Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebelle

Alles over goederenvervoer in België.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
Pendelaar schreef: Of is het reizigersmaterieel stabieler in zulke gevallen ?
Zo'n ongeval zou op de weg nog catastrofaler uitgedraaid zijn dunkt me.
Dat had net zo goed gekund. In Mons is er enkele jaren terug een reizigerstrein ontspoord wegens te snel gereden...
Naar mijn gevoel, als ik naar die ketelwagens kijk, zijn dat de wagens met het hoogste zwaartepunt op het spoor.
Daarom zijn ze volgens mij iets gevoeliger voor "omkiepen"...
Iemand uit de haven of FNND die daarover een idee heeft ?
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door K V B »

Retard schreef:Vergeet niet dat er met TBL1+ geen pécrot (=acht slachtoffers) was geweest. Er is ook duidelijk vermeld dat dit maar een hulpmiddel ging zijn, en dat men dan zo rap mogelijk ETCS ging installeren? Had men direct begonnen met het installeren van ETCS i.p.v. TBL1+, had er daar dan al ETCS gelegen?
Overal zo rap mogelijk ETCS installeren is niet haalbaar. Er rijd nog teveel materiaal rond dat niet afgeschreven is, maar waar ETCS inbouwen ook niet haalbaar is. Men vergeet te vaak dat ETCS meer is dan een beveiligingssysteem.
TBL1+ maakt gebruik van ETCS hardware, het is dus een goede investering.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:[
Met een goederentrein van 1000t ben je echt niet zomaar van 80 naar 40 hoor.
Voor zon kroko maakt de richting trouwens niets uit, als die er ligt voor normaalspoor geeft hij ook een signaal in de andere richting.
En misschien zijn het wel meer dan aannames :wink:
Shrek, enig idee of er op het tegenspoor soms ook nog een tijdelijke snelheidsvermindering zat als veiligheidsvoorziening voor de werken op het normale spoor ?
Gebeurt wel eens.
Dan komen er nog een paar snelheidsovergangen bij....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Shrek »

hmmm schreef: Huh? Ik dacht dat de krokodillen actief werden bij het aanleggen ('inklinken') van de reisweg, afhankelijk van NS of TS, anders zouden toch alle 'tegenspoorseinen' van de andere richting verkeerdelijk impulsen geven?
Voor krokos aan seinen geldt dat ja, maar sommige krokos staan ook aan een bordje en die werken anders.
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door hmmm »

Zou je even kunnen verduidelijken hoe de krokodillen bij bestendige snelheidsverminderingen van 50km/u (of meer) werken? Ik dacht dat enkel krokodillen bij tijdelijke snelheidsverminderingen (en apart opgestelde proefkrokodil?) in beide richtingen werkte?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Shrek »

hmmm schreef:Zou je even kunnen verduidelijken hoe de krokodillen bij bestendige snelheidsverminderingen van 50km/u (of meer) werken? Ik dacht dat enkel krokodillen bij tijdelijke snelheidsverminderingen (en apart opgestelde proefkrokodil?) in beide richtingen werkte?
Het was een tijdelijke snelheidsvermindering volgens mijn info. Bij beseinde verminderingen heb je al de gele lamp van het horizontaal seinbeeld. De bordjes hoor je dan te kennen door lijnkennis, daar staat inderdaad geen kroko.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:[
Het was een tijdelijke snelheidsvermindering volgens mijn info. Bij beseinde verminderingen heb je al de gele lamp van het horizontaal seinbeeld. De bordjes hoor je dan te kennen door lijnkennis, daar staat inderdaad geen kroko.
Oef, dan zou de machinist einde verminderde snelheid ( dus terug baanvaksnelheid ) en dan terug verminderd voor overloop zeer kort achter elkaar gekregen hebben ?
Zou dat einde tijdelijke verminderde snelheid zelf kunnen staan achter groen geel pinken ?
Dan rij je een minuut naar een enkel groen sein toe met daaronder een eerst onleesbaar cijfer ?
Zou dat genoeg zijn om op te trekken naar 80kmh , een goederentrein trekt trager op dan hij remt toch ?
Theo
Groeten vanop de Heide
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door 2012 »

Retard schreef:Het ziet er niet naar uit dat die een schrammetje hebben opgelopen, tenzij er natuurlijk van dat vergif aan de cabine hangt, en dat er niet meer mag mee gereden worden voor de gezondheid van de machinisten.

