GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Alles over reizigerstreinen in België.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door K V B »

Onlangs bereikte ons het bericht dat de NMBS een vertrekprocedure met SMS uittest. Daar kwam nogal wat commentaar op (ook van mij overigens). Zaterdag heb ik dit echter zelf bij de SBB kunnen zien, en het leek goed te werken. Ook heb ik kunnen zien hoe men daar met GSM-R werkt.

Bij de SBB heeft elk moderne loc of stuurstand een GSM-R toestel ingebouwd met een groot display. Machinisten en conducteurs hebben GSM-R mobieltjes. (Ik neem aan dat dit bij de NMBS ook het geval is). Bij de SBB worden momenteel een nieuw type uitgerolt, gebaseerd op de Samsung Galays S, met eigen software. Nadat een machinist het treinnr. heeft ingegeven is de GSM-R van een trein onder dat treinnr bereikbaar. Bij bijvoorbeeld trein nr. 2028 heb je dan de volgende nummers:
202801: stuurpost vooraan
202899: machinst
202810: conducteur
202808: omroepen in trein

Het station Burgdorf is onlangs omgebouwd. Hierbij zijn de seinen gemoderniseerd en vereenvoudigd. Het oude EBT/RM station is verdwenen. Ook heeft men bij de verbouwing om kosten te besparen geen verttreksignalen en AVG meer ingebouwd.
De conducteur geeft dus een signaal met zijn GSM, en het vertrekbevel komt dan op het display van de GSM-R in de cabine. Dat leek op zich net zo vlot te werken als de conventionele procedure. De trein kan wel pas vertrekken als de rode waarschuwingslamp die aangeeft dat er nog deuren op zijn uit is.

Dus mischien zit er toch wat in, en is de NMBS goed bezig met het moderniseren van zowel de procedure als de gebruikte technologie.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door kika »

K V B schreef:Onlangs bereikte ons het bericht dat de NMBS een vertrekprocedure met SMS uittest. Daar kwam nogal wat commentaar op (ook van mij overigens). Zaterdag heb ik dit echter zelf bij de SBB kunnen zien, en het leek goed te werken. Ook heb ik kunnen zien hoe men daar met GSM-R werkt.

Bij de SBB heeft elk moderne loc of stuurstand een GSM-R toestel ingebouwd met een groot display. Machinisten en conducteurs hebben GSM-R mobieltjes. (Ik neem aan dat dit bij de NMBS ook het geval is). Bij de SBB worden momenteel een nieuw type uitgerolt, gebaseerd op de Samsung Galaxy S, met eigen software. Nadat een machinist het treinnr. heeft ingegeven is de GSM-R van een trein onder dat treinnr bereikbaar. Bij bijvoorbeeld trein nr. 2028 heb je dan de volgende nummers:
202801: stuurpost vooraan
202899: machinst
202810: conducteur
202808: omroepen in trein

Het station Burgdorf is onlangs omgebouwd. Hierbij zijn de seinen gemoderniseerd en vereenvoudigd. Het oude EBT/RM station is verdwenen. Ook heeft men bij de verbouwing om kosten te besparen geen verttreksignalen en AVG meer ingebouwd.
De conducteur geeft dus een signaal met zijn GSM, en het vertrekbevel komt dan op het display van de GSM-R in de cabine. Dat leek op zich net zo vlot te werken als de conventionele procedure. De trein kan wel pas vertrekken als de rode waarschuwingslamp die aangeeft dat er nog deuren op zijn uit is.

Dus mischien zit er toch wat in, en is de NMBS goed bezig met het moderniseren van zowel de procedure als de gebruikte technologie.
Het klinkt niet slecht, alleen hoe laat je zo'n standaard GSM op GSM-R werken, GSM-R heeft toch een langere golflengte? Hopelijk denkt de NMBS ook aan de 'kleine belangrijke details' zoals dat het nummer 'stuurpost vooraan' moet wisselen wanneer er kop wordt gmaakt.

Was het zo'n display?Afbeelding
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door K V B »

kika schreef: Het klinkt niet slecht, alleen hoe laat je zo'n standaard GSM op GSM-R werken, GSM-R heeft toch een langere golflengte?
Een normale GSM kan je natuurlijk niet op het GSM-R netwerk gebruiken. Maar voor de fabrikanten van mobieltjes is het produceren van een GSM-R toestel op basis van een bestaande GSM voor zover ik weet niet zo een groot probleem. Tegenwoordig is het grootste deel van de "radio" in een GMS ook gewoon in software uitgevoerd. Een andere frequentie is dan gewoon een kwestie van andere firmware.
Hopelijk denkt de NMBS ook aan de 'kleine belangrijke details' zoals dat het nummer 'stuurpost vooraan' moet wisselen wanneer er kop wordt gmaakt.
Dat moet gewoon wel lukken, want bij de SBB "logt" de machinist in, en dat bepaald dan wat de "voorste" stuurpost is. Ik neem aan dat dat bij de NMBS niet veel anders zal zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door Steven »

Wij loggen ons ook in telkens we een andere stuurpost gebruiken. Dit is volgens mij gewoon een basiseugenschap van elke gsm-r
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door tomdg »

