brunel schreef:Wat ik vooral vreemd vind, is dat na het ontsporen gelijk een hele rij wagens in brand vliegt. We krijgen van de fabrikanten/vervoerders altijd te horen dat die wagens zo zijn gebouwd, dat er zelfs bij ontsporen eigenlijk niets kan gebeuren. Kennelijk ligt dat toch anders. Ik ben vooral benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek over dat punt. Dat ontsporen is niet de bedoeling, maar ik vind het niet eens de kern van de zaak.
Het is inderdaad opmerkelijk dat het vuur langs nagenoeg de gehele trein heeft gewoed, zoals op de luchtfoto’s te zien is.
Door de ontsporing zijn er drie ketelwagens volledig naast de spoorberm terechtgekomen. Ik veronderstel dat er van minstens één daarvan brandbare vloeistof is gaan lekken. Bij zo’n massa staal dat met geweld over elkaar en over de rails schuift, met ook nog vonken van de remblokken, en van omver gereden bovenleidingmasten en dus kortsluiting, is het niet te voorkomen dat er dan brand ontstaat.
Daarna zet de brandende vloeistof ook het gras op de spoorberm in brand. De wind zorgt voor verspreiding van het vuur naar de staart van de trein, en afhankelijk van de hoogteverschillen van de spoorsloot onderaan de berm loopt de brandende vloeistof verder langs de spoorberm.