Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Alles over goederenvervoer in België.
Cipallieter

Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door Cipallieter » 01 apr 2014, 18:42

Socialisten vragen doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Vlaanderen en Nederland voerden zaterdag samen actie voor een goederenspoorlijn Antwerpen-Vlissingen. Zo’n tracé zou betekenen dat het gevaarlijke transport door de dorpskernen van Essen, Kalmthout en Kapellen fors zou dalen.
‘Al jaren spreekt men over het doortrekken van Lijn 11, de goederenspoorlijn van Antwerpen naar Vlissingen’, zegt gedeputeerde Inga Verhaert (SP.A). ‘Er ontbreekt nu een stukje van slechts enkele kilometers. Daardoor eindigt het Belgische goederenspoor 11 momenteel ter hoogte van BASF, net onder de grens met Nederland.’
De SP.A en haar Nederlandse zusterpartij PvdA organiseerden zaterdag daarom samen een ludieke actie.

Bron 'De Standaard' van 31/03/2014, regio Antwerpen


Hobbes
Berichten: 708
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door Hobbes » 01 apr 2014, 19:43

Die lijn moest er al 10 jaar liggen en nu schieten ze weer wakker...

De verkiezingen komen eraan zeker...? :roll:

dentheo
Berichten: 7832
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door dentheo » 01 apr 2014, 19:46

Oud nieuws , dat is het vroegere VARA project.
Toen ik daarvoor, 10 a 15 jaar geleden, naar een inspraakvergadering ging in Roosendaal heb ik daar geen enkele politieker van ons gezien.
En toen reden er nog Thalyssen en Beneluxen over lijn 12, toen was er nog minder plaats.
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9788
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door Shrek » 01 apr 2014, 20:15

Hobbes schreef:Die lijn moest er al 10 jaar liggen en nu schieten ze weer wakker...

De verkiezingen komen eraan zeker...? :roll:
Van wie moest dat? Die lijn is met de huidige verkeersstromen helemaal niet nodig...

Gebruikersavatar
Bordensteker
Berichten: 1277
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door Bordensteker » 01 apr 2014, 22:00

Eén motief voor die lijn vloeit voort uit de omstandigheid dat een trein die tussen België en Vlissingen verkeert in Roosendaal van richting moet wisselen. Zoals ook in Aachen West bijvoorbeeld.

De activiteiten zoals uw locomotief losmaken en langs de trein naar achteren rijden en aan de achterste wagen vastmaken en vervolgens op deze nieuw samengestelde (omgekeerde) trein de remproef nemen worden beschouwd als rangeringen.
Om rangeringen met gevaarlijke stoffen in een station als Roosendaal (nabij woonwijken) te vermijden laat men tegenwoordig treinen die tussen Antwerpen en Vlissingen verkeren doorrijden naar Lage Zwaluwe of eventueel zelfs Kijfhoek om daar het frontwisselen te kunnen doen ver van dichte bebouwing. Het opmerkelijke is in elk geval dat de wagens zelf tijdens dit frontwisselen niet van hun plaats komen: het is enkel de loc die zich verplaatst.
Het probleem lag in het verleden een aantal keren bij het ontdekken van (al dan niet vermeende) lekkages of bij het afkeuren van wagens bij de nieuwe remproef.

De inwoners van plaatsen langs de spoorlijn zijn uiteraard niet gelukkig met het feit dat dezelfde wagens met gevaarlijke stoffen onder het mom van meer veiligheid twee keer onnodig door hun dorp rijden.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9788
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door Shrek » 01 apr 2014, 22:03

En dat is dan ook meteen het enige motief :wink:
Maar als je dat in rekening brengt zijn er wel veel "gevaarlijkere" trajecten waar giftreinen passeren. Van Dampoort tot Berchem of Charleroi.

