Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Alles over goederenvervoer in België.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door groentje »

Het zou geen slecht idee zijn, een handvol km spoor in wat bovendien voornamelijk havengebied is (dus geen last van buurtbewoners die de prijs de hoogte injagen...)... Of het noodzakelijk is, daar kan je over discussiëren. Die lijn zou natuurlijk pas echt interessant worden als hij ook naar het noorden kan worden doorgetrokken, maar Bergen-op-Zoom, waar dat vrachtverkeer dan door moet, staat net zo hard te springen om extra goederentreinen als Kapellen, Kalmthout en Essen die goederentreinen bij hen willen houden... Niet, dus. Voor die noordelijke ontsluiting zou je dus bijna een heel nieuwe lijn moeten bouwen, langs de A58 richting Moerdijk, maar wie dat wil betalen...
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Een verbinding L11 naar vlissingen heeft weinig nu , er rijdt geen echte vaste trafiek denk ik .
Een verbinding l11 met Bergen op Zoom en verder naar Roosendaal wel voor de ontlasting van L12 maar daar zal Bergen op Zoom niet op zitten wachten .


Met ingaan van Basisnet Spoor in juli '14 in Nederland moeten alle treinen met gevaarlijke lading tussen Rotterdam en Duitsland via de Betuweroute . Veel vervoerders spelen hier nu al op in door de Betuweroute te gebruiken. (trein DOW Terneuzen-Buna Werke reed tot Dec 13 via gemengde net in NL )
Officieel mag je met gevaarlijke stoffen niet meer rangeren in Roosendaal die moeten door naar Lage Zwaluwe !
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door Shrek »

ijzeren rijn 82 schreef:Een verbinding L11 naar vlissingen heeft weinig nu , er rijdt geen echte vaste trafiek denk ik .
Een verbinding l11 met Bergen op Zoom en verder naar Roosendaal wel voor de ontlasting van L12 maar daar zal Bergen op Zoom niet op zitten wachten .
Punt is dat L12 helemaal niet ontlast moet worden. Er is nog ruimte zat, zelfs als er een tweede stoptrein zou bijkomen kunnen er nog hopen goederentreinen bij.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door groentje »

Maar misschien ziet de NMBS ooit het licht, en komt er een echt GEN rond Antwerpen. En trekt de economie aan, met extra goederentreinen tot gevolg. De economische noodzaak is er misschien -nog- niet, maar die paar km extra spoor lijken me nu ook echt geen probleem om aan te leggen. De zwaarste technische hindernis heb je al achter de rug, met het Albertkanaal.
Ik pleit er vooral voor, om het niet onmogelijk te maken. Dat het er de eerste 10-20 jaar niet van zal komen, dat denk ik ook wel.
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door Marianne »

ijzeren rijn 82 schreef:
Met ingaan van Basisnet Spoor in juli '14 in Nederland moeten alle treinen met gevaarlijke lading tussen Rotterdam en Duitsland via de Betuweroute . Veel vervoerders spelen hier nu al op in door de Betuweroute te gebruiken. (trein DOW Terneuzen-Buna Werke reed tot Dec 13 via gemengde net in NL )
Officieel mag je met gevaarlijke stoffen niet meer rangeren in Roosendaal die moeten door naar Lage Zwaluwe !
Over dat Basisnet Spoor is hier lokaal veel te doen, aangezien men verwacht dat het aantal goederentrein en vooral het vervoer van "giftige" (word altijd gebruikt in de krantenartikelen)stoffen erg toeneemt en dan gaat het vooral over de dorpen tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal: Oudenbosch en Zevenbergen bijvoorbeeld. Er zijn zelfs actiegroepen opgericht tegen het Basisnet Spoor. Den Haag heeft geloof ik toegezegd dat er voor omwonenden van het spoor extra veiligheidsmaatregelen worden getroffen en die er heel dicht bij woont kan uitgekocht worden. Maar dat vinden die actiegroepen niet voldoende. Maar zolang het geen landelijk nieuws wordt kunnen ze volgens mij schreeuwen wat ze willen.
Overigens zijn er op die nieuwe/ oude goederenlijn mensen op tegen die er vlak bijwonen en het zijn nog niet eens concrete plannen! Echt zo'n gevalletje van "het is goed. zolang het maar niet in mijn achtertuin is"

De Buna werke rijdt overigens inderdaad over de Betuweroute nu. Als de trein naar Belgie moet dan rijden ze tot Kijfhoek met een 189'tiger en daarna met twee 6500'en.

