IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Bibke »

Dossier ligt te wachten in de schuif van Labille.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Cipallieter

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Cipallieter »

Shrek schreef:En als Kris Peeters het zegt, geloof je dan eindelijk dat de tegenstanders van de Ijzeren Rijn zich niet in het binnenland maar in het buitenland bevinden?
(Op die paar Nimbys na uiteraard)
Het is ook niet meer dan normaal dat Nederland tegen de Ijzeren Rijn is. De Antwerpse haven krijgt er een voordeel mee tegenover Rotterdam.

Maar de federale overheid steekt ook geen poot uit om Vlaanderen in dit dossier te helpen, eerder integendeel.
Cipallieter

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Cipallieter »

Bibke schreef:Dossier ligt te wachten in de schuif van Labille.
Nederland wacht op België en Labille wacht op.... ? Sint-juttemis?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Steven »

Cipallieter schreef:
Bibke schreef:Dossier ligt te wachten in de schuif van Labille.
Nederland wacht op België en Labille wacht op.... ? Sint-juttemis?
op het jaar dat Kerstmis en Pasen op dezelfde dag vallen.
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IJzeren Rijn

Bericht door groentje »

Shrek schreef:En als Kris Peeters het zegt, geloof je dan eindelijk dat de tegenstanders van de Ijzeren Rijn zich niet in het binnenland maar in het buitenland bevinden?
(Op die paar Nimbys na uiteraard)
In een sarcastische bui, Shrek? Of denk je echt dat er geen stevige lobby is binnen België tegen de IJzeren Rijn? Ik herinner me nog de stakingsdreiging van de toenmalige depot van Montzen, zodra er nog maar iemand "IJzeren Rijn" uitsprak. En ik ben echt nog niet zolang binnen, hoor. Vanzelfsprekend werden ze steevast gesteund door de Luikenaars.
Soit, de Nederlanders zitten inderdaad ook niet te wachten op de IJzeren Rijn, en Berlijn al evenmin. NRW misschien wel, maar ook zij willen graag een alternatief tracé. En daar is België Oost-Indisch doof voor. In het verdrag dat de IJzeren Rijn regelt is Duitsland echter geen betrokken partij, zij kunnen dus niet gedwongen worden tot heropening van de oude lijn als ze dat niet zien zitten...
Cipallieter

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Cipallieter »

"Verwacht geen zware doorbraak IJzeren Rijn voor de verkiezingen"

In het dossier van de IJzeren Rijn moeten voor de verkiezingen van 25 mei geen zware doorbraken meer verwacht worden. Dat heeft Vlaams minister-president Kris Peeters woensdag geantwoord op een vraag van Vlaams parlementslid Jan Penris (Vlaams Belang). Peeters heeft dan wel het signaal gekregen dat ook Noordrijn-Westfalen vooruit wil met het dossier, maar de Duitse deelstaat kant zich tegen het historische tracé. Bovendien blijft het wachten op de goedkeuring door de federale regering van de Memorandum of Understanding (MoU) met Nederland.
Over de heractivering van de IJzeren Rijn, de goederenspoorlijn die de Antwerpse haven met het Duitse Ruhrgebied verbindt, wordt al jaren op verschillende niveaus gepalaverd tussen België, Nederland en Duitsland.

In 2011 bereikten Nederland en Belgie daarover al een akkoord. Er ligt ook al sinds eind 2012 een Memorandum of Understanding klaar waarin beide landen afspraken hebben gemaakt over de spoorwerken en de kostenverdeling. Maar het blijft wachten op de goedkeuring van dat MoU door de federale regering. "Dat moet zo snel als mogelijk gebeuren. Ik heb minister Labille daar ook op aangesproken", aldus Peeters.

Ander knelpunt is het verzet in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Vlaams minister-president Peeters heeft nu wel het sein gekregen dat de Duitse deelstaat het dossier wel "belangrijk" vindt en ermee vooruit wil. Maar voor Noordrijn-Westfalen is het historische tracé echter "imbuvable". De Duitsers stellen een alternatief tracé voor, maar Vlaanderen houdt vast aan het historische tracé.

Voorts pleit Noordrijn-Westfalen voor een rondetafel met alle betrokkenen: Noordrijn-Westfalen, Duitsland, België, Vlaanderen en Nederland. Wanneer de rondetafel zou plaatsvinden, ligt nog niet vast. Volgens Peeters zou het alvast "wijs" zijn als de MOU met Nederland tegen die rondetafel is goedgekeurd door de federale regering.

Bron: http://www.gva.be
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Dat is een helder en vrij compleet overzicht.
Toch vraag ik me nog wel wat af. Ik weet dat in België veel zaken in de Vlaams-Waalse tegenstelling worden getrokken. Ik blijf er graag buiten. Maar kunnen er geen andere redenen voor België zijn om te aarzelen?
Laten we wel zijn. Het akkoord gaat uit van heractivering van het historisch tracé, maar tegen een hele hoge prijs. In ruil voor ik geloof 800 miljoen euro krijgen we dan een enkelsporige lijn met beperkte capaciteit. Dat is toch dwaas, zeker in deze tijden? Bedenk ook dat Antwerpen die lijn zeker niet kan claimen. Als Nederland zin zou hebben goederentreinen langs het tracé te sturen en zo een deel van de beperkte calapaciteit te gebruiken, dat mag dat.
En waarom zou België Duitsland tegen de haren in willen strijken door vast te houden aan het historische tracé?

