Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebelle
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
neen enkel TBL2 (L2), TVM (L1), ETCS level 1 en 2 (op lijnen 3, 4, 25N, 36, 36N, 36C, 53, 165, 166) hebben dit. Allemaal systemen met remcurves.
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
In heel het verhaal nog een beetje goed nieuws: één van de komende dagen gaan er terug treinen rijden op Aalst-Schellebelle en Dendermonde-Schellebelle.
De sporen gaan vrijgemaakt worden op perron 1 zodat er weer beperkt verkeer mogelijk is.
De sporen gaan vrijgemaakt worden op perron 1 zodat er weer beperkt verkeer mogelijk is.
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Volgens de laatste berichten (Le Vif) zou de machinist geen Belgische licentie hebben en zodoende
de seinbeelden niet voldoende kennen.
Dit werpt wel een ander licht op de zaak.
de seinbeelden niet voldoende kennen.
Dit werpt wel een ander licht op de zaak.
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Le Vif/L'Express is niet altijd even zorgvuldig met het checken van de bronnen.
Laten we afwachten of dit klopt of niet.
Aanvulling: In De Standaard wordt het bericht uit Le Vif ontkend:
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130507_00570795
Laten we afwachten of dit klopt of niet.
Aanvulling: In De Standaard wordt het bericht uit Le Vif ontkend:
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130507_00570795
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Onzin.LHOON schreef:Vanmorgen in "De Morgen":
Machinist reed dubbel zo snel als toegelaten
Waaraan is dit te wijten? Een voor de hand liggende reden is gebrek aan lijnkennis.
Een gevolg van de liberalisering en de vrije toegang.
Eenvoudig samengevat: het is weeral de schuld van "Europa"...
Zonder lijnkennis mag je niet over een lijn rijden, hierop is toezicht van zowel DB Schenker, NMBS Logistics als de Belgische veiligheidsorganisatie (DVIS). Zoals het er nu naar uitziet heeft de machinist een sein gemist, iets wat zelfs de allerbeste machinist met volledig accurate lijnkennis kan overkomen.
DB Schenker heeft verklaard dat de man in het bezit was van geldige lijnkennis voor L50, en dat hij onlangs nog een medische en psychische test heeft gehad.
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
De man zal wel een attest hebben gehad, maar zijn de eisen voor deze attesten heden ten dage vergelijkbaar met vroeger bij de unitaire NMBS, waar er voor de opleiding veel meer tijd was voorzien?AlexNL schreef:Onzin.LHOON schreef:Vanmorgen in "De Morgen":
Machinist reed dubbel zo snel als toegelaten
Waaraan is dit te wijten? Een voor de hand liggende reden is gebrek aan lijnkennis.
Een gevolg van de liberalisering en de vrije toegang.
Eenvoudig samengevat: het is weeral de schuld van "Europa"...
Zonder lijnkennis mag je niet over een lijn rijden, hierop is toezicht van zowel DB Schenker, NMBS Logistics als de Belgische veiligheidsorganisatie (DVIS). Zoals het er nu naar uitziet heeft de machinist een sein gemist, iets wat zelfs de allerbeste machinist met volledig accurate lijnkennis kan overkomen.
DB Schenker heeft verklaard dat de man in het bezit was van geldige lijnkennis voor L50, en dat hij onlangs nog een medische en psychische test heeft gehad.
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Het rijbewijs en bijlagen bestond toen nog niet, dat is er pas nadien gekomen, is een van regels die uit europa komen om er voor te zorgen dat controle eenvoudiger kan worden uitgevoerd.
- trainfreak
- Berichten: 2626
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Men spreekt nu al dat alle inwoners van Wetteren, Schellebelle en Serskamp zich moeten klaarhouden voor volledige evactuatie..Shrek schreef:In heel het verhaal nog een beetje goed nieuws: één van de komende dagen gaan er terug treinen rijden op Aalst-Schellebelle en Dendermonde-Schellebelle.
De sporen gaan vrijgemaakt worden op perron 1 zodat er weer beperkt verkeer mogelijk is.
Eerst nog maar wat afwachten eer er terug treinen zullen rijden dus..
