Invloed oorlog in Oekraïne

Alles over goederenvervoer in België.
Plaats reactie
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Invloed oorlog in Oekraïne

Bericht door DR-fan »

Door de Russische invasie in Oekraïne en de daaraan verbonden sancties kan ook het goederenverkeer in België getroffen worden. Zo is er al een duidelijke vermindering van het aantal containers dat per spoor uit China en Vietnam komt.

Daarnaast zijn er de staalpendels (brammentreinen) tussen Gent en La Louvière/Clabecq. Ik heb altijd gehoord dat die brammen per schip uit Rusland komen. Klopt dat? Zo ja, dan zal het binnenkort wel heel rustig worden langs L90.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Invloed oorlog in Oekraïne

Bericht door am62 »

Foto weg :-)
S
Laatst gewijzigd door am62 op 28 mar 2022, 18:07, 4 keer totaal gewijzigd.
tblineasgent
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 sep 2020, 09:54
Contacteer:

Re: Invloed oorlog in Oekraïne

Bericht door tblineasgent »

DR-fan schreef: 25 mar 2022, 08:23 Door de Russische invasie in Oekraïne en de daaraan verbonden sancties kan ook het goederenverkeer in België getroffen worden. Zo is er al een duidelijke vermindering van het aantal containers dat per spoor uit China en Vietnam komt.

Daarnaast zijn er de staalpendels (brammentreinen) tussen Gent en La Louvière/Clabecq. Ik heb altijd gehoord dat die brammen per schip uit Rusland komen. Klopt dat? Zo ja, dan zal het binnenkort wel heel rustig worden langs L90.
Dat klopt inderdaad. De boten vertrekken vanuit de haven van Sint-Petersburg. Voorlopig lijkt het erop dat deze treinen blijven rijden.
Let's modal shift!
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Invloed oorlog in Oekraïne

Bericht door K V B »

Omdat de Ukraiense havens geblokkeerd zijn probeert men nu de graanexport vanuit de Ukraine per spoor te organiseren. Is daar in België al iets van te merken? Me dunkt dat we in Vlaanderen wel een aantal havens hebben die graan zouden kunnen exporteren.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Invloed oorlog in Oekraïne

Bericht door DR-fan »

Er zijn twee grote problemen met dat graantransport per spoor:

- een gebrek aan graanwagens
- te weinig capaciteit in de overslagstations van breed- naar normaalspoor

Eén van de oplossingen waaraan gewerkt wordt is het heropenen van de al jaren niet of nauwelijks gebruikte breedspoorverbinding naar de haven van het Roemeense Galati. Daar kan het graan overgeladen worden op binnenschepen die via de Donau West-Europa bereiken.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Invloed oorlog in Oekraïne

Bericht door jan_olieslagers »

DR-fan schreef: 13 mei 2022, 13:15 Er zijn twee grote problemen met dat graantransport per spoor:

- een gebrek aan graanwagens
- te weinig capaciteit in de overslagstations van breed- naar normaalspoor

Eén van de oplossingen waaraan gewerkt wordt is het heropenen van de al jaren niet of nauwelijks gebruikte breedspoorverbinding naar de haven van het Roemeense Galati. Daar kan het graan overgeladen worden op binnenschepen die via de Donau West-Europa bereiken.
Dat is interessant! Enig zoeken bracht me tot deze plaats:
https://www.openstreetmap.org/#map=18/45.47110/28.20441
daar is de Donau toegankelijk en er is spoor van 1435 mm en spoor van 1520 mm en er zijn graansilo's. Maar het is wel in Moldavië, niet bepaald de meest stabiele plek van Europa.

[toevoeging] Het miserable enkelspoor dat daar de Donau oversteekt zou volgens openstreetmap zowel 1435 als 1520 mm kunnen bedienen, dat moet dan wel drierail zijn? Maar een enkelspoor lijkt me weinig waarborg te bieden op continuïteit.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Invloed oorlog in Oekraïne

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 13 mei 2022, 14:30 Dat is interessant! Enig zoeken bracht me tot deze plaats:
https://www.openstreetmap.org/#map=18/45.47110/28.20441
daar is de Donau toegankelijk en er is spoor van 1435 mm en spoor van 1520 mm en er zijn graansilo's. Maar het is wel in Moldavië, niet bepaald de meest stabiele plek van Europa.

[toevoeging] Het miserable enkelspoor dat daar de Donau oversteekt zou volgens openstreetmap zowel 1435 als 1520 mm kunnen bedienen, dat moet dan wel drierail zijn? Maar een enkelspoor lijkt me weinig waarborg te bieden op continuïteit.
Moldavië is op zich vrij stabiel - het zijn in wezen Roemenen en ze worden sterk gesteund door Boekarest. Bovendien voelen ze zich ook bedreigd door Vladimirs grootheidswaanzin.

Enkelspoor is op zich geen beletsel voor zwaar verkeer. Vergeet niet dat treinen in Oekraïne (en Rusland) heel wat langer en zwaarder zijn dan bij ons. Het cruciale is de overslagcapaciteit in de haven.

En om nog even de muggezifter uit te hangen: het verschil tussen normaalspoor en 1520 mm is zo klein dat drierailspoor onmogelijk is. Het is dan ook vierrailspoor - zie http://www.inventingeurope.eu/governanc ... and&object
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Invloed oorlog in Oekraïne

Bericht door jan_olieslagers »

Dat soort muggenzifterij is alhier best welkom - men leert alle dagen bij, als men wil!
Uw inschatting van de situatie van Moldavië lijkt me behoorlijk correct en realistisch. Maar als ik transportondernemer was, ik zou toch twee keer nadenken alvorens in die contreien een nieuw initiatief op te starten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
tblineasgent
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 sep 2020, 09:54
Contacteer:

Re: Invloed oorlog in Oekraïne

Bericht door tblineasgent »

K V B schreef: 12 mei 2022, 20:56 Omdat de Ukraiense havens geblokkeerd zijn probeert men nu de graanexport vanuit de Ukraine per spoor te organiseren. Is daar in België al iets van te merken? Me dunkt dat we in Vlaanderen wel een aantal havens hebben die graan zouden kunnen exporteren.
Komende weken verwachten we een reeks graantreinen vanuit Slowakije in de haven van Gent. Het gaat om graan die vanuit Oekraïne naar Slowakije wordt overgebracht, om daar op de treinen geladen te worden. Normaal vanaf eind volgende week komen de eerste treinen aan in Gent. In Nederland en België tractie met Lineas.
Let's modal shift!
Plaats reactie