Nederland moet meewerken en eventueel het geld op tafel leggen. Dat is ook al jaren geleden gereserveerd. Maar België heeft de keus wel en ik kan heel wat zakelijke redenen bedenken om het memorandum het memorandum te laten.
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IJzeren Rijn

Bericht door groentje »

België heeft momenteel geen geld, en het is altijd handig als je een gebrek aan vooruitgang op een derde partij kan steken. De Luikse lobby is fel verzwakt met de elektrificatie van de Montzenlijn, maar is ook nog altijd niet dood. De Waalse lobby gelooft nu al dat alle geld in Vlaanderen wordt gepompt (en zeker wat goederen betreft hebben ze niet helemaal ongelijk). En de gemeenten rond de IJzeren Rijn staan ook klaar om de nodige compensaties te eisen (ondertunnelingen, geluidswanden...). Wat de prijs ook in België dreigt te doen oplopen, natuurlijk.
En dat naast de nodige reserves in Nederland en Duitsland, die ook nog niet helemaal overbrugd zijn.
pietmol

Re: IJzeren Rijn

Bericht door pietmol »

groentje schreef: De Luikse lobby is fel verzwakt met de elektrificatie van de Montzenlijn, maar is ook nog altijd niet dood. De Waalse lobby gelooft nu al dat alle geld in Vlaanderen wordt gepompt (en zeker wat goederen betreft hebben ze niet helemaal ongelijk).

geloof je dit echt?

als de Walen ervan overtuigd zouden zijn dat Vlaanderen te veel krijgt, dan zouden zij geen bezwaar hebben met het opsplitsen in een Vlaamse en een Waalse entiteit. :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:
groentje schreef: De Luikse lobby is fel verzwakt met de elektrificatie van de Montzenlijn, maar is ook nog altijd niet dood. De Waalse lobby gelooft nu al dat alle geld in Vlaanderen wordt gepompt (en zeker wat goederen betreft hebben ze niet helemaal ongelijk).

geloof je dit echt?
Dat is ook echt zo hoor. Kan jij 5 belangrijke investeringen in het goederenverkeer in het zuiden van het land geven van de laatste 5 jaar?
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: Dat is ook echt zo hoor. Kan jij 5 belangrijke investeringen in het goederenverkeer in het zuiden van het land geven van de laatste 5 jaar?

Zijn er daar problemen door "veel" goederenvervoer ?
Theo
Groeten vanop de Heide
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Alles moet kennelijk altijd verklaard door de Vlaams-Waalse tegenstelling. :(

Is er nu niemand die denkt "het zou ook een idiote investering zijn voor die paar treintjes per dag"?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

brunel schreef:Alles moet kennelijk altijd verklaard door de Vlaams-Waalse tegenstelling. :(

Is er nu niemand die denkt "het zou ook een idiote investering zijn voor die paar treintjes per dag"?
Ja, de hele regering. Zowel nederlandstalige als franstalige ministers vonden het niet de moeite om de nodige budgetten vrij te maken.
Ze kozen liever voor extra sporen in de haven van Zeebrugge, de verdubbeling van lijn 147 en 50A, vertakking Blauwe Toren,... Allemaal projecten met een veel betere return on investement.
pietmol

Re: IJzeren Rijn

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
pietmol schreef:
groentje schreef: De Luikse lobby is fel verzwakt met de elektrificatie van de Montzenlijn, maar is ook nog altijd niet dood. De Waalse lobby gelooft nu al dat alle geld in Vlaanderen wordt gepompt (en zeker wat goederen betreft hebben ze niet helemaal ongelijk).

geloof je dit echt?
Dat is ook echt zo hoor. Kan jij 5 belangrijke investeringen in het goederenverkeer in het zuiden van het land geven van de laatste 5 jaar?
sorry shrek, maar alle investeringen gebeuren op basis van de 60-40 regel, als er dus in Vlaanderen geinvesteerd wordt in spoorlijnen die enkel voor goederen gebruikt worden en in Wallonie niet, dan heeft men in Wallonie meer budget over om in lijnen voor personenvervoer te investeren...


Ik denk trouwens niet dat men in Wallonie moet klagen: zij krijgen wel 40% van de investeringen, maar hun aandeel in de infra-heffingen is lager dan 40%...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:
Shrek schreef:Dat is ook echt zo hoor. Kan jij 5 belangrijke investeringen in het goederenverkeer in het zuiden van het land geven van de laatste 5 jaar?
sorry shrek, maar alle investeringen gebeuren op basis van de 60-40 regel, als er dus in Vlaanderen geinvesteerd wordt in spoorlijnen die enkel voor goederen gebruikt worden en in Wallonie niet, dan heeft men in Wallonie meer budget over om in lijnen voor personenvervoer te investeren...


Ik denk trouwens niet dat men in Wallonie moet klagen: zij krijgen wel 40% van de investeringen, maar hun aandeel in de infra-heffingen is lager dan 40%...
Het klopt uiteraard dat er in Wallonië in verhouding meer reizigersspoorlijnen wordt geïnvesteerd. Maar het ging hier enkel om de goederen, en dan hebben ze misschien wel gelijk om wat te morren.
(Niet dat het iets uithaalt, de investeringsplannen zijn duidelijk)
Plaats reactie