IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Daar zijn we het dan over eens. Het is vooral symbolisch en mag daarom eigenlijk niks kosten. Dat is volgens mij ook de reden waarom er vanuit Begië weinig is gebeurd sinds duidelijk werd dat heropening van de IJzeren Rijn niet op een koopje kan, zoals eerst gedacht.

Ik denk ook dat de IJzeren Rijn potentie heeft, maar niet via de oude route door de Meinweg. Leg wat goeds aan.
Cipallieter

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Cipallieter »

Uit het Nieuwsblad van vrijdag 08/03/2013

Beweging in dossier IJzeren Rijn

Minister Jean-Pascal Labille (PS) hoopt nog voor de zomer een ‘memorandum of understanding' klaar te hebben over de realisatie van de IJzeren Rijn. Dat heeft senator Martine Taelman (Open VLD) vernomen van de minister.
‘Nadien zou hij samen met Staatssecretaris voor Mobiliteit Wathelet de definitieve akkoorden voor de aanleg van deze belangrijke spoorverbinding kunnen afsluiten. Dit betekent niet dat alle obstakels voor een snelle reactivatie van de IJzeren Rijn plots verdwenen zijn', waarschuwt Taelman. ‘Zo zijn de financiële middelen nog niet definitief toegewezen en is er nog onduidelijkheid over de sectie Roermond-Mönchengladbach. Ook over de Tweede Havenontsluiting en de bestaande verbinding tussen Lier en Mol moeten nog belangrijke keuzes gemaakt worden.'

Taelman dringt er op aan dat er voldoende aandacht wordt geschonken aan de vragen van de gemeentebesturen langs het tracé. ‘In 2009 bestelden de Kempense gemeenten een studie bij IOK over de impact en noodzakelijke maatregelen bij de reactivatie van de IJzeren Rijn. Het tracé loopt immers dwars door verschillende dorps- en stadskernen zoals Geel en Mol en levert daar dan ook de nodige hinder op. Tot op dit moment is er met die studie bijzonder weinig gebeurd.'
carlos

Re: IJzeren Rijn

Bericht door carlos »

Cipallieter schreef:Uit het Nieuwsblad van vrijdag 08/03/2013

Beweging in dossier IJzeren Rijn

Minister Jean-Pascal Labille (PS) hoopt nog voor de zomer een ‘memorandum of understanding' klaar te hebben over de realisatie van de IJzeren Rijn. Dat heeft senator Martine Taelman (Open VLD) vernomen van de minister.
‘Nadien zou hij samen met Staatssecretaris voor Mobiliteit Wathelet de definitieve akkoorden voor de aanleg van deze belangrijke spoorverbinding kunnen afsluiten. Dit betekent niet dat alle obstakels voor een snelle reactivatie van de IJzeren Rijn plots verdwenen zijn', waarschuwt Taelman. ‘Zo zijn de financiële middelen nog niet definitief toegewezen en is er nog onduidelijkheid over de sectie Roermond-Mönchengladbach. Ook over de Tweede Havenontsluiting en de bestaande verbinding tussen Lier en Mol moeten nog belangrijke keuzes gemaakt worden.'

Taelman dringt er op aan dat er voldoende aandacht wordt geschonken aan de vragen van de gemeentebesturen langs het tracé. ‘In 2009 bestelden de Kempense gemeenten een studie bij IOK over de impact en noodzakelijke maatregelen bij de reactivatie van de IJzeren Rijn. Het tracé loopt immers dwars door verschillende dorps- en stadskernen zoals Geel en Mol en levert daar dan ook de nodige hinder op. Tot op dit moment is er met die studie bijzonder weinig gebeurd.'

als franstaligen willen gaan onderhandelen met de Nederlanders over de Yzeren Rijn, dan betekent dit weinig goeds.

Belgie (en dus ook Vlaanderen) heeft ingevolge het scheidingsverdrag het recht om op EIGEN KOSTEN een EIGEN spoorlijn aan te leggen doorheen Nederlands Limburg.( met een capaciteit zoals Belgie denkt nodig te hebben! dus als we 4 sporen in elke richting willen aanleggen, dan kunnen de hollanders dit niet tegenhouden, zolang we het maar zelf betalen)

Vragen aan de Nederlanders om mee te betalen geeft de Nederlanders de kans om deze bepalingen af te zwakken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

Het feit dat franstaligen gaan onderhandelen heeft er helemaal niets mee te maken (wie zegt er trouwens dat dat zo is??? ).
Maar het klopt natuurlijk wel dat België alles moet betalen in principe. Alleen zijn die budgetten er helemaal niet. Dus als het er komt zal het inderdaad een versie zijn waar de Nederlanders ook mee kunnen leven.
Ik heb wel opgevangen dat er mogelijk geld uit Europa zou kunnen komen voor de Ijzeren Rijn, dat zou het project meteen een stuk haalbaarder maken.
We blijven hopen hé :)
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Steden zoals Roosendaal,Breda,Tilburg,Eindhoven enz zijn ook voorstander van de Ijzeren Rijn , nu rijden er dagelijks goederentreinen door die steden die van Duitsland naar Belgie rijden
carlos

