MW41 vat (alweer) vuur

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Het feit dat op Aalst Burst niet veel volk op de trein zit heeft net met de povere dienst te maken.
Als dat Zottegem, Burst, Aalst zou zijn dan ga je al een betere service hebben en dan liefst gewoon elk uur.
Maar zou er dan veel volk opzitten? Met reistijden die amper beter zijn dan de bus en stations die redelijk ver van de dorpskern liggen lijkt die lijn mij sowieso onaantrekkelijk. Dan is een vlotte busverbinding van pakweg Erpe-dorp naar Aalst waar de sneltrein wacht toch praktischer?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Steven »

probleem is da de wegen rond aalst beetje bij beetje meer en meer vast komen te zitten.
Gisteren deed ik er in Aalst nog een kwartier over om van de colruyt Aalst tot de oprit E40 te geraken.
Dietrich

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Dietrich »

Vroeger maakte die lijn uit van de route van toch een aantal treinen die vertrokken in Zottegem of Aalst. Ik spreek hier van mijn grootmoeder's tijd. Over de jaren reden er hier nu alleen treinen in de spits met uitzondering van een treinpaar naar Zottegem rond 12h30-13h30. Buiten de spits rijdt er anders niets, dus dat is inderdaad een grote reden waarom er niet veel volk is. En de lijn rijdt ook niet echt in de dorpskernen nee, maar wel aan een aantal potentieel interessante plaatsen.

* Op- en afrit van E40 in Erpe-Mere, nabij bedrijventerrein
* Halte Vijfhuizen aan een invalsweg van Aalst vanuit Gent

Leg nu eens aan beide haltes een mooie parking en biedt een uurdienst aan (of liefst nog meer) van Burst naar Aalst en terug. Dan gaan de mensen deze verbinding al wat meer vertrouwen. Bovenstaande halte Vijfhuizen is zeer geschikt als pendelplaats om uw wagen achter te laten als je naar Aalst gaat voor een namiddag. Nota bene is Aalst op dit moment een regelrechte ramp om te geraken met de wagen, dus er is een potentieel.

Verder is de snelheid van de lijn echt veel te laag. Ik had eigenlijk een verhoging verwacht tot 90 km/h nadat de lijn heraangelegd is geweest, maar blijkbaar komt het er niet van. Ik vermoed wel dat de oude seinen daar voor iets tussenzitten. Alleszins is de bedding en het eigenlijke spoor nieuw, en men wilt de perrons binnenkort ook heraanleggen.

Trek dan direct of wat later ook de verbinding door naar Zottegem zoals Steven zegt, en zoals vroeger soms het geval was. Je passeert dan Herzele (redelijk in het centrum) en Zottegem uiteraard (Markt is paar honderd meter ver). En in de spits enkele diensten vanuit Oudenaarde. Je zal snel genoeg zien dat er wél potentieel is. Vergeet niet dat Aalst veel scholen heeft waaronder twee campussen van hogescholen (Hogent en KaHo Sint-Lieven). En het is een belangrijk winkelcentrum.

In feite is dit allemaal al eens gezegd geweest op dit forum, alleen is het spijtig dat veel mensen niet willen overtuigd worden en het nut niet inzien van die lijn. Ik vind niet dat we ons vandaag de dag moeten bezighouden met nog meer lijnen af te schaffen, want we gaan ze juist hard nodig hebben. Aalst is al twee lijnen kwijtgeraakt over de jaren, dus laat het daar maar bij. Het is een stad van 78.000+ inwoners en geen Waals dorpje van 500.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Steven »

om de snelheid van die lijn te verhogen moeten er idd andere seinen komen, de huidige signalisatie heeft als max 70 km/u. Voor 90 km/u moeten er grote stopseinen komen.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door thejay »

Shrek schreef:Een traject als Antwerpen-Neerpelt moet sowieso onder bovenleiding komen. De dieseltreinen rijden nu al het grootste deel onder draad en het gaat steeds om lange, zware treinen (die dus veel meer brandstofkosten hebben in verhouding met andere treinen).
Ook Gent-Geraardsbergen lijkt mij voor doorgaande verbindingen zeer nuttig om van bovenleiding te voorzien.
Dan blijven enkel Eeklo-Gent, Gent-Ronse en Charleroi-Mariembourg over. Ik denk dat voor deze lijnen het nadeel van het elektrificeren ongeveer opweegt tegen het voordeel dat B-mobility alle diesel voorgoed kan schrappen :)
Je vergeet nog Mol-Hasselt en de omgeving Dinant/Bertrix/Libramont/Virton.
Trammist

