Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebelle

Alles over goederenvervoer in België.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Stijn91 »

Treinen9880 schreef: Opgelet: Er zullen in de nacht tussen 8 en 12 juli werken worden uitgevoerd. Hierdoor zullen de twee laatste treinen (van 8 tot 11 juli) door bussen worden vervangen:
de P-trein 8956 (Gent-Sint-Pieters 23u26 - Geraardsbergen 00u34)
de IR-trein 3544 (Brussel-Nationaal-Luchthaven 23u09 - Gent-Sint-Pieters 00u40)
Schaffen ze die volledig af of enkel tussen Melle en Denderleeuw, je bent tussen Gent en Geraardsbergen makkelijk meer dan 2u onderweg met de bus.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Steve »

Tiens, sommige media maken er ook melding van dat de getroffen abonnees twee Leisure Passes zullen krijgen, maar op de NMBS-website is daar niets van te vinden. Wie weet meer? Welke abonnees zouden precies in aanmerking komen?
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Stijn91 »

Steve schreef:Tiens, sommige media maken er ook melding van dat de getroffen abonnees twee Leisure Passes zullen krijgen, maar op de NMBS-website is daar niets van te vinden. Wie weet meer? Welke abonnees zouden precies in aanmerking komen?
Ik vermoed enkel mensen met een abonnement tussen Melle en Aalst en zelf dat is niet zeker, ik heb voor de problemen van het seinhuis in Geraardsbergen ook niks gekregen.
groen1976

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door groen1976 »

Ik heb zelf een abonnement tot in Wetteren en vandaag een brief in de bus gekregen met de boodschap dat ik in het station om twee Leisure passen mag gaan.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Stijn91 »

Ik zag vandaag P8012 in Denderleeuw met een 18, door welk depot zal deze gereden worden? Deze reed tot vandaag maar tot Aalst.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Retard »

De eerste trein voor weer tussen Wetteren en Schellebelle te rijden in iets minder dan twee maanden stond al aangeschreven in Gent-Sint-Pieters: :D
IMG_3282.JPG
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Retard »

En de infrastructuurbeheerder heeft alles samengevat in een filmpje :D

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... uten.dhtml
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Steven »

Retard schreef:De eerste trein voor weer tussen Wetteren en Schellebelle te rijden in iets minder dan twee maanden stond al aangeschreven in Gent-Sint-Pieters: :D
IMG_3282.JPG
OM 5u27 vertrek er een IR naar de luchthaven die ook langs Wetteren gaat.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Retard »

Foutje rechtgezet, Steven:
IMG_3281.JPG
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Retard »

Eerste passagierstrein rijdt succesvol tussen Wetteren en Schellebelle

Tussen Wetteren en Schellebelle reed zaterdagochtend de eerste passagierstrein over het vernieuwde traject na de treinramp van 4 mei. Dat bevestigt infrastructuurbeheerder Infrabel.

De passagierstrein richting Brussel-Nationaal-Luchthaven vertrok om 5.24 uur in het station van Gent-Sint-Pieters, stopte om 5.43 in Wetteren en om 5.47 in Schellebelle. "Alles verliep zoals het hoort, er is geen enkele storing te melden, de treinen rijden op uur", zegt woordvoerder Thomas Baeken van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. Op het vernieuwde traject, over een afstand van 350 meter, moeten de treinen voorlopig 40 kilometer per uur rijden. Dat zorgt voor één tot twee minuten extra reistijd.

Sinds de treinramp, die plaatsvond in de nacht van 3 op 4 mei, reden geen treinen meer tussen Wetteren en Schellebelle. Nadat de site door het gerecht werd vrijgegeven, de wagons verknipt, de kapotte infrastructuur verwijderd en de vervuilde bodem afgegraven, legde Infrabel het 350 meter lange spoortraject in vier weken opnieuw aan. "Woensdag was de infrastructuur klaar en werd spanning op de bovenleiding geplaatst", aldus Thomas Baeken. "Donderdag en vrijdag werd de infrastructuur grondig getest: er vonden testritten plaats en de seininrichting werd elektronisch getest."

In de nachten tussen 8 en 12 juli wordt de infrastructuur met een speciale machine gecontroleerd, een veiligheidsmaatregelen die vastgelegd is in de onderhoudsregels. "Met de 'onderstoppermachine' wordt onder meer de sporen opgetild en de ballast (kiezels) door elkaar geschud worden. Die ballast vangt schokken op en is belangrijk voor de stabiliteit en de afvoer van regenwater."

Verder wordt in de eerste twee weken van juli de werfzone afgebroken. Na het bouwverlof zal het terrein van de werfzone in oorspronkelijke staat hersteld worden.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door rvdborgt »

Retard schreef:En de infrastructuurbeheerder heeft alles samengevat in een filmpje :D

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... uten.dhtml
Naast dat het een aardig filmpje is, kun je goed zien dat er alleen overdag gewerkt werd. Het ewas blijkbaar niet belangrijk voor Infrabel om dit zo snel mogelijk gerepareerd te krijgen en daarom continu (of zelf maar met 2 ploegen) door te werken.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
Retard schreef:En de infrastructuurbeheerder heeft alles samengevat in een filmpje :D
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... uten.dhtml
Naast dat het een aardig filmpje is, kun je goed zien dat er alleen overdag gewerkt werd. Het ewas blijkbaar niet belangrijk voor Infrabel om dit zo snel mogelijk gerepareerd te krijgen en daarom continu (of zelf maar met 2 ploegen) door te werken.
Voor zoiets is er simpelweg niet genoeg personeel.
Het personeel van Infrabel doet enkel onderhoud en kleine herstellingen.
Zo'n groot werk wordt -normaal gezien- steeds door aannemers gedaan. Die aannemers plannen dan meerdere ploegen in.
Als Infrabel het zelf moet doen is het dus met dat beperkte personeel. Weekends en nachten zijn dan quasi uitgesloten.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Retard »

Waarom moest infrabel het zelf doen? Had het personeel van die aannemers schrik van het vergif?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Shrek »

Retard schreef:Waarom moest infrabel het zelf doen? Had het personeel van die aannemers schrik van het vergif?
Aannemers kunnen ook niet 1-2-3 volk vrijmaken hoor, die plannen alles ook maanden op voorhand :wink:
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Elgar »

De herstellingswerken of toch zeker een deel ervan, zijn wel degelijk door aannemers gebeurd.
Die aannemers moet men dan bij de huidige in uitvoering zijnde werven gaan halen, waardoor de planning aldaar door elkaar geschud wordt. Dat men sommige dagen, waarschijnlijk in het weekend, niet heeft kunnen werken, kan ermee te maken hebben dat die aannemers reeds op andere werven actief waren. Buitendienststellingen moet men immers reeds lang op voorhand vast te leggen en het is onmogelijk om die op korte termijn opnieuw in te plannen.
Men dient er ook rekening mee te houden dat voor de herstellingswerken er allerhande materiaal besteld moet worden. Voor stalen profielen voor bijvoorbeeld bovenleidingspalen kan dat nog vrij snel. Meer cruciaal zijn de wissels, die heeft men niet op voorraad en deze moeten bij Infrabel altijd van Bascoup komen. Normaal dien je daar meer dan een jaar op voorhand al te bestellen, wil je ze op tijd krijgen.
Plaats reactie