Re: IJzeren Rijn

Bericht door carlos »

Shrek schreef:Het feit dat franstaligen gaan onderhandelen heeft er helemaal niets mee te maken (wie zegt er trouwens dat dat zo is??? ).
Maar het klopt natuurlijk wel dat België alles moet betalen in principe. Alleen zijn die budgetten er helemaal niet. Dus als het er komt zal het inderdaad een versie zijn waar de Nederlanders ook mee kunnen leven.
Ik heb wel opgevangen dat er mogelijk geld uit Europa zou kunnen komen voor de Ijzeren Rijn, dat zou het project meteen een stuk haalbaarder maken.
We blijven hopen hé :)

shrek je weet toch dat de nederlanders een oplossing naar voorschuiven van slechts 43 treinen per dag maximum (de 2 richtingen samen)

als je in een contract met een hollander zet dat je daar mee akkoord bent dan ben je op termijn wel 'gesjost', moet je over 5 jaar geen extra capaciteit gaan vragen.

http://www.prorail.nl/SiteCollectionDoc ... lijnen.pdf

zeker als er Europees geld komt, heeft Belgie er alle belang bij dat het een autonome belgische spoorlijn wordt, zodat we niet beperkt worden door de capaciteit die nederland ter beschikking wil stellen, zodat we zelf kunnen bepalen welke diensten er aangeboden worden en tegen welke voorwaarden een treinoperator het spoor mag gebruiken.
carlos

Re: IJzeren Rijn

Bericht door carlos »

carlos schreef: Belgie (en dus ook Vlaanderen) heeft ingevolge het scheidingsverdrag het recht om op EIGEN KOSTEN een EIGEN spoorlijn aan te leggen doorheen Nederlands Limburg.( met een capaciteit zoals Belgie denkt nodig te hebben! dus als we 4 sporen in elke richting willen aanleggen, dan kunnen de hollanders dit niet tegenhouden, zolang we het maar zelf betalen)

Vragen aan de Nederlanders om mee te betalen geeft de Nederlanders de kans om deze bepalingen af te zwakken.
http://asp.gva.be/dossiers/-y/ijzerenrijn/statuut.asp
http://asp.gva.be/dossiers/-y/ijzerenrijn/statuut.asp schreef:

- Wat zegt dit oude statuut van de IJzeren Rijn precies?

Eric Van Hooydonk: "De IJzeren Rijn is het binnenlandse verlengstuk van de vrije vaart op de Schelde vanuit zee. Het recht om deze spoorlijn aan te leggen werd door de grote Europese mogendheden aan België toegekend in het Scheidingsverdrag van 1839 (artikel 12). De spoorlijn was de compensatie voor de afstand van Limburg over de Maas aan Nederland. De IJzeren Rijn is dus een aanhangsel van het Belgische staatsterritorium."
"De Limburgse verkeersverbinding met het Duitse hinterland was en is een essentieel onderdeel van de internationale status van België. Het precieze tracé werd pas vastgesteld na 24 jaar onderhandelen, in het IJzeren Rijn-Verdrag van 1873. Nederlandse historici schrijven dat de Nederlandse regering toen al 'op pijnlijke wijze' de uitvoering van het doortochtrecht zo lang mogelijk saboteerde. Het tracé vastgesteld in 1873 is het fameuze 'historisch tracé', waarvan België nu terecht het hergebruik opeist."

- Heeft België alleen recht op hergebruik, of ook op modernisering en uitbreiding?

"Volgens de verdragen kan België een uitbreiding van de bestaande infrastructuur eisen. Het Scheidingsverdrag verbiedt Nederland letterlijk om zich te verzetten tegen de doortrekking van een Belgische verbindingsweg naar Duitsland volgens de Belgische plannen. Als België het nodig acht het aantal sporen van de IJzeren Rijn op vier of zes te brengen, dan moet Nederland dit zonder meer accepteren. Pacta sunt servanda, zegt een Latijnse rechtspreuk. Of: gesloten verdragen moeten worden gerespecteerd."
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

Dan lijk het mij toch beter om voorlopig voor de light-versie te gaan.
Eens de treinen effectief rijden lijkt een verhoging van het aantal rijpaden mij makkelijker dan nu onderhandelen over zaken die er nog niet zijn.
Zeker als er binnen Nederland ook instanties zijn die het gebruik van de Ijzeren Rijn wensen kan het aantal rijpaden wel eens omhooggaan lijkt mij.
Je kan later alsnog "dreigen" met het op eigen kosten aanleggen van een lijn met meer capaciteit.
carlos

Re: IJzeren Rijn

Bericht door carlos »

Shrek schreef:
Je kan later alsnog "dreigen" met het op eigen kosten aanleggen van een lijn met meer capaciteit.

