GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Alles over reizigerstreinen in België.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door kika »

Ik ben erg benieuwd naar de effecten in de realiteit. Als standaard eerst het sein op groen moet komen voor het vertreksein wordt gegeven, wat voor effecten heeft dat in pakweg de NZV?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door Steven »

Dat heeft enkel effect voor Brussel noord en zuid, in de NZV staan niet beheerde seinen op het einde van het perron.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door Asterix »

kika schreef:
Jeroen schreef:Als het hiervan gaat moeten komen om de vertragingen weg te werken, vrees ik ervoor! Wat als het systeem in panne ligt of zelfs nog maar een halve minuut vertraging kent bij het afleveren van de berichten (cfr. ASTRID POCSAG bij de hulpdiensten!)? Mobiele berichten staan gelijk aan tijdverlies. Gaat men dat dan ook incalculeren in de dienstregeling? Het kan maar zo gemakkelijk zijn om rechtstreeks te communiceren op een perron. Nee, nu gaan ze het via allerlei media doen en omwegen maken :roll:
Veiligheid is geen geldig argument!? En wat snelheid betreft: denk even aan de overvolle perrons/treinen en de AVG die onbereikbaar is, denk aan stopplaatsen zonder AVG.
Ik zie het probleem niet. Als je nu eens in een 'Direct Mode' zonder netwerk van radio-tot-radio zendt, heb je geen vertragingen, blijft je netwerkcapaciteit voorbehouden voor langeafstands (nood)oproepen en het kost niets aan gesprekstijd. Waarom toch altijd omwegen maken als het niet per se hoeft?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door Steven »

Retard schreef:Zouden ze niet beter die AVG geven met een afstandbediening?
Als de trein bijvoorbeeld van spoor 7A vertrekt, duwt de TBG deze code in op zijn afstandbediening, deze drukt op OK, en indien het sein openstaat, vliegt de AVG direct op 'geel', staat het sein op rood blijft de AVG ook op rood. En zo weet de dispatshing ook direct dat de trein vertrekkensklaar is, in tegenstelling tot het lampje dat aangeeft bij de TB dat de deuren dicht zijn.

De AVG komt (in een paar uitzonderingen) nooit open met een rood sein.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door dentheo »

Interessant, ik wist niet dat het "kon". Waar die uitzondering en waarom ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door Steven »

Het principe is dat er avg is op perrons met beheerde seinen en deze zijn dus aan elkaar gekoppeld. De avg komt dus pas wit bij een open seinbeeld. Doch op een paar plaatsen staan er avg's waar er geen beheerd sein staat en/of is deze niet gekoppeld aan het sein. De meest bekende plaats is brussel centraal. Hier staan de avg's niet gekoppeld aan het sein. Dus als de avg er zes witte lampjesertoond kan het sein nog rood staan. Dit zijn bijzondere aandachtspunten bij de opleiding voor treinbestuurders. Indien de trein aan perron kwam met 2 gele lichten en de avg geeft toelating voor vertrek dan moet de treinbestuurder voorzichtig zijn. Komt er als extra factor nog bij dan de perrons aldaar gebogen liggen en indien je met een korte trein aan perron kwam het sein niet zichtbaar is (zeker bij het rijden naarBrussel Noord).
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door dentheo »

Bedankt, ik had altijd al begrepen dat de NZ barst van de uitzonderingen op het reglement, dan is dit er ook eentje.
Hoe zit dat in Kalmthout ? richting Essen daar staan AVGs maar het sein is in die richting ook niet beheerd.
Theo
Groeten vanop de Heide
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door HLE18 »

Asterix schreef:Ik zie het probleem niet. Als je nu eens in een 'Direct Mode' zonder netwerk van radio-tot-radio zendt, heb je geen vertragingen, blijft je netwerkcapaciteit voorbehouden voor langeafstands (nood)oproepen en het kost niets aan gesprekstijd. Waarom toch altijd omwegen maken als het niet per se hoeft?
Omdat dat niet gaat, elke GSM kan slechts om beurt zenden en communiceert normaal enkel met het basisstation. Als alles goed werkt is de vertraging volgens mij beperkt. Je kan het vergelijken met iemand bellen, dat duurt ook slechts enkele seconden voor de GSM aan de andere kant begint te rinkelen. Maar als het netwerk uitvalt, de stroom van de servers uitvalt,... zal het chaos worden :roll: .
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door Eimai »

dentheo schreef:Hoe zit dat in Kalmthout ? richting Essen daar staan AVGs maar het sein is in die richting ook niet beheerd.
Kalmthout heeft enkel AVG's richting Kijkuit, en aan die kant staan beheerde seinen voor de wissels tussen beide stations.

Wat niet betekent dat het niet voorkomt buiten de Noord-Zuid in Brussel: tussen Luttre en Charleroi staan er een aantal AVG's op seinen die vroeger wel beheerd waren maar waar ondertussen wissels verdwenen zijn en de seinen dus ook aangepast. Of die AVG's open komen als het sein rood staat? Geen idee eigenlijk eerlijk gezegd, heb het nooit moeten meemaken. De reglementering is overigens zeer duidelijk: je mag er nooit vanuit gaan dat het sein open staat als de AVG open komt, beheerd sein of niet. Bij AVG's die gekoppeld zijn aan het sein is dat niet beveiligd en zou die dus in principe open kunnen staan bij één of andere storing terwijl het sein dicht staat.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door dentheo »

Eimai schreef:
dentheo schreef:Hoe zit dat in Kalmthout ? richting Essen daar staan AVGs maar het sein is in die richting ook niet beheerd.
Kalmthout heeft enkel AVG's richting Kijkuit, en aan die kant staan beheerde seinen voor de wissels tussen beide stations.
Klopt voor richting Kijkuit, maar voor richting Wildert staan er al lang palen met AGVs.
Of zijn die niet in dienst ? Of enkel voor rechts rijden, dan staan ze weer voor het beheerde sein richting Kijkuit (300m)
Ik heb geen actuele lijnfiche... :( :(
Theo
Groeten vanop de Heide
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door Eimai »

dentheo schreef:Klopt voor richting Kijkuit, maar voor richting Wildert staan er al lang palen met AGVs.
Of zijn die niet in dienst ? Of enkel voor rechts rijden, dan staan ze weer voor het beheerde sein richting Kijkuit (300m)
Ik heb geen actuele lijnfiche... :( :(
In Kalmthout staan op beide perrons AVG's, maar enkel voor treinen die rijden in de richting van Kijkuit. Niet in de richting van Essen.
Plaats reactie