IJzeren Rijn
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: IJzeren Rijn
voorlopig Promotrein Neerpelt-Weert.
de promotrein met Weert -kermis zal niet rijden.
Samen met de gemeente Weert zijn wij daar mee bezig, maar hebben tot op heden nog geen resultaat kunnen boeken. Eerste vereiste was het vinden van een vervoerder die op 25 september treinen zou willen inzetten. Verschillende vervoerder zijn benaderd, maar waren niet in staat om materiaal inzetten, hadden geen interesse, of haakten door andere oorzaken af. Groot knelpunt was het vervoer tussen Nederland en België. Ondanks Een Europa zijn er nog zoveel verschillen op dit gebied tussen Nederland en België, dat deze, binnen de korte tijd die er tot 25 september was, niet opgelost konden worden.
Wij hebben afgesproken om de promotrein niet te begraven, maar ons in te blijven zetten om deze alsnog te laten rijden.
de promotrein met Weert -kermis zal niet rijden.
Samen met de gemeente Weert zijn wij daar mee bezig, maar hebben tot op heden nog geen resultaat kunnen boeken. Eerste vereiste was het vinden van een vervoerder die op 25 september treinen zou willen inzetten. Verschillende vervoerder zijn benaderd, maar waren niet in staat om materiaal inzetten, hadden geen interesse, of haakten door andere oorzaken af. Groot knelpunt was het vervoer tussen Nederland en België. Ondanks Een Europa zijn er nog zoveel verschillen op dit gebied tussen Nederland en België, dat deze, binnen de korte tijd die er tot 25 september was, niet opgelost konden worden.
Wij hebben afgesproken om de promotrein niet te begraven, maar ons in te blijven zetten om deze alsnog te laten rijden.
IJzeren Rijn - Spoorlijn19 - Mol Hamont
Infrabel stelt plannen treinstopplaats voor
Treinverkeer opnieuw mogelijk vanaf 2013
dinsdag 25 oktober 2011, 03u00
HAMONT - Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel stelde gisterenavond de plannen van een treinstopplaats in Hamont voor. Vanaf het najaar van 2013 kan de trein tussen Antwerpen en Neerpelt verder rijden tot Hamont.
Vandaag is de meest noordelijke stad in de provincie nog een blinde vlek op de spoorwegenkaart. Ooit was dit anders. Toen het station in 1913 opende, was het met twintig sporen het grootste station tussen Antwerpen en München-Gladbach. Na een ontploffing van een munitietrein in 1918 werd het station nooit meer heropgebouwd.
Tweehonderd klanten
Burgemeester Theo Schuurmans (CD&V) beet zich sinds zijn aanstelling vast in het dossier om in Hamont opnieuw een stopplaats voor passagierstreinen te zien. Uit cijfers die twee jaar geleden werden meegedeeld bleek immers dat van de 530 abonnementshouders die in Neerpelt op de trein stappen er tweehonderd uit Hamont-Achel komen. Dan zijn de passagiers zonder abonnementen niet meegerekend.
Inwoners vragen zich vooral af waarom de trein niet nu al van Neerpelt door kan rijden tot Hamont. De spoorweg ligt er, want er passeren regelmatig goederentreinen die richting Nederland rijden. 'De aanleg van een stopplaats is niet zo eenvoudig als het lijkt', zegt Herman De Groof, zonechef Infrastructuur zone Noord-Oost van Infrabel. 'Ten eerste kan een trein niet zomaar stoppen en terugkeren. Daarom zullen we een tweede spoor aanleggen in Hamont. Zo kan de goederentrein nog passeren wanneer er een passagierstrein staat. Dat tweede spoor met twee wissels maakt dat de trein kan passeren. Het gemakkelijkste zou zijn om de trein door te laten rijden naar Nederland, maar helaas is er geen akkoord aan Nederlandse zijde.' Dit is minder goed nieuws, want de burgemeester van het grensstadje Hamont pleit immers voor het doortrekken van het spoor tot in Weert.
'Daarnaast is de seininrichting totaal verouderd. Het is niet mogelijk om de seinen op die van Neerpelt aan te sluiten, want ook daar zitten we met een verouderd systeem. Het systeem van Neerpelt moet eerst aangesloten worden op de seininrichting in Mol. Dat is voor 2013 gepland', zegt De Groof. 'Begin 2013 starten we met de aanleg van het perron. Dat komt iets verder van de spoorovergang te liggen dan vroeger. Hamont wordt bovendien een treinstopplaats en geen station.'
Hoeveel treinen en op welke uren ze zullen stoppen is niet duidelijk. 'Ik ben tevreden dat er vanaf 2013 opnieuw een trein tot Hamont zal rijden en ik heb er vertrouwen in dat elke trein vanuit Neerpelt zal doorrijden tot Hamont. De NMBS en Infrabel zouden nooit zo'n grote investering doen voor slechts enkele treinen', zegt burgemeester Theo Schuurmans.
Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... n=regio-nb
Treinverkeer opnieuw mogelijk vanaf 2013
dinsdag 25 oktober 2011, 03u00
HAMONT - Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel stelde gisterenavond de plannen van een treinstopplaats in Hamont voor. Vanaf het najaar van 2013 kan de trein tussen Antwerpen en Neerpelt verder rijden tot Hamont.
Vandaag is de meest noordelijke stad in de provincie nog een blinde vlek op de spoorwegenkaart. Ooit was dit anders. Toen het station in 1913 opende, was het met twintig sporen het grootste station tussen Antwerpen en München-Gladbach. Na een ontploffing van een munitietrein in 1918 werd het station nooit meer heropgebouwd.
Tweehonderd klanten
Burgemeester Theo Schuurmans (CD&V) beet zich sinds zijn aanstelling vast in het dossier om in Hamont opnieuw een stopplaats voor passagierstreinen te zien. Uit cijfers die twee jaar geleden werden meegedeeld bleek immers dat van de 530 abonnementshouders die in Neerpelt op de trein stappen er tweehonderd uit Hamont-Achel komen. Dan zijn de passagiers zonder abonnementen niet meegerekend.
Inwoners vragen zich vooral af waarom de trein niet nu al van Neerpelt door kan rijden tot Hamont. De spoorweg ligt er, want er passeren regelmatig goederentreinen die richting Nederland rijden. 'De aanleg van een stopplaats is niet zo eenvoudig als het lijkt', zegt Herman De Groof, zonechef Infrastructuur zone Noord-Oost van Infrabel. 'Ten eerste kan een trein niet zomaar stoppen en terugkeren. Daarom zullen we een tweede spoor aanleggen in Hamont. Zo kan de goederentrein nog passeren wanneer er een passagierstrein staat. Dat tweede spoor met twee wissels maakt dat de trein kan passeren. Het gemakkelijkste zou zijn om de trein door te laten rijden naar Nederland, maar helaas is er geen akkoord aan Nederlandse zijde.' Dit is minder goed nieuws, want de burgemeester van het grensstadje Hamont pleit immers voor het doortrekken van het spoor tot in Weert.
'Daarnaast is de seininrichting totaal verouderd. Het is niet mogelijk om de seinen op die van Neerpelt aan te sluiten, want ook daar zitten we met een verouderd systeem. Het systeem van Neerpelt moet eerst aangesloten worden op de seininrichting in Mol. Dat is voor 2013 gepland', zegt De Groof. 'Begin 2013 starten we met de aanleg van het perron. Dat komt iets verder van de spoorovergang te liggen dan vroeger. Hamont wordt bovendien een treinstopplaats en geen station.'
Hoeveel treinen en op welke uren ze zullen stoppen is niet duidelijk. 'Ik ben tevreden dat er vanaf 2013 opnieuw een trein tot Hamont zal rijden en ik heb er vertrouwen in dat elke trein vanuit Neerpelt zal doorrijden tot Hamont. De NMBS en Infrabel zouden nooit zo'n grote investering doen voor slechts enkele treinen', zegt burgemeester Theo Schuurmans.
Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... n=regio-nb
Re: IJzeren Rijn
Inderdaad en dan kan men beginnen aan de renovatie van de geklasseerde seinhuizen.P. Michiels schreef:Dan is vanaf 2013 de seininrichting van Neerpelt ook verleden tijd...
Dit werk kan maar gestart worden wanneer ze verlaten zijn door de NMBS.
Erg dat de seingevers jaren in erbarmelijke omstandigheden hebben moeten werken en wanneer ze verlaten zijn, ze leefbaar gemaakt kunnen worden.
Re: IJzeren Rijn - Spoorlijn19 - Mol Hamont
Dat is toch een beetje naïef van die burgemeester.Bibke schreef:De NMBS en Infrabel zouden nooit zo'n grote investering doen voor slechts enkele treinen', zegt burgemeester Theo Schuurmans.
L'union fait la force.
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: IJzeren Rijn
ik vermoed dat enkele P treinen zullen vertrekken en doorrijden tot Hamont
maar de volledige dienst Antwerpen-Neerpelt denk ik niet
het is een begin , jammer dat er niet doorgereden wordt tot Weert !
maar de volledige dienst Antwerpen-Neerpelt denk ik niet
het is een begin , jammer dat er niet doorgereden wordt tot Weert !
Re: IJzeren Rijn
Ik zie dat aankomst-vertrek in Neerpelt vandaag om .26-.34 plaatsvinden. Is dat één en dezelfde trein die op 8 minuten terugkeert, of blijft hij een uur aan de kant? In het laatste geval lijken de extra exploitatiekosten me niet al te groot, maar ik vrees voor het eerste...ijzeren rijn 82 schreef:ik vermoed dat enkele P treinen zullen vertrekken en doorrijden tot Hamont
maar de volledige dienst Antwerpen-Neerpelt denk ik niet
het is een begin , jammer dat er niet doorgereden wordt tot Weert !