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Als ik de berichten zo hoor, is het te hopen dat het niet te veel gaat regenen in Wetteren en omgeving.
Als je met ATB-geel (dus vertragen naar 40km/h), alleen de 1ste remstand gebruikt, pikt ATB dat ook als afdoende remming. Dus volgt er geen snelremming en kan je nog steeds "gewoon" met een aanzienlijke snelheid een rood sein passeren (met alle gevolgen van dien). Doe je dat met ATBvv, zal de trein wel een snelremming inzetten, maar door de zogenoemde seinverdichting en het ontbreken van ATBvv op sowieso bijna alle niet-bediende seinen (P-seinen) en ook nog zeer veel bediende seinen, ben je ook dan te laat om tijdig tot stilstand te komen.edje schreef:Heeft het Belgische beveiliging systeem geen remdwang, In Nederland, krijg je bij bijvoorbeeld bij een groen sein en een volgend sein is een geel sein, een remdwang. Als je niet remt, dan zet de ATB een noodremming in?
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Als ik beeld kan schetsen lijkt mij dit een mogelijk scenario:
De machinist merkt een vertragingssein te laat op. Hij maakt een (nood)remming.
Zen trein begeeft zich ondertussen halfweg in de wisselstraat, doordat de ketelwagons met volle kracht zijdelings tegen de sporen drukken, onstaat er een ontsporing.
Oorzaak, het wisselcomplex is niet bestand tegen, de nog te hoge snelheid.
Of door werkzaamheden is de wisselstraat gedeeltelijk los gelegd, en mag deze met zeer beperkte snelheid bereden worden, wat niet het geval was, met een ontsporing als gevolg.
De machinist merkt een vertragingssein te laat op. Hij maakt een (nood)remming.
Zen trein begeeft zich ondertussen halfweg in de wisselstraat, doordat de ketelwagons met volle kracht zijdelings tegen de sporen drukken, onstaat er een ontsporing.
Oorzaak, het wisselcomplex is niet bestand tegen, de nog te hoge snelheid.
Of door werkzaamheden is de wisselstraat gedeeltelijk los gelegd, en mag deze met zeer beperkte snelheid bereden worden, wat niet het geval was, met een ontsporing als gevolg.
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Ja oke, mee eens dat je met de eerste remstand al voldoet aan de ATB eis om te remmen.-Jeroen- schreef:Als ik de berichten zo hoor, is het te hopen dat het niet te veel gaat regenen in Wetteren en omgeving.
Als je met ATB-geel (dus vertragen naar 40km/h), alleen de 1ste remstand gebruikt, pikt ATB dat ook als afdoende remming. Dus volgt er geen snelremming en kan je nog steeds "gewoon" met een aanzienlijke snelheid een rood sein passeren (met alle gevolgen van dien). Doe je dat met ATBvv, zal de trein wel een snelremming inzetten, maar door de zogenoemde seinverdichting en het ontbreken van ATBvv op sowieso bijna alle niet-bediende seinen (P-seinen) en ook nog zeer veel bediende seinen, ben je ook dan te laat om tijdig tot stilstand te komen.edje schreef:Heeft het Belgische beveiliging systeem geen remdwang, In Nederland, krijg je bij bijvoorbeeld bij een groen sein en een volgend sein is een geel sein, een remdwang. Als je niet remt, dan zet de ATB een noodremming in?
Maar ik bedoel er mee, je moet reageren. Iets wat blijkbaar met het belgische systeem niet hoeft.