Gebruikersavatar
Bordensteker
Berichten: 1277
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door Bordensteker » 01 apr 2014, 22:09

Nou, de kortere afstand speelt uiteraard ook een rol.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9788
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door Shrek » 01 apr 2014, 22:12

Bordensteker schreef:Nou, de kortere afstand speelt uiteraard ook een rol.
Voor die paar treintjes lijkt mij dat een weinig rendabele investering, maar goed eens de politiek zicht moeit kan opeens alles :wink:

dentheo
Berichten: 7832
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door dentheo » 01 apr 2014, 23:56

Bordensteker schreef:Nou, de kortere afstand speelt uiteraard ook een rol.
Ja maar alle gevaarlijke stoffen van Antw naar Rotterdam gaan dan OOK door Bergen op Zoom ( en niet door Kalmthout !!)
Het aantal goederentreinen dat toen genoemd werd was ongeveer het dubbel van nu.
Het goedkope project werd toen plotseling een mastodont...
Oudenbosch en Zevenbergen zagen wel iets in, maar dan wel met een tunnel door hun dorp, B.O.Z misschien ook wel een tunnel.
Roosendaal wou zijn goederenstation ergens ten westen van de stad. Dat je vandaar een beetje moeilijk naar Breda kan komen daar hadden ze niet aan gedacht.

Goedkoopste (lean en mean) oplossing was inderdaad alleen aansluiting Antw. <> Vlissingen en dat was zonder twijfel best de eerste fase geweest.
Maar dat leek vooral op verkeer afleiden van Vlissingen(NS) naar Antwerpen (NMBS) en dat vond NS niks en Rotterdam ook niet, want toen plande Vlissingen een containerkade...

Die goedkope oplossing zou ook minimaal effect hebben op lijn 12. Hoeveel treinen zouden er nu via lijn 12 per dag naar Vlissingen gaan ?
1 paar autotrein (vroeger Ford) en 1 paar ketelwagentrein ??
Theo
Groeten vanop de Heide

ryckaert
Berichten: 222
Lid geworden op: 02 aug 2008, 23:53
Locatie: De Haan
Contacteer:

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door ryckaert » 02 apr 2014, 00:04

Kunnen ze niet gewoon bij Roosendaal een mogelijkheid maken om vanuit België rechtstreeks naar Vlissingen te kunnen?
Zo moet er niet meer worden omgelopen met de loc, spaar je tijd, is het goedkoper dan een traject een stuk verlengen en het transport is minder lang te vinden in de buurt van woonwijken.

Gebruikersavatar
Bordensteker
Berichten: 1277
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door Bordensteker » 02 apr 2014, 06:43

Het frontwisselen in Roosendaal is goedbeschouwd niet echt een rangeeractiviteit.
Gistermiddag was de bundel op één SGM tweetje na leeg!
Maar het probleem dat zich daarbij een aantal keren heeft voorgedaan is dat er tijdens het nemen van de remproef een (schijnbaar) lekje aan een ketelwagen opgemerkt werd. In enkele gevallen bleek dat loos alarm, maar midden tussen een woonwijk en een bedrijventerrein moet je dat niet willen. De brandweer moet komen en het reizigersverkeer wordt stilgelegd.
Als het echt een lek betreft, was het dan te verkiezen geweest om er ongezien mee door te rijden tot Lage Zwaluwe of Kijfhoek? Stel je voor hoe ze daar in Roosendaal over denken.
Je zou de problemen vóór moeten zijn en zorgen dat de controle (schouwing) van de trein in één keer goed gedaan wordt en dan voor beide landen ook in de praktijk niet meer betwijfeld wordt. Het moet een absolute zeldzaamheid zijn dat er tijdens het nemen van de inderdaad noodzakelijke remproef nog een ander mankement ontdekt wordt. In dat kader is er een tijdje geleden op Antwerpen Noord door een Nederlandse wagenmeester meegelopen met schouwingen van sommige treinen die richting Nederland moesten. Er waren een aantal keren tekortkomingen opgemerkt tijdens een tussenstop in Roosendaal (ook treinen die niet van richting wisselen gaan soms de bundel in om daar op een geschikt rijpad te wachten).
Maar je kunt er donder op zeggen dat er een enkele keer iets opgemerkt wordt, en eigenlijk is dat maar goed ook: beter laat dan nooit. Maar je staat dan wel op een ‘ongelukkige’ plek, net als bij een controle op technische staat van caravans kort voor de grens.

