IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
pietmol

Re: IJzeren Rijn

Bericht door pietmol »


zoals al gezegd: hoog tijd dat het monopoly van Infrabel beëindigd wordt...


of sturen de PS en co dan toch aan op een opsplitsing van Infrabel?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:

zoals al gezegd: hoog tijd dat het monopoly van Infrabel beëindigd wordt...


of sturen de PS en co dan toch aan op een opsplitsing van Infrabel?
Geloof toch ni wat ze daar allemaal schrijven. Het historisch tracé is al lang begraven door NL en DE. Het is juist logisch dat daar geen energie meer wordt ingestoken.
Voor het realistische tracé is de financiering helemaal anders (veel duurder). Het is daarover dat de federale regering eerst wil weten wat de bijdrage van Vlaanderen is. De auteur (en waarschijnlijk ook de parlementsleden) halen 2 zaken door elkaar volgens mij.
pietmol

Re: IJzeren Rijn

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
pietmol schreef:

zoals al gezegd: hoog tijd dat het monopoly van Infrabel beëindigd wordt...


of sturen de PS en co dan toch aan op een opsplitsing van Infrabel?
Geloof toch ni wat ze daar allemaal schrijven. Het historisch tracé is al lang begraven door NL en DE. Het is juist logisch dat daar geen energie meer wordt ingestoken.
Voor het realistische tracé is de financiering helemaal anders (veel duurder). Het is daarover dat de federale regering eerst wil weten wat de bijdrage van Vlaanderen is. De auteur (en waarschijnlijk ook de parlementsleden) halen 2 zaken door elkaar volgens mij.


2 opmerkingen:

1) Shrek heeft blijkbaar nog steeds niet begrepen dat de Franstalige politici echt wel TEGEN de Yzeren Rijn zijn.
2) Shrek heeft gelijk dat het historische trace geen toekomst perpectieven biedt. Ik zou daar zelfs aan toevoegen dat ook in Belgie het historische trace (via Herentals en Mol) weinig perspectieven biedt om een echte Yzeren Rijn die het gebruik van de Antwerpse haven stimuleert en waarbij het aantal vrachtwagens tussen Antwerpen en het Ruhrgebied drastisch daalt te bouwen. Wil men zo'n echte Yzeren Rijn bouwen dan heeft men gigantisch veel geld nodig om een volledig nieuwe spoorlijn Antwerpen - Duisburg/Dusseldorf te bouwen. (je leest het goed een volledig nieuwe spoorlijn inclusief een terminal aan het Duitse eindpunt)
Geld dat er niet is...

maar ja veel beloven en weinig geven doet de ... in vreugde leven
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

pietmol schreef: 1) Shrek heeft blijkbaar nog steeds niet begrepen dat de Franstalige politici echt wel TEGEN de Yzeren Rijn zijn.
2) Shrek heeft gelijk dat het historische trace geen toekomst perpectieven biedt. Ik zou daar zelfs aan toevoegen dat ook in Belgie biedt het historische trace (via Herentals en Mol) weinig perspectieven om een echte Yzeren Rijn die het gebruik van de Antwerpse haven stimuleert en waarbij het aantal vrachtwagens tussen Antwerpen en het Ruhrgebied drastisch daalt te bouwen. Wil men zo'n echte Yzeren Rijn bouwen dan heeft men gigantisch veel geld nodig om een volledig nieuwe spoorlijn Antwerpen - Duisburg/Dusseldorf te bouwen. (je leest het goed een volledig nieuwe spoorlijn inclusief een terminal aan het Duitse eindpunt)
Geld dat er niet is...

maar ja veel beloven en weinig geven doet de ... in vreugde leven
Niet enkel de franstalige politici zijn daar tegen, ook de nederlandstalige politici in de regering hebben mee geoordeeld dat er beter geld in andere projecten kan gestoken worden (denk maar aan de miljoeneninvesteringen voor de haven van Zeebrugge). En geef ze eens ongelijk? Als je zelf zegt dat het gigantisch veel geld kost om een verbinding te creëren die de moeite waard is dan vind ik het maar logisch dat die er voorlopig niet komt.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
rvdborgt schreef:Uiteindelijk subsidieert de Belgische staat op die manier de goederenvervoerders. En dat is verboden. Rest alleen nog iemand die er een klacht tegen indient.
Waarom zou dat verboden zijn?
Jij noemt het subsidiëren, je kan het ook gewoon benoemen als "een gunstig kader scheppen voor de vervoerders". Vermits alle vervoerders er hetzelfde voordeel bij hebben is er absoluut geen sprake van concurrentievervalsing en zal een klacht dan ook geen kans maken.
De spoorgoederenvervoerders hebben daar voordeel van. Andere vervoerders niet.
Maar sinds wanneer is staatssteun aan commerciële bedrijven zomaar toegestaan? Met geld dat voor de openbare dienstverlening was bedoeld?
Verder zijn er nog een hoop eisen aan het prijssysteem van de infrastructuur en die Infrabel niet volgt. Niet kan volgen eigenlijk door de eisen die de politiek stelt aan wat Infrabel doet.

