Afgeschafte trein: reden?

Alles over reizigerstreinen in België.
Galactic

Re: Afgeschafte trein: reden?

Bericht door Galactic »

fets schreef:Ik zat op de 2637 tussen Mechelen en Leuven. Bij aankomst in de luchthaven wordt er van bestuurder gewisseld en de stop duurt dus een paar minuten. Intussen hoorde ik omroepen op het perron in alle talen (niet op de trein!) dat onze trein was afgeschaft. Ik ben zelf de TBs gaan opzoeken om te vragen hoe het zat. De twee heren bevestigden de afschaffing van deze trein, maar de TBG riep nog altijd niets rond. De volgende trein naar Leuven zou wel rijden. Blijkbaar zat TC met de handen in het haar en was er dus onvoldoende informatiedoorstroming. Ik heb mijn medereizigers geinformeerd en ze naar spoor 2 verwezen. Alle reizigers uit de 2 breaks werden dan op een latere IR naar Leuven gezet bestaande uit 1 klassiekje, dat totaal uit zijn voegen barstte.


[Edit: 2637 ipv 2638]
Het was inderdaad de 2638 die afgeschaft werd in de luchthaven.
Ik ben het wel met u eens dat de tbg de reizigers had moeten informeren. Via een aankondiging met de sono EN nog eens persoonlijk door de trein gaan.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Afgeschafte trein: reden?

Bericht door Retard »

Steven schreef:
Junkie88 schreef:
nmbs820 schreef:Al die ellende op het spoor, en dat allemaal omdat 1 iemand onvoorzichtig is. :?
Het moet nog erger zijn voor de tbg die de viezigheid mag gaan bekijken.
niet noodzakelijk de TBG, het kan de TB zijn ook. In het ergste geval (is al gebeurd) sluit de TBG zich op in zijn kotje, dan sta je daar als treinbestuurder en kan je zelf zorgen dat alles in orde komt (nodige telefoons, afdekken hinder, ....)
Als TB heb je toch de sleute? Zou ik machinist zijn, zou dat hier toch geen waar zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afgeschafte trein: reden?

Bericht door Steven »

Er moet op de moment van een aanrijding veel gebeuren als je denkt tijd te hebben om uw collega te motiveren zijn werk te doen ben je mis. Trouwens aan gedacht dat je zelf emotioneel betrokken kan zijn ?? Ik hoor hier gemakkelijk praten maar wacht tot ge zelf een lijk in stukken ziet liggen.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Afgeschafte trein: reden?

Bericht door loic1811 »

en niet alleen voor de tb is het moeilijk men vader heeft het ook al voorgehad (is ook tb ) dan heb ik toch ook effe moeten slikken want je weet nooit wat er door iemand zijn hoofd gaat als je zoiets mee maakt en als je kleine zusjes aan je vragen of papa iemand heeft"dood" gereden begin het maar eens uit te leggen aan kleine kinderen . ik heb het voorgehad dat er een persoons aanrijding was een trein voor ons na 2 uur stilstaan in ternat konden we weer vertrekken maar dat lijk lag er nog steeds in dilbeek wel in een witte zak en de politie stond ervoor maar toch je ziet zoiets en een prettig gevoel is het zeker en vast niet ! ik had al zo een raar gevoel toen ik dit zag .stel je is in de plaats van de tb /tbg !!!
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Afgeschafte trein: reden?

Bericht door Stijn91 »

Er zijn een aantal treinen van Brussel naar Oudenaarde afgeschaft, is dat doordat verkeersongeval ter hoogte van station Oudenaarde?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Afgeschafte trein: reden?

Bericht door Retard »

Stijn91 schreef:Er zijn een aantal treinen van Brussel naar Oudenaarde afgeschaft, is dat doordat verkeersongeval ter hoogte van station Oudenaarde?
Tuurlijk, ik ben zelf met de IC L langs Gent-Sint-Pieters omgeleid.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Afgeschafte trein: reden?

Bericht door rdv »

Gehoord in Denderleeuw:
ICL 2330 afgeschaft wegens wisselstoring tussen Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Zuid.
Is er zo een opstopping in Sint-Niklaas dat er geen treinen van het emplacement naar het station meer kunnen?
Of kan de bestuurder niet ter plaatse geraken vanuit het depot Dendermonde wegens te veel vertraging van de treinen op de L59? (in dat geval: dank u besparingsplan)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Afgeschafte trein: reden?

Bericht door Steve »

Ik heb het in ieder geval geweten in de L 5328 daarnet, die 4 minuten later vertrekt in Dendermonde dan de vandaag afgeschafte 2330 (en dan, ondanks de langere rittijd, het snelste alternatief blijft). Lang geleden dat ik nog eens op Japanse wijze letterlijk moest duwen om überhaupt op het balkon te raken.
Ari

Re: Afgeschafte trein: reden?

Bericht door Ari »

E 2330 stond vast te Antwerpen Berchem als ME 2330,en dit wegens wisselstoringen. Deze doet eerst P 7290 van Sint Niklaas naar Antwerpen Berchem,om nadien als ME 2330 van Berchem tot Sint Niklaas te rijden,en dan als 2330 tot Dendermonde om daar te koppelen en zo verder richting Brussel-Kortrijk-Poperinge. En deze morgen is het foutgelopen te Antwerpen Berchem.....met de nodige gevolgen

Groetjes
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Afgeschafte trein: reden?

Bericht door Stijn91 »

P8955 is afgeschaft omdat P8067 vertrokken is in Brussel-Zuid met een vertraging van 21 minuten.

Stationschef NMBS:
Bxl Zuid Wegens problemen met het stuurrijtuig is 8067 Brussel-Zuid - Denderleeuw (16.37-17.13) met 21’ vertrokken #nmbs

Volgens een tweet was er een probleem met het stuurrijtuig maar P8067/8955 heeft geen stuurrijtuig, dus zal het wel een probleem van de locomotief zijn.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Afgeschafte trein: reden?

Bericht door Retard »

E821 werd gisteren afgeschaft wegens problemen met het motorstel (is wel rijtuigen + loc, maar enfin). Ons zo op de feiten drukken hoefde wel niet:
Afbeelding
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Afgeschafte trein: reden?

Bericht door speakervoice »

Retard schreef:ZIE FOTO HIERBOVEN
Lang leve EMMA en haar gebruiksvriendelijkheid in verstoorde situaties :)
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Afgeschafte trein: reden?

Bericht door Kristofke »

Of (niet) lang leve de operator van EMMA die er op los kopieert in zijn station zonder rekening te houden met de affichering in andere stations (nog maar weinigen hebben gehoord van "afficheren" -> "N"). Waarschijnlijk is dit weer een gevalletje van per ongeluk te vroeg vertrek forceren, kopiëren en gewoon niet letten op de andere stations op de reisweg om deze op niet afficheren te zetten. Of het kan ook een gevolg zijn van een beperking... praktijkvoorbeeld: een luchthaven wordt beperkt in Brussel-Noord wegens grote vertraging. Voor Brussel-Centraal wordt er dan meestal een kopij gemaakt van de afgeschafte trein, en wordt de originele veranderd in een eindbestemming Brussel-Noord. Zo blijft de afgeschafte trein toch mooi op de borden staan, en als de trein dan effectief afkomt dan wordt hij nog mooi omgeroepen en geafficheerd als Brussel-Noord. Als de operator Brussel-Centraal deze kopij echter niet op "afficheren -> nee" zet in Brussel-Noord, zit de operator in Brussel-Noord met twee afgeschafte Luchthavens op hetzelfde uur op zijn displays.

Gebruiksvriendelijk is het allemaal niet, maar perfect op te vangen door operatoren met wat kennis Pidaas ipv wat er tegenwoordig achter die computers geplaatst worden die er amper iets van kennen (btw, ze hebben hun opleiding wel gehad hoor, maar je kent dat wel, braindrain de eerste dag na opleiding)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Afgeschafte trein: reden?

Bericht door Steve »

Vandaag op Railtime:
Lijn 69 : Poperinge - Kortrijk: Onderbroken verkeer.
10:46
Er werd een gaslek vastgesteld. in het station van Ieper.
Het treinverkeer is onderbroken tussen Poperinge en Menen.
Tussen Poperinge en Menen kunnen de reizigers gebruik maken van een vervangende busdienst
Als er een gaslek is in station Ieper zelf, waarom is het dan in vredesnaam nodig om het treinverkeer helemaal tot in Menen te onderbreken? Waarom niet tot Komen, waar je volgens mij perfect zou kunnen keren op het begin van het stuk enkelspoor?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afgeschafte trein: reden?

Bericht door Steven »

Het moet uitkomen met de signalisatie (ik ken de situatie ter plekke niet zo), verder is het misschien ook planmatig (naar materieel en personeel) beter om op een ander punt te keren. Verder hang het ook van de bovenleiding af waar ze de spanning kunnen snijden. Het laatste zal het belangrijkste zijn. Hoe ver rijkt de zone van spanningsonderbreking (bovenleiding) noodzakelijk bij dit gaslek.
Plaats reactie