Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45 (11 Mei 2012)

Alles over goederenvervoer in België.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Asterix »

Wat is het verschil tussen een (groen) voor- en hoofdsein?
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Paul »

Jeroen schreef:Wat is het verschil tussen een (groen) voor- en hoofdsein?
Een voorsein heeft geen rood licht. Het kan enkel groen, dubbel geel of eventueel groen+geel vertonen. Het voorafgaande mistbaken heeft enkel twee zwarte schuine strepen, zonder zwarte cirkel. En het identificatieplaatje ervan is geel ipv. wit. Zo'n sein geeft enkel info over het volgende stopsein, en beëindigt dus niet het rijden op zicht. (Ik hoop dat ik me niet vergis, anders verbeter me a.u.b.).
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door overweg13 »

Paul schreef: Volgens berichten op fido.belg.trains zou het een klassiek geval geweest zijn van tijdens een rit op zicht een groen voorsein tegenkomen en dit verkeerdelijk interpreteren als groen hoofd- of gecombineerd sein...
Ik heb in 2001 kaartjes gemaakt van lijn 154, en dat was de toestand TOEN. Mogelijk is er nog niet veel veranderd. De rechthoeken verwijzen naar seinen - indien gearceerd gaat het om een verwittigingssein. Zo is b779 het verwittigingssein voor sein B779, dat zich inderdaad ter hoogte van het ongeval bevindt. (In cirkeltjes: de nummers van de overwegen.) Het is ook vrij duidelijk dat de lijn hier een reeks opeenvolgende stevige bochten vertoont. Helemaal denkbeeldig is het scenario waarnaar Paul verwijst dus niet. Maar ik ben net als hij geen specialist - de auteur op fido.belg.trains anders wel.
Afbeelding
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1217
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Tim »

Paul schreef:
Jeroen schreef:Wat is het verschil tussen een (groen) voor- en hoofdsein?
Een voorsein heeft geen rood licht. Het kan enkel groen, dubbel geel of eventueel groen+geel vertonen. Het voorafgaande mistbaken heeft enkel twee zwarte schuine strepen, zonder zwarte cirkel. En het identificatieplaatje ervan is geel ipv. wit. Zo'n sein geeft enkel info over het volgende stopsein, en beëindigt dus niet het rijden op zicht. (Ik hoop dat ik me niet vergis, anders verbeter me a.u.b.).
Dat is inderdaad het grote gevaar aan verwittigingsseinen. Stel trein A staat voor gesloten stopsein 1. Daarachter rijdt trein B, deze zal ook voor een gesloten stopsein (2) staan.
Indien sein 2 permissief is mag hij het sein overschrijden met rit op zit tot aan de voet van het volgend groot STOPsein.
Wat is nu het gevaar, tussen die twee stopseinen staat ook nog een verwittigingssein voor stopsein 1. Indien het stopsein voor trein A net open gekomen is zal ook het verwittigingssein groen vertonen (tenzij het stopsein een beperking oplegt maar dat laat ik nu in het midden).
Trein B komt dus tijdens de rit op zicht aan het verwittigingssein, ziet dat het groen staat en beëindigt verkeerdelijk de rit op zicht. Terwijl een verwittigingssein NOOIT de rit op zicht beëindigt.
In deze situatie heb ik al enkele ongevallen weten gebeuren...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Steven »

Is inderdaad een van de mogelijke scenario's die tot dit ongeval heeft kunnen zorgen. Bijna heel de L154 is op die manier van seinen voorzien.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Asterix »

@ Tim, zeer duidelijke uitleg. Je zou opleiding moeten gaan geven, bedankt!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef:@ Tim, zeer duidelijke uitleg. Je zou opleiding moeten gaan geven, bedankt!
Inderdaad. Ik begreep wel het systeem, maar had er nog nooit bij stilgestaan welke risico's dit inhoudt. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat dit nog bestaat (al had je met armseinen vermoedelijk alleen maar deze configuratie verwittigingssein - hoofdsein).
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Steven »

