Breaks en graffiti

Alles over reizigerstreinen in België.
Annielover

Breaks en graffiti

Bericht door Annielover »

Ik ben onlangs van Oudenaarde naar Ieper geweest in een break (AM80) en heel het stel was bekladderd met graffiti... bij een tussenstop in Kortrijk een aantal Breaks gezien en weer waren die bijna allemaal bekladderd met graffiti...
Het is toch opvallend dat het vooral de breaks zijn die met graffiti beschilderd zijn... Hoe komt dat andere stellen zoals de AM96, maar ook bvb de M4-rijtuigen dat fenomeen nie kennen? 'Overnachten' die in een overdekte ruimte dan?
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2060
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Breaks en graffiti

Bericht door Dieselfreak »

Annielover schreef:Hoe komt dat andere stellen zoals de AM96, maar ook bvb de M4-rijtuigen dat fenomeen nie kennen? 'Overnachten' die in een overdekte ruimte dan?
Ik heb ook al Deense Neuzen gezien die aardig onder de graffiti zaten hoor. Maar inderdaad, Breaks zijn echt wel het favoriete doelwit van graffitispuiters. Waarom die zo vaak onder de graffiti zitten, geen idee. Misschien omdat die al bijna 20 jaar niet meer overschilderd geweest zijn? De verf op AM96 en M4 is recenter.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Breaks en graffiti

Bericht door Stef »

Ik denk dat het meer te maken heeft met de plaatsen waar treinen overnachten, dan met het type. De grootsteden en grensstreken zullen volgens mij gevoeliger zijn aan grafiti.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Annielover

Re: Breaks en graffiti

Bericht door Annielover »

Dieselfreak schreef:
Annielover schreef:Hoe komt dat andere stellen zoals de AM96, maar ook bvb de M4-rijtuigen dat fenomeen niet kennen? 'Overnachten' die in een overdekte ruimte dan?
Waarom die zo vaak onder de graffiti zitten, geen idee. Misschien omdat die al bijna 20 jaar niet meer overschilderd geweest zijn? De verf op AM96 en M4 is recenter.
Ja, maar de klassiekjes zijn zelfs nog ouder en die zijn niet beklad met graffiti...
Annielover

Re: Breaks en graffiti

Bericht door Annielover »

Stef schreef:Ik denk dat het meer te maken heeft met de plaatsen waar treinen overnachten, dan met het type. De grootsteden en grensstreken zullen volgens mij gevoeliger zijn aan grafiti.
Dat lijkt me inderdaad logisch, de stelplaats van de breaks is toch in Kinkempois (Luik) of Hasselt dacht ik, en Luik heeft nu niet bepaald de reputatie van een voorbeeldstad te zijn... ;)
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Breaks en graffiti

Bericht door trainfreak »

Annielover schreef:
Stef schreef:Ik denk dat het meer te maken heeft met de plaatsen waar treinen overnachten, dan met het type. De grootsteden en grensstreken zullen volgens mij gevoeliger zijn aan grafiti.
Dat lijkt me inderdaad logisch, de stelplaats van de breaks is toch in Kinkempois (Luik) of Hasselt dacht ik, en Luik heeft nu niet bepaald de reputatie van een voorbeeldstad te zijn... ;)
De stellen blijven vaak staan waar ze de avond ervoor geëindigd zijn. Bijvoorbeeld in De Panne en 's morgens verzekeren ze dan de eerste trein.
Jij hebt het eerder over de eigenaarswerkplaats (bij bijvoorbeeld reeks 13 is dit Merelbeke).
Annielover

Re: Breaks en graffiti

Bericht door Annielover »

trainfreak schreef:
Annielover schreef:
Stef schreef:Ik denk dat het meer te maken heeft met de plaatsen waar treinen overnachten, dan met het type. De grootsteden en grensstreken zullen volgens mij gevoeliger zijn aan grafiti.
Dat lijkt me inderdaad logisch, de stelplaats van de breaks is toch in Kinkempois (Luik) of Hasselt dacht ik, en Luik heeft nu niet bepaald de reputatie van een voorbeeldstad te zijn... ;)
De stellen blijven vaak staan waar ze de avond ervoor geëindigd zijn. Bijvoorbeeld in De Panne en 's morgens verzekeren ze dan de eerste trein.
Jij hebt het eerder over de eigenaarswerkplaats (bij bijvoorbeeld reeks 13 is dit Merelbeke).
Ah oke, ik vroeg mij al af hoe ze dan die trein van Luik naar De Panne reden om de eerste dienst te verzekeren... bedankt om me te corrigeren:) Maar die depots waar de stellen blijven staan na hun laatste dienst zijn dan vrij toegankelijk voor iedereen? Want ik kom nog redelijk veel in De Panne en je kan gewoon die stelplaats betreden... toch raar dan dat er niet meer treinen met graffiti beklad zijn?
Annielover

Re: Breaks en graffiti

Bericht door Annielover »

Stef schreef: Jij hebt het eerder over de eigenaarswerkplaats (bij bijvoorbeeld reeks 13 is dit Merelbeke).
En weet je ook hoe het met de MW41 zit, Stef? Die moeten toch bijgetankt worden en dat gebeurd ook in Merelbeke denk ik... voor de MW41's die bvb in Oudenaarde opgesteld staan moeten die dan na de laatste dienst nog helemaal naar Merelbeke rijden om daar te worden getankt en weer naar Oudenaarde om de eerste dienst (vanaf Ronse) te kunnen verzekeren? of hoe gebeurd dat dan?:)
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Breaks en graffiti

Bericht door trainfreak »

Sommige zijn 'vrij' toegankelijk, andere dan weer niet.
Het hangt er wat van af.

