Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebelle

Alles over goederenvervoer in België.
Dietrich

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Dietrich »

Shrek schreef:Met deze hele historie wordt mooi aangetoond dat TBL1+ brol is, jammer dat er een dode voor moest vallen...

Hopelijk gaan de beleidsmakers dit ook omzetten in beleid en wordt ETCS al veel sneller verplicht. Over een jaar of 5 is toch al de helft van het net uitgerust, dat het dan ook maar allemaal gebruikt wordt.
Wat heeft dit hier mee te maken?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door kika »

Shrek schreef:Met deze hele historie wordt mooi aangetoond dat TBL1+ brol is
Oh is de precieze toedracht al bekend? 100% veiligheid bestaat uiteraard niet en de upgrade naar ETCS is zeker toe te juichen, maar dat loopt al prima in andere draadjes.
, jammer dat er een dode voor moest vallen...

Hopelijk gaan de beleidsmakers dit ook omzetten in beleid en wordt ETCS al veel sneller verplicht. Over een jaar of 5 is toch al de helft van het net uitgerust, dat het dan ook maar allemaal gebruikt wordt.
En het rollend reizigersmaterieel?

maar echt, kan dat niet in een ander topic?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Steven »

Ook bij reizigersmaterieel foet men volop aanpassingen. Desiro, hle 18 en 19 samen met de M6 zullen als eerste volwaardig etcs hebben en de rest volgt natuurlijk.

Als de oorzaak (met de nadruk op "als") van het ongeval echt de snelheid zou zijn dan had etcs dit inderdaad onder controle kunnen houden. Doch voor alle andere gevallen zoals staat van de rails/wissel, asbreuk, defecte ophanging, ... Kan geen enkel systeem de perfecte veiligheid verzorgen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Shrek »

Dietrich schreef:
Shrek schreef:Met deze hele historie wordt mooi aangetoond dat TBL1+ brol is, jammer dat er een dode voor moest vallen...
Hopelijk gaan de beleidsmakers dit ook omzetten in beleid en wordt ETCS al veel sneller verplicht. Over een jaar of 5 is toch al de helft van het net uitgerust, dat het dan ook maar allemaal gebruikt wordt.
Wat heeft dit hier mee te maken?
99% zeker heeft het ongeval te maken met te hoge snelheid. Alle landen rond ons hebben al een systeem dat daar in mindere of meerdere maten op controleert. Maar wij zitten nog steeds niet verder dan "pas op! er brandt een gele lamp op het dashboard!".
Dit ongeval had in Nederland of Frankrijk nooit kunnen gebeuren. En ik hoop ten zeerste dat dit het laatste onnodige ongeval was in België.
kika schreef:
Shrek schreef:Met deze hele historie wordt mooi aangetoond dat TBL1+ brol is
Oh is de precieze toedracht al bekend? 100% veiligheid bestaat uiteraard niet en de upgrade naar ETCS is zeker toe te juichen, maar dat loopt al prima in andere draadjes.
Nog niet officiële versie:
Trein passeert geel-groen horizontaal (volgend sein toont Groen 4V), bestuurder kwiteert en de gele lamp gaat branden.
Trein passeert tijdelijke kroko/TBL1+ wegens tijdelijke snelheidsverlaging (max 80), bestuurder kwiteert, gele lamp brandt.
Bestuurder ziet gele lamp en herinnert zich: ik mag hier max 80.
Bestuurder komt aan sein G4V en kan niet op tijd meer vertragen, hij rijdt immers 40km/h te snel.
kika schreef:En het rollend reizigersmaterieel?
Ik hoop dat dit ongeval dan de juiste reminder is om dat heel snel uit te rusten of te vervangen.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door trainfreak »

Bon, het is misschien niet 100% duidelijk maar het is beter dan niets denk ik...

Het gele vlak is waar de trein ongeveer ontspoord is en waar de wagons liggen.
De zwarte straten zijn de eerste die geëvacueerd zijn.
De bruine straten zijn diegene die achteraf nog extra zijn geëvacueerd.
Het dunne zwarte vlakje bij de Schelde is de straat waar het dodelijke slachtoffer viel.
Alles binnen en rechts van de groene lijn is de zone waar de bewoners ramen en deuren gesloten moesten houden.
Afbeelding Nog enkele toelichtingen:
Peyzershoek: hier staat het eerste huis in de kronkel aan de Serskampsteenweg, maar dit is grondgebied Schellebelle of Serskamp.
Ertbrugstraat: hier staan bij mijn weten geen huizen.
Ertbrug: hier staan de eerste huizen aan het station van Schellebelle, maar dit is niet meer Wetteren..
Het kaartje geldt enkel voor Wetteren zelf, van de andere gemeenten heb ik geen info.
Het kan zijn dat het gebied geen 100% klopt, ik heb me vooral gebaseerd op de info die op de website van de gemeente staat.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 99% zeker heeft het ongeval te maken met te hoge snelheid. Alle landen rond ons hebben al een systeem dat daar in mindere of meerdere maten op controleert. Maar wij zitten nog steeds niet verder dan "pas op! er brandt een gele lamp op het dashboard!".
Dit ongeval had in Nederland of Frankrijk nooit kunnen gebeuren. En ik hoop ten zeerste dat dit het laatste onnodige ongeval was in België.
Dit ongeval had ook in Frankrijk of Nederland kunnen gebeuren. Een beveiligingssysteem dat over het hele net voor 100% de snelheid bewaakt bestaat nog nergens.
En natuurlijk is elk ongeval onnodig, maar 100% veiligheid is niet haalbaar. Ondanks dat is het spoor nu al heel erg veilig.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Eimai »

Shrek schreef: Nog niet officiële versie:
Trein passeert geel-groen horizontaal (volgend sein toont Groen 4V), bestuurder kwiteert en de gele lamp gaat branden.
Trein passeert tijdelijke kroko/TBL1+ wegens tijdelijke snelheidsverlaging (max 80), bestuurder kwiteert, gele lamp brandt.
Bestuurder ziet gele lamp en herinnert zich: ik mag hier max 80.
Bestuurder komt aan sein G4V en kan niet op tijd meer vertragen, hij rijdt immers 40km/h te snel.
Dat is weer een mooie verzameling aannames. Alleen: de snelheid op tegenspoor op die plek is sowieso al 80 km/u, dus heeft hij ook niet moeten punten voor de 80. Overigens, stel dat ie zijn groen-geel-horizontaal vergeten was, als je 80 rijdt en het sein ziet opduiken dat een 4 geeft heb je normaal gezien nog steeds voldoende tijd om af te remmen, zeker 's nachts op een recht stuk spoor.

Waarmee ik niet zeg dat de bestuurder niet in fout was: ik zeg enkel dat we het gewoon nog niet kunnen weten. En theorieën die dingen gaan aannemen die niet kloppen kunnen we zeker missen.
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door trainspotterstef »

Ey
Is er iets meer geweten hoe het met die loc's gesteld zijn die 2 NS 64ers en de 2809
Zijn die voor de vuilbak ook eigenlijk
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Retard »

Het ziet er niet naar uit dat die een schrammetje hebben opgelopen, tenzij er natuurlijk van dat vergif aan de cabine hangt, en dat er niet meer mag mee gereden worden voor de gezondheid van de machinisten.

Vergeet niet dat er met TBL1+ geen pécrot (=acht slachtoffers) was geweest. Er is ook duidelijk vermeld dat dit maar een hulpmiddel ging zijn, en dat men dan zo rap mogelijk ETCS ging installeren? Had men direct begonnen met het installeren van ETCS i.p.v. TBL1+, had er daar dan al ETCS gelegen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Shrek »

K V B schreef: Dit ongeval had ook in Frankrijk of Nederland kunnen gebeuren. Een beveiligingssysteem dat over het hele net voor 100% de snelheid bewaakt bestaat nog nergens.
En natuurlijk is elk ongeval onnodig, maar 100% veiligheid is niet haalbaar. Ondanks dat is het spoor nu al heel erg veilig.
In Nederland doet ATB wel een (beperkte) snelheidscontrole. In Frankrijk doet KVB met de TIVE-balises zelfs een redelijk nauwkeurige controle. Alles wat wij hebben is een TBL1+ die een geel lampje geeft...
Eimai schreef: Dat is weer een mooie verzameling aannames. Alleen: de snelheid op tegenspoor op die plek is sowieso al 80 km/u, dus heeft hij ook niet moeten punten voor de 80. Overigens, stel dat ie zijn groen-geel-horizontaal vergeten was, als je 80 rijdt en het sein ziet opduiken dat een 4 geeft heb je normaal gezien nog steeds voldoende tijd om af te remmen, zeker 's nachts op een recht stuk spoor.