K V B schreef: Bij bijvoorbeeld trein nr. 2028 heb je dan de volgende nummers:
202801: stuurpost vooraan
202899: machinst
202810: conducteur
202808: omroepen in trein
Ja dat heeft de NMBS ook. Je kan zowel rechtstreeks bellen (gewoon telefoon nummer) als via trein nummer of de nummer van de locomotief. Je kan natuurlijk ook groepsgesprekken en noodoproepen starten met iedereen op dezelfde spoorlijn.
Machinisten en conducteurs hebben GSM-R mobieltjes. (Ik neem aan dat dit bij de NMBS ook het geval is).
Ik denk dat ze bij de NMBS enkel een diensttelefoon hebben (klopt dat?).
Ik weet wel niet zeker of je daar nu ook die speciale nummers mee kan bellen denk van wel.
Onlangs bereikte ons het bericht dat de NMBS een vertrekprocedure met SMS uittest.
Het is nog niet zeker dat dit er zal komen (kost veel,niet overal ontvangst,...)
pietje

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door pietje »

Dat laatste kan toch geen probleem zijn, er moet enkel voldoende ontvangst gegarandeerd worden in elke halte en station (dus waar de vertrekprocedure moet toegepast worden). Dat is vrij eenvoudig te controleren en te voorspellen.
Indien nodig kan er dan op enkele plaatsen een repeater geplaatst worden, dat wordt in grote bedrijven ook gedaan om de interne GSM ontvangst te verbeteren.

Die GSM-R is toch zo'n fundamenteel onderdeel van moderne spoorweginfra dat de dekking op alle spoorlijnen toch wel 100% zou moeten zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door Steven »

Het GSM-R netwerk is zeker nog niet 100% voorzien al ligt het er kort tegen. De GSM die wij als bestuurder hebben zijn gewone GSM's maar daarmee kan je perfect naar een GSM-R bellen indien je de nr kent. GSM-R nr's beginnen dan ook gewoon vrij eenvoudig met de prefix/nummer 046x / xxx xxx. Gewone GSM en GSM-R vallen perfect met elkaar te combineren functionele codes inbegrepen.
pietje

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door pietje »

Steven schreef:Het GSM-R netwerk is zeker nog niet 100% voorzien al ligt het er kort tegen. De GSM die wij als bestuurder hebben zijn gewone GSM's maar daarmee kan je perfect naar een GSM-R bellen indien je de nr kent. GSM-R nr's beginnen dan ook gewoon vrij eenvoudig met de prefix/nummer 046x / xxx xxx. Gewone GSM en GSM-R vallen perfect met elkaar te combineren functionele codes inbegrepen.
Als men dan de vertrekprocedure wil maken met SMS via GSM-R dan weet men waar men het net nog moet uitbreiden.
Die dekking die nog geen 100% is, is dat ook met die ingebouwde toestellen, die dus een antenne aan de buitenkant van de loc/stuurpost hebben?
Dat is nog een verschil met evt. een TBG die van in een rijtuig/treinstel zijn SMS moet versturen.
Als de deuren gesloten zijn geeft dat toch al vlug 10-20 dB demping van de signalen, dus dat is de marge die ze minstens moeten hebben.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door Steven »

Een bijkomend probleem voor gsm-r is dat ook daar nimby's actief zijn zoals bij gewone gsm masten. Je hebt dus een bouwvergunning nodig en die zijn niet altijd even vlot te krijgen blijkbaar.
pietje

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door pietje »

Voor een volledige mast met een standaard bereik van X kilometers heb je gelijk, maar voor een lokaal repeatertje met een zendbereik van enkele honderden meters is dat allemaal niet nodig. En dat is wel voldoende voor zo'n vertrekprocedure.

zoals ik al zei: dat soort repeaters staan in tientallen bedrijven gewoon binnen opgesteld, desnoods kan het selfs opgelost worden met coax kabels die maar voor 75% afgeschermd zijn, dan kan je het bereik zelfs beperken tot enkele tientallen meters naast de spoorlijn. Zoiets wordt ook regelmatig gebruikt in tunnels en dergelijke. Zo zorg je er voor dat er nergens een grote veldsterkte nodig is terwijl het bereik er toch is waar je het nodig hebt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door Steven »

ik denk niet dat ze met die systemen werken zover ik weet zijn er tot nu toe enkel masten in gebruik voor GSM-R.
pietje

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door pietje »

Steven schreef:ik denk niet dat ze met die systemen werken zover ik weet zijn er tot nu toe enkel masten in gebruik voor GSM-R.
Ik vermoed dat ook, maar als het nodig is voor een nieuwe vertrekprocedure, zijn er mogelijkheden waar men niet noodzakelijk miljoenen Euro's in moet investeren en die snel geïmplementeerd kunnen worden. Dat is volgens mij een belangrijk gegeven.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door Shrek »

pietje schreef:Ik vermoed dat ook, maar als het nodig is voor een nieuwe vertrekprocedure, zijn er mogelijkheden waar men niet noodzakelijk miljoenen Euro's in moet investeren en die snel geïmplementeerd kunnen worden. Dat is volgens mij een belangrijk gegeven.
Maar ze willen die gsm-r ook nog voor een hele hoop andere dingen gaan gebruiken, dus het systeem moet zeer degelijk zijn. Een tijdelijke oplossing is gewoon weggesmeten geld. Dan liever een jaartje wachten en het ineens goed doen :wink:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door kika »

Shrek schreef:Maar ze willen die gsm-r ook nog voor een hele hoop andere dingen gaan gebruiken, dus het systeem moet zeer degelijk zijn. Een tijdelijke oplossing is gewoon weggesmeten geld. Dan liever een jaartje wachten en het ineens goed doen :wink:
Femtocellen kosten geen drol. Als je het goed wilt doen, nodig je de 3 gsm-operatoren ook uit en je zet gelijk een paar cellen voor hun ook neer, deelt de kosten en 'nu ook goed bereik in tunnel x en op station y.' win-win voor iedereen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door Steven »

Voor zover ik weet willen ze het gsm-r netwerk echt wel 100% gescheiden van het overige netwerk van operator x of y.
Plaats reactie