GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Alles over reizigerstreinen in België.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door kika »

Steven schreef:Voor zover ik weet willen ze het gsm-r netwerk echt wel 100% gescheiden van het overige netwerk van operator x of y.
Je kan de essentie scheiden en enkele andere zaken wel delen: denk bijvoorbeeld aan het aanleggen van electra naar één of ander afgelegen stopplaats: het is onnodig dat iedereen dat apart doet. En dat kost wel iets: enkele kilometers kabel trekken. Andere zaken kan je ook bundelen: je biedt GSM-operatoren aan om in jou spoortunnel de ontvangst te kunnen/mogen verbeteren, tegen een bepaalde vergoeding, je hebt maar 1 keer 1 nacht dat je in die tunnel wat voorzieningen aanlegt, die prima fysiek gescheiden kunnen zijn en tegelijkertijd krijg je extra inkomsten of hou je de kosten lager. Of je deelt puur personeel dat de aanleg doet. Een beetje creativiteit graag :twisted:
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door tomdg »

nu is er voldoende ontvangst voorzien op hoogte van het dak van de treinen en dus niet voor een draagbare GSM-R er zullen dus op sommige plaatsen antennes moeten bijkomen. Tegelijk zit je met de stralingsnormen die strenger gaan worden vooral in Brussel kan dit wel eens problemen gaan geven.

Buiten antennes zou er best ook nog een 2e SMS platform komen zodat er backup is bij pannes, overbelasting,... (kost ongeveer 1milj.€ :!: ).

Infrabel maakt ook een probleem van het feit dat SMSen ontvangen de noodoproepen vertraagt...
pietje

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door pietje »

kika schreef:
Steven schreef:Voor zover ik weet willen ze het gsm-r netwerk echt wel 100% gescheiden van het overige netwerk van operator x of y.
Je kan de essentie scheiden en enkele andere zaken wel delen: denk bijvoorbeeld aan het aanleggen van electra naar één of ander afgelegen stopplaats: het is onnodig dat iedereen dat apart doet. En dat kost wel iets: enkele kilometers kabel trekken. Andere zaken kan je ook bundelen: je biedt GSM-operatoren aan om in jou spoortunnel de ontvangst te kunnen/mogen verbeteren, tegen een bepaalde vergoeding, je hebt maar 1 keer 1 nacht dat je in die tunnel wat voorzieningen aanlegt, die prima fysiek gescheiden kunnen zijn en tegelijkertijd krijg je extra inkomsten of hou je de kosten lager. Of je deelt puur personeel dat de aanleg doet. Een beetje creativiteit graag :twisted:
Ik kan zo nog iets herinneren dat er telecom bedrijven waren die hun glasvezelkabels GRATIS hebben kunnen leggen:
Ze vroegen aan alle concurrenten of ze hun kabels mee moesten leggen en telden aan elk van de concurrenten 1/3 van de prijs, als je dan 3 partijen vindt ligt uw eigen glasvezel gratis mee onder de grond :)

Je moet dus idd. creatief zijn.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door kika »

tomdg schreef:Buiten antennes zou er best ook nog een 2e SMS platform komen zodat er backup is bij pannes, overbelasting,... (kost ongeveer 1milj.€ :!: ).
Vraag eens een willekeurige pornoboer naar haar/zijn ICT-leverancier. Ik ken uiteraard niet de precieze vereisten van de NMBS, maar het lijkt me érg sterk dat dat voor die prijs moet.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door K V B »

Steven schreef:Voor zover ik weet willen ze het gsm-r netwerk echt wel 100% gescheiden van het overige netwerk van operator x of y.
GMS-R gebruikt andere frequenties dan GSM, en het heeft ook een aantal andere eigenschappen, specifiek voor de spoorveiligheid.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door K V B »

kika schreef:
tomdg schreef:Buiten antennes zou er best ook nog een 2e SMS platform komen zodat er backup is bij pannes, overbelasting,... (kost ongeveer 1milj.€ :!: ).
Vraag eens een willekeurige pornoboer naar haar/zijn ICT-leverancier. Ik ken uiteraard niet de precieze vereisten van de NMBS, maar het lijkt me érg sterk dat dat voor die prijs moet.
Een SMS platform is wel nog iets anders dan een website hoor. Ik werk toevallig in de telecom, en ik zie daar dagelijks hoe complex (en duur) de "backend" systemen zijn.
Nu, als het goed uitgevoerd is, dan heb je je systemen zowieso over twee datacenters verspreid.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door Asterix »

