Pagina 64 van 80

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 09 aug 2016, 11:55
door JPL107
Op 10 jaar tijd is er niet zo veel veranderd :? .

Het baanvak Budel - Weert is begin 2007 opgeknapt door ProRail maar in 2009 is het treinverkeer er weer verboden. Sinds eind vorig jaar is het weer toegestaan onder voorwaarden :)

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 23 sep 2016, 13:28
door brunel
De laatste ronde komt eraan. In oktober wordt het BVWP in het Duitse parlement vastgesteld. Nederland stuurt nog een lobby voor een Eurocityverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf. Weinig kans, maar niet geschoten is altijd mis. Waar blijft de Belgische lobby voor de IJzeren Rijn?

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 23 sep 2016, 13:57
door groentje
In België zijn ze meer met zichzelf bezig dan met kijken wat er vanuit het buitenland op ons afkomt, vrees ik.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 23 sep 2016, 14:02
door dentheo
Voor mij hoeven ze niet te gaan, één miljard aan de betonboeren van Nederland geven voor het comfort van de graanhamsters.
En dat voor 10 treinen per dag ?

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 23 sep 2016, 14:30
door groentje
dentheo schreef:Voor mij hoeven ze niet te gaan, één miljard aan de betonboeren van Nederland geven voor het comfort van de graanhamsters.
En dat voor 10 treinen per dag ?
Misschien tevergeefs, maar ik hoop nog altijd op de alternatieve route langs de snelweg. Behalve de onteigeningen zou dat volgens mij een pak goedkoper kunnen, en met dubbelspoor.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 23 sep 2016, 21:05
door ronny
groentje schreef: Misschien tevergeefs, maar ik hoop nog altijd op de alternatieve route langs de snelweg. Behalve de onteigeningen zou dat volgens mij een pak goedkoper kunnen, en met dubbelspoor.
Zolang de euro bestaat zie ik het niet gerealiseerd worden. Elk dorp langs lijn 15 vraagt dat de lijn ondergronds of in verlaagde bedding komt.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 23 sep 2016, 22:49
door groentje
In België hebben ze weinig gewicht om dit te eisen, de lijn ligt er al. In Nederland wordt het wat lastiger, maar langs de A52 zijn er niet veel bewoners die van alles kunnen eisen, en je vermijdt ook het Nationale Park de Meinweg, waar je de milieubeweging tegen kan krijgen.
Op termijn zie ik ook hier wel ringsporen aangelegd worden, of tunnels, maar dat kan wel wat wachten.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 24 sep 2016, 02:10
door Shrek
groentje schreef:
dentheo schreef:Voor mij hoeven ze niet te gaan, één miljard aan de betonboeren van Nederland geven voor het comfort van de graanhamsters.
En dat voor 10 treinen per dag ?
Misschien tevergeefs, maar ik hoop nog altijd op de alternatieve route langs de snelweg. Behalve de onteigeningen zou dat volgens mij een pak goedkoper kunnen, en met dubbelspoor.
Dat blijft gaan over bedragen die België nooit of te nimmer aan Nederland zal willen geven. Dus het blijft dromen.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 30 sep 2016, 10:34
door Nadleeh
brunel schreef:De laatste ronde komt eraan. In oktober wordt het BVWP in het Duitse parlement vastgesteld. Nederland stuurt nog een lobby voor een Eurocityverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf. Weinig kans, maar niet geschoten is altijd mis. Waar blijft de Belgische lobby voor de IJzeren Rijn?
De Duitsers pogen nu voor 2023 een spoorverdubbeling gereed te hebben tussen Kaldenkirchen en Dülken. Dan zou er een snelle trein Eindhoven - Düsseldorf kunnen komen.

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... bij-147749

Van de IJzeren Rijn geen nieuws. In het MIRT 2017 blijft ook onveranderd staan dat Nederland wacht op actie aan Belgische zijde.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 30 sep 2016, 11:54
door brunel
Ja, voor wie het niet weet. MIRT is de Nederlandse investeringsagenda voor infrastructuur. Is onderdeel van de Rijksbegroting en kan ieder jaar worden aangepast. De IJzeren Rijn staat er al jaren in. Zie pagina 89 MIRT 2016.
http://mirt2016.mirtoverzicht.nl/images ... ht2016.pdf

Aan Nederland ligt het al lang niet meer.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 30 sep 2016, 12:19
door dentheo
brunel schreef: Aan Nederland ligt het al lang niet meer.
Denk je echt dat men dat gelooft in België ?

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 30 sep 2016, 12:48
door brunel
Als feiten van belang zijn wel.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 30 sep 2016, 12:49
door Shrek
dentheo schreef:
brunel schreef: Aan Nederland ligt het al lang niet meer.
Denk je echt dat men dat gelooft in België ?
Op zich heeft hij gelijk. Nederland is verplicht het recht op doortocht te geven, zoals ooit heel lang geleden in een verdrag is afgesproken. Nederland erkent dat, maar vraagt daar heel veel geld om dat praktisch mogelijk te maken, iets wat ze blijkbaar wel kunnen doen. Dus voor Nederland is de kous af.
Wat men in België gelooft is natuurlijk een ander paar mouwen, want de Ijzeren Rijn is hier een symbooldossier geworden waardoor "wat men gelooft" al lang niet meer met de feiten te maken heeft.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 30 sep 2016, 14:14
door dentheo
Ik leer hieruit dat men voor een "recht op doortocht" af en toe een stevige prijs mag vragen....

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 30 sep 2016, 14:15
door Shrek
dentheo schreef:Ik begrijp daaruit dat men voor een "recht op doortocht" af en toe een stevige prijs mag vragen.... lijkt mij nieuw.
Wanneer doen ze de Schelde toe ? :)
Ik ben geen jurist en ken de details ook niet, maar vermits er niemand in België is die dat feit aanvecht zal het wel juist zijn zeker?
Trouwens, ook voor de schelde is er enkele jaren geleden heel veel geld richting Nederland gegaan ivm een uitbaggering.