IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
Peter Eijkman

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Peter Eijkman »

groentje schreef:En naast Nederland, moet er nog rekening gehouden worden met de Duitsers. Ik ben vergeten welke Nederlander het hier was, maar hij heeft een punt als hij zegt dat het animo bij onze Oosterburen ook niet bijster groot is, zeker niet voor het historische tracé. En met de Duitsers is er geen duister verdrag uit de 19e eeuw om hen tot meer meegaandheid te dwingen...
Zonder Europa zal het inderdaad niet lukken.
En met geen enkele buur, want het is en blijft ieder voor zich, en Europa zal daar niets aan kunnen veranderen. Nederland heeft haar Betuwe route, Frankrijk rijdt via Straatsburg en Duitsland heeft 10 tallen alternatieve grens overgangen...Ijzeren Rijn :?: :?: Ik zie nog eerder Magere Hein...... :)
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IJzeren Rijn

Bericht door groentje »

In Duitsland is men niet helemaal tegen een IJzeren Rijn, voor het Roergebied zijn Rotterdam en Antwerpen de belangrijkste en meest nabije zeehavens, beter gepositioneerd, ook, dan Hamburg. De deelstaat NRW wil dan ook graag meewerken aan een alternatief tracé. Alleen het bestaande tracé vinden ze maar niets. Ik heb trouwens ook een voorkeur voor een tracé langs de autoweg die er een paar km ten noorden van ligt...
Cipallieter

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Cipallieter »

Shrek schreef: In dit dossier kan de federale overheid ook niet zoveel doen hoor. Enkel Europa kan iets forceren.
Dan zou de federale overheid een klein beetje moeite kunnen doen en bij de Europese instanties gaan lobbyen i.p.v. te zitten niksen.
We betalen die ministers toch om iets te doen nietwaar?
Peter Eijkman

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Peter Eijkman »

"Graag meewerken aan een alternatief tracé" door de Duitsers wordt door hen slechts met de mond beleden, want tussen Arnhem en Emmerich (=aansluiting Betuwe route) werken de Duitsers alleen fanatiek mee aan vertragingstactieken...in de tijd die ik te leven heb zie ik nog geen derde spoor- laat staan een fatsoenlijke vernieuwing van het ZEER verouderde tracé met "slechts"23 overwegen! :( Ijzeren Rijn: zelfde verhaal: geen enkel bezwaar, totdat er iets concreets dient te gebeuren). In Noord-Nederland is de grens overgang Nieuweschans richting Bremen: zelfde verhaal. Wel ieder uur een reizigers trein, maar geen verdubbeling en vernieuwing in Duitsland voor goederenvervoer.. er zou eens een aantal schepen van Bremen of Hamburg naar Rotterdam kunnen uitwijken, en het verdere vervoer via het Nederlandse net kunnen verzorgen (DB schenker, het voormalige NS Cargo/Raillion, notabene de grootste Cargo vervoerder in Nederland is in Duitse handen!)
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: IJzeren Rijn

Bericht door AlexNL »

Het derde spoor in Duitsland lijkt er eindelijk te gaan komen, maar het zal nog wel een tijd duren. Het Ontwerp-Tracébesluit voor het Nederlandse deel van het traject is al een tijdje beschikbaar. De Duitsers verwachten in 2015 te kunnen beginnen met de aanleg van het derde spoor op dat traject. Er is onenigheid tussen DB en de betrokken regeringen (NRW en Berlijn) over wie de kosten hiervoor moet dragen.

Meest opvallende aan de plannen van ProRail: Zevenaar - Emmerich zal worden uitgevoerd met 25 kV, te Emmerich zal een spanningssluis worden gebouwd. Het onderstation in Emmerich is op dit moment een beperkende factor, er kan niet meer vermogen worden geleverd om meer treinen te laten rijden. Doortrekken van de 15 kV tot in Zevenaar wordt als onwenselijk beschouwd omdat er dan twee spanningssluizen moeten worden gebouwd: 1,5 kV - 15 kV nabij het station, en 25 kV - 15 kV in de tunnel voor de Betuweroute. Ervaringen met de HSL leren dat spanningssluizen in tunnels of op viaducten onhandig zijn wanneer een trein daar strandt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

Cipallieter schreef:
Shrek schreef: In dit dossier kan de federale overheid ook niet zoveel doen hoor. Enkel Europa kan iets forceren.
Dan zou de federale overheid een klein beetje moeite kunnen doen en bij de Europese instanties gaan lobbyen i.p.v. te zitten niksen.
We betalen die ministers toch om iets te doen nietwaar?
Het zijn dan eerder de europarlementsleden die daar iets aan kunnen doen, en die hebben niets met de federale regering te maken.
Dus als je wilt dat er iets gebeurt, spreek hen dan aan.
Je zou eventueel ook de Belgische vertegenwoordiging in de Europese Commissie kunnen verantwoordelijk houden (notabene een vlaming).
Maar de zogenaamde slechte invloed van de federale regering in dit dossier overschat je toch schromelijk hoor...
Cipallieter

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Cipallieter »