Als het hiervan gaat moeten komen om de vertragingen weg te werken, vrees ik ervoor! Wat als het systeem in panne ligt of zelfs nog maar een halve minuut vertraging kent bij het afleveren van de berichten (cfr. ASTRID POCSAG bij de hulpdiensten!)? Mobiele berichten staan gelijk aan tijdverlies. Gaat men dat dan ook incalculeren in de dienstregeling? Het kan maar zo gemakkelijk zijn om rechtstreeks te communiceren op een perron. Nee, nu gaan ze het via allerlei media doen en omwegen maken :roll:
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door tomdg »

Als het systeem plat ligt zullen ze tijdelijk terug de oude procedure gebruiken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door kika »

Jeroen schreef:Als het hiervan gaat moeten komen om de vertragingen weg te werken, vrees ik ervoor! Wat als het systeem in panne ligt of zelfs nog maar een halve minuut vertraging kent bij het afleveren van de berichten (cfr. ASTRID POCSAG bij de hulpdiensten!)? Mobiele berichten staan gelijk aan tijdverlies. Gaat men dat dan ook incalculeren in de dienstregeling? Het kan maar zo gemakkelijk zijn om rechtstreeks te communiceren op een perron. Nee, nu gaan ze het via allerlei media doen en omwegen maken :roll:
Veiligheid is geen geldig argument!? En wat snelheid betreft: denk even aan de overvolle perrons/treinen en de AVG die onbereikbaar is, denk aan stopplaatsen zonder AVG.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door Steven »

Er zijn andere eenvoudige systemen die niet werken via GSM-masten en dergelijk, maak gebruik van de systemen die aan boord van de trein zijn om het vertrek te geven, het vertrek met de lamp deuren op zich is niet slecht, ze moeten het gewoon nog iets beter uitwerken en dan heb je al dat GSM gedoe gewoonweg niet nodig. Als de GSM mast uitvalt in Brussel (cru geschreven) vertrekt daar gedurende dat defect geen enkele trein. Als het overbrengingssysteem van die ene trein uitvalt kan de rest nog perfect rijden. Het druk het hier natuurlijk vrij simpel uit maar het komt er wel op neer.
Trouwens het grote gevaar van de huidige procedure bestaat enkel in het feit dat de TBG in een open deur blijft staan tot de trein in beweging is. Als men die mag sluiten zonder dat de TB in verwarring komt met de lamp deuren (het betreft dan ook enkel motorstellen) dan is het grote probleem (veiligheid) van de baan.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door dentheo »

100% akkoord, doe iets aan de zwakke punten van het huidige systeem, maar tracht die niet af te dekken door nog complexere en kwetsbare systemen.
Theo
Groeten vanop de Heide
davyickx
Berichten: 122
Lid geworden op: 27 feb 2009, 14:03
Locatie: Meensel-Kiezegem

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door davyickx »

Spoorse groeten,

Davy Ickx
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door Retard »

Zouden ze niet beter die AVG geven met een afstandbediening?
Als de trein bijvoorbeeld van spoor 7A vertrekt, duwt de TBG deze code in op zijn afstandbediening, deze drukt op OK, en indien het sein openstaat, vliegt de AVG direct op 'geel', staat het sein op rood blijft de AVG ook op rood. En zo weet de dispatshing ook direct dat de trein vertrekkensklaar is, in tegenstelling tot het lampje dat aangeeft bij de TB dat de deuren dicht zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: GSM-R en SMS vertrekprocedure...

Bericht door Shrek »

maar de bedoeling van de nieuwe procedure is volgens mij net om nog mensen te kunnen laten instappen als het sein dichtblijft, dat is natuurlijk een heel ander uitgangspunt he.
Plaats reactie