Soorten goederenwagons

Alles over goederenvervoer in België.
Plaats reactie
yannickvw
Berichten: 161
Lid geworden op: 22 mei 2006, 12:06

Soorten goederenwagons

Bericht door yannickvw »

Hallo,

weet er hier iemand een pagina op internet of is er iemand die een overzicht kan geven van de voornaamste gebruikte (in dienst zijnde) goederenwagons op het Belgisch net?

Ik heb al wat rondgezocht maar een overzicht is niet snel te vinden precies...
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Soorten goederenwagons

Bericht door am62 »

yannickvw
Berichten: 161
Lid geworden op: 22 mei 2006, 12:06

Re: Soorten goederenwagons

Bericht door yannickvw »

Thx!

Toevallig meer info over de ketelwagens en auto opleggers?
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Soorten goederenwagons

Bericht door Bordensteker »

Met "auto opleggers" bedoelen de meesten de opleggers die half rustend op een trekker over ’s heren wegen zoeven. Maar hier bedoelt u waarschijnlijk de spoorwagens die geschikt zijn voor het vervoer van zulke opleggers zonder trekker.

Een bij insiders bekende deskundige is de Nederlander Hans Nahon (J.H.M. Nahon).
Door het woord Nahon en goederenwagen in je zoektermen op te nemen vang je al aardig wat.
Er zitten op Flickr ook een aantal op goederenwagengebied zeer goed geïnformeerde fotografen, die zeker ook in België actief zijn.
Dus door naar afbeeldingen te zoeken kom je daar terecht, en in de bijschriften vind je ook tekstuele wetenswaardigheden. Al zul je misschien wat geduld moeten hebben voor je ineens op een overzicht stuit.

Tussen Nederland en België zal qua goederenwagengebruik niet zo heel veel verschil zijn, denk ik, maar ik geef graag toe dat ik vooral let op het wagennummer en of er een schroefrem aangedraaid is. Kleine bijzonderheden maken het werk soms wel interessanter, bijvoorbeeld als je voor het eerst wagens ziet met in hun draaistellen verwisselbare assen, die zodoende ook geschikt zijn voor breedspoor. Aan personenwagens op de weg zitten afhankelijk van de mode allerlei nutteloze details (terwijl de echte techniek verborgen wordt gehouden), maar aan en onder een goederenwagen op het spoor zit niets dat helemaal geen enkel doel heeft.

Kijk ook op de tweede en volgende pagina’s met zoekresultaten!
Zo kwam ik o.a. op
http://www.ipernity.com/doc/goederenwagens
en zag ik volop links op
http://www.ipernity.com/blog/goederenwagens/670007 .

Kijk ook eens in de zoekresultaten die je krijgt door op deze twee woorden te zoeken: overzicht goederenwagens (Let wel, voor een zoekmachine kan wagen en wagon verschil uitmaken, en de vakman spreekt vooral over (goederen)wagens (en reizigersrijtuigen).

Succes met het verder zoeken!
yannickvw
Berichten: 161
Lid geworden op: 22 mei 2006, 12:06

Re: Soorten goederenwagons

Bericht door yannickvw »

Oké, bedankt,

dit is ook een vrij goed overzicht: alle in modelbouw verschenen wagons:

http://traintamarre.tassignon.be/invent ... p?type=HKM
Plaats reactie