Pagina 46 van 80

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 28 nov 2013, 19:32
door Shrek
Tom12 schreef:Maar ze verdoezelen wel de problemen.

Om u een schoon praktijkvoorbeeldje te geven: die BTS van 60 in Merelbeke (ondertussen is hij weg) werd regelmatig gebruikt om vertraging te verantwoorden terwijl die eigenlijk totaal geen invloed heeft op de stiptheid van een HKM (zeker een zware trein) komende van Gent Zeehaven.
De BTS is van Infrabel, dus Infrabel moet boete betalen voor de vertraging. Is dat net niet goed voor de vervoerders? :roll:

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 28 nov 2013, 19:44
door Tom12
De vervoerders hebben liever dat de klant hun goederen op tijd heeft.

Ik snap trouwens die defensiviteit niet. Systemen hebben nu eenmaal zijn fouten, dat is toch geen drama? Fuck it, ik wil zelf gerust toegeven dat ik als bestuurder soms ook vertraging veroorzaak, dat is het einde van de wereld niet.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 28 nov 2013, 22:44
door rvdborgt
Shrek schreef:Maar ik had het vooral over het lage tarief voor goederentreinen: daar kan je toch niet tegen zijn ?
Als je voor voor de huidige lage infraheffing voor goederentreinen bent, dan ben je ook voor de zeer hoge infraheffing voor reizigerstreinen.
De overheid bepaalt hoeveel geld Infrabel jaarlijks krijgt en dus hoeveel geld er jaarlijks uit de infraheffing moet komen. De infraheffing voor goederentreinen kan dus alleen maar zo laag zijn omdat die voor reizigerstreinen zeer hoog is. De beschikbare hoeveelheid geld is immers eindig.
De gebruikte truc is dat alleen die infrastructuur duur is die alleen door reizigerstreinen wordt gebruikt: reizigersstations, HSL's, enz. En juist daardoor gaat de NMBS nu jaarlijks met de kaasschaaf langs de dienstregeling om slecht bezette treinen op te heffen. En dat allemaal om de infraheffing voor goederentreinen kunstmatig laag te houden.

Groetjes,
Rian

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 29 nov 2013, 16:47
door Tom12
En hebt ge documentatie rond die werkwijze of is dat iets dat je zelf beredeneerd hebt? Niet dat ik u echt niet geloof maar ik krijg al maanden te horen dat rijpadvergoedingen voor HKM's echt niet goedkoop zijn.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 30 nov 2013, 01:49
door rvdborgt
Tom12 schreef:En hebt ge documentatie rond die werkwijze of is dat iets dat je zelf beredeneerd hebt? Niet dat ik u echt niet geloof maar ik krijg al maanden te horen dat rijpadvergoedingen voor HKM's echt niet goedkoop zijn.
De prijzen van treinpaden kun je zelf uitrekenen m.b.v. de netverklaring van Infrabel: http://www.infrabel.be/nl/spoorweg-onde ... verklaring

Verder valt het natuurlijk nogal op als de treinpaden voor goederentreinen doorgaans net iets goedkoper zijn dan in Nederland (en daarmee is België een van de goedkopere landen voor goederentreinen) maar voor reizigerstreinen veel duurder dan in Nederland - voornamelijk veroorzaakt door de hoge prijzen voor de stationsstops.

Een paar jaar geleden heeft de OESO eens en vergelijkende studie gemaakt van de prijzen van infrastructuur in verschillende landen. Ik kan het rapport online niet direct meer terugvinden maar daar stonden ook weinig lovende woorden in over het prijssysteem van Infrabel. Ik meen "notoir inconsequent" o.i.d.

