IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

de Route langs het Albertkanaal in Lanaken is zinloos volgens mij
en vanaf Lanaken hoe gaan ze dan rijden ? naar Maastricht en Vise daar loc omzetten en verder via de Montzenroute naar Aken ! of via Heerlen kan ook maar zit een flinke helling .
Daarom is en blijft de ijzeren rijn zo interessant , het blijft de kortste en vlakste route naar Duitsland
anders kun je even goed zoals nu via Roosendaal-Venlo (Brabantroute) of Hasselt-Montzen (Montzenoute) rijden
en zijn de investeringen het niet waard

als 2de haventoegang is bv het Albertkanaal wel intressant bv een route Antwerpen-Herentals langs het Kanaal en zo verder naar Mol en daar kun je spitsen rechtdoor ijzeren rijn op of rechts af via lijn 15 naar Hasselt en de Montzenroute
dat ontlast het traject Antwerpen-Lier-Diest-Hasselt
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

Ik bedoelde langs het kanaal het verbinden van de losse stukjes.
Nu moet een containerwagen van "Nike "helemaal terug naar Herentals om dan richting oosten te kunnen rijden....
Theo
Groeten vanop de Heide
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

dentheo schreef:Ik bedoelde langs het kanaal het verbinden van de losse stukjes.
Nu moet een containerwagen van "Nike "helemaal terug naar Herentals om dan richting oosten te kunnen rijden....
dat zou perfect kunnen voor de overlast van omwonden te beperken is dat een ideale oplossing , alleen bedrijven langs het kanaal gebruiken de kade voor de scheepvaart, BV BP chembel heeft een hek staan op het spoor en opent dit als er een trein komt !
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Bibke »

dentheo schreef:Dat laatste bericht versta ik niet goed...hoe geraak je met bijkomende lijntjes in Belgie, "door" Nederland naar Duitsland ?

Ook al vind ik bepaalde verbindingen die opgenoemd worden heel nuttig, zeker de verbinding van de stukjes langs het Albertkanaal.
Zoals ik aan de politiek steeds opnieuw laat weten, leg de spoorlijn 18 VOLLEDIG weer aan. Dus van Genk-Goederen naar Zonhoven en vandaar naar Neerpelt en zo naar Weert waar men verder naar Duitsland kan.
De spoorlijn 15 verdubbelen is interessant voor wanneer er incidenten zijn op de lijn 35 tussen Aarschot en Hasselt. We hebben de laatste tijd meermaals gezien dat er dan goederentreinen getrokken werden over lijn 15, weliswaar enkel dieseltreinen. Als men dan ook nog eens elektrificeert kan het een volwaardig alternatief worden. En inderdaad ze zou beter terug dubbelsporig gemaakt worden want de treinen moeten wachten en kruisen in Leopoldsburg.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

Bibke schreef:
dentheo schreef:Dat laatste bericht versta ik niet goed...hoe geraak je met bijkomende lijntjes in Belgie, "door" Nederland naar Duitsland ?

Ook al vind ik bepaalde verbindingen die opgenoemd worden heel nuttig, zeker de verbinding van de stukjes langs het Albertkanaal.
Zoals ik aan de politiek steeds opnieuw laat weten, leg de spoorlijn 18 VOLLEDIG weer aan. Dus van Genk-Goederen naar Zonhoven en vandaar naar Neerpelt en zo naar Weert waar men verder naar Duitsland kan.
De spoorlijn 15 verdubbelen is interessant voor wanneer er incidenten zijn op de lijn 35 tussen Aarschot en Hasselt. We hebben de laatste tijd meermaals gezien dat er dan goederentreinen getrokken werden over lijn 15, weliswaar enkel dieseltreinen. Als men dan ook nog eens elektrificeert kan het een volwaardig alternatief worden. En inderdaad ze zou beter terug dubbelsporig gemaakt worden want de treinen moeten wachten en kruisen in Leopoldsburg.
Dat zit al bij in de ijzeren rijn plannen hoor bibke ;-)
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

Maar volgens mijn idee zit het "probleem" bij de NImby's in Nederland zeker niet bij parallel rijwegen in België....
Theo
Groeten vanop de Heide
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Waarom blijf je dat steeds herhalen?
In Nederland is de boel geregeld. Tegen een hoge prijs, maar het is geregeld. Mijn vraag was dus hoe dat in België zit. Gaan mensen die langs de lijn wonen accepteren dat België voor Nederland 400 miljoen gaat uitgeven, maar dat er weinig wordt gedaan voor de Belgen zelf?
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