Bij sommige is er natuurlijk wel wat meer controle. Zo zullen er in Gent meer bewegingen zijn dan in De Panne.

Ze worden natuurlijk ook niet overal beklad he. De graffitispuiters weten ook wel waar ze heb beste kans hebben om niemand tegen te komen...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2060
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Breaks en graffiti

Bericht door Dieselfreak »

Annielover schreef:
Dieselfreak schreef:Waarom die zo vaak onder de graffiti zitten, geen idee. Misschien omdat die al bijna 20 jaar niet meer overschilderd geweest zijn? De verf op AM96 en M4 is recenter.
Ja, maar de klassiekjes zijn zelfs nog ouder en die zijn niet beklad met graffiti...
Maar die zijn rood, en misschien is dat niet zo aantrekkelijk voor graffitispuiters? En de witte klassiekjes zijn dan weer een stuk recenter herschilderd.

Maar ik vermoed dat het inderdaad meer te maken heeft met de plaats waar de treinen lang stilstaan.
Laatst gewijzigd door Dieselfreak op 11 jan 2011, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Breaks en graffiti

Bericht door TrainzDr3ver »

Ik denk dat de meeste bekladdingen toch wel rond Brussel, Luik, Charleroi, maar ook Antwerpen gebeuren denk ik

Ik kan mij herinneren dat ik een paar jaar geleden, wat gasten rond 1 uur s'nachts over de "omheinig" naar Schaarbeek Vorming zag klimmen, weliswaar met de nodige rugzakken :wink:
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: Breaks en graffiti

Bericht door benoit »

trainfreak schreef:
Annielover schreef:
Stef schreef:Ik denk dat het meer te maken heeft met de plaatsen waar treinen overnachten, dan met het type. De grootsteden en grensstreken zullen volgens mij gevoeliger zijn aan grafiti.
Dat lijkt me inderdaad logisch, de stelplaats van de breaks is toch in Kinkempois (Luik) of Hasselt dacht ik, en Luik heeft nu niet bepaald de reputatie van een voorbeeldstad te zijn... ;)
De stellen blijven vaak staan waar ze de avond ervoor geëindigd zijn. Bijvoorbeeld in De Panne en 's morgens verzekeren ze dan de eerste trein.
Jij hebt het eerder over de eigenaarswerkplaats (bij bijvoorbeeld reeks 13 is dit Merelbeke).

In Poperinge blijven er 's nachts ook heel wat treinen staan. Vooral breaks, maar ook 2 M6 stammen en een stam met I10 rijtuigen.
Vroeger had men hier ook vaak last van graffitispuiters, maar sinds enkele jaren staat er nu een omheining die al veel vandalen heeft afgeschrikt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Breaks en graffiti

Bericht door Steven »

Annielover schreef: Ja, maar de klassiekjes zijn zelfs nog ouder en die zijn niet beklad met graffiti...
Er rijden zowel van de oude als vernieuwde klassiekjes genoeg stellen rond die wel last hebben van die kladschilders maak u daar geen illusies over.
Annielover

Re: Breaks en graffiti

Bericht door Annielover »

Mja, ik ben in heel mijn leven héél weinig klassiekjes met graffiti tegengekomen in vergelijking met de break's... ;)
trainfreak schreef:Sommige zijn 'vrij' toegankelijk, andere dan weer niet.
Het hangt er wat van af.
Bij sommige is er natuurlijk wel wat meer controle. Zo zullen er in Gent meer bewegingen zijn dan in De Panne.
Ze worden natuurlijk ook niet overal beklad he. De graffitispuiters weten ook wel waar ze heb beste kans hebben om niemand tegen te komen...
Inderdaad, in hét uiterste westen van België (De Panne dus) zal er wrs geen geen controle zijn... ben daar al eens gepasseerd om 23u 's avonds en idd, geen omheining, noch bewaking, noch enige beweging... dé ideale plaats voor graffiti te spuiten!
pietje

Re: Breaks en graffiti

Bericht door pietje »

Was vroeger ook al een probleem toen er treinen "overnachtten" in Turnhout, bijna dagelijks werden die beschilderd.

Turnhout is volgens mij toch geen stad met een probleem qua criminaliteit.
Het had daar gewoon te maken met de makkelijke toegankelijkheid en gebrek aan controle.
Plaats reactie