Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45 (11 Mei 2012)

Alles over goederenvervoer in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door overweg13 »

Tim schreef:Op lijn 24 is men ook bezig over te schakelen op EBP en daar werden gewoon nieuwe verwittigingsseinen geplaatst.
De eerste jaren gaan ze er dus zeker nog niet uit.
Als dit de oorzaak van het ongeval was - met de nadruk op als - en als er een politicus of gazettenman gevonden wordt die dit begrijpt, zou het nog wel eens snel kunnen gaan...
Met vriendelijke groet

overweg13
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door 2012 »

Shrek schreef:
poyaud schreef:Waar haal je dat ?
Ik ken genoeg plaatsen waar de signalisatie al is aangepast (vernieuwd of omschakeling EBP) waar ze gewoon opnieuw geplaatst of behouden worden.
Neem een verwittigingssein weg , en je kan de volledige sectie aanpassen met het plaatsen van niet beheerde seinen.
Serieus?
Ik had dat op een rondleiding in het seinhuis in Gent eens gevraagd en die seingever zei toen dat ze die allemaal gingen wegdoen...

Tussen gent en merelbeke zijn er nog nieuwe bijgekomen (tegenspoor) !!
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door msts.be »

overweg13 schreef:Het is ook vrij duidelijk dat de lijn hier een reeks opeenvolgende stevige bochten vertoont.
Misschien wordt het dan eens tijd voor de lijn daar recht te trekken, à la L162 ? Laat ik het even met Google Maps/Earth duidelijk maken.

Dit is de huidige situatie, er zijn enkele herkenningspunten aangeduid zoals op het kaartje hierboven: Afbeelding En hoe ik het in de toekomst zie: Afbeelding Ja, ik neem rechttrekken dus inderdaad héél letterlijk. Maar dit is het meest geschikte tracé: de lijn kan net tot voor de Rue de la Fond de la Biche in een sleuf liggen, om dan het zuidelijke portaal van de nieuwe tunnel in te rijden. Godinne mag zijn stopplaats behouden, maar ze ligt dan wel in de tunnel, 300 m oostelijk van de huidige stopplaats (ongeveer rond de 'A'). We moeten ook 2 maal onder de Maas, maar dit is nog steeds stukken goedkoper dan de 'knik' uit de Maas zelf te trekken. Het noordelijke portaal komt dan uit aan de Rue de la Gare, net voor de stopplaats van Lustin.

Voor wie de lengte van de tunnel in twijfel wil trekken, heb ik bewijs:
http://www.velaro.be/godinne_afstand.jpg (als link, plaatje is te breed)

't is ook maar een schatting, kan een paar meter minder of meer zijn. Maar het geeft alvast een goede indicatie.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Steven »

Er is wel een wezenlijk verschil tussen L154 en L162. Dat is gewoon de belangrijkheid van de lijn op zich, de prioriteit om de L154 recht te trekken ligt 100X lager dan deze van L162 die een internationale reizigerlijn is. Daar waar L154 op reizigersvlak maar een lokaal niveau heeft.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door msts.be »

Steven schreef:Er is wel een wezenlijk verschil tussen L154 en L162. Dat is gewoon de belangrijkheid van de lijn op zich, de prioriteit om de L154 recht te trekken ligt 100X lager dan deze van L162 die een internationale reizigerlijn is. Daar waar L154 op reizigersvlak maar een lokaal niveau heeft.
Ja, maar op goederenvlak is ze des te belangrijker als aanvoerlijn van de Athus-Meuse. En dan vind ik het wel waard om er eventueel EUR 10 miljoen ofzo tegenaan te smijten. Of daarmee het ongeval had kunnen voorkomen worden is een andere zaak. Maar als gevolg van het ongeval worden sommige ingrepen, waaronder een herschikking van de signalisatie, voor deze lijn misschien wel versneld ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Steven »

Het ongeval had je niet voorkomen met rechttrekkingen, als het een probleem (wat we nog niet zeker weten) is waarbij men te vroeg 'rit op zicht' heeft gestopt dan pas je dit aan door signalisatie te optimaliseren. Voor goederentreinen moet je ze niet recht trekken want met de huidige snelheid van 90 (in de toekomst voorziet men ze aan te passen naar 100 km/u) heb je een lijn met een voldoende hoge snelheid.
Een tunnel wil hier ook zeggen hellingen maken en dan kom je weer met beperkingen op gebied van tonnage die een loc mag meebrengen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door kika »

msts.be schreef:Ja, maar op goederenvlak is ze des te belangrijker als aanvoerlijn van de Athus-Meuse. En dan vind ik het wel waard om er eventueel EUR 10 miljoen ofzo tegenaan te smijten. Of daarmee het ongeval had kunnen voorkomen worden is een andere zaak. Maar als gevolg van het ongeval worden sommige ingrepen, waaronder een herschikking van de signalisatie, voor deze lijn misschien wel versneld ?
Zoiets kan prima in het babbelhoekje, zeker gezien het een andere zaak is. Om een idee te krijgen: Soumange kostte 144 miljoen, voor net geen 6 kilometer. Geen idee wat er bij Godinne in de bodem zit (makkelijker?), hoeveel onteigeningen er nodig zijn, je zit met hellingen, enz. En zoals Steven al zegt: de vmax voor goederen is op zich prima. Met 10 miljoen kan je dus eens kijken of je wat aan de signalisatie kan doen. En is Athus-Meuse wel écht zo belangrijk? Ik betwijfel het.
Trammist

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Trammist »

Volgens mij is dit echt de laatste prioriteit qua spoorinvesteringen. Er vallen tientallen dingen te bedenken waar dat bedrag beter in geïnvesteerd kan worden.

Snelheid is een non-argument. Het spoorvervoer is nu erg traag maar dat komt niet door bochten in het spoor.

Als je dit rechttrekt kun je trouwens de godganse Athus-Meuse gaan omwoelen. Dat kan de bedoeling toch niet zijn?
Marcad
Berichten: 525
Lid geworden op: 03 feb 2009, 10:40

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Marcad »

Hallo

Gelezen op een andere forum:

<<
Dans l'ordre il y avait:
1: L'IC pour Namur
2: Le 44883
3: Le 48785

Le 44883 ayant eu un signal vert et apercu (au signal suivant) un signal fermé, a actionné le freinage d'urgence, et lancé l'alarme. Le train suivant (48785) a eu la meme chose, donc vert et rouge, mais n'a pas eu le temps de s'arreter definitivement, et a donc embouti les dernieres voitures du 44883.

Il n'a pas recu l'alarme du GSM-R, car il ne se trouvait pas dans la meme zone.

L'IC 2510 etait en train de quitter la gare de Lustin (vers Dinant), lorsque la haute tension est tombée à zero, et n'a donc pas pu continuer.
>>

Natuurlijk we moeten het onderzoek wachten maar is dat niet mogelijk?
De 44883 was inderdaad net na dat sein gestopt (in het station van Godinne) waar er geen sein naar Namen is.

Gr
M
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Steven »

Wat mij verbaast is dat in die uitleg staat dat de andere trein het alarm niet heeft ontvangen omdat hij "in een andere zone is", wetende dat de meeste GSM-R zones vrij groot zijn (tot onze groot spijt). Heden ontvang je soms alarm oproepen van 20 of meer km's dan zou ik het maar straf vinden dat twee treinen op L154 op dergelijke korte afstand net in twee verschillende zones zouden rijden.
EC 91

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door EC 91 »

Die uitleg met groen en rood snap ik toch niet. Dat de eerste trein een seinstoring tegenkomt tot daar aan toe maar de volgende rijdt toch op voldoende afstand met nog een dubbel geel ertussen. Hoe kan die trein dan niet op tijd stoppen? En een tweede seinstoring zou toch dubbel geel naar rood omzetten, niet naar groen. Of zie ik dit verkeerd?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door nahoj »

EC 91 schreef:Die uitleg met groen en rood snap ik toch niet. Dat de eerste trein een seinstoring tegenkomt tot daar aan toe maar de volgende rijdt toch op voldoende afstand met nog een dubbel geel ertussen. Hoe kan die trein dan niet op tijd stoppen? En een tweede seinstoring zou toch dubbel geel naar rood omzetten, niet naar groen. Of zie ik dit verkeerd?
Als ik de uitleg goed begrijp zou het om éénzelfde seinstoring kunnen gaan.
Stel stopsein B779 is gesloten, om gelijk welke reden.
Omwille van een storing staan stopsein B794 en waarschuwingssein b779 toch open respectievelijk groen.
Trein 1 voert noodrem uit voor onverwacht gesloten stopsein B779.
Trein 2 verwacht evenmin een gesloten stopsein, laat staan een stilstaande trein, en kan niet meer tijdig stoppen.


Maar dit blijft speculatie op basis van forum-berichten, dus laat ons het onderzoek afwachten (en het rapport dan aandachtig lezen ;) )
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door KB »

Op railtime staat momenteel het volgende:
Lijn 154 : Namen - Dinant: Onderbroken verkeer.
13:49

Er is een ongeval gebeurd tussen goederentreinen ter hoogte van station Godinne.
Op bevel van de Belgische overheid is het treinverkeer onderbroken tussen Namen en Dinant tot en met maandag 21/05. (...)
Op bevel van de overheid? Wat zijn ze daar dan aan het doen?
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Bibke »

Men gaat gans de lijn tussen Dinant aan Namen aan een doorgedreven controle onderwerpen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Lukas
Berichten: 1671
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45

Bericht door Lukas »

Hoi,

Vandaag heeft men eindelijk de tankwagen die met een gevaarlijk product gevuld was leeg kunnen pompen.Vanaf nu kan men de rest van de ravage opruimen.Ook kunnen de mensen die geevacueerd waren eindelijk terug naar huis.Op de beelden die vandaag in het nieuws op de VRT te zien waren kan men zien dat HLE 1318 zwaar beschadigd is.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Plaats reactie