Overigens zou een verbindingsspoor bij Roosendaal (zeg maar Wouw – Nispen om vrij te blijven van de woonwijk aan de zuidwestkant van Roosendaal) een dikke 5 kilometer geëlektrificeerd dubbelspoor nodig maken, los van de kosten van verdere infrastructuuraanpassingen. Dubbelspoor omdat je anders goederentreinen treinen op de hoofdlijnen moet laten wachten en dat wil je niet. Er moet ook een spanningssluis in worden opgenomen!
Zuidwestboog Roosendaal.jpg
Ten noorden van de lijn 11 kun je een verbindingsspoor eventueel ook ten westen van de Schelde-Rijn verbinding plannen. Zo’n variant komt naar mijn idee op ruim 7 kilometer, langs de autosnelweg is het een kilometer meer. Enkelspoor, dubbelspoor, de nu nog enkelsporige lijn 11 ook dubbelsporig maken (daar is vanaf de aanleg van de autosnelweg al ruimte voor vrijgehouden), bovenleiding (met spanningssluis): roept u maar! Wel de rentabiliteit aantonen graag ...
Twee verbindingen Rilland-Zandvliet.jpg
Ik heb hierboven even snel wat lijntjes in de luchtfoto’s getrokken om een ruw idee te geven: dit zijn geen officiële plannen of zo!
Bij de bogen aftakkend van de hoofdlijn merk ik op dat een korte boogstraal zoals ik in de situeringen bij de Schelde-Rijn verbinding heb getekend best mogelijk is maar dan wel een lagere plaatselijke snelheid met zich mee zal brengen.
De autosnelweg langs knooppunt Antwerpen Haven richting knooppunt Markiezaat heet overigens in België A12 maar in Nederland is het wegnummer A4.

_________________
Ik lag wel wakker maar niet hiervan hoor!

dentheo
Berichten: 7832
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door dentheo » 02 apr 2014, 10:16

ryckaert schreef:Kunnen ze niet gewoon bij Roosendaal een mogelijkheid maken om vanuit België rechtstreeks naar Vlissingen te kunnen?
Zo moet er niet meer worden omgelopen met de loc, spaar je tijd, is het goedkoper dan een traject een stuk verlengen en het transport is minder lang te vinden in de buurt van woonwijken.
Inderdaad, maar is waarschijnlijk zelfs langer dan vanaf lijn 11 naar de Zeelandlijn in Nederland.

En voor VIER treinen per dag ???
Theo
Groeten vanop de Heide

ryckaert
Berichten: 222
Lid geworden op: 02 aug 2008, 23:53
Locatie: De Haan
Contacteer:

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door ryckaert » 03 apr 2014, 01:48

dentheo schreef:
ryckaert schreef:Kunnen ze niet gewoon bij Roosendaal een mogelijkheid maken om vanuit België rechtstreeks naar Vlissingen te kunnen?
Zo moet er niet meer worden omgelopen met de loc, spaar je tijd, is het goedkoper dan een traject een stuk verlengen en het transport is minder lang te vinden in de buurt van woonwijken.
Inderdaad, maar is waarschijnlijk zelfs langer dan vanaf lijn 11 naar de Zeelandlijn in Nederland.

En voor VIER treinen per dag ???
Volgens mij is het allemaal zinloos wat ze van plan zijn. Dat ze eerst maar eens kijken of er in de toekomst effectief meer treinen zullen bijkomen..

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9788
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door Shrek » 03 apr 2014, 09:27

ryckaert schreef:Volgens mij is het allemaal zinloos wat ze van plan zijn. Dat ze eerst maar eens kijken of er in de toekomst effectief meer treinen zullen bijkomen..
"ze" zijn niets van plan. Dit is een beetje verkiezingskoorts, geen uitgewerkt investeringsplan :wink:

ryckaert
Berichten: 222
Lid geworden op: 02 aug 2008, 23:53
Locatie: De Haan
Contacteer:

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door ryckaert » 03 apr 2014, 16:28

Shrek schreef:
ryckaert schreef:Volgens mij is het allemaal zinloos wat ze van plan zijn. Dat ze eerst maar eens kijken of er in de toekomst effectief meer treinen zullen bijkomen..
"ze" zijn niets van plan. Dit is een beetje verkiezingskoorts, geen uitgewerkt investeringsplan :wink:
Gewoon ''beloftes'' maken om stemmen te krijgen en dan er toch niets mee doen (:

Plaats reactie