Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebelle

Alles over goederenvervoer in België.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Asterix »

K V B schreef:Waar hij zich aan ergert is dat men van mensen die zich geheel vrijwillig in gevaar bewegen om andere mensen te helpen ook nog eens eist dat ze onfeilbaar zijn...
Hulpverleners brengen zichzelf in gevaar omdat ze dat zelf WILLEN. Ze hebben ervoor gekozen om het te doen en ook al heb ik zeker veel respect voor die mannen en vrouwen (heb zelf nog in de sector gewerkt), het mag geenszins als argument worden ingeroepen om geen kritische vragen te mogen stellen bij het optreden van de hulpdiensten. Zeker en vast doet elke hulpverlener zijn uiterste best maar het globale zit vaak niet goed in elkaar. De feedback na rampoefeningen (leren uit fouten) en de kwaliteit van de opleiding van de hulpverleners: het zijn maar twee van de verschillende zwakke punten.
franksken

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door franksken »

AlexNL schreef:De CTA's zijn de oude flappenbakken, die zijn overal verdwenen en vervangen door andere schermen. Op perrons hangen TPB's (Trein Beeld Perron, je verzint het niet), in de stationshal / bij de ingang van een station hangt een AV7 (Actuele Vertrektijden eerstvolgende 7 treinen). Op middelgrote stations komen AV14's voor, op grote stations (denk aan Amsterdam Centraal, Utrecht, enz) hangen AV21s.

Waarom op de displays alsnog "Aalst, Brussel" of "Poperinge" staat, zal te maken hebben met herkenbaarheid voor reizigers. Als hun vaste trein altijd staat aangekondigd met "Aalst, Brussel" en er ineens iets anders verschijnt, kan dit verwarrend zijn. Daarom wordt er (in Nederland) meestal niet gekozen om de eindbestemming aan te passen, maar om een extra regel toe te voegen met "Rijdt niet verder dan X". Uitzondering op deze regel is aangekondigde werkzaamheden (maar niet altijd), of doorkoppeling van treinseries. De intercity Roosendaal - Zwolle wordt wel eens doorgekoppeld aan de sprinter Zwolle - Groningen, in mijn opstapstation (Breda) verschijnt dan "Groningen" als eindbestemming i.p.v. "Zwolle".

Spoorweglogica? Schiet mij maar lek. :lol:
Voila,de nagel op de kop.
Dat is dus het geval met de reeks 23XX van Lokeren naar Poperinge die tijdens weekendwerken beperkt wordt tot Oudenaarde.De bestemming wordt hier veranderd naar Oudenaarde ipv Poperinge.
Heel verwarrend voor de reiziger.
Laat de bestemming staan en doe een bijkomende aankondiging over de restricties.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door K V B »

Jeroen schreef: De feedback na rampoefeningen (leren uit fouten) en de kwaliteit van de opleiding van de hulpverleners: het zijn maar twee van de verschillende zwakke punten.
Je mag gerust zijn dat er na een dergelijke ramp een degelijke debriefing komt, en dat men wel degelijk probeert te leren van fouten. Maar dat hoeft niet een publiek proces met de pers als aanklager te zijn.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door K V B »

AlexNL schreef: Waarom op de displays alsnog "Aalst, Brussel" of "Poperinge" staat, zal te maken hebben met herkenbaarheid voor reizigers. Als hun vaste trein altijd staat aangekondigd met "Aalst, Brussel" en er ineens iets anders verschijnt, kan dit verwarrend zijn.
En dit maakt dan reizigers ook duidelijk dat er wat aan de hand is. Nu was het zo dat mijn eerste reactie toen ik Gent St. Pieters binnenliep was "aha, er rijden weer treinen naar Aalst".

Veel beter ware het geweest om voor Aalst en Dendermonde gewoon de vertrektijden van de bussen op de displays te zetten.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Retard »

Brandweer begint met leegpompen treinwagons

De brandweer start vandaag met het leegpompen van de verongelukte treinwagons in Wetteren. Dat moest gisteren al gebeuren maar de operatie werd uitgesteld omdat een toegangsweg eerst nog moet worden verhard. Van de 2.000 geëvacueerde inwoners hebben er 170 ook deze nacht nog niet thuis kunnen slapen. Alle gewonden hebben het ziekenhuis wel mogen verlaten.

