Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebelle

Alles over goederenvervoer in België.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door dentheo »

Ik begrijp dat de grondreiniging zal verlopen via het oppompen en reinigen van grondwater, zoals men links en rechts bij garages gedaan heeft hier in de streek.

Dan neem ik aan dat het spoor hersteld kan worden en er binnen een week weer treinen rijden ?

Bij ons op het bedrijf plande men drie jaar te pompen en te reinigen, na twaalf jaar stond de installatie er nog!!
Bij mij garage duurde het vijf jaar ipv één !!!
Theo
Groeten vanop de Heide
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door 2012 »

jens123 schreef:Bij ons op de depot gaat er de ronde dat men binnenkort de verbinding Aalst-Braine L'Alleud zou willen verlengen tot Schellebelle, waar er zou gekeerd worden.
Dit zijn echter geruchten, nog niks officieel.
Heb de bulletins gezien, ze gaan idd rijden van Aalst en Dendermonde tot Schellebelle waar men makkelijk kan keren (beheerde seinen)
Maar men gaat ook van Gent naar Wetteren rijden, men gaat daar een tijdelijke aanpassing maken zodat men ook daar kan keren, want een beheerd sein is daar niet voor de terugrit.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door kika »

dentheo schreef:Ik begrijp dat de grondreiniging zal verlopen via het oppompen en reinigen van grondwater, zoals men links en rechts bij garages gedaan heeft hier in de streek.

Dan neem ik aan dat het spoor hersteld kan worden en er binnen een week weer treinen rijden ?

Bij ons op het bedrijf plande men drie jaar te pompen en te reinigen, na twaalf jaar stond de installatie er nog!!
Bij mij garage duurde het vijf jaar ipv één !!!
Ik hoop dat er 2 keer wordt nagedacht over de effecten, bij pompen kan je lokaal veranderingen krijgen in de stabiliteit van de ondergrond. Verzakkingen in het talud zou ik ook niet op prijs stellen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door dentheo »

Nog bij ons op het bedrijf noch bij mijn garage iets van gezien... zo woest gaat men niet te werk.
Meestal probeert men enkel de bovenlaag op te zuigen, toch iets anders dan grondwaterverlaging bij bouwwerken.
Theo
Groeten vanop de Heide
-Jeroen-

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door -Jeroen- »

kika schreef:
dentheo schreef:Ik begrijp dat de grondreiniging zal verlopen via het oppompen en reinigen van grondwater, zoals men links en rechts bij garages gedaan heeft hier in de streek.

Dan neem ik aan dat het spoor hersteld kan worden en er binnen een week weer treinen rijden ?

Bij ons op het bedrijf plande men drie jaar te pompen en te reinigen, na twaalf jaar stond de installatie er nog!!
Bij mij garage duurde het vijf jaar ipv één !!!
Ik hoop dat er 2 keer wordt nagedacht over de effecten, bij pompen kan je lokaal veranderingen krijgen in de stabiliteit van de ondergrond. Verzakkingen in het talud zou ik ook niet op prijs stellen.
Zo'n bulk gif in de grond zal nu ook niet bepaald goed zijn voor de kwaliteit van het grondwater. Verzakkingen (aan het talud) zijn te repareren
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door dentheo »

-Jeroen- schreef: Zo'n bulk gif in de grond zal nu ook niet bepaald goed zijn voor de kwaliteit van het grondwater. Verzakkingen (aan het talud) zijn te repareren
Al wat verbrand is zit niet in de grond natuurlijk.
Het opgepompte grondwater wordt dan gereinigd (meestal loopt het doorheen een toren met diverse vulmaterialen) en terug in de grond gelaten...
Lukt best als het grondwater niet "te erg" beweegt natuurlijk, bv. richting Schelde.
Theo
Groeten vanop de Heide
franksken

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door franksken »

jens123 schreef:Bij ons op de depot gaat er de ronde dat men binnenkort de verbinding Aalst-Braine L'Alleud zou willen verlengen tot Schellebelle, waar er zou gekeerd worden.
Dit zijn echter geruchten, nog niks officieel.
Verlenging reeks 21XX(Eigenbrakel-Aalst)tot Schellebelle is een feit.
De speakersteksten liggen klaar.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door 2012 »

vanuit Dendermonde en Aalst rijd men naar Schellebelle en vanuit Gent tot Wetteren, voor da laatste was er een praktisch probleem om te kunnen terug keren, daarom komt er een tijdelijk sein in wetteren welke terug rit zal toelaten.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Retard »

De regeling van de betrokken treinen is bekend. Het staat op site van de NMBS:

Ontsporing: Treinverkeer onderbroken tussen Schellebelle [NMBS/SNCB] en Wetteren [NMBS/SNCB].

Vanaf maandag 27 mei zal het treinverkeer gedeeltelijk hersteld zijn tussen Gent en Dendermonde en Gent en Aalst. De stations Wetteren en Schellebelle zullen opnieuw per trein bereikbaar zijn:

- De L-treinen tussen Eigenbrakel (u14) en Aalst (u34) worden verlengd tot Schellebelle (u50).
- De L-treinen tussen Mechelen (u33) en Brugge (u23) worden voortaan beperkt tot Schellebelle (u17) in plaats van Dendermonde.
- Een busdienst blijft rijden tussen Schellebelle en Wetteren.
- Tussen Wetteren (u53) en Gent-Sint-Pieters (u07) wordt een bijkomende pendeltrein ingelegd.

Opgelet : Enkel de zeer vroege en zeer late treinen worden voorlopig nog vervangen door bussen tussen Gent en Dendermonde en Gent en Aalst.

- 3 P-treinen (piekuur) rijden nu ook tussen Aalst en Denderleeuw : 7950 (Aalst 06.43 – Geraardsbergen 07.57), 8021 (Etterbeek 16.19 – Aalst 17.28), 8022 (Schaarbeek 17.32 – Aalst 18.28).
- De IC K-treinen : Gent-Sint-Pieters (u08) / Genk (u45) en IR h-treinen : Gent-Sint-Pieters (u20) / Brussel-Nationaal-Luchthaven (u51) blijven omgeleid.
- De IR f-treinen : Kortrijk (u18) / Leuven (u13) blijven beperkt.

Reis je vanuit Gent-Sint-Pieters naar Mechelen (of vice-versa), dan reis je best via Brussel-Noord of Sint-Niklaas van waar je jouw reis kunt verder zetten.

Duur van de verstoring onbepaald.

Hier vind je een kaart van de regeling: http://him-hari.b-rail.be/him/upload/24 ... erenNL.pdf
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Steve »

Tja, dan kom ik meteen terug met de vraag die ik al gesteld had naar aanleiding van het gerucht: wat 's avonds en tijdens het weekend, wanneer de L Aalst - Eigenbrakel NIET bediend wordt? In bovenstaand artikel is sprake van bussen voor "enkele zeer vroege en zeer late" treinen, maar daarmee is er nog geen antwoord gegeven op deze vraag, want de laatste L naar Eigenbrakel vertrekt al uit Aalst om 18.27 u... (en in het weekend is het dus helemaal onduidelijk wat er zal gebeuren)
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door rdv »

Ik heb ook nog heel wat vragen bij de infotekst, bvb. tot waar is IRf beperkt, en tot waar is L Brugge - Mechelen beperkt in westelijke richting?
In het WE rijdt niet alleen L21XX niet, ook de L tussen Mechelen en Brugge rijdt niet tussen Mechelen en Gent.

Kennen alle bestuurders op de 21XX L50 tot in Schellebelle?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Retard »

rdv schreef:Ik heb ook nog heel wat vragen bij de infotekst, bvb. tot waar is IRf beperkt, en tot waar is L Brugge - Mechelen beperkt in westelijke richting?
Tot in Gent-Sint-Pieters, natuurlijk. Aangezien er enkel een pendeltrein rijdt tussen Gent-Sint-Pieters en Wetteren.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door rdv »

Retard schreef:
rdv schreef:Ik heb ook nog heel wat vragen bij de infotekst, bvb. tot waar is IRf beperkt, en tot waar is L Brugge - Mechelen beperkt in westelijke richting?
Tot in Gent-Sint-Pieters, natuurlijk. Aangezien er enkel een pendeltrein rijdt tussen Gent-Sint-Pieters en Wetteren.
NMBS schreef:- Tussen Wetteren (u53) en Gent-Sint-Pieters (u07) wordt een bijkomende pendeltrein ingelegd.
Aangezien er sprake is van een "bijkomende" pendeltrein impliceert dit dat alle andere treinen ook rijden, dus L Brugge-Gent-Wetteren en IRf tot Wetteren.

Jammer dat ICK niet Aalst-Brussel-Genk doet. IRh rijdt nu bijna op de uren van ICK, dus afschaffen van ICK tussen Aalst en Gent heeft een minieme impact.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Stijn91 »

Railtime is al aangepast, maar nog niet correct want nu zouden er in Aalst vanaf spoor 5, 3 treinen vertrekken op 16 min. (tussen 10:27 en 10:43).
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Retard »

Maar als je op dat kaartje gekeken had, had je gezien dat er geen bijkomende treinen bovenop de bijkomende pendeltreinen kwamen :wink:
Plaats reactie