Inderdaad bij de mechanische seininrichting was dit altijd zo. Maar daar was de nuance tussen een stopsein en een waarschuwingssein veel duidelijker. Namelijk een rode arm voor een stopsein en een gele arm voor een waarschuwingssein. Nu is het zo dat je aan meerdere kenmerken een waarschuwingssein kan herkennen. De gele ronde kenmerkplaat, met daarop in kleine letters het kenmerk van het sein (een stopsein heeft een kenmerkplaat die wit is en gebruikt maakt van hoofdletters). Het sein kan nooit rood geven want dan zou het een stopsein zijn. Kortweg als je bij ROZ heel aandachtig ben en het sein echt volledig waarneemt dan kan je die fout bijna niet maken. Doch missen is menselijk en dit soort fouten steken ze geregeld in de simulator net om er u op te wijzen waar het gevaar zit. Net om de oefening er in te houden dat zoiets kan voorkomen.
Knipex
Berichten: 335
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Knipex »

nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door nahoj »

Ik heb die andere topic ook even gelezen.

Het is duidelijk dat die verwittigingsseinen een reëel risico vormen, doordat ze bijna identiek zijn aan de stopseinen, op dat gele ronde i.p.v. witte rechthoekige kenmerkplaatje, en het ontbreken van een rode lamp na (beide moeilijk zichtbaar in het donker).
ETCS of TBL1+ kunnen er voor zorgen dat je snelheidsbewaking <40km/h actief blijft, maar een risico blijft bestaan wanneer de aandacht van de tbs 'rit op zicht' verdwijnt.
Een oplossing kan zijn een duidelijker visueel verschil te creëren tussen stopsein en verwittigingssein (andere vorm van seinbord, andere opstelling en/of combinatie van lichten,...).
De beste oplossing is wellicht het afschaffen van het verwittigingssein, en alleen nog met stopseinen te werken.
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door poyaud »

Er is een grote kans dat op termijn de 'panelen' van de verwittigingsseinen vervangen worden door ronde exemplaren , blijkbaar is daar een studie rond bezig...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Shrek »

poyaud schreef:Er is een grote kans dat op termijn de 'panelen' van de verwittigingsseinen vervangen worden door ronde exemplaren , blijkbaar is daar een studie rond bezig...
Tegelijk worden er ook al lang geen nieuwe verwittigingsseinen meer gebouwd, bij alle aanpassingen aan de signalisatie gaan ze er dus uit. Op lange termijn gaan ze vanzelf dus allemaal weg :)
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door poyaud »

Shrek schreef: Tegelijk worden er ook al lang geen nieuwe verwittigingsseinen meer gebouwd, bij alle aanpassingen aan de signalisatie gaan ze er dus uit. Op lange termijn gaan ze vanzelf dus allemaal weg :)
Waar haal je dat ?
Ik ken genoeg plaatsen waar de signalisatie al is aangepast (vernieuwd of omschakeling EBP) waar ze gewoon opnieuw geplaatst of behouden worden.
Neem een verwittigingssein weg , en je kan de volledige sectie aanpassen met het plaatsen van niet beheerde seinen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Shrek »

poyaud schreef:Waar haal je dat ?
Ik ken genoeg plaatsen waar de signalisatie al is aangepast (vernieuwd of omschakeling EBP) waar ze gewoon opnieuw geplaatst of behouden worden.
Neem een verwittigingssein weg , en je kan de volledige sectie aanpassen met het plaatsen van niet beheerde seinen.
Serieus?
Ik had dat op een rondleiding in het seinhuis in Gent eens gevraagd en die seingever zei toen dat ze die allemaal gingen wegdoen...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1217
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Tim »

Op lijn 24 is men ook bezig over te schakelen op EBP en daar werden gewoon nieuwe verwittigingsseinen geplaatst.
De eerste jaren gaan ze er dus zeker nog niet uit.
Plaats reactie