Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebelle

Alles over goederenvervoer in België.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Asterix »

Voor de mensen met lijnkennis: is het correct dat men daar maar 40km/u mag vanwege de staat van de wissel, zoals N-VA schrijft?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Asterix »

dentheo schreef:Dit lijkt mij rond dat uur de Kijfhoek Zelzate van Railion ?
Ontspoorde trein België kwam van Kijfhoek
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door 2012 »

Jeroen schreef:Voor de mensen met lijnkennis: is het correct dat men daar maar 40km/u mag vanwege de staat van de wissel, zoals N-VA schrijft?
Nope, klopt niet, komende van Dendermonde mag men 120 rijden richting Gent, komende van Gent naar Dendermonde mag men 80 rijden. Komende van Aalst is het 90 en naar Aalst is het 60, de beide laatste snelheden hebben te maken met de vertakking van L50 en L53. Ik spreek hier wel elke keer als men op normaal spoor rijd. Als men naar tegenspoor moet of terug moet keren naar normaalspoor, dan moet je wel over wissels (welke dan gedraaid liggen) van 40km/u.
Ik weet niet welk reisweg de betreffende goederen trein aan het doen was, hij kwam wel van Dendermonde en reed naar Gent maar als die ofwel van/naar tegenspoor moest of misschien op de wijksporen heeft gereden weet ik niet, in dat geval is het allemaal aan 40km/u te doen.
franksken

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door franksken »

't Is toch duidelijk dat de N-VA hier doet waar ze top in zijn.Populisme.
En de pers gaat daar natuurlijk gretig in mee.
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door speakervoice »

Retard schreef:Als vanaf maandag pendelbussen zullen rijden, zullen ze toch tot Aalst rijden en niet vanaf Denderleeuw weer treinen inzetten, anders kan alleman daar toch niet op?
Op railtime.be beweren ze met "De treindienst is aangepast vanaf 06/05/2013, tot nader bericht." wel een geüpdatete situatie te blijven geven.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door trainfreak »

2012 schreef:
Jeroen schreef:Voor de mensen met lijnkennis: is het correct dat men daar maar 40km/u mag vanwege de staat van de wissel, zoals N-VA schrijft?
Nope, klopt niet, komende van Dendermonde mag men 120 rijden richting Gent, komende van Gent naar Dendermonde mag men 80 rijden. Komende van Aalst is het 90 en naar Aalst is het 60, de beide laatste snelheden hebben te maken met de vertakking van L50 en L53. Ik spreek hier wel elke keer als men op normaal spoor rijd. Als men naar tegenspoor moet of terug moet keren naar normaalspoor, dan moet je wel over wissels (welke dan gedraaid liggen) van 40km/u.
Ik weet niet welk reisweg de betreffende goederen trein aan het doen was, hij kwam wel van Dendermonde en reed naar Gent maar als die ofwel van/naar tegenspoor moest of misschien op de wijksporen heeft gereden weet ik niet, in dat geval is het allemaal aan 40km/u te doen.
Als ik de foto's bekijk dan heb ik telkens de indruk dat de trein kwam vanaf het zijspoor dat het dichtste tegen het station ligt, dus dat aan de noordkant.
Aan de wissels moest het spoor richting Dendermonde/Aalst dan gekruist worden.
Misschien dat er daar ergens iets is misgelopen?

Mocht het echt aan de wissel liggen, zou de loc dan ook niet moeten onstporen?
Deze rijdt toch ook als eerste over de wissel ...

Op HLN is men nu al aan het speculeren dat er altijd wel iets is met de wissel..
Dat er elke 6 weken wel aan gewerkt wordt en nog meer blabla...
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Bordensteker »

2012 schreef:Ik weet niet welk reisweg de betreffende goederen trein aan het doen was, hij kwam wel van Dendermonde en reed naar Gent maar als die ofwel van/naar tegenspoor moest of misschien op de wijksporen heeft gereden weet ik niet, in dat geval is het allemaal aan 40km/u te doen.
Op de eerste foto uit de luchtfotoreeks die Het Nieuwsblad publiceerde kun je helemaal rechtsboven als je goed kijkt zien dat de achterste wagens op het tegenspoor staan en niet op het daarnaast zichtbare wijkspoor. En de twee locs zijn op het normaalspoor komen te staan.

Op deze foto is overigens volgens mij ook zichtbaar dat het voorste draaistel van de zevende wagen ook al ontspoord is, dus het verhaal van zes ontspoorde wagens is verklaarbaar, maar niet geheel juist.
Cipallieter

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Cipallieter »

franksken schreef:'t Is toch duidelijk dat de N-VA hier doet waar ze top in zijn.Populisme.
En de pers gaat daar natuurlijk gretig in mee.
Het valt me wel op dat Infrabel niet reageert op de beweringen van N-VA.
Cipallieter

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Cipallieter »

Er zijn blijkbaar nog partijen die heel snel reageren.
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130505_00567419
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door dentheo »

Wanneer je de luchtfoto's bekijkt, lijkt het erop dat de eerste twee wagens "uit de bocht" van de wissel gevlogen zijn en in de gracht beland.
De rest is dan opgedrukt in "harmonicavorm" achter die twee. De wagens zijn allemaal nog heel, dus ontploffing ??????

Te hoge snelheid zou een oorzaak kunnen zijn.
Herinner echter wel het onderzoek in England waar bij nazicht bleek dat er op de wisselbedienings stangen diverse moeren ontbraken...
Alhoewel de trein in dit geval niet tegen de punt in reed. Hij is niet geschaard.

Er is natuurlijk een getuige die op de eerste rij zat, de machinist van de 28, die moest wachten op zijn beurt.

Zat die trein niet op een omleidingsroute voor de tunnelwerken in Antwerpen, of rijdt die altijd zo ?
Laatst gewijzigd door dentheo op 05 mei 2013, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door dentheo »

Klein vraagje aan de mensen die de omgeving kennen.
Volgens de luchtfoto's staat die trein in het groen , zeker niet in een dorp.
Hoe kan dat bluswater in de riolering komen ? Reinigt men daar regenwater uit sloten en beken ?
Theo
Groeten vanop de Heide
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door BlubBlub »

Cipallieter schreef:
franksken schreef:'t Is toch duidelijk dat de N-VA hier doet waar ze top in zijn.Populisme.
En de pers gaat daar natuurlijk gretig in mee.
Het valt me wel op dat Infrabel niet reageert op de beweringen van N-VA.
Ik vind dat een heel verstandige keuze van Infrabel. Eerst het onderzoek afwachten, dan pas commentaar geven.
Cipallieter

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Cipallieter »

BlubBlub schreef:
Cipallieter schreef:
franksken schreef:'t Is toch duidelijk dat de N-VA hier doet waar ze top in zijn.Populisme.
En de pers gaat daar natuurlijk gretig in mee.
Het valt me wel op dat Infrabel niet reageert op de beweringen van N-VA.
Ik vind dat een heel verstandige keuze van Infrabel. Eerst het onderzoek afwachten, dan pas commentaar geven.
Voor wat de oorzaak van het ongeval zelf betreft vind ik dat inderdaad een verstandige keuze.
Op de bewering van N-VA dat de wissel reeds lange tijd problemen geeft en regelmatig werd 'opgelapt' zou men wel al kunnen reageren want daarvoor moet men de uitslag van het onderzoek niet afwachten.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door dentheo »

Hoe moet ik nu de omstandigheden ter plaatse begrijpen...

Is dat is nu een verboden plaats voor alle betrokken partijen NMBS, Railion, Infrabel om het onderzoek "zuiver" te houden ?
Theo
Groeten vanop de Heide
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door BlubBlub »

Cipallieter schreef:Op de bewering van N-VA dat de wissel reeds lange tijd problemen geeft en regelmatig werd 'opgelapt' zou men wel al kunnen reageren want daarvoor moet men de uitslag van het onderzoek niet afwachten.
Als Infrabel nu naar buiten komt met een mededeling dat er het laatste half jaar drie kleine herstellingen aan die wissel gebeurd zijn (naast het gewone onderhoud), dan kan dat door gelijk wie overgebracht worden naar 'opgelapt'. Als er in diezelfde periode niets is geweest, dan is die verwaarloosd... behalve 'het is een nieuwe wissel sinds 3 maanden' is gelijk welk antwoord fout.

[* puur fictief - ik heb helemaal geen idee of er aan die wissel gewerkt is het laatste half jaar]
Plaats reactie