Pagina 23 van 80

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 28 feb 2010, 20:20
door jan_olieslagers
stefanic schreef:Er moet toch beseft worden dat het voor Hamont over iets meer gaat dan 'wat treintjes verlengen'. Aleen dit is al niet evident gezien de korte keertijd zoals al werd aangehaald. In eeste instantie wordt er dan ook aan gedacht enkele treinen met herkomst Neerpelt (ochtendpiek) of terminus Neerpelt (avondpiek) (dus eerste of laatste dienst) tot Hamont te rijden. Daarmee bestaat het kort keerprobleem niet.

maar dan nog (en die vragen zijn gesteld aan Infrabel):
-perron Hamont terug aanleggen
-seinsysteem aanpassen
-overwegbeveiliging aanpassen

Weert is dan letterlijk en figuurlijk een heel statie verder! Naar NL rijden = homologatie materieel, akkoorden over tarifering en andere afspraken,....
Niet gehinderd door enige vakkennis of feitenmateriaal, zie ik als ideale formule een light-rail Weert-Hamont-Neerpelt-Hasselt. Daarmee moet er niets veranderen op lijn 15, en met enige goede wil zijn goede aansluitingen in Neerpelt mogelijk. En het lijkt me eigenlijk dat er in Weert en Hamont meer belangstelling is voor Hasselt dan voor Antwerpen of Brussel, dat is tenslotte erg ver weg.

Maar ik geef toe dat dit maar wishful thinking is, en besef zeer wel dat implementatie niet zo eenvoudig zal zijn. En ja, een dergelijke dienst lijkt eerder geschikt voor De Lijn om uit te baten dan voor de NMBS.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 01 mar 2010, 22:49
door P. Michiels
jan_olieslagers schreef:Niet gehinderd door enige vakkennis of feitenmateriaal, zie ik als ideale formule een light-rail Weert-Hamont-Neerpelt-Hasselt. Daarmee moet er niets veranderen op lijn 15, en met enige goede wil zijn goede aansluitingen in Neerpelt mogelijk. En het lijkt me eigenlijk dat er in Weert en Hamont meer belangstelling is voor Hasselt dan voor Antwerpen of Brussel, dat is tenslotte erg ver weg.
Maar ik geef toe dat dit maar wishful thinking is, en besef zeer wel dat implementatie niet zo eenvoudig zal zijn. En ja, een dergelijke dienst lijkt eerder geschikt voor De Lijn om uit te baten dan voor de NMBS.
In Belgie is gemengd verkeer treinen / Lightrail niet mogelijk tenzij elk op een eigen baan, zo begreep ik over het dossier Maastricht-Lanaken. Dat zou dan een dure optie worden voor het gedeelte Neerpelt - Hamont-grens als daar twee sporen moeten komen.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 01 mar 2010, 22:51
door P. Michiels
LML schreef:Is het zo dat vanaf de B-NL grens tot aan de aftakking naar de zinkfabriek in Budel het spoor niet gemoderniseerd is door ProRail, maar vanaf de aftakking tot in Weert wel? Als het zo is, is het echt dom dat die paar 100 m niet aangepakt zijn...
Dat klopt, maar die paar 100 m waren nog in goede staat, en hoefden niet vervangen te worden. ProRail doet niet meer dan strikt noodzakelijk....

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 02 mar 2010, 09:56
door Hogersluys
P. Michiels schreef:
jan_olieslagers schreef:Niet gehinderd door enige vakkennis of feitenmateriaal, zie ik als ideale formule een light-rail Weert-Hamont-Neerpelt-Hasselt. Daarmee moet er niets veranderen op lijn 15, en met enige goede wil zijn goede aansluitingen in Neerpelt mogelijk. En het lijkt me eigenlijk dat er in Weert en Hamont meer belangstelling is voor Hasselt dan voor Antwerpen of Brussel, dat is tenslotte erg ver weg.
Maar ik geef toe dat dit maar wishful thinking is, en besef zeer wel dat implementatie niet zo eenvoudig zal zijn. En ja, een dergelijke dienst lijkt eerder geschikt voor De Lijn om uit te baten dan voor de NMBS.
In Belgie is gemengd verkeer treinen / Lightrail niet mogelijk tenzij elk op een eigen baan, zo begreep ik over het dossier Maastricht-Lanaken. Dat zou dan een dure optie worden voor het gedeelte Neerpelt - Hamont-grens als daar twee sporen moeten komen.
Lightrail is maar een modenaam, er bestaat geen exacte definitie van. Men een beetje goede wil kan een MW41 in een hoogfrequente verbinding ook als "lightrail" aangemerkt worden.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 02 mar 2010, 10:04
door wimpiespoor
Ik denk dat in dit kader de meest relevante interpretatie van het begrip "light rail" de volgende is: een vervoersvoorziening onderhouden door railvoertuigen die door het kleine aantal reizigers (te) licht belast is.
Wim