Shrek schreef:
Cipallieter schreef:
Shrek schreef: In dit dossier kan de federale overheid ook niet zoveel doen hoor. Enkel Europa kan iets forceren.
Dan zou de federale overheid een klein beetje moeite kunnen doen en bij de Europese instanties gaan lobbyen i.p.v. te zitten niksen.
We betalen die ministers toch om iets te doen nietwaar?
Het zijn dan eerder de europarlementsleden die daar iets aan kunnen doen, en die hebben niets met de federale regering te maken.
Dus als je wilt dat er iets gebeurt, spreek hen dan aan.
Je zou eventueel ook de Belgische vertegenwoordiging in de Europese Commissie kunnen verantwoordelijk houden (notabene een vlaming).
Maar de zogenaamde slechte invloed van de federale regering in dit dossier overschat je toch schromelijk hoor...
De Gucht zal zich haasten om Vlaanderen te helpen. Zijn partij zit in de oppositie in het Vlaams Parlement.
Ze zit wel in de federale regering en doet alles wat mogelijk is om de Vlaamse regering het leven zuur te maken.
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

AlexNL schreef:Het derde spoor in Duitsland lijkt er eindelijk te gaan komen, maar het zal nog wel een tijd duren. Het Ontwerp-Tracébesluit voor het Nederlandse deel van het traject is al een tijdje beschikbaar. De Duitsers verwachten in 2015 te kunnen beginnen met de aanleg van het derde spoor op dat traject. Er is onenigheid tussen DB en de betrokken regeringen (NRW en Berlijn) over wie de kosten hiervoor moet dragen.
Gisteren in Duisburg geweest en de Minister van verkeer etc. van Nordrhein-Westfalen gebruikte de bijeenkomst om de federale regering aan te spreken over het gebrek aan daden.

http://www.nrw.de/landesregierung/minis ... -an-14445/
Cipallieter

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Cipallieter »

Enkele dagen geleden was er een bijeenkomst van leden van de Vlaamse regering met een afvaardiging van de minister-president van Nordrhein-Westfalen waarop de ijzeren rijn ter sprake kwam.

http://www.rtv.be/artikels/nieuws/20131 ... in-westfal
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Hier volgt een beknopt verslagje van onze recente bijeenkomst (WOVK, WTNW, TreinTramBus, Rover) op za. 19/10/'13:
Agendapunten waren:
* STOPPLAATS HAMONT.
De toegang van/naar het perron en het perron zelf is volledig aangelegd. Perroninfrastructuur wordt momenteel geplaatst (schuilhuisjes, zitbanken, oproepinstallaties, verlichte bestemmingsborden 'Hamont',...).
Aan de seininrichting wordt gewerkt, dat zou in februari/maart '14 klaar moeten zijn. Dan volgen er nog testritten en in april '14 rijden de reizigerstreinen door van Neerpelt naar Hamont.
* VERBINDING WEERT-BELGIË.
Er wordt een onderzoek gestart naar de eventuele kosten voor het fysiek opknappen van het Nederlandse spoorgedeelte grens B/NL-Weert. Wat houdt dit in: baanvaksnelheid (> 70 km/u), installeren van het Nederlandse beveiligingssysteem ATB, aanpassingen van treinmaterieel, verbetering van de bestaande overwegen, milieumaatregelen, de mogelijkheden om deze trein te kunnen ontvangen aan het perron in Weert, optioneel: ontwikkeling van een halte in Budel, vervoersvraag voor deze verbinding.
Meer hierover weten we in december '13.
* VARIA.
/
In de nabije toekomst hebben we nog iets in petto. We zijn er volop mee bezig (onderhandelingen, afspraken, e.d.,...). Als alles concreet en definitief is, horen jullie het ook via deze weg...
Bron ; Facebook trein Weert-Neerpelt
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: IJzeren Rijn

Bericht door kika »

Bedankt voor de update, toch mooi om vooruitgang te horen!
ijzeren rijn 82 schreef:oproepinstallatie
Typfout en moet omroepinstallatie zijn? Of is het wel degelijk iets anders als de luidsprekers op het perron voor de reizigers?
In de nabije toekomst hebben we nog iets in petto. We zijn er volop mee bezig (onderhandelingen, afspraken, e.d.,...). Als alles concreet en definitief is, horen jullie het ook via deze weg...
Bron ; Facebook trein Weert-Neerpelt
Hmmm, wat zou het kunnen zijn, ik ben benieuwd!
Robert M. VAN KOOY

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Robert M. VAN KOOY »

groentje schreef:En naast Nederland, moet er nog rekening gehouden worden met de Duitsers. Ik ben vergeten welke Nederlander het hier was, maar hij heeft een punt als hij zegt dat het animo bij onze Oosterburen ook niet bijster groot is, zeker niet voor het historische tracé.
Hallo groentje,

Ik lees jouw bericht nu pas (sorry!) maar ik vermoed denk dat je mijn bijdrage van 24 mei op voorgaande pagina 36 van dit "draadje" bedoelt.

Hoewel wat ik nu ga schrijven min of meer off topic is, heeft het er toch wel veel mee te maken; het gaat per slot van rekening over het totale spoorvervoer tussen Duitsland en de Rijndelta (waarmee ook de Antwerpse zeehavenregio is verbonden). Die band is inmiddels een onlosmakelijke zakelijke relatie met het Rotterdamse havengebeuren geworden. Beide zeehavenarealen zijn hoognodig.

Veel is er inmiddels nog niet veranderd, zij het dat er wel pogingen worden gedaan om met name het goederenverkeer tussen Duitsland en Nederland te bevorderen door de aanleg van een derde spoor tussen enerzijds de Nederlandse Betuweroute (uitsluitend bestemd voor goederenvervoer) die vanuit de Rotterdamse havens tot Zevenaar reikt en anderzijds Oberhausen. Ik ga ervan uit dat zo'n derde spoor dan vanaf het eind van de Betuweroute via Emmerik naar Oberhausen zal lopen.Of dat enkel spoor veel zal gaan bijdragen aan de capaciteitsverhoging hangt natuurlijk samen met de vraag of het parallel vlak naast het huidige dubbelsporinge tracé zal worden aangelegd zodat het totale vervoer op het traject over die drie sporen kan worden verdeeld. Eerlijkheidshalve wil ik wel opmerken dat het onderweg moeten laten switchen van goederentreinen van het ene spoor naar het andere spoor nou niet bepaald een geruststellende gedachte is; de kans op ongelukken wordt statistisch dan wel aanzienlijk groter. Het zal er uiteindelijk wel op uitkomen dat er ook een vierde spoor zal moeten worden aangelegd; je kunt het dubbelsporige verkeer op de Betuweroute niet ongestraft samenpersen op een enkelsporig stuk. Ik verwacht dan ook dat er in Duitsland nog een heftige discussie zal volgen of dat derde spoor naast de bestaande twee sporen door agglomeraties als Wezel kan worden geleid. Ik verwacht dat -als er dan toch een uitbreiding aan het goederenvervoer in de genoemde relatie moet komen - je veel beter meteen kunt besluiten (buiten de bebouwde kommen om) een pure voortzetting van de bestaande tweesporige Nederlandse goederenlijn tot in het Roergebied aan te leggen.

Ik begrijp ook wel dat de Antwerpse zeehavenregio gaarne zo'n rechtstreekse goederenspoorverbinding met het achterland zou willen hebben. Maar als dat wordt nagestreefd omdat de spoorverbinding via Montzen capaciteitsproblemen zou gaan opleveren, dan zal zo'n goederenspoor beslist een ander tracé moeten hebben dan de IJzeren Rijn. Je stuurt geen lange bloktreinen over een feitelijk lokaalspoorlijntje van Roermond naar Duitsland. Dat is écht uit de tijd. Als je alleen al die spoorboog aan het zuideinde van het station Roermond bekijkt, dan weet je het wel. Daar stuur je geen locs met een veertigtal vierassers doorheen. Ja, het kán wel als je het héééél voorzichtig doet, maar laten we eerlijk zijn, het is geen serieuze propositie zo dwars door de achtertuinen van de zeer nabije bebouwing.

Gegroet,

Rob van Kooy
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Robert M. VAN KOOY schreef:begrijp ook wel dat de Antwerpse zeehavenregio gaarne zo'n rechtstreekse goederenspoorverbinding met het achterland zou willen hebben. Maar als dat wordt nagestreefd omdat de spoorverbinding via Montzen capaciteitsproblemen zou gaan opleveren, dan zal zo'n goederenspoor beslist een ander tracé moeten hebben dan de IJzeren Rijn. Je stuurt geen lange bloktreinen over een feitelijk lokaalspoorlijntje van Roermond naar Duitsland. Dat is écht uit de tijd. Als je alleen al die spoorboog aan het zuideinde van het station Roermond bekijkt, dan weet je het wel. Daar stuur je geen locs met een veertigtal vierassers doorheen. Ja, het kán wel als je het héééél voorzichtig doet, maar laten we eerlijk zijn, het is geen serieuze propositie zo dwars door de achtertuinen van de zeer nabije bebouwing.
ik zie daar geen problemen in dat stuk Roermond-Dalheim, het is niet extreem bochtiger dan andere trajecten , voor 91 reden er toch ook goederen door dus waarom zou dat nu in één keer niet meer kunnen ? door de woonwijk 70km/u en na de stad vlot 100km/u , Antwerpen-Berchem naar Antwerpen noord zitten ook veel bochten kijk maar is wat een S bocht ze hebben aan de werken aan de brug waar dagelijks honderden goederen doorvliegen
http://www.flickr.com/photos/johnybraun ... otostream/
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: IJzeren Rijn

Bericht door LML »

ijzeren rijn 82 schreef:Bron ; Facebook trein Weert-Neerpelt
Is het niet Facebook: Trein Weert-België?

Als ik dat beknopt verslagje lees, gaat het enkel over de heractivatie van een reizigersdienst van Weert naar België. Het is geweten dat treintrambus en rover deze reizigersverbinding graag terug willen geopend zien, en die 2 andere groepen zullen de kar spannen.
Over goederenverkeer/goederentreinen over de hele IJzeren Rijn wordt er toch geen woord gerept?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie