IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

dentheo schreef:Ik vind het nog altijd prachtig hoe enkele korrekte (?) Nederlanders die illegaal hun tuin uitbreiden een spoorlijn plat kunnen leggen.
Echt groots...
kan me er wel iets bij voorstellen dat je het niet leuk vindt dat er treinen in je tuin gaan paseren , maar het spoor ligt er al veel langer , daar heb je voor gekozen om daar aan te wonen en dan weet je dat er treinverkeer kan zijn
ik heb wel begrip voor mensen die protest hebben tegen een aanleg van nieuwe HSL lijn of goederenlijn
die mensen krijgen plots een spoor in de tuin
maarja dat is de menaliteit van tegenwoordig , luchthavens zijn ze ook liever kwijt dan rijk
en de vrachtwagens krijgen het nu ook al fel tegenwind , en maar gek vinden dat bedrijven hier weg trekken
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

brunel schreef:Ach ja, het is altijd gemakkelijker de schuld elders te zoeken. Maar bij die tuintjes ligt het zeker niet.
Die hebben wel heel het circus in gang gezet, wat dan uiteindelijk leidde tot de graanhamsters....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:
stefanic schreef: ...
De NMBS (de operator dus, Infrabel is daar niet bij) is daar uitgefoeterd over het aanslepen van het IjzerenRijn-dossier. Excuseer heren politici? Da's wel een internationaal politiek spelletje touwtrekken he....

niet alleen internationaal, maar ook nationaal...

zo is er in de Vlaamse regering een partij die federaal altijd de grote zusterpartij uit Wallonie volgt, terwijl deze Waalse zusterpartij de grootste tegenstander is van het Yzeren Rijn - project.
Diezelfde partij is in Limburg zelf ook nooit geïnteresseerd is geweest in de Yzeren Rijn als dus danig, maar die zich wel opmaakt om in polepositie te staan als de Yzeren Rijn er toch ooit zou komen om allerhande economische voordelen en compensaties binnen te halen...
Nationaal is er geen getouwtrek hoor. Ook alle andere Vlaamse partijen komen niet verder dan mooie woorden over de Ijzeren Rijn. Wanneer er over concrete cijfertjes gepraat moet worden zijn al die mooie woorden opeens vergeten.
Maar... ik geef de regeringspartijen alvast gelijk om eerst te investeren in zeebrugge of de waaslandhaven. Daar kan met veel minder geld meer capaciteitswinst behaald worden. Logisch dat je met zo'n projecten op de korte termijn de Ijzeren Rijn uitstelt.
Cipallieter

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Cipallieter »

Shrek schreef:..Ook alle andere Vlaamse partijen komen niet verder dan mooie woorden over de Ijzeren Rijn....
Een tiental dagen geleden heb ik een mailtje gestuurd naar enkele Vlaamse partijen waarvan het me niet duidelijk is of zij vóór of tegen de Ijzeren Rijn zijn. Ik heb hen naar het standpunt van hun partij gevraagd.

Groen is de enige die tot nu toe geantwoord heeft.

Groen is voorstander van meer goederenverkeer over het spoor.
Daarom zijn we voorstander van de tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven (Ekeren –Lier) en van de IJzeren Rijn (Lier – Ruhrgebied)
Maar we vragen wel uitdrukkelijk dat zou gekozen worden voor een aanleg van het spoor die de leefbaarheid van de omwonenden van de tracés en het milieu maximaal waarborgt.
Concreet betekent dit dat we de tweede spoorontsluiting maar steunen als die zo veel mogelijk uitgevoerd wordt in een geboorde tunnel zodat woongebieden en groengebieden in o.m. Schoten, Ranst, Lier gespaard blijven;
Ook voor de IJzeren Rijn vragen we voor de nodige investeringen om de effecten op de leefbaarheid van gemeenten die liggen op het tracé te waarborgen, als over dit bestaande spoor in de toekomst meer treinen gaan rijden. Als er zware investeringen worden ingezet in Nederland en Duitsland (waar de IJzeren Rijn ook zou passeren), moet dit ook gebeuren in Vlaanderen zelf (in de Kempen en in Limburg).
pietmol

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door pietmol »

Shrek schreef: Maar... ik geef de regeringspartijen alvast gelijk om eerst te investeren in zeebrugge of de waaslandhaven. Daar kan met veel minder geld meer capaciteitswinst behaald worden. Logisch dat je met zo'n projecten op de korte termijn de Ijzeren Rijn uitstelt.

probleem is geldgebrek .

Daar komt dan ook nog bij dat dit dossier een sterk alles of niets gehalte heeft:
om een deftig functionerende Yzeren Rijn te realiseren is eigenlijk een volledig nieuwe lijn van Antwerpen tot de regio Duisburg/Düsseldorf nodig, met duur patch-werk aan bestaande spoorlijnen zal je nooit de capaciteit halen die nodig is om van dit project een economische hefboom te maken.


Maar ik kan mij (dure) potentiële spoorweg-projecten voor de geest halen die een minstens even grote impact hebben op mobiliteit en dus ook economie. ik denk hierbij aan extra capaciteit voor de Brusselse NZ verbinding; extra capaciteit tussen Leuven en Brussel; extra capaciteit tussen Mechelen en Antwerpen;...

zelfs als men een berg geld zou vinden, dan is de Yzeren Rijn niet het enige project waar dit geld NUTTIG besteed kan worden.
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

dentheo schreef:
brunel schreef:Ach ja, het is altijd gemakkelijker de schuld elders te zoeken. Maar bij die tuintjes ligt het zeker niet.
Die hebben wel heel het circus in gang gezet, wat dan uiteindelijk leidde tot de graanhamsters....
Je haalt nogal wat door elkaar Theo. De Korenwolf komt helemaal niet voor in de buurt van het IJzeren Rijn traject. Moet je toch een kilometer of 30 Zuidelijker zijn. En die mensen met die tuintjes hebben hooguit een gevoelige snaar geraakt bij iedereen die in België, Nederland en Duitsland in de buurt van het traject woont. Ga je vanzelf nadenken wat nu helemaal het nut zou zijn.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Bibke »

Cipallieter schreef:[Als er zware investeringen worden ingezet in Nederland en Duitsland (waar de IJzeren Rijn ook zou passeren), moet dit ook gebeuren in Vlaanderen zelf (in de Kempen en in Limburg).
Allé, Groen weet ook al niet wat de Kempen is (De Kempen = Antwerpse Kempen + Limburgse Kempen).
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IJzeren Rijn

Bericht door groentje »

Tja, het verschil wordt ook in Limburg niet altijd gemaakt. Nog al gehoord, hoor, dat Noord-Limburg zich eerder als Limburgs dan als Kempisch identificeerde.
De andere partijen reageerden zelfs niet. Wat mij betreft toch ook een veeg teken...
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

ijzeren rijn 82 schreef:
dentheo schreef:Ik vind het nog altijd prachtig hoe enkele korrekte (?) Nederlanders die illegaal hun tuin uitbreiden een spoorlijn plat kunnen leggen.
Echt groots...
kan me er wel iets bij voorstellen dat je het niet leuk vindt dat er treinen in je tuin gaan paseren , maar het spoor ligt er al veel langer , daar heb je voor gekozen om daar aan te wonen en dan weet je dat er treinverkeer kan zijn
Natuurlijk, alleen rijden daar al ruim 20 jaar geen treinen meer en dan kan je andere verwachtingen hebben. Het is in ieder geval de reden waarom in de arbitragezaak is gezegd dat Nederland doorgang moet verlenen, maar ook dat bij het reactiveren de regels gelden alsof het een nieuw aan te leggen lijn betreft. En nu net dat heeft de kosten zo opgejaagd dat het hele project economisch niet meer rendabel is te maken. En dan heb ik inderdaad vanuit Nederland bezien sterk het idee dat dit inzicht tot vrijwel alle Belgische politici is doorgedrongen, wat ze verder in de aanloop naar de komende verkiezingen ook roepen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22550
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Steven »

Dan moet je dringend uw kennis bijwerken over Belgische politiek. Op spoors vlak ( en nog vele andere ook) moet er een balans gemaakt zijn Vlaanderen versus Wallonië voor er een euro kan/mag geïnvesteerd worden. Als een Vlaams project Waalse jobs bedrijgt is er een politieke rel op til. Alles wat de montzentoute ( met bijhorend werk voor Waalse treinbestuurders) bedreigt zal bij Waals rood (de PS.) niet op steun moeten rekenen.
Tom12

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Tom12 »

Rijden er dan zoveel Walen via de Montzen-route? Voor zover ik weet zit dat werk vooral bij de bestuurders van Zeebrugge, Antwerpen en Aachen zelf.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

Tom12 schreef:Rijden er dan zoveel Walen via de Montzen-route? Voor zover ik weet zit dat werk vooral bij de bestuurders van Zeebrugge, Antwerpen en Aachen zelf.
Inderdaad, die argumentatie is al een tijdje niet meer geldig. Die "waalse weerstand" is bijlange niet zo groot als men wil laten uitschijnen. Voor vlaamse politici is het dan ook veel makkelijker om te zeggen "tis allemaal de schuld van de ps" dan te hoeven uit te leggen dat er een internationaal kluwen is en dat er zo gigantisch veel geld nodig is dat het misschien niet eens rendabel meer is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22550
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Steven »

Die depot in Aachen zijn dan ook Walen. Dit zijn de bestuurders die vroegere depot montzen zaten.
Tom12

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Tom12 »

Maar hun aantal is wel te verwaarlozen. Iets zegt met dat zij niet de beslissende factor gaan zijn :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22550
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Steven »

Moesten aantallen bij het spoor belangrijk zijn??? De grootste stakingen zijn meestal georganiseerd door de kleinste groep spoormensen. Om maar duidelijk te maken dat aantallen meestal niet zoveel voorstellen.
Plaats reactie