Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Alles over goederenvervoer in België.
Plaats reactie
Papanero

Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door Papanero » 14 jan 2020, 16:09

Dit artikel kan wellicht enkele leden van dit forum interesseren:
https://www.bruzz.be/mobiliteit/crucial ... 2020-01-14

Verstuurd met Tapatalk

Steve

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door Steve » 15 jan 2020, 00:16

Ik ben erg benieuwd naar wat mensen met mogelijke kennis van zaken erover te zeggen (Shrek?), want zo klinkt het allemaal nogal verontrustend.

trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje » 15 jan 2020, 00:36

Wat ik niet goed snap: het gewest wil de grond kopen, maar waarom? Op die spoorlijn te redden? Kan een gewest dat wel?

Shrek

Bericht door Shrek » 15 jan 2020, 08:34

Infrabel kan hier op zich weinig aan doen, hier zijn de spoorwegen eens te meer de speelbal van de politiek.
Het is inderdaad zo dat die havenaansluiting het terrein middendoor snijdt en het daardoor minder waardevol maakt. 20 jaar geleden maakte de politiek volledig bewust die keuze, nu is er eindelijk wat voortschrijdend inzicht bij onze politici maar is het mogelijk te laat.
Wat de goederenlijn (L26A) betreft ben ik het niet eens. Vanaf september dit jaar komt de nieuwe tunnel in Schaarbeek in dienst waardoor de doorgaande goederentreinen kunnen blijven rijden.
Wat ik het meest jammer vind aan de hele zaak is het verlies van zeer goed gelegen spoorweggronden. Infrabel/Tucrail hebben al een hele werkbasis moeten verplaatsen naar minder efficiënt gelegen plaatsen en de laatste plek waar de NMBS eventueel ooit een nieuwe bundel zou kunnen bouwen is ook weg. Dit ruikt allemaal naar politieke korte termijnvisie (ook al loopt het spelletje al 20 jaar).

Plaats reactie