Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebelle

Alles over goederenvervoer in België.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door trainfreak »

dentheo schreef:Klein vraagje aan de mensen die de omgeving kennen.
Volgens de luchtfoto's staat die trein in het groen , zeker niet in een dorp.
Hoe kan dat bluswater in de riolering komen ? Reinigt men daar regenwater uit sloten en beken ?
Ik heb jaren in Wetteren gewoond dus ik ken die omgeving ook zeer goed.
De geschaarde wagons staan inderdaad in het groen, maar een beetje verderop is er een straat.
In de hoek van de straat met de spoorweg staat het huis waarvoor ze dat watergordijn hebben moeten optrekken.
Ik vermoed dat het bluswater via die riolering in het riool geraakt is.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door dentheo »

trainfreak schreef: Ik vermoed dat het bluswater via die riolering in het riool geraakt is.
Ik zie allemaal beelden van bredere straten en pleinen.
Het is blijkbaar onder gans Wetteren gelopen
Zit het zuiveringsstation dan helemaal aan de andere zijde van Wetteren ?
Aan straatkolken afdekken is blijkbaar niet of te laat gedacht.
Theo
Groeten vanop de Heide
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door brunel »

Wat ik vooral vreemd vind, is dat na het ontsporen gelijk een hele rij wagens in brand vliegt. We krijgen van de fabrikanten/vervoerders altijd te horen dat die wagens zo zijn gebouwd, dat er zelfs bij ontsporen eigenlijk niets kan gebeuren. Kennelijk ligt dat toch anders. Ik ben vooral benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek over dat punt. Dat ontsporen is niet de bedoeling, maar ik vind het niet eens de kern van de zaak.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door rvdborgt »

Cipallieter schreef:Er zijn blijkbaar nog partijen die heel snel reageren.
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130505_00567419
Er zijn blijkbaar politici die op de stoel van de onafhankelijke onderzoeksinstantie willen gaan zitten.

Groetjes,
Rian
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Bordensteker »

brunel schreef:Wat ik vooral vreemd vind, is dat na het ontsporen gelijk een hele rij wagens in brand vliegt. We krijgen van de fabrikanten/vervoerders altijd te horen dat die wagens zo zijn gebouwd, dat er zelfs bij ontsporen eigenlijk niets kan gebeuren. Kennelijk ligt dat toch anders. Ik ben vooral benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek over dat punt. Dat ontsporen is niet de bedoeling, maar ik vind het niet eens de kern van de zaak.
Het is inderdaad opmerkelijk dat het vuur langs nagenoeg de gehele trein heeft gewoed, zoals op de luchtfoto’s te zien is.

Door de ontsporing zijn er drie ketelwagens volledig naast de spoorberm terechtgekomen. Ik veronderstel dat er van minstens één daarvan brandbare vloeistof is gaan lekken. Bij zo’n massa staal dat met geweld over elkaar en over de rails schuift, met ook nog vonken van de remblokken, en van omver gereden bovenleidingmasten en dus kortsluiting, is het niet te voorkomen dat er dan brand ontstaat.

Daarna zet de brandende vloeistof ook het gras op de spoorberm in brand. De wind zorgt voor verspreiding van het vuur naar de staart van de trein, en afhankelijk van de hoogteverschillen van de spoorsloot onderaan de berm loopt de brandende vloeistof verder langs de spoorberm.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door dentheo »

Welke sites gebruiken jullie voor de luchtfoto's ..ik vind ze nu niet meer terug...
Theo
Groeten vanop de Heide
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Bordensteker »

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... id=2438002 .
Ik zag die foto's trouwens ook aan het eind van deel 2 van de uitgebreide fotoalbums van de Gazet van Antwerpen.
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door speakervoice »

dentheo schreef:Welke sites gebruiken jullie voor de luchtfoto's ..ik vind ze nu niet meer terug...
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 0#photoset
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door b-loc »

Hoe heeft de treinbestuurder eigenlijk de wagons kunnen ontkoppelen als de eerste wagons enkele meters dieper liggen?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door dentheo »

Is volgens mij de zoveelste lapsus van de pers.....koppeling zal wel gebroken zijn bij de kracht van de ontsporing.
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door kika »

dentheo schreef: Ik zie allemaal beelden van bredere straten en pleinen.
Het is blijkbaar onder gans Wetteren gelopen
Zit het zuiveringsstation dan helemaal aan de andere zijde van Wetteren ?
Momenteel wegens onderhoud niet bereikbaar, maar antwoorden op zulke vragen kan je, met enig zoeken, ook terugvinden op http://www.agiv.be/gis/diensten/geo-vlaanderen/ Waar het zuiveringsstation precies in Wetteren zit, weet ik niet, maar de Schelde is wel lager dan de spoorinfrastructuur. Verder zijn er heel veel beken en beekjes die deels als riool worden gebruikt/uitmonden in rioleringen. De details zullen wel later duidelijker worden.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door dentheo »

kika schreef:[ Verder zijn er heel veel beken en beekjes die deels als riool worden gebruikt/uitmonden in rioleringen. De details zullen wel later duidelijker worden.
Nu dat valt bij ons in het dorp best mee.
Regenwater van beken en slootjes gaat het vuil water verdunnen en dan de ganse massa na-reinigen kost stukken van mensen..

Wanneer ik de kaarten goed bekijk ligt de gracht naast de spoordam daar bijna lager dan Wetteren...
Het enige punt wat nog een meter of drie lager ligt is die kleine tunnel .
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door trainfreak »

Ik zal straks een plannetje maken van de omgeving.
Wat waar is enzo.
Hopelijk zal dat het iets duidelijker maken.

Nu eerst nog even wakker worden...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Shrek »

Met deze hele historie wordt mooi aangetoond dat TBL1+ brol is, jammer dat er een dode voor moest vallen...

Hopelijk gaan de beleidsmakers dit ook omzetten in beleid en wordt ETCS al veel sneller verplicht. Over een jaar of 5 is toch al de helft van het net uitgerust, dat het dan ook maar allemaal gebruikt wordt.
Plaats reactie