Pagina 1 van 1

De Nieuwe Zijderoute

Geplaatst: 09 jul 2014, 11:52
door Filip Huygens
Beste trein-fanatici

Even mezelf kort voorstellen: Ik ben een reportagemaker en cameraman die o.a. freelance werkt voor de zender Canvas.

Ik ben bezig met een nieuw project van lange adem genaamd 'De Nieuwe Zijderoute'. Het gaat om een documentaire-reeks die het spoor volgt vanuit de Haven van Antwerpen tot in Chongqing, China. Op dit traject wordt er, na uitgebreide studie, een frequente verbinding opgezet tussen Antwerpen en Chonqing wederzijds. Sommigen onder jullie zullen hier wel al over op de hoogte zijn, anderen moeten het maar eens even googlen onder Transpharma Express of De Nieuwe Zijderoute.

De bedoeling is dat we in een 8-tal afleveringen enkele personages uitlichten over het gehele traject en zo de socio-economische verschuiving van economie, gezinssituatie, vrijetijdsbesteding, etc... in beeld brengen. De personages moeten allen een (in)directe link hebben met het spoor. Ook zullen we het treintraject en alle processen (locomotiefwissels, spoorbreedte-wissels, etc) in beeld brengen.

Voor dit project willen we eerst een pilootaflevering maken. D.w.z. een eerste aflevering, waardoor we de andere 7 afleveringen kunnen verkopen.Die aflevering draaien we uiteraard waar de trein letterlijk en figuurlijk op het spoor wordt gezet, de Haven van Antwerpen. De bedoeling is dat we daar 2 personages volgen en, als rode draad door het geheel, zien hoe zo'n trein op het spoor wordt gezet en richting Duitsland/Polen wordt gezet (Langs daar loopt De Nieuwe Zijderoute). Het is niet van belang dat deze trein niet tot China rijdt. We volgen gewoon het spoor naar China, niet 1 trein.

Concreet ben ik dus op zoek naar enkele zaken:

Hoe kan ik het proces van hoe zo'n trein op het spoor wordt gezet in onze Wereldhaven best visueel voorstellen? Wat zijn de aantrekkelijkste plaatsen daarvoor en waar juist worden alle wagons definitief aan de locomotief gehangen en vertrekt de trein oostwaarts? Ik heb al een aantal aanhechtingspunten zoals de tractiewerkplaats en terminals zoals de CombinAnt of Hupac.

Ten tweede ben ik ook op zoek naar interessante personages. Ik heb er al een aantal voor ogen maar ik ben nog steeds op zoek naar mensen die in de haven van Antwerpen werken met een fascinatie voor het spoor, of die iets met de spoorwegen te maken hebben. Dit mogen zowel arbeiders als kaderleden zijn.

Ook mogen jullie me steeds laten weten, voor de latere afleveringen, als jullie interessante plaatsen weten over het geheel traject. DNZ loopt over Duitsland, Polen, Wit-Rusland, Rusland, maakt de insteek naar KAzachstan via Magnetigorsk en loopt zo door naar Khorgos via Astana, en rijdt dan China binnen naar Xinjang, Lanzhou en om uiteindelijk Chongqing te bereiken. Vooral plaatsen waar interessante locale jobs in of aan het spoor te vinden zijn interesseren me (ik denk aan seingevers, sneeuwruimers, overwegen, etc...)

Wie kan me helpen? Naamvermelding en betrokkenheid bij het project!

Grote groet!

Filip Huygens

+32 477 35 40 39

Re: De Nieuwe Zijderoute

Geplaatst: 09 jul 2014, 22:36
door Tom12
Efkes een nuance maken: het hangt nogal af van de spoorwegmaatschappij hoe zo'n treinvorming gebeurt. De "traditionele" (bij gebrek aan een beter woord) manier is dat men wagons/treinen verzamelt op (in dit geval) Antwerpen-Noord (afgesleept van de Combinant/HUPAC/Petrol etc) in één van de bundels (C1/C2/Achterkaai etc.), er eventueel een trein van maakt (Single Wagon Load) , er daar een machine aanhangt en dan laat vertrekken richting (in dit geval) Duitsland (Aachen-West/Gremberg/...)

Firma's gelijk Crossrail doen het echter anders: daar stelt men zelf al de trein samen op de terminal/kaai en gebruikt men dezelfde machine om die trein tot DE te slepen.

Re: De Nieuwe Zijderoute

Geplaatst: 09 jul 2014, 22:46
door Steven
De bundels voor vertrek op Antwerpen noord zijn B1/B2 en B3. De bundels C1/C2 en D(achterkaai) zijn bundels waar treinen aankomen en eventueel opnieuw gesorteerd worden volgens hun bestemming in de haven.

Re: De Nieuwe Zijderoute

Geplaatst: 10 jul 2014, 14:06
door Tom12
Steven schreef:De bundels voor vertrek op Antwerpen noord zijn B1/B2 en B3. De bundels C1/C2 en D(achterkaai) zijn bundels waar treinen aankomen en eventueel opnieuw gesorteerd worden volgens hun bestemming in de haven.
Ik vertrek nochtans regelmatig met een trein uit de C2.

Re: De Nieuwe Zijderoute

Geplaatst: 10 jul 2014, 15:11
door Steven
Dat kan voorvallen maar is niet de bedoeling van het ontwerp van Antwerpen noord.

Re: De Nieuwe Zijderoute

Geplaatst: 11 jul 2014, 12:40
door Filip Huygens
Tom als je vertrekt van op Antwerpen Noord en je rijdt richting Duitsland tot waar rijd je dan? Voor welke maatschappij werk je?

Re: De Nieuwe Zijderoute

Geplaatst: 11 jul 2014, 14:13
door dentheo
Ik heb altijd begrepen dat de trein naar China samengesteld werd in Duisburg...

Stuk uit Antw, Rotterdam, Zuid Duitsl en Noord Duitsl en rijden maar... ik meen dat Db of Hupac de organisator zijn.

Hij zou dus aan de Neuss, Reinhausen of kombi kunnen hangen

Re: De Nieuwe Zijderoute

Geplaatst: 12 jul 2014, 16:00
door Tom12
Filip Huygens schreef:Tom als je vertrekt van op Antwerpen Noord en je rijdt richting Duitsland tot waar rijd je dan? Voor welke maatschappij werk je?
Ik heb een pb-tje verstuurd :wink: