Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebelle

Alles over goederenvervoer in België.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door LHOON »

Jeroen schreef:Amerikaanse VHF reikt niet tot hier, hé :?
Maar er zijn een aantal kanalen die dit streamen, kijk eens op http://railroadradio.net/
dentheo
Berichten: 8178
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door dentheo »

Iemand een idee hoeveel er in Belgie staan ?
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2562
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door nighttrain »

De hotbox détectoren (boite chaudes/warme assen) zijn gekombineeerd met détectoren die een remaansluiting signaleren en in de nabijheid de DWD détectoren ( Derailed Wheel and Dragging Parts Detectors )
De eersten meten de temperatuur van de assen en wielbanden /remschijven.
de DWD is een geheel van 3 licht kunstof lussen tussen en naast het spoor. Indien die geraakt worden ,gaan ze stuk en laten dus toe een fout te melden. In sommige gevallen kan dit geactiveerd worden door een loshangende remslan/kopeling of zelf een loshangende sangel van de lading.
De Hot Box detector (HBD) and seized brakes Detectors (DFS) zijn veelal in dubbel geplaats om het systeem werkbaar te houden in geval van defect v/d détectoren.Indien beiden defect ga in de MOR minimum operation requirmets.
Je kunt die instellen op verschillende niveau van alarm(tem) Alarm of Danger

In België waren er vroeger niet veel asbus détectoren. juist voor Denderleeuw op de 50A , zo konden ze er U afnemen in Denderleeuw, maar je werdt niet gestopt.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Bibke »

We worden regelmatig aan de kant getrokken met de P8. En dan krijg je de melding dat je een hete aspot hebt.
Maar dat betekent dan dat men vergeten is de warmeasdetectoren af te zetten is zoals in de BNX vermeld staat.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8178
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door dentheo »

Over hoeveel van die dingen spreken we dan in Belgie een dozijn, honderdtal ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Over hoeveel van die dingen spreken we dan in Belgie een dozijn, honderdtal ?
Ik denk dat er een 50tal liggen. Vooral op de hoofdlijnen richting binnenland.
nighttrain
Berichten: 2562
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef:
dentheo schreef:Over hoeveel van die dingen spreken we dan in Belgie een dozijn, honderdtal ?
Ik denk dat er een 50tal liggen. Vooral op de hoofdlijnen richting binnenland.
Ik denk dat dit nogal veel is.Dit heeft enkel nut op grote assen;
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Asterix »

nighttrain schreef:Ik denk dat dit nogal veel is.Dit heeft enkel nut op grote assen;
Hoezo?
nighttrain
Berichten: 2562
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door nighttrain »

Jeroen schreef:
nighttrain schreef:Ik denk dat dit nogal veel is.Dit heeft enkel nut op grote assen;
Hoezo?
Een warme asbus komt niet zomaar ineens,het is een proces van tijd. En op assen met veel goederenvervoer. daar de asbussen lijden onder de lasten op de wagons. Dus als bv een rollager stuk gaat kan je na enkele tijd opwarming krijgen.
Het is ook niet aangeraden de trein zomaar te stoppen in het wilde. Daarna moeten testen gedaan worden of de as nog draait! Zoniet moet hij op een hulp bogie gezet worden;
Ik denk niet dat er nog veel asbussen rondrijden met gedrenkt katoen in de olie..
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Shrek »

nighttrain schreef:
Shrek schreef:
dentheo schreef:Over hoeveel van die dingen spreken we dan in Belgie een dozijn, honderdtal ?
Ik denk dat er een 50tal liggen. Vooral op de hoofdlijnen richting binnenland.
Ik denk dat dit nogal veel is.Dit heeft enkel nut op grote assen;
Het zijn er zelfs meer dan 50. Ze liggen op alle sporen in de richting van de grote stations. Je geraakt met een warme asbus niet binnen (op normaalspoor) in stations als Brugge, Sint-Niklaas, Aarschot,... Verder zijn de HSL's ook goed voorzien van DWBC's (zoals we ze hier noemen) en liggen ze ook bij het binnenrijden van Beligë. Ook de grote havens rij je niet buiten zonder detectie.
Er liggen er dus niet zoveel als in de USA, maar de kans dat een trein niet gededecteerd wordt is toch vrij klein.
-Jeroen-

