ijzeren rijn 82 schreef:http://www.hbvl.be/opinie/de-kern/exter ... jn-16.aspx
zoals al gezegd: hoog tijd dat het monopoly van Infrabel beëindigd wordt...
of sturen de PS en co dan toch aan op een opsplitsing van Infrabel?
ijzeren rijn 82 schreef:http://www.hbvl.be/opinie/de-kern/exter ... jn-16.aspx
Geloof toch ni wat ze daar allemaal schrijven. Het historisch tracé is al lang begraven door NL en DE. Het is juist logisch dat daar geen energie meer wordt ingestoken.pietmol schreef:ijzeren rijn 82 schreef:http://www.hbvl.be/opinie/de-kern/exter ... jn-16.aspx
zoals al gezegd: hoog tijd dat het monopoly van Infrabel beëindigd wordt...
of sturen de PS en co dan toch aan op een opsplitsing van Infrabel?
Shrek schreef:Geloof toch ni wat ze daar allemaal schrijven. Het historisch tracé is al lang begraven door NL en DE. Het is juist logisch dat daar geen energie meer wordt ingestoken.pietmol schreef:ijzeren rijn 82 schreef:http://www.hbvl.be/opinie/de-kern/exter ... jn-16.aspx
zoals al gezegd: hoog tijd dat het monopoly van Infrabel beëindigd wordt...
of sturen de PS en co dan toch aan op een opsplitsing van Infrabel?
Voor het realistische tracé is de financiering helemaal anders (veel duurder). Het is daarover dat de federale regering eerst wil weten wat de bijdrage van Vlaanderen is. De auteur (en waarschijnlijk ook de parlementsleden) halen 2 zaken door elkaar volgens mij.
Niet enkel de franstalige politici zijn daar tegen, ook de nederlandstalige politici in de regering hebben mee geoordeeld dat er beter geld in andere projecten kan gestoken worden (denk maar aan de miljoeneninvesteringen voor de haven van Zeebrugge). En geef ze eens ongelijk? Als je zelf zegt dat het gigantisch veel geld kost om een verbinding te creëren die de moeite waard is dan vind ik het maar logisch dat die er voorlopig niet komt.pietmol schreef: 1) Shrek heeft blijkbaar nog steeds niet begrepen dat de Franstalige politici echt wel TEGEN de Yzeren Rijn zijn.
2) Shrek heeft gelijk dat het historische trace geen toekomst perpectieven biedt. Ik zou daar zelfs aan toevoegen dat ook in Belgie biedt het historische trace (via Herentals en Mol) weinig perspectieven om een echte Yzeren Rijn die het gebruik van de Antwerpse haven stimuleert en waarbij het aantal vrachtwagens tussen Antwerpen en het Ruhrgebied drastisch daalt te bouwen. Wil men zo'n echte Yzeren Rijn bouwen dan heeft men gigantisch veel geld nodig om een volledig nieuwe spoorlijn Antwerpen - Duisburg/Dusseldorf te bouwen. (je leest het goed een volledig nieuwe spoorlijn inclusief een terminal aan het Duitse eindpunt)
Geld dat er niet is...
maar ja veel beloven en weinig geven doet de ... in vreugde leven
De spoorgoederenvervoerders hebben daar voordeel van. Andere vervoerders niet.Shrek schreef:Waarom zou dat verboden zijn?rvdborgt schreef:Uiteindelijk subsidieert de Belgische staat op die manier de goederenvervoerders. En dat is verboden. Rest alleen nog iemand die er een klacht tegen indient.
Jij noemt het subsidiëren, je kan het ook gewoon benoemen als "een gunstig kader scheppen voor de vervoerders". Vermits alle vervoerders er hetzelfde voordeel bij hebben is er absoluut geen sprake van concurrentievervalsing en zal een klacht dan ook geen kans maken.
Shrek schreef:Niet enkel de franstalige politici zijn daar tegen, ook de nederlandstalige politici in de regering hebben mee geoordeeld dat er beter geld in andere projecten kan gestoken worden (denk maar aan de miljoeneninvesteringen voor de haven van Zeebrugge). En geef ze eens ongelijk? Als je zelf zegt dat het gigantisch veel geld kost om een verbinding te creëren die de moeite waard is dan vind ik het maar logisch dat die er voorlopig niet komt.pietmol schreef: 1) Shrek heeft blijkbaar nog steeds niet begrepen dat de Franstalige politici echt wel TEGEN de Yzeren Rijn zijn.
2) Shrek heeft gelijk dat het historische trace geen toekomst perpectieven biedt. Ik zou daar zelfs aan toevoegen dat ook in Belgie biedt het historische trace (via Herentals en Mol) weinig perspectieven om een echte Yzeren Rijn die het gebruik van de Antwerpse haven stimuleert en waarbij het aantal vrachtwagens tussen Antwerpen en het Ruhrgebied drastisch daalt te bouwen. Wil men zo'n echte Yzeren Rijn bouwen dan heeft men gigantisch veel geld nodig om een volledig nieuwe spoorlijn Antwerpen - Duisburg/Dusseldorf te bouwen. (je leest het goed een volledig nieuwe spoorlijn inclusief een terminal aan het Duitse eindpunt)
Geld dat er niet is...
maar ja veel beloven en weinig geven doet de ... in vreugde leven
alle spoorgoederenvervoerders genieten ervan.rvdborgt schreef: De spoorgoederenvervoerders hebben daar voordeel van. Andere vervoerders niet.
Inderdaad, Eurostar is een onafhankelijke vervoerder. Als zij een probleem hebben met de tarifering moeten ze die maar aanvechten he.dentheo schreef:Volgens mij is de status van "Eurostar" al gewijzigd..ik meen dat zij al "eigen" personeel hebben.
Thalys "plant" iets vergelijkbaars.
in Duitsland heb je meerder private spoornetten de zogenaamdepietmol schreef:
(Hoe zit het trouwens in Nederland en Duitsland, beschikken Prorail resp DB daar ook over een monopoly?
Weet ge wat het goederenverkeer zou doen boomen? Rijpaden die gevolgd worden en de rechtvaardigingen niet overlaten aan de IB.dentheo schreef:De prijzen van de kilometer op het spoor is een beleidskeuze.
Het mag volgens mij zelfs gratis voor iedereen. (Zweden ?)
Dan betaald de staat gewoon meer aan Infrabel en minder aan NMBS....
Maar of dat genoeg zal zijn om het goederenverkeer te laten "boomen" ik betwijfel het sterk.
Het ligt hem echt niet aan die rechtvaardigingen hoorTom12 schreef:Weet ge wat het goederenverkeer zou doen boomen? Rijpaden die gevolgd worden en de rechtvaardigingen niet overlaten aan de IB.