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door nahoj »

Marianne schreef:
ijzeren rijn 82 schreef:
Met ingaan van Basisnet Spoor in juli '14 in Nederland moeten alle treinen met gevaarlijke lading tussen Rotterdam en Duitsland via de Betuweroute . Veel vervoerders spelen hier nu al op in door de Betuweroute te gebruiken. (trein DOW Terneuzen-Buna Werke reed tot Dec 13 via gemengde net in NL )
Officieel mag je met gevaarlijke stoffen niet meer rangeren in Roosendaal die moeten door naar Lage Zwaluwe !
Over dat Basisnet Spoor is hier lokaal veel te doen, aangezien men verwacht dat het aantal goederentrein en vooral het vervoer van "giftige" (word altijd gebruikt in de krantenartikelen)stoffen erg toeneemt en dan gaat het vooral over de dorpen tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal: Oudenbosch en Zevenbergen bijvoorbeeld. Er zijn zelfs actiegroepen opgericht tegen het Basisnet Spoor. Den Haag heeft geloof ik toegezegd dat er voor omwonenden van het spoor extra veiligheidsmaatregelen worden getroffen en die er heel dicht bij woont kan uitgekocht worden. Maar dat vinden die actiegroepen niet voldoende. Maar zolang het geen landelijk nieuws wordt kunnen ze volgens mij schreeuwen wat ze willen.
Overigens zijn er op die nieuwe/ oude goederenlijn mensen op tegen die er vlak bijwonen en het zijn nog niet eens concrete plannen! Echt zo'n gevalletje van "het is goed. zolang het maar niet in mijn achtertuin is"

De Buna werke rijdt overigens inderdaad over de Betuweroute nu. Als de trein naar Belgie moet dan rijden ze tot Kijfhoek met een 189'tiger en daarna met twee 6500'en.

Groetjes,
Marianne
Je kan je ook afvragen waarom die mensen bij een spoorlijn zijn gaan wonen (want in de meeste gevallen is de spoorlijn veel ouder dan dat de buurtbewoner er woont). Gegarandeerd was die grond/eigendom niet toevallig iets goedkoper...
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door Marianne »

Dat vraag ik me ook af.
Het is hetzelfde dat men in de buurt van een kippenhouder of varkenshouder gaat wonen en dan vervolgens gaat klagen over de stank. Terwijl die kippenhouder of varkenshouder er echt al langer zat. Hetzelfde geldt voor het wonen langs spoorlijnen, het argument is dan dat er gezegd is dat het aantal treinen niet toe zou nemen, terwijl men nu zegt dat het waarschijnlijk toch gaat gebeuren en als het dan een toename van het goederenverkeer is, dan schijnt het nog erger te zijn, dan een toename van het reizigersverkeer. Het moet maar per boot, alsof dat minder lawaai maakt.

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door kika »