Groetjes,
Rian
pietmol

Re: IJzeren Rijn

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
pietmol schreef: 1) Shrek heeft blijkbaar nog steeds niet begrepen dat de Franstalige politici echt wel TEGEN de Yzeren Rijn zijn.
2) Shrek heeft gelijk dat het historische trace geen toekomst perpectieven biedt. Ik zou daar zelfs aan toevoegen dat ook in Belgie biedt het historische trace (via Herentals en Mol) weinig perspectieven om een echte Yzeren Rijn die het gebruik van de Antwerpse haven stimuleert en waarbij het aantal vrachtwagens tussen Antwerpen en het Ruhrgebied drastisch daalt te bouwen. Wil men zo'n echte Yzeren Rijn bouwen dan heeft men gigantisch veel geld nodig om een volledig nieuwe spoorlijn Antwerpen - Duisburg/Dusseldorf te bouwen. (je leest het goed een volledig nieuwe spoorlijn inclusief een terminal aan het Duitse eindpunt)
Geld dat er niet is...

maar ja veel beloven en weinig geven doet de ... in vreugde leven
Niet enkel de franstalige politici zijn daar tegen, ook de nederlandstalige politici in de regering hebben mee geoordeeld dat er beter geld in andere projecten kan gestoken worden (denk maar aan de miljoeneninvesteringen voor de haven van Zeebrugge). En geef ze eens ongelijk? Als je zelf zegt dat het gigantisch veel geld kost om een verbinding te creëren die de moeite waard is dan vind ik het maar logisch dat die er voorlopig niet komt.

wie zegt er dat de Vlaamse politici tegen zijn?

feit is dat er voor een effectief functionerende Yzeren Rijn zoveel extra geld nodig is (extra bovenop het huidige budget van Infrabel) dat het zonder dit EXTRA geld onmogelijk is voor Infrabel om die te bouwen, tenzij men zou beslissen om gedurende meer dan 5 jaar niets meer te besteden aan de rest van het spoornet in vlaanderen.

Het is mijn overtuiging dat zolang het monopoly van Infrabel blijft bestaan een effectief functionerende Yzeren Rijn er nooit zal komen.

(Hoe zit het trouwens in Nederland en Duitsland, beschikken Prorail resp DB daar ook over een monopoly?
bobby

Re: IJzeren Rijn

Bericht door bobby »

rvdborgt schreef: De spoorgoederenvervoerders hebben daar voordeel van. Andere vervoerders niet.
alle spoorgoederenvervoerders genieten ervan.
andere vervoerders (niet goederen) die gebruikmaken van het Infrabel spoor? er is slechts 1 nl NMBS (de buitenlandse internationale treinen zoals Thalys, DB ICE, Eurostar rijden nog steeds in "samenwerkingsverband" met NMBS).

het zal dus wachten zijn op de eerste echt onafhankelijke passagierstrein in Belgie, mss de Arriva Lage Landen Express?
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

Volgens mij is de status van "Eurostar" al gewijzigd..ik meen dat zij al "eigen" personeel hebben.

Thalys "plant" iets vergelijkbaars.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Volgens mij is de status van "Eurostar" al gewijzigd..ik meen dat zij al "eigen" personeel hebben.

Thalys "plant" iets vergelijkbaars.
Inderdaad, Eurostar is een onafhankelijke vervoerder. Als zij een probleem hebben met de tarifering moeten ze die maar aanvechten he.
Maar ik had het vooral over het lage tarief voor goederentreinen: daar kan je toch niet tegen zijn ?
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

De prijzen van de kilometer op het spoor is een beleidskeuze.
Het mag volgens mij zelfs gratis voor iedereen. (Zweden ?)
Dan betaald de staat gewoon meer aan Infrabel en minder aan NMBS....

Maar of dat genoeg zal zijn om het goederenverkeer te laten "boomen" ik betwijfel het sterk.
Theo
Groeten vanop de Heide
bobby

Re: IJzeren Rijn

Bericht door bobby »

pietmol schreef:

(Hoe zit het trouwens in Nederland en Duitsland, beschikken Prorail resp DB daar ook over een monopoly?
in Duitsland heb je meerder private spoornetten de zogenaamde
NE-bahnen

bv
Osthannoversche Eisenbahnen AG (OHE)
http://www.ohe-transport.de/
welk eigen sporen heeft en er zijn verknooppunten met het DB-net
Tom12

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Tom12 »

dentheo schreef:De prijzen van de kilometer op het spoor is een beleidskeuze.
Het mag volgens mij zelfs gratis voor iedereen. (Zweden ?)
Dan betaald de staat gewoon meer aan Infrabel en minder aan NMBS....

Maar of dat genoeg zal zijn om het goederenverkeer te laten "boomen" ik betwijfel het sterk.
Weet ge wat het goederenverkeer zou doen boomen? Rijpaden die gevolgd worden en de rechtvaardigingen niet overlaten aan de IB.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

Tom12 schreef:Weet ge wat het goederenverkeer zou doen boomen? Rijpaden die gevolgd worden en de rechtvaardigingen niet overlaten aan de IB.
Het ligt hem echt niet aan die rechtvaardigingen hoor :roll:
Maar het is natuurlijk wl correct dat op het volgen van de goederenrijpaden er in feite even strict zou moeten toegekeken worden als bij de passagiers.
Tom12

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Tom12 »

Maar ze verdoezelen wel de problemen.

Om u een schoon praktijkvoorbeeldje te geven: die BTS van 60 in Merelbeke (ondertussen is hij weg) werd regelmatig gebruikt om vertraging te verantwoorden terwijl die eigenlijk totaal geen invloed heeft op de stiptheid van een HKM (zeker een zware trein) komende van Gent Zeehaven.
Plaats reactie