Steven schreef:rdv schreef:
Aangezien er sprake is van een "bijkomende" pendeltrein impliceert dit dat alle andere treinen ook rijden, dus L Brugge-Gent-Wetteren en IRf tot Wetteren.
Als je een beetje nadenkt weet je dat dit onmogelijk is. In wetteren gaat alles gebeuren op 1 (één) spoor, dan kan je maar werken met 1 trein en niet met verschillende aangezien vanuit Melle tot Wetteren maar over 1 spoor zal worden gereden. Ze doen zelfs een tijdelijk aanpassing aan de seinen om dit alles mogelijk te maken, anders kon er niet worden gekeerd zoals hier al eerder in dit onderwerp werd gemeld.
Er is dus een bijkomende dienst gemaakt ter vervanging van alle andere treinen.
Ik bekijk de info vanuit de bril van een gewone treingebruiker. Als er dan staat "bijkomend", dan wil dat zeggen bovenop de normale treinen. Je kan niet verwachten dat de gewone treingebruiker de technische spoorsituatie kent, en zo gaat afleiden of zijn trein wel of niet rijdt. Railtime is op dat vlak nu ook weer niet betrouwbaar: sommige treinen zijn vermeld als afgeschaft, andere staan er niet op, de vervangbussen staan er niet op, de alternatieve verbindingen die RailTime geven zijn niet altijd de kortste, ...
De cryptische info die nu gegeven wordt, is ook (meestal) diegene die in de stations opgehangen wordt. Voor de meeste gebruikers dus niet onmiddellijk duidelijk. Als er dan ook fragmentarisch wordt omgeroepen, is het voor normale gebruikers niet duidelijk wat de situatie nu eigenlijk is. In het algemeen (los van deze situatie) zijn de alternatieven die voorgesteld worden ook niet altijd de beste oplossing. Bvb. bij een verstoring tussen Gent en Antwerpen kan je in Antwerpen de reizigers naar Gent beter verwijzen naar de snellere/comfortabelere reisweg via Mechelen of Brussel dan naar pendelbussen (die overvol zijn, onregelmatig of niet rijden).
Het is ook jammer dat de pendelbussen niet aansluiten op de pendeltreinen. De trein naar Aalst vertrekt in Schellebelle om u09, de bus is voorzien om aan te komen om u10. Idem in de tegenrichting. Volgens mij is er in de omloop van de bussen tijd om de bussen 5 of 10' te vervroegen en dan betere aansluitingen te voorzien in Wetteren en Schellebelle.
Kortom, ik begrijp niet dat dit allemaal niet wat schoner wordt opgelost. Nu kan men zich niet verbergen achter te weinig tijd om de zaken te kunnen voorbereiden.
Dit klinkt waarschijnlijk allemaal negatief, en jammergenoeg wordt dit ook zo ervaren door vele reizigers (zie ook de open brief van parlementslid Bart Van Malderen). Ik zou graag willen bijdragen aan een betere communicatie door de NMBS en kan vele suggesties doen om door een aantal eenvoudige ingrepen de communicatie te verbeteren. Ik zou zelfs vrijwillig teksten willen copy-writen zodat deze beter begrijpbaar zijn voor de treingebruikers. Maar door het botte standaard antwoord op mijn suggesties en opmerkingen aan de klantendienst ben ik ondertussen ermee gestopt om suggesties door te geven.