Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebelle

Alles over goederenvervoer in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Steven »

neen enkel TBL2 (L2), TVM (L1), ETCS level 1 en 2 (op lijnen 3, 4, 25N, 36, 36N, 36C, 53, 165, 166) hebben dit. Allemaal systemen met remcurves.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Shrek »

In heel het verhaal nog een beetje goed nieuws: één van de komende dagen gaan er terug treinen rijden op Aalst-Schellebelle en Dendermonde-Schellebelle.
De sporen gaan vrijgemaakt worden op perron 1 zodat er weer beperkt verkeer mogelijk is.
franksken

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door franksken »

Volgens de laatste berichten (Le Vif) zou de machinist geen Belgische licentie hebben en zodoende
de seinbeelden niet voldoende kennen.
Dit werpt wel een ander licht op de zaak.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door FLV-FGSP »

Le Vif/L'Express is niet altijd even zorgvuldig met het checken van de bronnen.
Laten we afwachten of dit klopt of niet.

Aanvulling: In De Standaard wordt het bericht uit Le Vif ontkend:
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130507_00570795
AlexNL
Berichten: 2185
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door AlexNL »

LHOON schreef:Vanmorgen in "De Morgen":
Machinist reed dubbel zo snel als toegelaten
Waaraan is dit te wijten? Een voor de hand liggende reden is gebrek aan lijnkennis.
Een gevolg van de liberalisering en de vrije toegang.
Eenvoudig samengevat: het is weeral de schuld van "Europa"...
Onzin.

Zonder lijnkennis mag je niet over een lijn rijden, hierop is toezicht van zowel DB Schenker, NMBS Logistics als de Belgische veiligheidsorganisatie (DVIS). Zoals het er nu naar uitziet heeft de machinist een sein gemist, iets wat zelfs de allerbeste machinist met volledig accurate lijnkennis kan overkomen.

DB Schenker heeft verklaard dat de man in het bezit was van geldige lijnkennis voor L50, en dat hij onlangs nog een medische en psychische test heeft gehad.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door LHOON »

AlexNL schreef:
LHOON schreef:Vanmorgen in "De Morgen":
Machinist reed dubbel zo snel als toegelaten
Waaraan is dit te wijten? Een voor de hand liggende reden is gebrek aan lijnkennis.
Een gevolg van de liberalisering en de vrije toegang.
Eenvoudig samengevat: het is weeral de schuld van "Europa"...
Onzin.

Zonder lijnkennis mag je niet over een lijn rijden, hierop is toezicht van zowel DB Schenker, NMBS Logistics als de Belgische veiligheidsorganisatie (DVIS). Zoals het er nu naar uitziet heeft de machinist een sein gemist, iets wat zelfs de allerbeste machinist met volledig accurate lijnkennis kan overkomen.

DB Schenker heeft verklaard dat de man in het bezit was van geldige lijnkennis voor L50, en dat hij onlangs nog een medische en psychische test heeft gehad.
De man zal wel een attest hebben gehad, maar zijn de eisen voor deze attesten heden ten dage vergelijkbaar met vroeger bij de unitaire NMBS, waar er voor de opleiding veel meer tijd was voorzien?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Steven »

Het rijbewijs en bijlagen bestond toen nog niet, dat is er pas nadien gekomen, is een van regels die uit europa komen om er voor te zorgen dat controle eenvoudiger kan worden uitgevoerd.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2626
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door trainfreak »

Shrek schreef:In heel het verhaal nog een beetje goed nieuws: één van de komende dagen gaan er terug treinen rijden op Aalst-Schellebelle en Dendermonde-Schellebelle.
De sporen gaan vrijgemaakt worden op perron 1 zodat er weer beperkt verkeer mogelijk is.
Men spreekt nu al dat alle inwoners van Wetteren, Schellebelle en Serskamp zich moeten klaarhouden voor volledige evactuatie..
Eerst nog maar wat afwachten eer er terug treinen zullen rijden dus..
-Jeroen-