Waarschijnlijk wel omdat niemand gelooft in het hoge aantal treinen dat de Nederlanders vooropstellen.
Theo
Groeten vanop de Heide
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Hoe kom je erbij dat Nederland dat aantal heeft bedacht? Staat in de plannen en geen idee wie dat graag wilde, maar Nederland lijkt toch niet zo waarschijnlijk.
Dat die aantallen niet worden gehaald zal best, maar de inrichting van de lijn moet er wel op worden afgestemd. Als het aantal treinen veel lager wordt, dan is de hele investering sowieso idioot.
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Winston »

Ik volg met interesse dit draadje al een poosje. Maar misschien een hele domme opmerking van mij. Er komt een nieuwe container terminal op het oude terrein van de NMBS in Kinkempois. Deze krijgt zowel spoor als water aansluiting. Krijgt deze ook een aansluiting op de Ijzeren Lijn of moet dat via Vise etc etc naar Duitsland?

Wim
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Bibke »

Winston schreef:Ik volg met interesse dit draadje al een poosje. Maar misschien een hele domme opmerking van mij. Er komt een nieuwe container terminal op het oude terrein van de NMBS in Kinkempois. Deze krijgt zowel spoor als water aansluiting. Krijgt deze ook een aansluiting op de Ijzeren Lijn of moet dat via Vise etc etc naar Duitsland?

Wim
Dat zal wel via spoorlijn 24 blijven gaan.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Winston »

Geen idee maar bedankt

Wim
Afbeelding
TB_worden
Berichten: 302
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: IJzeren Rijn

Bericht door TB_worden »

dentheo schreef:Dat laatste bericht versta ik niet goed...hoe geraak je met bijkomende lijntjes in Belgie, "door" Nederland naar Duitsland ?
Niet, dat was ook niet de opzet ervan. De doortocht door Nederland is enkel nuttig omdat het de kortste route naar het Ruhrgebied is/was.

Als de Ijzeren Rijn moeilijk verteerbaar is en de alternatieve peperduur, kan je m.i. beter kijken wat je in het binnenland kan doen en terloops ook nog eens het grote industrieterrein in Genk-Zuid ontsluiten en aantrekkelijk(er) maken.
Ook al vind ik bepaalde verbindingen die opgenoemd worden heel nuttig, zeker de verbinding van de stukjes langs het Albertkanaal.
De geciteerde verbinding langs het Albertkanaal is (was?) een reëel plan, samen met een snellere (auto)weg tussen Genk-Zuid en Lanaken ten behoeve van de ontsluiting van het industrieterrein en een snellere wegverbinding tussen Genk en de regio Lanaken.
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Nadere info over het Bundesverkehrswegeplan.
Hier een overzicht van de spoorverbindingen. Eerst wat er nog loopt van het oude plan. Daar staat de IJzeren Rijn bij met de mededeling dat er niks is gebeurd, maar dat wisten we al.
Het grootste deel gaat echter over wat is aangemeld voor het nieuwe plan na 2015 en op pagina 20 vinden we opnieuw de IJzeren Rijn en wel in meerdere varianten. Ik denk dat NRW dit heeft aangemeld, maar dat staat er niet bij.

http://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Anlage ... cationFile

Let wel, de lijst met voorstellen kan nog veranderen en uiteindelijk kiest Berlijn wat in het plan terecht komt en met welke prioriteit. In de regel wordt aanzienlijk meer voorgesteld dan kan worden betaald. Besluitvorming 2015, nieuwe projecten vanaf 2016, volgorde afhankelijk van prioritering.
Maar eerst moet een nieuw Belgisch kabinet aantreden en beslissen of België nog wat wil.
Nederland wacht af, geld in de achterzak.
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Bijna een nieuwe regering. Het concept-regeerakkoord in nog niet erg concreet over welk project dan ook. Op pagina 145 (!) wel deze opmerking.
"De regering voert een proactief spoorbeleid. Spoorinfrastructuurprojecten voor het goederenvervoer en de toegankelijkheid van de economische poorten krijgen bijzondere aandacht in het meerjareninvesteringsplan."

Dat plan dus maar afwachten.
Plaats reactie