1) ja op voorwaarde dat je nu geen "onnodige" toegevingen doet aan de Hollanders, dus dat er in de overeenkomst expliciet gesteld wordt dat er door het vandaag aanvaarden van die 43 treinen, geen afstand gedaan wordt van de rechten die voortvloeien uit het historische verdrag (en 't is daar dat ik die franstalige politici niet vertrouw)
2) als EU bijdraagt in de investering, kan je voor het gedeelte op Nederlandse bodem beter onmiddellijk voor een eigen oplossing gaan, anders gaat een deel van de subsidies (die bedoeld zijn voor de verbinding Antwerpen Duitsland) naar het prorail net.
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

carlos schreef:zeker als er Europees geld komt, heeft Belgie er alle belang bij dat het een autonome belgische spoorlijn wordt, zodat we niet beperkt worden door de capaciteit die nederland ter beschikking wil stellen, zodat we zelf kunnen bepalen welke diensten er aangeboden worden en tegen welke voorwaarden een treinoperator het spoor mag gebruiken.
Het wordt natuurlijk geen autonome Belgische spoorlijn en dat is het ook nooit geweest. Het traject is in Nederland onderdeel van de Nederlandse railinfrastructuur (het gedeelte tussen Weert en Roermond is zelfs deel van het Nederlandse hoofdnet) waar Prorail de dienst uitmaakt. Bij arbitrage is dan ook bepaald dat Nederland en België gezamenlijk moeten betalen en dat het geheel aan Nederlandse eisen moet voldoen. Dat België geheel op eigen gezag mag bepalen hoe groot de capaciteit moet zijn, is je reinste flauwekul.

Verder een vaag stuk. Over het traject voorbij Roermond is nog onduidelijkheid en over de Duitsers lees ik helemaal niks. Dat zijn de heetste hangijzers, weten we nog wel?
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

brunel schreef:
Ik denk ook dat de IJzeren Rijn potentie heeft, maar niet via de oude route door de Meinweg. Leg wat goeds aan.
Wat er door de Meinweg ligt is "ruim" voldoende, wat zoekt men 1 trein per uur = 24 treinen per dag ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

carlos schreef:[

shrek je weet toch dat de nederlanders een oplossing naar voorschuiven van slechts 43 treinen per dag maximum (de 2 richtingen samen)
Enig idee hoeveel er nu door Nederland naar Duitsland Zweden rijden ??? Mijn schatting... de helft 20 voor beide richtingen samen
Theo
Groeten vanop de Heide
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

dentheo schreef:
brunel schreef:
Ik denk ook dat de IJzeren Rijn potentie heeft, maar niet via de oude route door de Meinweg. Leg wat goeds aan.
Wat er door de Meinweg ligt is "ruim" voldoende, wat zoekt men 1 trein per uur = 24 treinen per dag ?

Als dat alles is, dan staat de investering van vele honderden miljoenen in geen enkele verhouding en levert de lijn ook nauwelijks een economische bijdrage. Vergeet niet dat in België eerst werd gedacht dat het op een koopje kon. Het Hof van arbitrage heeft echter beslist dat de lijn moet voldoen aan de eisen die in Nederland gelden voor de aanleg van nieuw spoor. In de Meinweg betekent dit dat het spoor de grond in moet. Kassa! Leg voor dat geld wat goeds aan.

Dat geklaag bij voorbaat over een Franstalige minister snap ik al helemaal niet. Als hij kans zou zien overeenstemming te bereiken met Nederland én met de Duitsers over een voorstel waar iedereen echt beter van wordt, dan heeft hij een topprestatie geleverd. Ik zie zo gauw geen Vlaams politicus met voldoende diplomatieke gaven.
pietmol

Re: IJzeren Rijn

Bericht door pietmol »

Wat is het nut van een spoorlijn waar slechts 22 treinen (in elke richting) per dag over mogen?
wie gaat bepalen welke trein (welke vervoerder) over deze lijn mag? Infrabel? ProRail?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Steven »

brunel schreef: Dat geklaag bij voorbaat over een Franstalige minister snap ik al helemaal niet. Als hij kans zou zien overeenstemming te bereiken met Nederland én met de Duitsers over een voorstel waar iedereen echt beter van wordt, dan heeft hij een topprestatie geleverd. Ik zie zo gauw geen Vlaams politicus met voldoende diplomatieke gaven.
Omdat een Waalse politieker in het algemeen zijn eigen taalgenoten beschermd en dus ook het werk voor Waalse treinbestuurders wil beschermen. Dat wil zeggen de Montzenroute aanhouden in het nadeel van de IJzeren Rijn.
Plaats reactie