IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

kika schreef:Dus dan is het niet al 20 jaar een symbooldossier c.q. belangrijk hangijzer?
Voor zover ik weet zijn er van bij het begin al enkele vlaamsgezinde politici opgesprongen om het vlaams-waals verhaal rond de hele zaak te beginnen opkloppen.
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

pietmol schreef:Brunel,
je hebt slecht ten dele gelijk:

Belgie heeft idd het recht op gebruik van het huidige trace, maar Nederland kan NIET vragen/eisen om omleidingen of wat dan ook aan dit trace door te voeren. ook het hele milieu gedoe rond meinweg vanwege Nederland is juridisch niet toegestaan. Belgie heeft het recht om dit trace te moderniseren en de capaciteit zonder bewijs van noodzaak uit te breiden, Nederland moet de gronden ter beschikking stellen (Leuk voor Roermond als Belgie morgen zou beslissen dat het 5 sporen in elke richting doorheen het centrum zou willen :wink: ).
Gelukkig voor Roermond heb ik niet ten dele maar helemaal gelijk. :)
Er is een Scheidingsverdrag dat het recht op overtocht regelt en dat is praktisch uitgewerkt in het IJzeren Rijnverdrag. Met het laten aanleggen van de IJzeren Rijn door Nederlands Limburg heeft Nederland aan de verplichtingen voldaan. Later zijn de rechten op het spoor geheel vrijwillig overgedaan aan Nederland en heeft België ter plekke niets meer te vertellen. Nederland is sindsdien eigenaar en verantwoordelijk voor het onderhoud en heeft dat ook keurig gedaan totdat er geen treinen meer uit België kwamen. Rond 1990 had de boel wat België betrof mogen worden opgebroken. In plaats daarvan werd het onderhoud voorbij Roermond stopgezet. De rest is gewoon onderdeel van het Nederlandse hoofdnet.

België is van gedachten veranderd en het Hof van Arbitrage heeft het geheel op verzoek van beide landen geïntepreteerd voor de 21e eeuw. Per slot van rekening is het recht van overpad in EU-verband inmiddels veel beter geregeld. Wel moet Nederland meewerken aan de reactivering van de IJzeren Rijn, maar daarbij is uitdrukkelijk vastgesteld dat een en ander onder Nederlands beheer en volgens de Nederlandse regelgeving (ook milieu) moet gebeuren. Sterker, de strengere regelgeving voor nieuwbouwtrajecten zijn van toepassing verklaard op voorwaarde dat Nederland meebetaalt aan de meerkosten die dat oplevert. Dat bleek Nederland best te willen (hoezo zuinig?) en er is in goed overleg een plan uitgewerkt met een tunnel en een kostenplaatje van ten minste een half miljard, maar vermoedelijk veel meer. Sinds december 2012 wordt gewacht op een Belgisch fiat dat maar niet komt en wat Duitsland gaat doen is ook al onduidelijk.

Dus nee Piet, je dromen over België dat gezag heeft over het traject kloppen van geen kanten. België heeft het voorrecht mee te mogen betalen aan een peperduur project met geringe opbrengst dat dan ook nog gewoon eigendom blijft van Prorail. Tel uit je winst.
Laatst gewijzigd door brunel op 07 mar 2014, 22:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Cipallieter

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Cipallieter »

Shrek schreef:
kika schreef:Dus dan is het niet al 20 jaar een symbooldossier c.q. belangrijk hangijzer?
Voor zover ik weet zijn er van bij het begin al enkele vlaamsgezinde politici opgesprongen om het vlaams-waals verhaal rond de hele zaak te beginnen opkloppen.
Ik volg al 25 jaar de binnenlandse politiek en kan me met de beste wil van de wereld echt niet voorstellen welke politici dat zouden kunnen geweest zijn. Kan u eens een voorbeeld geven?
bobby