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door -Jeroen- »

twist297 schreef:
-Jeroen- schreef:Is het natuurlijk nog wel de vraag hoe ETCS omgaat met bijvoorbeeld een tijdelijke snelheidsverlaging vanwege werkzaamheden of de slechte kwaliteit van de infrastructuur. Als ETCS dan alleen controleert op de baanvaksnelheid, heb je er nog niets aan bij een tijdelijke snelheidsbeperking.
Voor het grensoverschrijdend personen- en goederenverkeer is ETCS een meerwaarde wegens 1 systeem aan boord, maar dan is het natuurlijk wel handig als er wel 1 subversie gebruikt wordt.
Het is natuurlijk logisch dat als er een tijdelijke snelheidsbeperking is, dat deze ook in ETCS wordt toegepast. Wat jij suggereert is iets dat niet kan, totaal tegen de veiligheid. Hiervoor zijn er 2 pakketten, namelijk P65(Temporary Speed Restriction) en P66(Temporary Speed Restriction Revocation).
Zelf vind ik dat op voorhand niet zo logisch dat een tijdelijke snelheidsbeperking wordt opgepikt, maar laten we hopen dat dat wel gebeurd.. ETCS zelf is namelijk software. Software wordt geschreven door iemand van ICT en niet door iemand die gaat over de veiligheidheid en de planning. Die zijn hooguit opdrachtgever. Daarnaast zit er in vrijwel alles software bugs (fouten).

Met die verschillende versies:
1. Hoe kan je uitleggen, dat een Traxx met ETCS (rode variant van geleased door NS Hispeed) wel in Nederland op de HSL Zuid mag, maar diezelfde loc met ETCS niet in België op de HSL mag komen?
2. Hoe kan je uitleggen, dat een Traxx met ETCS (groene variant geleased door de NMBS) niet in Nederland op de HSL Zuid mocht komen ?
3. Hoe kan je uitleggen, waarom de V250 wel met ETCS op de HSL Zuid/Lijn 4 mocht komen, maar niet op lijn 26N ?

Er zijn dus blijkbaar verschillende subversies in omloop, die niet overeen komen. Daarom vind ik het dus niet heel gek om te concluderen dat het wel "handig" is als men in ieder geval zorgt voor dezelfde versie op de infrastructuur en het materieel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Shrek »

-Jeroen- schreef: Zelf vind ik dat op voorhand niet zo logisch dat een tijdelijke snelheidsbeperking wordt opgepikt, maar laten we hopen dat dat wel gebeurd.. ETCS zelf is namelijk software. Software wordt geschreven door iemand van ICT en niet door iemand die gaat over de veiligheidheid en de planning. Die zijn hooguit opdrachtgever. Daarnaast zit er in vrijwel alles software bugs (fouten).

Met die verschillende versies:
1. Hoe kan je uitleggen, dat een Traxx met ETCS (rode variant van geleased door NS Hispeed) wel in Nederland op de HSL Zuid mag, maar diezelfde loc met ETCS niet in België op de HSL mag komen?
2. Hoe kan je uitleggen, dat een Traxx met ETCS (groene variant geleased door de NMBS) niet in Nederland op de HSL Zuid mocht komen ?
3. Hoe kan je uitleggen, waarom de V250 wel met ETCS op de HSL Zuid/Lijn 4 mocht komen, maar niet op lijn 26N ?

Er zijn dus blijkbaar verschillende subversies in omloop, die niet overeen komen. Daarom vind ik het dus niet heel gek om te concluderen dat het wel "handig" is als men in ieder geval zorgt voor dezelfde versie op de infrastructuur en het materieel.
Deze ga ik even beantwoorden in de ETCS-topic :wink:
( http://hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=9567 )
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door jens123 »

Bij ons op de depot gaat er de ronde dat men binnenkort de verbinding Aalst-Braine L'Alleud zou willen verlengen tot Schellebelle, waar er zou gekeerd worden.
Dit zijn echter geruchten, nog niks officieel.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5329
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Steve »

jens123 schreef:Bij ons op de depot gaat er de ronde dat men binnenkort de verbinding Aalst-Braine L'Alleud zou willen verlengen tot Schellebelle, waar er zou gekeerd worden.
Dit zijn echter geruchten, nog niks officieel.
Exploitatiegewijs kan dat natuurlijk zonder veel kosten (de trein staat nu bijna een uur te niksen in Aalst), maar je beperkt de exploitatie-uren wel (niets na 19 u en in het weekend), en van een verbinding met de NZV is er nog geen sprake...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Shrek »

jens123 schreef:Bij ons op de depot gaat er de ronde dat men binnenkort de verbinding Aalst-Braine L'Alleud zou willen verlengen tot Schellebelle, waar er zou gekeerd worden.
Dit zijn echter geruchten, nog niks officieel.
De geruchten die ik hoorde hadden het over een totaal aparte pendel Aalst-Schellebelle-Dendermonde. We zullen wel zien zeker :)
Plaats reactie