens de moeite zijn mocht men dan in de spits een P inleggen van L89 langs L82 en eventueel verder naar Denderleeuw/Brussel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Shrek »

Hogersluys schreef:^^ik betwijfel dat echt, de 3 Oost-Vlaamse diesellijnen kennen een freqentie van 1 trein per uur. Aan electriciteit zal dat al meer energie kosten dan nu het geval is. Bovendien is er ook nog Burst-Aalst, eigenlijk de 4de Oost-Vlaamse diesellijn, als je de andere Vlaamse diesentreinen elektrificeert zal deze lijn vrijwel zeker verdwijnen.
Ik denk dat het ontbreken van een bovenleiding op Gent-Geraardsbergen een uitbreiding van de dienstregeling daar momenteel tegenhoudt. (Bijvoorbeeld doortrekking van de IR uit Antwerpen).
Aalst-Burst is in mijn ogen een lijn die de nmbs niet moet uitbaten. Er zijn daar maar 2 treintjes per dag die echt vol zitten, dat kan je ook makkelijk met een bus vervoerd krijgen. Dat kan al zeker niet opwegen tegen de kosten om dat stuk spoor+stopplaatsen te onderhouden, laat staan de lege treinen die er de hele dag rijden. Misschien is het wel nog bruikbaar als museumlijntje :wink:
En inderdaad, de andere lijnen (Eeklo-Gent-Ronse en Mariembourg-Charleroi) onder draad brengen zal wat energie kosten. Maar volgens mij brengt de besparing van het volledig afschaffen van diesel meer op dan die elektrificatie zou kosten :)
pietje

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door pietje »

Joris schreef: Trouwens, de lijn naar Mol komt op die manier (ten onrechte) onder draad tegen 2014.
Groeten,
Joris De Mol
Dat is niet ten onrechte, de drukte op de treinen rechtvaardigt het wel, want met minstens 2 treinen per uur per richting zijn er meerdere lijnen in het land die veel rustiger zijn.
Als je dan nog eens meerekent dat er treinen zijn die vol zitten en toch aan maximale samenstelling rijden dan weet je dat er niet veel groeiruimte is, terwijl die wel nodig is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Steven »

Het feit dat op Aalst Burst niet veel volk op de trein zit heeft net met de povere dienst te maken.
Als dat Zottegem, Burst, Aalst zou zijn dan ga je al een betere service hebben en dan liefst gewoon elk uur.
Plaats reactie