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 02 mar 2010, 11:58
door P. Michiels
Hogersluys schreef:
P. Michiels schreef:
jan_olieslagers schreef:Niet gehinderd door enige vakkennis of feitenmateriaal, zie ik als ideale formule een light-rail Weert-Hamont-Neerpelt-Hasselt. Daarmee moet er niets veranderen op lijn 15, en met enige goede wil zijn goede aansluitingen in Neerpelt mogelijk. En het lijkt me eigenlijk dat er in Weert en Hamont meer belangstelling is voor Hasselt dan voor Antwerpen of Brussel, dat is tenslotte erg ver weg.
Maar ik geef toe dat dit maar wishful thinking is, en besef zeer wel dat implementatie niet zo eenvoudig zal zijn. En ja, een dergelijke dienst lijkt eerder geschikt voor De Lijn om uit te baten dan voor de NMBS.
In Belgie is gemengd verkeer treinen / Lightrail niet mogelijk tenzij elk op een eigen baan, zo begreep ik over het dossier Maastricht-Lanaken. Dat zou dan een dure optie worden voor het gedeelte Neerpelt - Hamont-grens als daar twee sporen moeten komen.
Lightrail is maar een modenaam, er bestaat geen exacte definitie van. Men een beetje goede wil kan een MW41 in een hoogfrequente verbinding ook als "lightrail" aangemerkt worden.
Misschien moet u daar de NMBS of instanties die homologatie verzorgen, dan eens van overtuigen...

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 05 mar 2010, 15:40
door dcr
stefanic schreef:
maar dan nog (en die vragen zijn gesteld aan Infrabel):
-perron Hamont terug aanleggen
-seinsysteem aanpassen
-overwegbeveiliging aanpassen

En al een antwoord gekregen? :) De optimistische planning zou begin juni '10 zijn dat de eerste treinen zouden rijden naar/van Hamont (?)

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 11 jun 2010, 19:30
door P. Michiels
dcr schreef:
stefanic schreef: maar dan nog (en die vragen zijn gesteld aan Infrabel):
-perron Hamont terug aanleggen
-seinsysteem aanpassen
-overwegbeveiliging aanpassen
En al een antwoord gekregen? :) De optimistische planning zou begin juni '10 zijn dat de eerste treinen zouden rijden naar/van Hamont (?)
Is hier inmiddles al iets meer over bekend?

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 13 jun 2010, 11:27
door ijzeren rijn 82
P. Michiels schreef:
dcr schreef:
stefanic schreef: maar dan nog (en die vragen zijn gesteld aan Infrabel):
-perron Hamont terug aanleggen
-seinsysteem aanpassen
-overwegbeveiliging aanpassen
En al een antwoord gekregen? :) De optimistische planning zou begin juni '10 zijn dat de eerste treinen zouden rijden naar/van Hamont (?)
Is hier inmiddles al iets meer over bekend?
daar hoor je niks meer van , door besparingen zal het wel geschrapt zijn waarschijnlijk

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 13 jun 2010, 13:44
door rvdborgt
ijzeren rijn 82 schreef:
P. Michiels schreef:
dcr schreef:De optimistische planning zou begin juni '10 zijn dat de eerste treinen zouden rijden naar/van Hamont (?)
Is hier inmiddles al iets meer over bekend?
daar hoor je niks meer van , door besparingen zal het wel geschrapt zijn waarschijnlijk
Bij mijn weten uitgesteld tot december.

Groetjes,
Rian

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 14 jun 2010, 13:00
door profke
Bij mijn weten uitgesteld tot december.
Van welk jaar? :lol:

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 14 jun 2010, 13:13
door stefanic
profke schreef:
Bij mijn weten uitgesteld tot december.
Van welk jaar? :lol:
2012! :(

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 15 jun 2010, 21:29
door deadlock
Hogersluys schreef:Lightrail is maar een modenaam, er bestaat geen exacte definitie van. Men een beetje goede wil kan een MW41 in een hoogfrequente verbinding ook als "lightrail" aangemerkt worden.
Lightrail is niet zomaar een modenaam, daar zijn specificaties over. En hij heeft gelijk met wat hij zegt. Die goederenaftakking mag de gewone spoorlijn niet eens kruisen.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 15 jun 2010, 23:38
door groentje
In Belgiƫ wordt er echter maar al te vaak een allegaartje gemaakt van sneltrams, tramtreinen, en zelfs gewestelijke exprestreinen. Het is dus niet zeker dat de Belgische lightrail aan jouw definitie zou voldoen...

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 16 jun 2010, 00:11
door dentheo
deadlock schreef: Lightrail is niet zomaar een modenaam, daar zijn specificaties over.
Deze specificaties komen meestal uit het verkeersreglement, zijn door jaren evolutie per land nogal gaan verschillen. Er zijn nogal wat grijze gebieden.