Vergeet niet dat er met TBL1+ geen pécrot (=acht slachtoffers) was geweest. Er is ook duidelijk vermeld dat dit maar een hulpmiddel ging zijn, en dat men dan zo rap mogelijk ETCS ging installeren? Had men direct begonnen met het installeren van ETCS i.p.v. TBL1+, had er daar dan al ETCS gelegen?

Met TBL1+ zou Pecrot WEL gebeurd zijn omdat de trein die onterecht vertrokken is in Wavre al VOORBIJ het vertrek sein stond, dus kon de TBL niet meer ingrijpen.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Retard »

2012 schreef:
Retard schreef:Het ziet er niet naar uit dat die een schrammetje hebben opgelopen, tenzij er natuurlijk van dat vergif aan de cabine hangt, en dat er niet meer mag mee gereden worden voor de gezondheid van de machinisten.

Vergeet niet dat er met TBL1+ geen pécrot (=acht slachtoffers) was geweest. Er is ook duidelijk vermeld dat dit maar een hulpmiddel ging zijn, en dat men dan zo rap mogelijk ETCS ging installeren? Had men direct begonnen met het installeren van ETCS i.p.v. TBL1+, had er daar dan al ETCS gelegen?

Met TBL1+ zou Pecrot WEL gebeurd zijn omdat de trein die onterecht vertrokken is in Wavre al VOORBIJ het vertrek sein stond, dus kon de TBL niet meer ingrijpen.
Akkoord, maar daarvoor is hij wel door het rood gereden en de TBL1+ zou dan wel van zijn gat gemaakt hebben, waardoor hij waarschijnlijk niet zou doorgereden zijn, maar een andere, veiligere actie ondernomen hebben.


Wat ik mij wel afvraag, is waarom de station van Kwatrecht, Wetteren, Wichelen, Schoonaarde, Oudergem, Serskamp en Lede zonder trein zitten. Kan er geen pendeltrein ingelegd worden, of is er geen elektriciteit?
De toestanden op die bussen moeten in de ochtend- en avondspits toch niet al te prettig zijn. :?
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Bordensteker »

Retard schreef:Akkoord, maar daarvoor is hij wel door het rood gereden en de TBL1+ zou dan wel van zijn gat gemaakt hebben, waardoor hij waarschijnlijk niet zou doorgereden zijn, maar een andere, veiligere actie ondernomen hebben.
Let goed op wat je precies geschreven hebt!

Als een Klassiekje met de stuurpost – voorbij – het sein staat (de trein was toegekomen vanuit de richting Leuven en in Waver niet ver genoeg doorgereden om helemaal voorbij de rugzijde van het sein voor de andere rijrichting te staan), dan kan de TB abusievelijk in die andere richting gaan wegrijden zonder een echte seinvoorbijrijding. De kop van het konvooi stáát immers al dichter bij Leuven dan dat sein. Overigens zijn er bijkomende regels die een vertrek op die manier verbieden.
TBL1+ bakens kunnen ook niets meer doen indien de kop van de trein (en in het bijzonder de TBL1+ antenne onder het stel) reeds voorbij een (toen niet aanwezig) baken staat.
Een krokodil van een rood sein doet sowieso niets.

Als de trein vervolgens dus onbedoeld op tegenspoor blijft rijden, en er op zo’n lijn ook alleen maar normaalspoorseinen staan, en de overwegen worden bediend door een goederentrein die tegelijkertijd voor de foute trein uit op het normaalspoor rijdt in de richting van Leuven, dan kun je dus al een eind komen voordat er iets is dat je kan tegenhouden.

Ik verwijs verder naar http://www.b-signal.thesignalpage.nl/tr ... vallen.php
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Steven »

Inderdaad, dat sein kon in Waver niets doen om dat de kop van he konvooi daar nooit bakens zou hebben gezien, wegens ruim achter de stuurpost liggend, nog TBL1, TBL1+ of memor hadden daar iets kunnen aan doen.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door LHOON »

Vanmorgen in "De Morgen":
Machinist reed dubbel zo snel als toegelaten
Waaraan is dit te wijten? Een voor de hand liggende reden is gebrek aan lijnkennis.
Een gevolg van de liberalisering en de vrije toegang.
Eenvoudig samengevat: het is weeral de schuld van "Europa"...
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door trainfreak »

dentheo schreef:
trainfreak schreef:Bon, het is misschien niet 100% duidelijk maar het is beter dan niets denk ik...