"Het parket heeft zijn toestemming gegeven om het wrak leeg te maken. Alleen mogen we het nog niet manipuleren. In totaal zullen we vijftig ton vloeistof weghalen", zegt brandweercommandant Christian Van de Voorde. Buurtbewoners hoeven zich volgens de commandant geen zorgen te maken. De pompwerken worden uitgevoerd met speciale vacuümwagens. Daardoor kunnen er geen vonken ontstaan die de uiterst brandbare goedjes in de trein zouden doen ontploffen.

Op de plaats van de ramp wordt nu gestart met de aanleg van het verhard pad naar het wrak van de trein, zodat vacuümwagens de restvloeistoffen in de wagons kunnen leegpompen. "Het gaat om een speciaal pad van 250 tot 270 meter en 5 meter breed, dat bestaat uit ondoordringbare folie, houten balken en metalen platen", zegt woordvoerder Thomas Baeken van Infrabel.

Het leegmaken van de wagons was voor donderdag gepland, maar werd uitgesteld omdat de toegang verhard moet worden. De ondergrond moet stabiel genoeg zijn om de vacuümwagens de restvloeistoffen veilig te laten leegpompen. "De gespecialiseerde firma kan hopelijk deze voormiddag starten met de aanleg van het pad. De brandweer installeert momenteel nog enkele meetpunten en sluit riooldeksels af", aldus Baeken van Infrabel.

Verwijderen bovenleiding
Infrabel wil vandaag ook starten met het verwijderen van de bovenleiding. "Als de toelating voor de visuele inspectie er komt, kan dat in de namiddag gebeuren. Wanneer de bovenleiding weg is, kunnen de locomotieven getakeld worden. Vrijdag worden ook de eerste resultaten van het bodemonderzoek verwacht. In welke mate de bodem gesaneerd zal moeten worden, zal uiteraard een impact hebben op de timing van de definitieve herstelling", aldus Petit.

Tot nog toe zitten de werkzaamheden op schema. "Wij verwachten dat de sporen tegen 18 mei volledig vrijgemaakt zullen zijn. Als het parket de toestemming geeft, kunnen we starten met het verknippen van de wagons", zegt Christian Van de Voorde. Daarna moet ook de bodem gesaneerd worden. Of de 47 directe buurtbewoners tijdens die sanering al naar huis mogen, zal afhangen van de bodemvervuiling. Mogelijk zullen zij nog weken opvang moeten zoeken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Asterix »

K V B schreef:
Jeroen schreef: De feedback na rampoefeningen (leren uit fouten) en de kwaliteit van de opleiding van de hulpverleners: het zijn maar twee van de verschillende zwakke punten.
Je mag gerust zijn dat er na een dergelijke ramp een degelijke debriefing komt, en dat men wel degelijk probeert te leren van fouten. Maar dat hoeft niet een publiek proces met de pers als aanklager te zijn.
Nou, ik heb het als hulpverlener NOOIT meegemaakt, zo een debriefing die naam waardig. En bij oefeningen (die toch duidelijk dienen om te oefenen) al helemaal niet. Laat je dus niet te veel wijsmaken.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door dentheo »

Retard schreef:De brandweer installeert momenteel nog enkele meetpunten en sluit riooldeksels af",
Doet me ergens denken aan een oude agrarische spreuk: als het kalf verdronken is......

Ik vraag me af, zou men na 18 Mei de vervuilde grond onder de sporen laten liggen en rustig alles voorbereiden voor een grote graaf en clean actie in een weekend afsluiting ofzo ?
Of moeten we ons begin volgende week al aan een grote graafactie verwachten ?
Uiteindelijk rijden de treinen op veel plaatsen over vervuilde grond.... historische depots werkplaatsen etc.
Theo
Groeten vanop de Heide
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Retard »

Drie locomotieven worden weggesleept in Wetteren

De drie locomotieven van de trein die ontspoorde in Wetteren, worden deze voormiddag door de NMBS weggesleept. Dat meldt woordvoerder Thomas Baeken van spoorwegnetbeheerder Infrabel. Intussen is het leegpompen van de eerste wagon met acrylnitril nog altijd aan de gang.

Rond 10 uur starten de werken om de locomotieven weg te slepen. "De treinbestuurder van NMBS Logistics is ter plaatse. De werknemers worden gebrieft en krijgen beschermende pakken. De trein zelf wordt ook afgespoten met een product om acrylnitril te neutraliseren. De locomotieven zullen onder politiebegeleiding weggesleept worden, aan een snelheid van 25 kilometer per uur", zegt Baeken. Het gaat om drie locomotieven, namelijk een dubbele locomotief vooraan en de achterste locomotief die uit de bovenleiding werd geknipt.

Ook beginnen vandaag de voorbereidingen van de opruiming van een wagon met naar schatting twee ton brandbaar butadieen. "Het gaat om een gas dat ontvlambaar is in contact met lucht. Dat gas moet afgefakkeld worden en dat zal zondag een enorme steekvlam geven", zei de Gentse brandweercommandant Christian Van de Voorde.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door ostbahnhof »

vraagje:
krijgt een bestuurder voor elke dienstaanvang een overzicht op papier van alle geplande snelheidsbeperkingen die hij zal verwachten op zijn lijn, of krijgt hij die electronisch tijdens de rit in de stuurpost?
grts
o
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Steven »

ostbahnhof schreef:vraagje:
krijgt een bestuurder voor elke dienstaanvang een overzicht op papier van alle geplande snelheidsbeperkingen die hij zal verwachten op zijn lijn, of krijgt hij die electronisch tijdens de rit in de stuurpost?
grts
o
Twee keer neen is het antwoord op uw vraag.
Wij kennen de lijnen normaal van buiten. Er zijn net zoals in het wegvervoer de nodige borden en andere signalisatie die duidelijk maken wat de toegelaten snelheid is. We zijn zelfs een van de landen waar je tegenwoordig al heel lastig moet doen om niet te weten waar je welke snelheid mag rijden. Snelheid verlagen, snelheid verhogen, voor alles hebben we borden (wat niet in alle andere landen zo is).

Het elektronisch ontvangen van de snelheden noemen we stuurpostsignalisatie en dat kennen we in België enkel bij TBL2, ETCS en TVM. Daarvoor moet het materieel ook aangepast zijn.
TBL2 = HLE13, HLE18, i11 stuurrijtuig, thalys, ICE
ETCS = Desiro's, HLE18 (bijna officieel in dienst), M6 stuurrijtuig, thalys, ICE
TVM = Thalys, TGV, eurostar.
Al het andere materieel dat in België rondrijdt heeft dus enkel een hulpuitrusting die de bestuurder bepaalde zaken doet helpen memoriseren maar niet meer dan dat.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Retard »

En weet een machinist altijd wat hij meeheeft? Want er schreef iemand dit naar Het Nieuwsblad:

Treinramp Wetteren (2)
Een belangrijke richtlijn voor vrachtwagenchauffeurs die gevaarlijke producten vervoeren: blus nooit zelf een ladingbrand.
Zien we op videobeelden van de ramp in Wetteren de bestuurder van de trein toch wel zeker zelf proberen de brand te blussen!
Van treinbestuurders weet ik dat die dikwijls geen idee hebben van wat ze achter zich aan slepen. Laat staan welke maatregelen ze zouden moeten nemen bij een incident.
Natuurlijk is de opleiding van treinbestuurder al geen sindicure, maar een fractie van de opleiding van vrachtwagenchauffeur krijgt om gevaarlijke stoffen te mogen vervoeren, zou al een flinke stap vooruit zijn, denk ik
ALEX MICHIELS, DENDERMONDE
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door 2012 »

ostbahnhof schreef:vraagje:
krijgt een bestuurder voor elke dienstaanvang een overzicht op papier van alle geplande snelheidsbeperkingen die hij zal verwachten op zijn lijn, of krijgt hij die electronisch tijdens de rit in de stuurpost?
grts
o
Wij krijgen geplande snelheidsbeperkingen wel op papier bij dienstaanvang zunne, later zal dat electronisch op onze IDA gezet worden, die papieren versie heet semes, beschikbaar in je depot volgens de lijnkennis die de depot heeft.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Steven »

Wat betreft tijdelijke beperkingen wel, maar in Wetteren betreft het een vaste beperking bij verandering van normaal naar tegenspoor en die krijgen we niet op papier.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door groentje »

Een vaste beperking moet toch aangeduid zijn op het SSP? En die is nog steeds op papier, heb ik me laten vertellen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Steven »

groentje schreef:Een vaste beperking moet toch aangeduid zijn op het SSP? En die is nog steeds op papier, heb ik me laten vertellen :mrgreen:
Dat is een feit, maar die mag ik niet meenemen, hooguit is raadplegen en terug op zijn plaats leggen. Maar je hebt een punt :mrgreen:

ter info voor de rest
SSP = Schematisch SeininrichtingsPlan
Plaats reactie