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Ik dacht dat in Buizingen een Belgische TB een sein gemist had. En in Pécrot ook... "Vroeger was alles beter" klopt dus niet. Bovendien, als inderdaad dit is wat er gebeurd is, heeft hij "te snel gereden" omdat hij de vertraging naar 40 km/h om een wissel te passeren te laat opgemerkt heeft (dit staat trouwens in hetzelfde artikel, dit zeiden ze zelfs op de radio deze ochtend). Ik zie niet in wat dit met lijnkennis te maken heeft, en geel-groen + verder een cijfer 4 interpreteren is allicht niet het moeilijkste deel van de opleiding. Vermoeidheid of repetitieve handelingen die de aandacht doen verslappen kunnen misschien meer verklaren dan "liberalisering" of "Europa" voor deze menselijke fout, als inderdaad dit de oorzaak is.LHOON schreef:De man zal wel een attest hebben gehad, maar zijn de eisen voor deze attesten heden ten dage vergelijkbaar met vroeger bij de unitaire NMBS, waar er voor de opleiding veel meer tijd was voorzien?AlexNL schreef:Onzin.LHOON schreef:Vanmorgen in "De Morgen":
Machinist reed dubbel zo snel als toegelaten
Waaraan is dit te wijten? Een voor de hand liggende reden is gebrek aan lijnkennis.
Een gevolg van de liberalisering en de vrije toegang.
Eenvoudig samengevat: het is weeral de schuld van "Europa"...
Zonder lijnkennis mag je niet over een lijn rijden, hierop is toezicht van zowel DB Schenker, NMBS Logistics als de Belgische veiligheidsorganisatie (DVIS). Zoals het er nu naar uitziet heeft de machinist een sein gemist, iets wat zelfs de allerbeste machinist met volledig accurate lijnkennis kan overkomen.
DB Schenker heeft verklaard dat de man in het bezit was van geldige lijnkennis voor L50, en dat hij onlangs nog een medische en psychische test heeft gehad.
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Voor zulke idiote berichten "uit goede anonieme bron" zoals dit in Le Vif/L'Express zouden ze journalisten direct moeten ontslaan. Dat niet alles bij de spoorwegen perfect loopt tot daar aan toe maar dat er iemand zonder grondig onderzoek beweert dat in Belgie TBs zouden rijden waar ze niet mogen rijden gaat me te ver.FLV-FGSP schreef:Le Vif/L'Express is niet altijd even zorgvuldig met het checken van de bronnen.
Laten we afwachten of dit klopt of niet.
Aanvulling: In De Standaard wordt het bericht uit Le Vif ontkend:
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130507_00570795
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
EC 91 schreef:Voor zulke idiote berichten "uit goede anonieme bron" zoals dit in Le Vif/L'Express zouden ze journalisten direct moeten ontslaan. Dat niet alles bij de spoorwegen perfect loopt tot daar aan toe maar dat er iemand zonder grondig onderzoek beweert dat in Belgie TBs zouden rijden waar ze niet mogen rijden gaat me te ver.FLV-FGSP schreef:Le Vif/L'Express is niet altijd even zorgvuldig met het checken van de bronnen.
Laten we afwachten of dit klopt of niet.
Aanvulling: In De Standaard wordt het bericht uit Le Vif ontkend:
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130507_00570795
T'is da, zo pummels zouden zelfde straf moete krijgen zoals een bestuurder die door een rood sein rijd ... maand of 2-3 uit functie zetten...
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Volgens mij is het toch genuanceerder. Dat men zich niet kan veroorloven om druk voorstadsverkeer zonder een deftig beveiligingssysteem te exploiteren: akkoord. Buizingen had nooit mogen gebeuren. Of men door een ontsporing van een goederentrein 's nachts op een lijn waar verder niet veel verkeer is (op zijn minst 's nachts), zo snel mogelijk ETCS overal moet plaatsen: ik weet het niet. ETCS is heel duur, iemand moet het betalen en men moet hoe dan ook eerst de meest kritische plaatsen beveiligen (waartoe een wissel naar tegenspoor allicht niet behoort). Zeer goed dat er nu een technisch systeem bestaat dat zulke ongevallen voorkomt maar het zal niet van vandaag op morgen overal liggen. In de tussentijd moet men nog steeds de gele lamp observeren (die zegt toch "beperking", of het nu een lamp is of een heel modern scherm, de aanduiding is er), wakker en aandachtig blijven, hiermee is de trein nog altijd veel veiliger dan een vrachtwagen.Shrek schreef: De kamercomissie spoorveiligheid gaat erover praten heb ik begrepen. De vorige keer dat die opgestart werd is er beslist TBL1+ veel sneller in te voeren dan voorzien. Hopelijk gebeurt nu hetzelfde met ETCS.