Waarmee ik niet zeg dat de bestuurder niet in fout was: ik zeg enkel dat we het gewoon nog niet kunnen weten. En theorieën die dingen gaan aannemen die niet kloppen kunnen we zeker missen.
Met een goederentrein van 1000t ben je echt niet zomaar van 80 naar 40 hoor.
Voor zon kroko maakt de richting trouwens niets uit, als die er ligt voor normaalspoor geeft hij ook een signaal in de andere richting.
En misschien zijn het wel meer dan aannames :wink:
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Bordensteker »

trainspotterstef schreef:Ey
Is er iets meer geweten hoe het met die loc's gesteld zijn die 2 NS 64ers en de 2809
Zijn die voor de vuilbak ook eigenlijk
Die hebben dicht bij het vuur gestaan, maar niet erin, lijkt me.
Warmteschade niet uitgesloten.
De twee diesels zou je extra moeten nakijken indien de snelheid te hoog was in de wissels.
En mogelijk is de slang van de remleiding achteraan de tweede loc gescheurd bij het loskomen.
De buffers zouden beschadigd kunnen zijn toen de eerste wagen aan het ontsporen was.
En er hebben losrakende bovenleidingen over de drie locs liggen raggen.

Dus niet de vuilbak, maar misschien wel de wasmand. En goed nazien.
Pendelaar

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Pendelaar »

Passeren er op dat stuk spoor ook reizigerstreinen?
Mocht dat het geval zijn, dan was er toch ook een behoorlijke kans dat een motorrijtuig of getrokken stel ontspoorde ? Of is het reizigersmaterieel stabieler in zulke gevallen ?
Zo'n ongeval zou op de weg nog catastrofaler uitgedraaid zijn dunkt me.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Shrek »

Pendelaar schreef:Passeren er op dat stuk spoor ook reizigerstreinen?
Mocht dat het geval zijn, dan was er toch ook een behoorlijke kans dat een motorrijtuig of getrokken stel ontspoorde ? Of is het reizigersmaterieel stabieler in zulke gevallen ?
Zo'n ongeval zou op de weg nog catastrofaler uitgedraaid zijn dunkt me.
Dat had net zo goed gekund. In Mons is er enkele jaren terug een reizigerstrein ontspoord wegens te snel gereden...
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door hmmm »

Shrek schreef: Met een goederentrein van 1000t ben je echt niet zomaar van 80 naar 40 hoor.
Voor zon kroko maakt de richting trouwens niets uit, als die er ligt voor normaalspoor geeft hij ook een signaal in de andere richting.
En misschien zijn het wel meer dan aannames :wink:
Huh? Ik dacht dat de krokodillen actief werden bij het aanleggen ('inklinken') van de reisweg, afhankelijk van NS of TS, anders zouden toch alle 'tegenspoorseinen' van de andere richting verkeerdelijk impulsen geven?

Ondanks dat je 'meer dan aannames' hebt over de overdreven snelheid, blijf ik dit een erg vreemde plaats vinden. Zeker gezien het geringe verschil (40km/u) tussen de toegelaten snelheid en die van de wissel, moet het zien van het lichtcijfer 4 nog voldoende tijd en ruimte gelaten hebben om voldoende af te remmen (zelfs met een goederentrein).

Waarmee ik niet wil zeggen dat de TB niet te hard kan gereden hebben ;).

In Mons was er wel een 'verzachtende' omstandigheid dat de krokodil defect was, hier iets gelijkaardigs? ;)
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door dentheo »

trainfreak schreef:Bon, het is misschien niet 100% duidelijk maar het is beter dan niets denk ik...

Het gele vlak is waar de trein ongeveer ontspoord is en waar de wagons liggen.
De zwarte straten zijn de eerste die geëvacueerd zijn.

Het kan zijn dat het gebied geen 100% klopt, ik heb me vooral gebaseerd op de info die op de website van de gemeente staat.
Prachtig hartelijk dank.

Het "vuile" water kan dus alleen in de riolering gekomen zijn waar het gele vlakje de zwarte straten bijna raakt .
Op Google vind ik wel, enkel honderden meters verder richting Wetteren, enkele riooldeksels.
Maar nergens straatkolken (rioolputjes) langs die laatste honderden meters, de weg (fietspad ?) gaat daar wel naar beneden voor de "lage" fietserstunnel.

Volgens mij ligt het waterzuiveringsstation in het westen van Wetteren tegen de Schelde.
Dus is het water onder heel Wetteren van Oost naar West gestroomd ?
Zou men in het zuiveringsstation gereageerd hebben door alles recht naar het bekken te pompen en niet door het station ? Dan is dat slim gezien, maar ...

De "bekkens in de Schelde" waarvan men spreekt, is dat de grote betonnen bak in de Schelde tegen de dijk, een kelder onder de kade ?
Spijtig voor de man die bijna naast die bak woonde en misschien dicht bij de verluchtingsopening van de betonnen bak.

ps; Heeft Wetteren nog die chemische fabriek (vroegere PRB?), ik ben daar ooit op bezoek geweest in verband met veiligheid rond "speciale" reacties.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie