De Nieuwe Zijderoute
Geplaatst: 09 jul 2014, 11:52
Beste trein-fanatici
Even mezelf kort voorstellen: Ik ben een reportagemaker en cameraman die o.a. freelance werkt voor de zender Canvas.
Ik ben bezig met een nieuw project van lange adem genaamd 'De Nieuwe Zijderoute'. Het gaat om een documentaire-reeks die het spoor volgt vanuit de Haven van Antwerpen tot in Chongqing, China. Op dit traject wordt er, na uitgebreide studie, een frequente verbinding opgezet tussen Antwerpen en Chonqing wederzijds. Sommigen onder jullie zullen hier wel al over op de hoogte zijn, anderen moeten het maar eens even googlen onder Transpharma Express of De Nieuwe Zijderoute.
De bedoeling is dat we in een 8-tal afleveringen enkele personages uitlichten over het gehele traject en zo de socio-economische verschuiving van economie, gezinssituatie, vrijetijdsbesteding, etc... in beeld brengen. De personages moeten allen een (in)directe link hebben met het spoor. Ook zullen we het treintraject en alle processen (locomotiefwissels, spoorbreedte-wissels, etc) in beeld brengen.
Voor dit project willen we eerst een pilootaflevering maken. D.w.z. een eerste aflevering, waardoor we de andere 7 afleveringen kunnen verkopen.Die aflevering draaien we uiteraard waar de trein letterlijk en figuurlijk op het spoor wordt gezet, de Haven van Antwerpen. De bedoeling is dat we daar 2 personages volgen en, als rode draad door het geheel, zien hoe zo'n trein op het spoor wordt gezet en richting Duitsland/Polen wordt gezet (Langs daar loopt De Nieuwe Zijderoute). Het is niet van belang dat deze trein niet tot China rijdt. We volgen gewoon het spoor naar China, niet 1 trein.
Concreet ben ik dus op zoek naar enkele zaken:
Hoe kan ik het proces van hoe zo'n trein op het spoor wordt gezet in onze Wereldhaven best visueel voorstellen? Wat zijn de aantrekkelijkste plaatsen daarvoor en waar juist worden alle wagons definitief aan de locomotief gehangen en vertrekt de trein oostwaarts? Ik heb al een aantal aanhechtingspunten zoals de tractiewerkplaats en terminals zoals de CombinAnt of Hupac.
Ten tweede ben ik ook op zoek naar interessante personages. Ik heb er al een aantal voor ogen maar ik ben nog steeds op zoek naar mensen die in de haven van Antwerpen werken met een fascinatie voor het spoor, of die iets met de spoorwegen te maken hebben. Dit mogen zowel arbeiders als kaderleden zijn.
Ook mogen jullie me steeds laten weten, voor de latere afleveringen, als jullie interessante plaatsen weten over het geheel traject. DNZ loopt over Duitsland, Polen, Wit-Rusland, Rusland, maakt de insteek naar KAzachstan via Magnetigorsk en loopt zo door naar Khorgos via Astana, en rijdt dan China binnen naar Xinjang, Lanzhou en om uiteindelijk Chongqing te bereiken. Vooral plaatsen waar interessante locale jobs in of aan het spoor te vinden zijn interesseren me (ik denk aan seingevers, sneeuwruimers, overwegen, etc...)
Wie kan me helpen? Naamvermelding en betrokkenheid bij het project!
Grote groet!
Filip Huygens
+32 477 35 40 39
Even mezelf kort voorstellen: Ik ben een reportagemaker en cameraman die o.a. freelance werkt voor de zender Canvas.
Ik ben bezig met een nieuw project van lange adem genaamd 'De Nieuwe Zijderoute'. Het gaat om een documentaire-reeks die het spoor volgt vanuit de Haven van Antwerpen tot in Chongqing, China. Op dit traject wordt er, na uitgebreide studie, een frequente verbinding opgezet tussen Antwerpen en Chonqing wederzijds. Sommigen onder jullie zullen hier wel al over op de hoogte zijn, anderen moeten het maar eens even googlen onder Transpharma Express of De Nieuwe Zijderoute.
De bedoeling is dat we in een 8-tal afleveringen enkele personages uitlichten over het gehele traject en zo de socio-economische verschuiving van economie, gezinssituatie, vrijetijdsbesteding, etc... in beeld brengen. De personages moeten allen een (in)directe link hebben met het spoor. Ook zullen we het treintraject en alle processen (locomotiefwissels, spoorbreedte-wissels, etc) in beeld brengen.
Voor dit project willen we eerst een pilootaflevering maken. D.w.z. een eerste aflevering, waardoor we de andere 7 afleveringen kunnen verkopen.Die aflevering draaien we uiteraard waar de trein letterlijk en figuurlijk op het spoor wordt gezet, de Haven van Antwerpen. De bedoeling is dat we daar 2 personages volgen en, als rode draad door het geheel, zien hoe zo'n trein op het spoor wordt gezet en richting Duitsland/Polen wordt gezet (Langs daar loopt De Nieuwe Zijderoute). Het is niet van belang dat deze trein niet tot China rijdt. We volgen gewoon het spoor naar China, niet 1 trein.
Concreet ben ik dus op zoek naar enkele zaken:
Hoe kan ik het proces van hoe zo'n trein op het spoor wordt gezet in onze Wereldhaven best visueel voorstellen? Wat zijn de aantrekkelijkste plaatsen daarvoor en waar juist worden alle wagons definitief aan de locomotief gehangen en vertrekt de trein oostwaarts? Ik heb al een aantal aanhechtingspunten zoals de tractiewerkplaats en terminals zoals de CombinAnt of Hupac.
Ten tweede ben ik ook op zoek naar interessante personages. Ik heb er al een aantal voor ogen maar ik ben nog steeds op zoek naar mensen die in de haven van Antwerpen werken met een fascinatie voor het spoor, of die iets met de spoorwegen te maken hebben. Dit mogen zowel arbeiders als kaderleden zijn.
Ook mogen jullie me steeds laten weten, voor de latere afleveringen, als jullie interessante plaatsen weten over het geheel traject. DNZ loopt over Duitsland, Polen, Wit-Rusland, Rusland, maakt de insteek naar KAzachstan via Magnetigorsk en loopt zo door naar Khorgos via Astana, en rijdt dan China binnen naar Xinjang, Lanzhou en om uiteindelijk Chongqing te bereiken. Vooral plaatsen waar interessante locale jobs in of aan het spoor te vinden zijn interesseren me (ik denk aan seingevers, sneeuwruimers, overwegen, etc...)
Wie kan me helpen? Naamvermelding en betrokkenheid bij het project!
Grote groet!
Filip Huygens
+32 477 35 40 39