Groetjes,
Rian

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 30 nov 2013, 10:34
door FLV-FGSP
Als je je wilt inlezen in de materie: er bestaat een interessante studie van NMBS-Holding:
http://www.scotty.be/media/21807/201012 ... 0spoor.pdf

Aan het einde vind je duidelijke grafieken. België is dus voor gewone reizigerstreinen superduur, voor HST gemiddeld en voor goederentreinen goedkoop.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 30 nov 2013, 13:57
door kika
Door de manier van presenteren staat er natuurlijk iets welbepaalds meer of minder in het daglicht. Vergelijk bijvoorbeeld met http://www.senat.be/www/?MIval=/Vragen/ ... 49&LANG=nl Beiden gebruiken dezelfde bron uit 2008: http://www.internationaltransportforum. ... harges.pdf En beter is het om die bron te lezen, als je enkel naar de plaatjes kijkt krijg je misschien rare ideeën over pakweg Slovakije, maar er wordt netjes uitgelegd dat 1. hun data niet compleet is (bvb. prijzen stations/halteringen van reizigerstreinen is incompleet), 2. Er de hele tijd trucjes zijn uitgehaald: spits en buiten de spits is allemaal weggevallen tot 'normaal', en 3. er worden nogal veel veronderstellingen gedaan over bijna alles wat relevant is: hoe zwaar een IC of een goederentrein is bvb. Het is al bij al niet gemakkelijk om goed te vergelijken.

Let bijvoorbeeld eens op de prijzen van Slovakije in het brondocument, en vergelijk met de link van FLV-FGSP: het lijkt superduur te zijn voor L en IR-treinen maar dan weer bij de goedkope voor IC-treinen; goederentreinen zouden dan weer de duurste zijn. De realiteit is dat zij (zoals velen in Oost-Europa) deels het passagiersverkeer laten financieren door het goederenverkeer. Het omgekeerde van wat er in België is.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 24 jan 2014, 22:30
door Bibke
Peeters en Limburgse ondernemers tevreden over nieuwe perspectieven voor IJzeren Rijn

21:06 LIMBURG Vlaams minister-president Kris Peeters en Voka reageren tevreden op de berichten dat de regering van Noordrijn-Westfalen de reactivering van de IJzeren Rijn bovenaan de politieke agenda heeft geplaatst. De Kamer van Koophandel Limburg heeft dat nieuws vernomen van de collega's van de Kamer van Koophandel IHK Aken.
Volgens een persbericht van Voka - Kamer van Koophandel Limburg heeft de plaatselijke minister van Transport Michael Groschek de reactivering van de IJzeren Rijn met hoogste prioriteit opgenomen in het Bundesverkehrswegeplan, het mobiliteitsplan voor Noordrijn-Westfalen. "Dit is een heel belangrijke stap voorwaarts in dit dossier dat al jarenlang nodeloos aansleept", klinkt het in een persbericht.
Het SALK-plan, dat Limburg na de sluiting van Ford Genk nieuwe economische impulsen moet geven, identificeerde de reactivering van de IJzeren Rijn reeds als een heel belangrijke randvoorwaarde voor een heropleving van de Limburgse economie op lange termijn. De Ijzeren Rijn is de kortste verbinding tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied. Het traject is 25 procent korter dan het traject via de Montzenlijn en treinen zouden wegens het vlakkere traject ook zwaardere ladingen kunnen vervoeren.

win-win-win-situatie
Ook Vlaams minister-president Kris Peeters reageerde vrijdagavond tevreden op het nieuws. "Het is nu afwachten wat de nieuwe Duitse Bondsregering zal beslissen. Bedoeling moet in elk geval zijn te komen tot een 'win-win-win-situatie', een situatie die zowel goed is voor Vlaanderen, Nederland als Noordrijn-Westfalen", luidt het.

Voor de reactivering van het traject moeten België en Nederland nog een Memorandum of Understanding ondertekenen met afspraken over de spoorwerken en de kostenverdeling. Over de verdeling van de kosten binnen België overlegt Vlaanderen nog met de federale regering over het meerjareninvesteringsplan van de NMBS.