Re: IJzeren Rijn

Bericht door bobby »

brunel schreef: België heeft het voorrecht mee te mogen betalen aan een peperduur project met geringe opbrengst dat dan ook nog gewoon eigendom blijft van Prorail. Tel uit je winst.
allemaal de schuld van "den dikke van Vilvoorde": in 1997 was de Nederlandse regering van oordeel dat het oude Yzeren Rijn-tracé beter niet heropend zou worden, en dat er beter uitgekeken zou worden naar een nieuw tracé, maar "den dikke" heeft toen zijn gewicht in schaal geworpen om Minister President Wim Kok ervan te overtuigen om toch het oude tracé te behouden. Waarschijnlijk dacht "den dikke" dat hij zo goed als gratis een treinverbinding met Duitsland kon hebben.

Ondertussen heeft het Arbitrage Hof dus beslist dat België (naast Nederland) ook heel veel geld dient op te hoesten wil men deze oude inefficiënte verbinding opnieuw gebruiken...

Of de Nederlanders nu nog bereid zouden zijn om over een nieuw alternatief tracé te praten weet ik niet, wel is het zo dat België momenteel in een veel zwakkere positie staat dan in 1997/1998 toen Nederland vragende partij was voor een nieuw tracé.

Ook de mogelijkheden om alsnog een spoorlijn volgens een nieuw tracé aan te leggen worden in het volledige arrest van het Arbitrage Hof aangehaald.
Dit kan alleen als beide partijen akkoord zijn om een nieuw tracé te gebruiken, als beide partijen overeenkomen over het te gebruiken tracé zelf, en als beide partijen overeenkomen wie de lijn volgens dit nieuwe tracé gaat bouwen/onderhouden/uitbaten. Het arrest is wel duidelijk de kosten zijn voor België (enkel voor de "folliekes" dient Nederland op te draaien). Ook vermeldt het arrest dat indien Nederland de bouw (&onderhoud & uitbating) voor zijn rekening neemt dat beide partijen vooraf overeen dienen te komen over de prijs, en dat alle risico's voor budgetoverschrijding dan bij Nederland liggen...

hier een link naar de voorstellen van de Nederlandse regering uit 1997 vwb alternatieve oplossingen

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ieven.html
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Bibke »

IJzeren Rijn wordt pas door volgende regering beslist

LOMMEL - Het dossier van de IJzeren Rijn wordt doorgeschoven naar de volgende regering. Dat vernam SP.A-volksvertegenwooridger Peter Vanvelthoven van federaal minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS). ‘Het is onbegrijpelijk dat ondanks de toenemende economische noodzaak van de IJzeren Rijn, dit dossier de afgelopen jaren nauwelijks enige vooruitgang werd gerealiseerd’, zegt de SP.A’er.
In 2011 werd tijdens het ministerieel overleg België-Nederland een akkoord gesloten over het historische tracé als definitief tracé. Beide landen zouden een ontwerp maken over de verdeling van de kosten. Dit Memorandum van Overeenstemming is klaar sinds eind 2012. Ondertussen werd verschillende keren de belofte gedaan dat dit voor akkoord aan de Ministerraad voorgelegd zou worden. Dat is nog steeds niet gebeurd, pas de volgende regering zal een beslissing nemen.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 3499712969
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
bobby

Re: IJzeren Rijn

Bericht door bobby »

Bibke schreef: ‘Het is onbegrijpelijk dat ondanks de toenemende economische noodzaak van de IJzeren Rijn, dit dossier de afgelopen jaren nauwelijks enige vooruitgang werd gerealiseerd’, zegt de SP.A’er.

niet echt onbegrijpelijk: nu er duidelijkheid is over de kosten blijkt dat dit geen rendabel project is...
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Misschien dat jullie deze wel kennen, maar vorig jaar zijn twee man met een soort railfiets het traject voorbij Roermond opgereden, eerst vanaf Roermond later vanaf Dalheim. Dat valt nog niet mee zonder kapmessen en uiteindelijk houden ze het voor gezien. Maar je krijgt een aardig beeld van de route.