Marianne schreef:Dat vraag ik me ook af.
Het is hetzelfde dat men in de buurt van een kippenhouder of varkenshouder gaat wonen en dan vervolgens gaat klagen over de stank.
Terwijl die kippenhouder of varkenshouder er echt al langer zat.
Ik woon voor een jaartje op 120 meter van een (kleine) kippenboer en heb 0,niks last van stankoverlast, en mijn huisgenote woont hier al veel langer. Plotse gigantische uitbreidingen omwille van regelwijzigingen, daar kan je de buurtbewoners toch niet voor verantwoordelijk houden?
Hetzelfde geldt voor het wonen langs spoorlijnen, het argument is dan dat er gezegd is dat het aantal treinen niet toe zou nemen, terwijl men nu zegt dat het waarschijnlijk toch gaat gebeuren en als het dan een toename van het goederenverkeer is, dan schijnt het nog erger te zijn, dan een toename van het reizigersverkeer. Het moet maar per boot, alsof dat minder lawaai maakt.
Er zijn een aantal zaken die spelen. Zo is er de 'men zegt,' wie zegt wat? Makelaars minimaliseren het graag (slaapkamer is aan de achterkant, wind komt meestal van die kant, minst gebruikte landingsbaan…). Mensen die er al wonen zeggen ook niet graag dat ze een foute keuze hebben gemaakt of hebben al extra isolatie gestoken of zijn simpelweg vaste slapers die vaak op vakantie gaan. Hoeveel mensen zijn zich bewust van grote infraplannen in de buurt? Of hoeveel plannen zijn er die nooit worden uitgevoerd of in een heel ander kleedje worden gestoken? Als je dan nog eens denkt aan de vele frustraties die Jan Modaal iedere dag ervaart (file of vertraging, al jaren putten in 1 of andere weg, etc.) is het niet zo gek dat er nauwelijks rekening mee wordt gehouden dat op relatief korte tijd er een uitbreiding komt van het verkeer. Politiekers die zeggen dan weer iets anders afhankelijk van met wie ze spreken of welke verkiezingen eerst komen (lokaal, landelijk). Ik vind het dus doodnormaal dat ze zeuren en het liever niet zien gebeuren. En aan de hand van wie het hardste zeurt, beste georganiseerd is, met de meesten is, of misschien zelfs de betere argumenten brengt, kan je dan voor de 'betere' variant kiezen. Het zal niet de eerste of de laatste keer zijn dat nimby's in het zand bijten.

Moet je 'solidariteit' eisen van je medemensen in de 1e klasse stiltecoupé als je er gaat zitten met 5 kinderen onderweg naar een pretpark? Kan je van de hele samenleving verwachten dat ze meebetalen aan het minimaliseren van de risico's? Tot op welk niveau?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door nahoj »

Wie kiest om naast een bestaande spoorwegbedding te gaan wonen (ik spreek zelfs niet over een spoor) heeft mijn inziens geen recht om nadien te klagen (of beter: recht om gehoord te worden; iedereen mag klagen uiteraard) over het feit dat er treinverkeer naast zijn deur ingelegd wordt. Dat is een risico dat je zelf inschat.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Doortrekking goederenlijn Antwerpen-Vlissingen

Bericht door kika »

Het blijft een samenspel tussen samenleving en individuen. Het zou niet de eerste keer zijn dat belanghebbenden een goed punt hebben. Dat kan gaan van scholen aan L12 over de dienstregeling, bedrijven die in Vlissingen zitten met klanten in Antwerpen, of gewoon in een dorp over de plaatsing van een gsm-mast. Ook al roepen ze allemaal hard 'nee, niet zo, dat is een slecht idee!' is het vaak wél een goed idee om die klachten te kanaliseren, bundelen en evalueren. Soms zitten er zinvolle alternatieve voorstellen bij, ook al is het gros gewoon een bende mopperkonten. Er de facto van uitgaan dat ze allemaal maar door die zure appel moeten bijten is niet zo handig, dan krijg je zure mensen die je nog duurdere processen aan het been hangen of heb je nog voor een nieuwe lijn in dienst gaat een probleem omdat er een bouwvergunning vernietigd wordt i.v.m. geluidsnormen of dergelijke akkefietjes. Het inschatten van het risico op uitbreiding van een lijn, of het tegendeel, er van uitgaan dat je treinverbinding blijft of een snelweg wordt verlengd heeft veel gemeen met wichelroede lopen: een huis koop je voor 20-30 jaar en zulke infrastructuurprojecten zijn meestal niet veel sneller. Een deel van de verantwoordelijkheid over die onduidelijkheden ligt bij de maatschappij. En dan is het niet gek dat er een bepaalde vorm van compensatie is: luisteren naar klachten, geluidsschermpje hier, nachtvluchtje minder daar…

Nu ben ik misschien een apart geval: we zijn aan het bouwen op een steenworp van een lijntje waar momenteel 1x per week op woensdagvoormiddag voorbij komt. En ik pleit voor meer treinen…
Plaats reactie