Bron: http://www.hbvl.be/limburg/peeters-en-l ... -rijn.aspx

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 01 feb 2014, 08:37
door brunel
We zijn benieuwd. Ter verduidelijking. Het vorige Bundesverkehrswegeplan besloeg 2002-2015. Dit gaat dus over het plan 2015 en lang daarna. Wat niet in dat plan komt, heeft voorlopig geen schijn van kans. Omgekeerd wordt lang niet alles uitgevoerd.

Duitsland heeft een enorm probleem met achterstallig onderhoud in de bestaande infrastructuur. Dat wordt denk ik de verkeersprioriteit van de nieuwe regering.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 01 feb 2014, 16:16
door ijzeren rijn 82
brunel schreef:Duitsland heeft een enorm probleem met achterstallig onderhoud in de bestaande infrastructuur. Dat wordt denk ik de verkeersprioriteit van de nieuwe regering.
Ijzeren rijn is ook bestaande infrastructuur

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 01 feb 2014, 16:18
door dentheo
ijzeren rijn 82 schreef: Ijzeren rijn is ook bestaande infrastructuur
En 90% van het duitse stuk wordt elk uur bereden.... tot Dalheim (?)

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 03 feb 2014, 11:24
door brunel
Alleen is Duitsland niet van plan die infrastructuur te gaan gebruiken voor goederenverkeer. Er moet wat nieuws komen.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 17 feb 2014, 22:29
door Cipallieter
Peeters benadrukt in Berlijn belang IJzeren Rijn

Vlaams minister-president Kris Peeters heeft maandag in de rand van het Vorstelijk bezoek aan Berlijn een pleidooi gehouden voor de zogenaamde ‘IJzeren Rijn’, de spoorverbinding tussen de haven van Antwerpen en het Ruhrgebied.
‘Onze gemeenschappelijke uitdagingen groeien’, zei Peeters op de vierde Belgisch-Duitse conferentie met politici en bedrijfsleiders uit beide landen. ‘De spoorverbinding tussen Antwerpen en het Rijnland is voor ons van enorm strategisch belang.’

Peeters sprak van ‘positieve signalen’ die hij opving over het dossier, alluderend op de beslissing van de deelstaatregering van Noordrijn-Westfalen om van het dossier een prioriteit te maken. Hij toonde zich ‘hoopvol’ dat een goede oplossing mogelijk is.

Nederland staat op de rem
De Belgische en Vlaamse overheden dringen al jaren aan op een modernisering van de historische spoorverbinding. Het traject loopt ook langs Nederland, dat echter op de rem staat. De spoorlijn loopt door stiltegebied, luidt het in Den Haag. Al is de Antwerpse haven natuurlijk ook de grote concurrent van Rotterdam.

De Vlaamse minister-president onderstreepte op de conferentie - waar ook zijn Waalse en Duitstalige collega’s present tekenden - nog het economisch belang van Duitsland voor Vlaanderen. ‘In 2012 bedroeg de totale Vlaamse export naar Duitsland 51 miljard euro, of zo’n 84 procent van de totale Belgische export naar Duitsland’, klonk het. ‘Ter illustratie, dat komt overeen met meer dan 24 procent van het totale Vlaamse bbp.’

Later op de dag sluit Peeters nog aan bij het officieel koninklijk bezoek aan Berlijn.

Bron: http://www.standaard.be

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 17 feb 2014, 22:52
door Shrek
En als Kris Peeters het zegt, geloof je dan eindelijk dat de tegenstanders van de Ijzeren Rijn zich niet in het binnenland maar in het buitenland bevinden?
(Op die paar Nimbys na uiteraard)

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 17 feb 2014, 23:20
door rvdborgt
Shrek schreef:En als Kris Peeters het zegt, geloof je dan eindelijk dat de tegenstanders van de Ijzeren Rijn zich niet in het binnenland maar in het buitenland bevinden?
(Op die paar Nimbys na uiteraard)
Bij mijn weten is België momenteel aan zet en wacht de Nederlandse minister daarop. Verder kan het inderdaad geen kwaad om Duitsland een beetje aan te moedigen.

Groetjes,
Rian