Re: IJzeren Rijn
't Is alleszins een begin en het uiteindelijke doel komt weer iets meer in zicht.ijzeren rijn 82 schreef:ik vermoed dat enkele P treinen zullen vertrekken en doorrijden tot Hamont
maar de volledige dienst Antwerpen-Neerpelt denk ik niet
het is een begin , jammer dat er niet doorgereden wordt tot Weert !
Re: IJzeren Rijn
Reiziger,MIVB-reiziger schreef:Ik zie dat aankomst-vertrek in Neerpelt vandaag om .26-.34 plaatsvinden. Is dat één en dezelfde trein die op 8 minuten terugkeert, of blijft hij een uur aan de kant? In het laatste geval lijken de extra exploitatiekosten me niet al te groot, maar ik vrees voor het eerste...ijzeren rijn 82 schreef:ik vermoed dat enkele P treinen zullen vertrekken en doorrijden tot Hamont
maar de volledige dienst Antwerpen-Neerpelt denk ik niet
het is een begin , jammer dat er niet doorgereden wordt tot Weert !
Die trein keert onmiddelijk terug naar Antwerpen.
Vroeger met de 62ers bleef die meer dan een uur staan in Neerpelt maar dat was vanwege de onbetrouwbaarheid van de 62ers.
Wel blijven de motorstellen nu lang in Antwerpen-Centraal staan, dus daar kan men de tijd vinden om door te rijden naar Hamont.
En met die totaal vernieuwde dienstregeling van 2013 is dat haalbaar.
Ik denk trouwens dat het om die reden is dat men tot 2013 wacht.
Re: IJzeren Rijn - Spoorlijn19 - Mol Hamont
Bibke schreef:
Burgemeester Theo Schuurmans (CD&V) beet zich sinds zijn aanstelling vast in het dossier om in Hamont opnieuw een stopplaats voor passagierstreinen te zien. Uit cijfers die twee jaar geleden werden meegedeeld bleek immers dat van de 530 abonnementshouders die in Neerpelt op de trein stappen er tweehonderd uit Hamont-Achel komen. Dan zijn de passagiers zonder abonnementen niet meegerekend.
Wel opletten 200 man voor 14 (?(' treinen is gemiddeld 14-15, en lager dan het criterium waarvoor nu treinen "afgeschaft" zijn....
Het zou dus, zonder verdubbeling, na enkele jaren weer afgelopen kunnen zijn.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: IJzeren Rijn
Zeg, ik heb vorige week (kerstdag) en gisteren (nieuwjaarsdag) trouwens gezien dat tss Mol en Neerpelt de berm serieus opgekuist is, net als of men de lijn terug dubbelsporig gaat maken.
Weet iemand meer?
Edit: het is eerder tussen Lommel en Neerpelt dat ik de opkuis gezien heb.
Weet iemand meer?
Edit: het is eerder tussen Lommel en Neerpelt dat ik de opkuis gezien heb.
Re: IJzeren Rijn
Van andere fotografen heb ik begrepen dat dat bekabelingswerken van de signalisatie betreft (?)Bibke schreef:Zeg, ik heb vorige week (kerstdag) en gisteren (nieuwjaarsdag) trouwens gezien dat tss Mol en Neerpelt de berm serieus opgekuist is, net als of men de lijn terug dubbelsporig gaat maken.
Weet iemand meer?
Edit: het is eerder tussen Lommel en Neerpelt dat ik de opkuis gezien heb.
Re: IJzeren Rijn
Er is idd enkele jaren geleden sprake geweest om L19 Mol-Neerpelt terug op dubbelspoor te brengen, behalve ter hoogte van Balen-Werkplaatsen. Dit was samen met de bekendmaking van de elektrificatiewerkzaamheden tussen Herentals-Mol. Ik vrees dat dubbelspoor tussen Mol en Neerpelt enkel bij 'sprake' zal blijven...Bibke schreef:Zeg, ik heb vorige week (kerstdag) en gisteren (nieuwjaarsdag) trouwens gezien dat tss Mol en Neerpelt de berm serieus opgekuist is, net als of men de lijn terug dubbelsporig gaat maken.
Weet iemand meer?
Edit: het is eerder tussen Lommel en Neerpelt dat ik de opkuis gezien heb.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: IJzeren Rijn
Ondertussen kreeg ik al een melding dat de lijn terug op dubbel spoor zou aangelegd worden tss Balen-Werkplaatsen en Neerpelt maar in hoeverre dat die plannen gerealiseerd gaan worden zal afwachten worden....
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: IJzeren Rijn
in 2007 a 2008 was daar sprake van voor een spoorverdubbeling tussen Balen Werkplaatsen en Neerpelt maar dat is afgevoerd ,Bibke schreef:Ondertussen kreeg ik al een melding dat de lijn terug op dubbel spoor zou aangelegd worden tss Balen-Werkplaatsen en Neerpelt maar in hoeverre dat die plannen gerealiseerd gaan worden zal afwachten worden....
met het steeds uitblijven van de ijzeren rijn en de tijd van besparen denk ik niet dat je er veel investeringen moet verwachten
de electificatie Mol-Herentals ligt zelfs al stil