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Trammist »

thejay schreef:
Shrek schreef:...
Je vergeet nog Mol-Hasselt en de omgeving Dinant/Bertrix/Libramont/Virton.
Die lijn in de Ardennen ligt reeds onder draad (weliswaar het afwijkende 25kV), en daar worden de MW41's binnenkort vervangen door nieuwe Desiro's. Binnenkort dus gedaan met diesel onder den draad in de Ardennen (de Charleroi-Couvin uitgezonderd).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Shrek »

thejay schreef:Je vergeet nog Mol-Hasselt en de omgeving Dinant/Bertrix/Libramont/Virton.
Zoals hierboven gezegd is de omgeving van Bertrix al helemaal geëlektrificeerd, tot nu toe waren er gewoon nog geen geschikte treinen om daar te rijden.
Mol-Hasselt beschouw ik ook als een evidentie om te elektrificeren. Die treinen rijden nu al de helft van hun traject onder draad, als de bovenleiding tot mol er hangt zelfs 2/3. Dan is het nogal stom (en kostelijk) om diesel te blijven gebruiken.
Heel snel hoeft die laatste elektrificatiegolf ook niet te gaan, er is nog wel even tijd tot de laatste mw41 is versleten of opgebrand :lol:
Mijn mening is gewoon dat de mw41 het laatste dieselmateriaal moet zijn dat de nmbs(-mobility) ooit besteld heeft :wink:
AM'er

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door AM'er »

Rokers hoeven geen aansteker meer mee te brengen als ze reizen met een MW41.
Het vuur spettert er toch langs alle kanten uit :)
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Joris »

Hallo,
Shrek schreef: Mijn mening is gewoon dat de mw41 het laatste dieselmateriaal moet zijn dat de nmbs(-mobility) ooit besteld heeft :wink:
Inderdaad, laat DB Regio vanaf 2016 maar komen met haar Talenten :D
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door kika »

AM'er schreef:Rokers hoeven geen aansteker meer mee te brengen als ze reizen met een MW41.
Het vuur spettert er toch langs alle kanten uit :)
Helaas hebben ze nooit rokerscoupés gehad. Of hadden ze geen onderscheid met de niet-rokerscoupé?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door K V B »

Shrek schreef:Maar zou er dan veel volk opzitten? Met reistijden die amper beter zijn dan de bus en stations die redelijk ver van de dorpskern liggen lijkt die lijn mij sowieso onaantrekkelijk. Dan is een vlotte busverbinding van pakweg Erpe-dorp naar Aalst waar de sneltrein wacht toch praktischer?
Eigenlijk wil je zo veel mogelijk vermijden dat streekbussen grote of middelgrote steden binnenrijden. Daar verliezen ze meestal veel tijd mee.
Beter is dus een bus naar een station buiten de stad das goed bereikbaar is, waar dan aansluiting bestaat.

Wat me voor die regio ideaal lijkt, is dat men Aalst - Dendermonde heraanlegt, en een frequente dienst Zottegem - Burst - Aalst - Dendermonde opzet. Daar hangt men dan alle bussen aan vast. Een beetje te vergelijken met de "Stadtbahn Zug", die ook een gigantisch succes is.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Bibke »

kika schreef:
AM'er schreef:Rokers hoeven geen aansteker meer mee te brengen als ze reizen met een MW41.
Het vuur spettert er toch langs alle kanten uit :)
Helaas hebben ze nooit rokerscoupés gehad. Of hadden ze geen onderscheid met de niet-rokerscoupé?
Niet gehad. Het rookverbod op openbare plaatsen was toen al van toepassing.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door Steven »

K V B schreef:Wat me voor die regio ideaal lijkt, is dat men Aalst - Dendermonde heraanlegt, en een frequente dienst Zottegem - Burst - Aalst - Dendermonde opzet. Daar hangt men dan alle bussen aan vast. Een beetje te vergelijken met de "Stadtbahn Zug", die ook een gigantisch succes is.
Jammer genoeg hebben ze die oude bedding volgebouwd, dat gaat dus een gevecht worden met een hele trein NIMBY's.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door kika »

Bibke schreef:
kika schreef:Helaas hebben ze nooit rokerscoupés gehad. Of hadden ze geen onderscheid met de niet-rokerscoupé?
Niet gehad. Het rookverbod op openbare plaatsen was toen al van toepassing.
Nee, dat bestaat pas sinds 2006, rookverbod op treinen sinds 2004. In ander ov sinds 1976. Hoewel ik daar toen anders over dacht, moet ik nu toch toegeven dat het verstandig was van de NMBS om geen geld te verspillen aan een extra aparte afdeling om die na slechts korte tijd weer aan te mogen passen. Voor de duidelijkheid, het was een flauw grapje van me, dat de MW41 1 rokerscoupé is.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: MW41 vat (alweer) vuur

Bericht door K V B »

Steven schreef:
K V B schreef:Wat me voor die regio ideaal lijkt, is dat men Aalst - Dendermonde heraanlegt, en een frequente dienst Zottegem - Burst - Aalst - Dendermonde opzet. Daar hangt men dan alle bussen aan vast. Een beetje te vergelijken met de "Stadtbahn Zug", die ook een gigantisch succes is.
Jammer genoeg hebben ze die oude bedding volgebouwd, dat gaat dus een gevecht worden met een hele trein NIMBY's.
Als ik luchtfoto's kijk zie ik enkel bij Gijzegem een probleem. Voor de rest is het grootste deel van het tracé nog onbebouwd.
Plaats reactie