Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebelle

Alles over goederenvervoer in België.
Eimai
Berichten: 797
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Eimai »

dentheo schreef:hoe bedoel je dat ? geen schermen ?
De tijd dat we ssp's in de depot konden bekijken via intranet op de computer die er staat is ook al een jaar geleden omdat Infrabel plots beslist had om die ssp's achter een paswoord te zetten. En dus moeten we nu de papieren versie gaan opvragen, maar dan wel hopen dat die versie volledig is, want tegenwoordig is het aantal ontbrekende of verkeerde bladen ook al niet meer te tellen. Terwijl we nu allemaal een computer hebben waarmee we die dingen zouden kunnen opvragen als ze het zouden willen beschikbaar maken...

Maar soit, misschien niet de geschikte plek hier om daarover te klagen :-)
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door kika »

Gisteren zag ik in FF am Main een wachtend motorstel (BR 420 als ik me niet vergis). Die hadden onderaan op verschillende plaatsen een opschrift in de trant van: 'Scheibe einschlagen für Kohlendioxid Löscher' of zoiets. Zijn daar dan (half-)automatische blusinstallatietjes? Is zoiets zinnig/bestaat zoiets ook bij goederenwagons met lichtontvlambare lading? Of loont zoiets zich niet?
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door dentheo »

kika schreef: Die hadden onderaan op verschillende plaatsen een opschrift in de trant van: 'Scheibe einschlagen für Kohlendioxid Löscher' of zoiets.
Kan ook venstertje zijn waarachter een brandblusser steekt.
Met zo'n ding kan je een klein brandje van zetelbekleding ofzo misschien nog blussen aan een ketelwagen zou ik niet beginnen.
Alhoewel, beginnen is op zich niet zo erg, het zal niet veel langer meegaan dan een autobrandblusser.
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Asterix »

kika schreef:Zijn daar dan (half-)automatische blusinstallatietjes? Is zoiets zinnig/bestaat zoiets ook bij goederenwagons met lichtontvlambare lading? Of loont zoiets zich niet?
Waar zou je dat dan plaatsen op een wagon? Vlammen en hitte gaan de hoogte in dus idealiter bovenop maar dan is er misschien weer een probleem met het vrijeruimteprofiel of laad- en losactiviteiten?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Retard »

Zoals ik die brand heb gezien zal dat niet veel uitmaken. Vlammen tot 100 meter hoog...
Daarvoor heb je een leiding nodig...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door kika »

dentheo schreef:
kika schreef: Die hadden onderaan op verschillende plaatsen een opschrift in de trant van: 'Scheibe einschlagen für Kohlendioxid Löscher' of zoiets.
Kan ook venstertje zijn waarachter een brandblusser steekt.
Met zo'n ding kan je een klein brandje van zetelbekleding ofzo misschien nog blussen aan een ketelwagen zou ik niet beginnen.
Alhoewel, beginnen is op zich niet zo erg, het zal niet veel langer meegaan dan een autobrandblusser.
Lijkt me een rare plek (buiten, zijkant, ongeveer ter hoogte van de trede), maar bon, de meningen zijn duidelijk, mijn idee mag dat riool in.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Adler »

kika schreef:
dentheo schreef:
kika schreef: Die hadden onderaan op verschillende plaatsen een opschrift in de trant van: 'Scheibe einschlagen für Kohlendioxid Löscher' of zoiets.
Kan ook venstertje zijn waarachter een brandblusser steekt.
Met zo'n ding kan je een klein brandje van zetelbekleding ofzo misschien nog blussen aan een ketelwagen zou ik niet beginnen.
Alhoewel, beginnen is op zich niet zo erg, het zal niet veel langer meegaan dan een autobrandblusser.
Lijkt me een rare plek (buiten, zijkant, ongeveer ter hoogte van de trede), maar bon, de meningen zijn duidelijk, mijn idee mag dat riool in.
Bij de ET 420 bevinden zich inderdaad dergelijke venstertjes met het opschrift "Einstoßscheibe für CO2 Löscher".
In de bestuurderskabine bevindt zich een CO2-blusapparaat (en ook een waterblusser).
Bij brand kan de bestuurder met behulp van de spuitmond op deze blusser zo een venstertje inslaan en het blusmiddel dus rechtstreeks in de ruimte spuiten waar het brandt.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door dentheo »

Volgens mij zijn er ooit wel diesellokomotieven geweest met een brandblusinstallatie...
En op onze 41-ers was het misschien ook handig geweest
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Adler »

kika schreef:Zijn daar dan (half-)automatische blusinstallatietjes?
Er bestaan wel degelijk passagierstreinen met brandblusinstallaties.
De metrostellen in München bijvoorbeeld zijn uitgerust met een waternevel blussysteem.
Ook in Italië zijn er treinen uitgerust met dit systeem.
Voor brandgevoelige elektrische installaties bv. in kasten onder de trein wordt ook dikwijls een systeem met stikstofgas gebruikt.
Nieuwe treinen zullen ook meer en meer voorzien worden van branddetectiesystemen in de passagiersruimten zoals bv. de ICx.
Richtlijnen hiervoor zijn de TSI ( Technical Specification for Interoperability ) EN 45545 en EN 50553.
Een belangrijke firma die dergelijke systemen maakt is Wagner (http://www.wagner.de).
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Asterix »

Ik zie HIER op de derde foto dat de seinen het niet meer doen. Is er een reden waarom na een week die seinen zijn uitgeschakeld?
twist297
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:59

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door twist297 »

Jeroen schreef:Ik zie HIER op de derde foto dat de seinen het niet meer doen. Is er een reden waarom na een week die seinen zijn uitgeschakeld?
1000v voeding uitgeschakeld als veiligheid? Misschien zijn er kabelsleuven geraakt, of 1000v kabel of andere beschadigd? Ter info, de seinkasten of keten krijgen hun voeding via de 1000v kabel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:Ik zie HIER op de derde foto dat de seinen het niet meer doen. Is er een reden waarom na een week die seinen zijn uitgeschakeld?
Seinen worden niet uitgeschakeld. Maar na zo'n felle brand is het toch niet onmogelijk dat er ergens een kortsluiting is gebeurd? Seinkabels zijn ook maar koperen kabeltjes in plastieken omhulsels.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:Seinen worden niet uitgeschakeld. Maar na zo'n felle brand is het toch niet onmogelijk dat er ergens een kortsluiting is gebeurd? Seinkabels zijn ook maar koperen kabeltjes in plastieken omhulsels.
Ja, natuurlijk maar het valt mij op dat NA de brand (en dus het ongeval) ik heel wat foto's heb gezien waarop de signalisatie nog wél werkte. En nu opeens, een week later, zijn ze gedoofd. Ik vind het tijdstip gewoon vreemd.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door AlexNL »

Misschien is de spanning uitgeschakeld op bevel van de brandweer, om te voorkomen dat er iets is wat vonken kan veroorzaken wanneer ze ontvlambare vloeistoffen gaan overpompen?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Retard »

Wat ik mij afvraag: Kan Europa niet verplichten dat er op dat soort van gevaarlijke treinen rapper ETCS komt?
Plaats reactie