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door -Jeroen- »

Als ik de berichten zo hoor, is het te hopen dat het niet te veel gaat regenen in Wetteren en omgeving.
edje schreef:Heeft het Belgische beveiliging systeem geen remdwang, In Nederland, krijg je bij bijvoorbeeld bij een groen sein en een volgend sein is een geel sein, een remdwang. Als je niet remt, dan zet de ATB een noodremming in?
Als je met ATB-geel (dus vertragen naar 40km/h), alleen de 1ste remstand gebruikt, pikt ATB dat ook als afdoende remming. Dus volgt er geen snelremming en kan je nog steeds "gewoon" met een aanzienlijke snelheid een rood sein passeren (met alle gevolgen van dien). Doe je dat met ATBvv, zal de trein wel een snelremming inzetten, maar door de zogenoemde seinverdichting en het ontbreken van ATBvv op sowieso bijna alle niet-bediende seinen (P-seinen) en ook nog zeer veel bediende seinen, ben je ook dan te laat om tijdig tot stilstand te komen.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door odul »

Als ik beeld kan schetsen lijkt mij dit een mogelijk scenario:
De machinist merkt een vertragingssein te laat op. Hij maakt een (nood)remming.
Zen trein begeeft zich ondertussen halfweg in de wisselstraat, doordat de ketelwagons met volle kracht zijdelings tegen de sporen drukken, onstaat er een ontsporing.
Oorzaak, het wisselcomplex is niet bestand tegen, de nog te hoge snelheid.
Of door werkzaamheden is de wisselstraat gedeeltelijk los gelegd, en mag deze met zeer beperkte snelheid bereden worden, wat niet het geval was, met een ontsporing als gevolg.
edje

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door edje »

-Jeroen- schreef:Als ik de berichten zo hoor, is het te hopen dat het niet te veel gaat regenen in Wetteren en omgeving.
edje schreef:Heeft het Belgische beveiliging systeem geen remdwang, In Nederland, krijg je bij bijvoorbeeld bij een groen sein en een volgend sein is een geel sein, een remdwang. Als je niet remt, dan zet de ATB een noodremming in?
Als je met ATB-geel (dus vertragen naar 40km/h), alleen de 1ste remstand gebruikt, pikt ATB dat ook als afdoende remming. Dus volgt er geen snelremming en kan je nog steeds "gewoon" met een aanzienlijke snelheid een rood sein passeren (met alle gevolgen van dien). Doe je dat met ATBvv, zal de trein wel een snelremming inzetten, maar door de zogenoemde seinverdichting en het ontbreken van ATBvv op sowieso bijna alle niet-bediende seinen (P-seinen) en ook nog zeer veel bediende seinen, ben je ook dan te laat om tijdig tot stilstand te komen.
Ja oke, mee eens dat je met de eerste remstand al voldoet aan de ATB eis om te remmen.
Maar ik bedoel er mee, je moet reageren. Iets wat blijkbaar met het belgische systeem niet hoeft.
EC 91

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door EC 91 »

LHOON schreef:
AlexNL schreef:
LHOON schreef:Vanmorgen in "De Morgen":
Machinist reed dubbel zo snel als toegelaten
Waaraan is dit te wijten? Een voor de hand liggende reden is gebrek aan lijnkennis.
Een gevolg van de liberalisering en de vrije toegang.
Eenvoudig samengevat: het is weeral de schuld van "Europa"...
Onzin.

Zonder lijnkennis mag je niet over een lijn rijden, hierop is toezicht van zowel DB Schenker, NMBS Logistics als de Belgische veiligheidsorganisatie (DVIS). Zoals het er nu naar uitziet heeft de machinist een sein gemist, iets wat zelfs de allerbeste machinist met volledig accurate lijnkennis kan overkomen.

DB Schenker heeft verklaard dat de man in het bezit was van geldige lijnkennis voor L50, en dat hij onlangs nog een medische en psychische test heeft gehad.
De man zal wel een attest hebben gehad, maar zijn de eisen voor deze attesten heden ten dage vergelijkbaar met vroeger bij de unitaire NMBS, waar er voor de opleiding veel meer tijd was voorzien?
Ik dacht dat in Buizingen een Belgische TB een sein gemist had. En in Pécrot ook... "Vroeger was alles beter" klopt dus niet. Bovendien, als inderdaad dit is wat er gebeurd is, heeft hij "te snel gereden" omdat hij de vertraging naar 40 km/h om een wissel te passeren te laat opgemerkt heeft (dit staat trouwens in hetzelfde artikel, dit zeiden ze zelfs op de radio deze ochtend). Ik zie niet in wat dit met lijnkennis te maken heeft, en geel-groen + verder een cijfer 4 interpreteren is allicht niet het moeilijkste deel van de opleiding. Vermoeidheid of repetitieve handelingen die de aandacht doen verslappen kunnen misschien meer verklaren dan "liberalisering" of "Europa" voor deze menselijke fout, als inderdaad dit de oorzaak is.
EC 91

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door EC 91 »

FLV-FGSP schreef:Le Vif/L'Express is niet altijd even zorgvuldig met het checken van de bronnen.
Laten we afwachten of dit klopt of niet.

Aanvulling: In De Standaard wordt het bericht uit Le Vif ontkend:
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130507_00570795
Voor zulke idiote berichten "uit goede anonieme bron" zoals dit in Le Vif/L'Express zouden ze journalisten direct moeten ontslaan. Dat niet alles bij de spoorwegen perfect loopt tot daar aan toe maar dat er iemand zonder grondig onderzoek beweert dat in Belgie TBs zouden rijden waar ze niet mogen rijden gaat me te ver.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door 2012 »

EC 91 schreef:
FLV-FGSP schreef:Le Vif/L'Express is niet altijd even zorgvuldig met het checken van de bronnen.
Laten we afwachten of dit klopt of niet.

Aanvulling: In De Standaard wordt het bericht uit Le Vif ontkend:
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130507_00570795
Voor zulke idiote berichten "uit goede anonieme bron" zoals dit in Le Vif/L'Express zouden ze journalisten direct moeten ontslaan. Dat niet alles bij de spoorwegen perfect loopt tot daar aan toe maar dat er iemand zonder grondig onderzoek beweert dat in Belgie TBs zouden rijden waar ze niet mogen rijden gaat me te ver.

T'is da, zo pummels zouden zelfde straf moete krijgen zoals een bestuurder die door een rood sein rijd ... maand of 2-3 uit functie zetten...
EC 91

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door EC 91 »

Shrek schreef: De kamercomissie spoorveiligheid gaat erover praten heb ik begrepen. De vorige keer dat die opgestart werd is er beslist TBL1+ veel sneller in te voeren dan voorzien. Hopelijk gebeurt nu hetzelfde met ETCS.
Volgens mij is het toch genuanceerder. Dat men zich niet kan veroorloven om druk voorstadsverkeer zonder een deftig beveiligingssysteem te exploiteren: akkoord. Buizingen had nooit mogen gebeuren. Of men door een ontsporing van een goederentrein 's nachts op een lijn waar verder niet veel verkeer is (op zijn minst 's nachts), zo snel mogelijk ETCS overal moet plaatsen: ik weet het niet. ETCS is heel duur, iemand moet het betalen en men moet hoe dan ook eerst de meest kritische plaatsen beveiligen (waartoe een wissel naar tegenspoor allicht niet behoort). Zeer goed dat er nu een technisch systeem bestaat dat zulke ongevallen voorkomt maar het zal niet van vandaag op morgen overal liggen. In de tussentijd moet men nog steeds de gele lamp observeren (die zegt toch "beperking", of het nu een lamp is of een heel modern scherm, de aanduiding is er), wakker en aandachtig blijven, hiermee is de trein nog altijd veel veiliger dan een vrachtwagen.
Plaats reactie