nieuw systeem: automatische omroeping in trein

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
treintjes84

nieuw systeem: automatische omroeping in trein

Bericht door treintjes84 »

hallo
Weet er iemand van jullie wat de naam is van onderstaand systeem:
In sommige treinen worden de opeenvolgende stopplaatssn/stations niet omgeroepen door de treinbegeleider zelf maar dooor een vooraf opgnomen tekst
Hoe noemt dit systeem?
Ik bedoel dus niet het PIDAAS systeem, het gaat over aankondiging in de trein zelf

Als jullie iets weten laat het mij ook weten
thx, groeten Pieter
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuw systeem: automatische omroeping in trein

Bericht door Steven »

Maakt gewoon deel uit van de SIV. Daar waar de originele SIV enkel tekst is, is men deze versie nog wat gaan uitbreiden naar tekst en audio.
treintjes84

Re: nieuw systeem: automatische omroeping in trein

Bericht door treintjes84 »

Steven schreef:Maakt gewoon deel uit van de SIV. Daar waar de originele SIV enkel tekst is, is men deze versie nog wat gaan uitbreiden naar tekst en audio.

SIV is dat een afkorting voor iets dan?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuw systeem: automatische omroeping in trein

Bericht door Steven »

SIV = system information voyageurs.
lion51

Re: nieuw systeem: automatische omroeping in trein

Bericht door lion51 »

Hoe werkt SIV eigelijk?
Waar haalt die de info vandaan?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuw systeem: automatische omroeping in trein

Bericht door Steven »

De diensten zijn in een database voorgeprogrammeerd en de TBG stelt vooraf de route in door middel van een code.
Een code is dus gekoppeld aan een relatie met bijhorende stilstanden.
Het systeem werkt nadien automatisch op basis van afgelegde afstand en het lossen van de deuren. Bij de motorstellen Cityrail en de vernieuwde M5 zou het ook samenwerken op basis van GPS. Als de voorwaarden voor info voldaan zijn komt op de display de juiste tekst (en in de cityrail en M5m de audio ook).
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: nieuw systeem: automatische omroeping in trein

Bericht door Asterix »

Gisteren zat ik in een klassieke Break (gekoppeld aan 2 gemoderniseerde exemplaren) en ik was aangenaam verrast toen ik hoorde dat de automatische stem nu in 4 talen omroept dat reizigers die afstappen in Brussel Nationaal Luchthaven hun vervoerbewijs bij zich moeten houden om het station te kunnen verlaten via de toegangspoortjes. Voorheen werd dit soms door de TBG omgeroepen maar even vaak ook niet of enkel in het Nederlands. Wat ik wel vreemd vind, is dat het bandje het eerst in het Engels en pas nadien in het Duits omroept terwijl mij altijd werd verteld dat het Duits eerst aan bod moet komen wegens één van onze 3 landstalen.
Plaats reactie