Het gele vlak is waar de trein ongeveer ontspoord is en waar de wagons liggen.
De zwarte straten zijn de eerste die geëvacueerd zijn.

Het kan zijn dat het gebied geen 100% klopt, ik heb me vooral gebaseerd op de info die op de website van de gemeente staat.
Prachtig hartelijk dank.

Het "vuile" water kan dus alleen in de riolering gekomen zijn waar het gele vlakje de zwarte straten bijna raakt .
Op Google vind ik wel, enkel honderden meters verder richting Wetteren, enkele riooldeksels.
Maar nergens straatkolken (rioolputjes) langs die laatste honderden meters, de weg (fietspad ?) gaat daar wel naar beneden voor de "lage" fietserstunnel.

Volgens mij ligt het waterzuiveringsstation in het westen van Wetteren tegen de Schelde.
Dus is het water onder heel Wetteren van Oost naar West gestroomd ?
Zou men in het zuiveringsstation gereageerd hebben door alles recht naar het bekken te pompen en niet door het station ? Dan is dat slim gezien, maar ...

De "bekkens in de Schelde" waarvan men spreekt, is dat de grote betonnen bak in de Schelde tegen de dijk, een kelder onder de kade ?
Spijtig voor de man die bijna naast die bak woonde en misschien dicht bij de verluchtingsopening van de betonnen bak.

ps; Heeft Wetteren nog die chemische fabriek (vroegere PRB?), ik ben daar ooit op bezoek geweest in verband met veiligheid rond "speciale" reacties.
Ik weet niet hoe de riolen in Wetteren lopen...

Waar die bekkens liggen weet ik ook niet, aan de Schelde ligt enkel een kade waar kleine schepen kunnen aanmeren.
Rond het station van Schellebelle zijn er wel grote werken geweest, daar ligt altijd een grote plas water, maar vraag me niet waar dat voor is.

In de bruine straat die naar de Schelde loopt zijn er enkele maanden geleden wel werken geweest, ik dacht voor een nieuwe collector te steken.
Van zodra deze gedaan waren, zijn er altijd problemen geweest met de stank van de riolen die soms naar omhoog kwamen...

Er is een waterzuiveringsstation tussen de straat de Mozen, waar een beek in de Schelde uitkomt.
Dit is richting het westen op het kaartje.

Er is nog altijd een chemische fabriek.
Dit is Ajinomoto, maar waarschijnlijk beter bekend als Omnichem...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: Oef, dan zou de machinist einde verminderde snelheid ( dus terug baanvaksnelheid ) en dan terug verminderd voor overloop zeer kort achter elkaar gekregen hebben ?
Zou dat einde tijdelijke verminderde snelheid zelf kunnen staan achter groen geel pinken ?
Dan rij je een minuut naar een enkel groen sein toe met daaronder een eerst onleesbaar cijfer ?
Zou dat genoeg zijn om op te trekken naar 80kmh , een goederentrein trekt trager op dan hij remt toch ?
Huh nu kan ik niet meer volgen.
De trein heeft nergens moeten vertragen naar een snelheid trager dan 80 door de werken. Enkel het horizontale seinbeeld legt een vertraging naar 40 op, maar dat was hij waarschijnlijk vergeten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Shrek »

Bordensteker schreef:Als de trein vervolgens dus onbedoeld op tegenspoor blijft rijden, en er op zo’n lijn ook alleen maar normaalspoorseinen staan, en de overwegen worden bediend door een goederentrein die tegelijkertijd voor de foute trein uit op het normaalspoor rijdt in de richting van Leuven, dan kun je dus al een eind komen voordat er iets is dat je kan tegenhouden.
In ETCS kan zoiets niet per ongeluk gebeuren hoor. Dan moet je al moedwillig voor je vertrekt de SR max snelheid en afstand instellen op grotere waarden dan normaal. En anders ga je niet ver geraken.
Plaats reactie