http://www.youtube.com/watch?v=LV4ba4pR ... r_embedded

Grappig is dat sein bij Roermond. Dat moet al een jaar of 22 op rood staan, behalve als zo nu en dan het lampje wordt gewisseld.
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Ik heb nog een vraag.
We weten inmiddels wat ongeveer de kosten zullen zijn die moeten worden gemaakt om het traject tussen Roermond en Dalheim weer in gebruik te kunnen nemen. Iets van een half miljard euro waarvan ongeveer tweederde door België zal moeten worden betaald.
Maar is er al gestudeerd op de vraag of er in België zelf aanpassingen moeten komen, bijvoorbeeld om overlast te beperken, en wat dat mag kosten?
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

brunel schreef: We weten inmiddels wat ongeveer de kosten zullen zijn die moeten worden gemaakt om het traject tussen Roermond en Dalheim weer in gebruik te kunnen nemen.

Nee DAT weten we juist niet, we weten wel wat de monsteroplossing kost.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

brunel schreef:Ik heb nog een vraag.
We weten inmiddels wat ongeveer de kosten zullen zijn die moeten worden gemaakt om het traject tussen Roermond en Dalheim weer in gebruik te kunnen nemen. Iets van een half miljard euro waarvan ongeveer tweederde door België zal moeten worden betaald.
Maar is er al gestudeerd op de vraag of er in België zelf aanpassingen moeten komen, bijvoorbeeld om overlast te beperken, en wat dat mag kosten?
In België moet er momenteel eigenlijk niets aangepast worden om de verbinding in dienst te kunnen nemen.
0€ investeringen en je kan enkele goederentreinen per dag naar Weert en terug sturen, vanaf morgen zelfs.
Het is pas wanneer je een deftig aantal treinen wil sturen dat er investeringen nodig gaan zijn. En dan wordt het snel duur (dubbelspoor, elektrificatie, ondertunnelingen,...).
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Ja, maar enkele treinen is natuurlijk niet de bedoeling. Want we weten wel wat heropening van het stuk Roermond-Dalheim ongeveer moet kosten. Alleen de Belgische bijdrage zou inmiddels zijn opgelopen tot 400 miljoen euro. Zal het 50 miljoen meer of minder zijn, maar de orde van groote is duidelijk.
http://www.otmbe.org/nl/infotheek/spoor ... eg-te-zijn
En dat geld wordt natuurlijk niet uitgegeven voor een paar treinen per dag. Het moet maximaal om 72 treinen per dag gaan. Bestaan er studies welke aanpassingen dan in België gewenst zijn?
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

Rijden er wel 70 treinen per dag van belgie naar de Ruhr..... het maximum was ooit 4 ????
Zo kun je elk projekt "opblazen".... en de betonboeren en de consultants juichen....
Theo
Groeten vanop de Heide
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Geen idee. Noem eens een realistisch aantal. Vier treinen is natuurlijk ook de moeite niet waard.
Maar het is ook andersom gegaan. Toen bleek dat de kosten nogal hoog werden, is het maximum aantal treinen per dag opgehoogd om de investering nog een beetje verantwoord te laten lijken.
TB_worden
Berichten: 302
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: IJzeren Rijn

Bericht door TB_worden »

Ik heb ooit eens een artikel gelezen waarbij men sprak over een spoorontsluiting van Genk Zuid, langs het Albertkanaal naar Lanaken waar het zou aansluiten op de bestaande infrastructuur. Als men die eens zou realiseren, samen met een renovatie en uitbreiding van het spoor tussen Genk Noord en Zuid, het ontdubbelen van spoorlijn 15 tussen Mol en Hasselt en het heraanleggen van het stuk spoor tussen Houthalen en Genk Noord, kan men mogelijk een alternatief hebben voor én de Ijzeren Rijn én de Montzenroute...
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

Dat laatste bericht versta ik niet goed...hoe geraak je met bijkomende lijntjes in Belgie, "door" Nederland naar Duitsland ?

Ook al vind ik bepaalde verbindingen die opgenoemd worden heel nuttig, zeker de verbinding van de stukjes langs het Albertkanaal.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie