Goederentreinen en de Kennedytunnel

Alles over goederenvervoer in België.
Plaats reactie
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Goederentreinen en de Kennedytunnel

Bericht door Bordensteker »

In het topic Treinsamenstellingen op Lijn 12 maakt ‘dentheo’ terzijde een opmerking over goederentreinen doorgaand groen geven in de Kennedytunnel.
Om niet off-topic te gaan open ik hierover even een apart topic.

De hele tunnel, van het “uitritsein” van Antwerpen Zuid tot aan het inritsein van Zwijndrecht Wijksporen, op het rechte gedeelte voorbij de bocht waar vroeger de tijdelijke halte Linkeroever geweest is, is qua seinen in westelijke richting één sectie. Daarom komt het sein dat de tunnel dekt pas open als de voorgaande trein voorbij de opgaande helling is.
Het sein bij het perron van Zuid (onder de tramhalte) kan alleen rood of groen geven; de verwittigingsfunctie horend bij het inritsein van Zwijndrecht Wijksporen is in handen van een apart verwittigingssein (dat alleen groen of geel of combinaties daarvan kan geven, maar geen rood) meteen na het overdekte deel zodat je de snelheid kunt afbouwen op het openluchtgedeelte van de opgaande helling.

In de andere richting staat het inritsein (weer alleen rood of groen) van het overdekte deel van de tunnel bijna onderaan het openluchtdeel van de dalende helling. Als je er daar in mag, betekent dat dat je dóór mag tot en met het perron van Zuid, wat net voorbij het steile gedeelte is.
De verwittigingsfunctie voor het uitritsein van Zuid aan het eind van het perron is ook hier in handen van een zuiver verwittigingssein juist waar de trein uit het overdekte gedeelte komt.

Als je daar met een lange goederentrein in het daglicht komend Twee Geel ziet, is het dan zaak om je remming goed in te schatten, want voor je het weet sta je stil met je trein nog bijna helemaal op het steile stuk van de opgaande helling. Het remmen lossen duurt bij een goederentrein soms hinderlijk lang.
Bij treinen met een extra snelheidsbeperking (bijzondere vervoeren) wordt soms expliciet afgesproken dat de uitrit onbelemmerd zal zijn, omdat je dan sowieso extra moeilijk omhoog komt doordat je onderin ook al niet hard mag gaan. Dat doen ze dus niet omdat je moeite zou hebben om te stoppen, integendeel, maar omdat je onderin ook al relatief langzaam bent.
Blok 12 zal wel in veel meer gevallen naar doorgaand groen streven, maar daar heeft de TB meestal geen weet van.

Tenslotte: in de richting naar Berchem toe zit er nog een extra addertje onder het gras doordat de openluchthelling een aparte sectie is; je hebt hier nog een stopsein bijna onderaan de dalende helling.
Als je komend vanuit Gent of de Waaslandhaven aan het eind van het rechte stuk in de verte Twee Geel ziet bij het uitritsein van Zwijndrecht Wijksporen, dan moet je dus rekenen op stoppen aan het eind van de openluchthelling, terwijl je volledig op het dalende stuk van de helling bent. Het is dan soms handiger om wat langzamer te rijden langs het perron van Zwijndrecht, in de hoop dat je het uitritsein aan het eind van de Wijksporen op groen ziet komen voor je het passeert: dan weet je dat je niet alsnog op de dalende helling gaat moeten stoppen. En als je dat toch hebt (doordat een in Zuid stoppende trein langer stil blijft staan), dan kun je beter stoppen zodra je uit de bocht komend het inritsein van de tunnel in het zicht krijgt; dan kun je een groter deel van de dalende helling nog meepakken bij het weer op gang komen zodra het sein openkomt.
Ik heb gemerkt dat Berchem dit in één keer door de tunnel kunnen soms organiseert door het uitritsein van Wijksporen bewust dicht te houden. Als het daarna niet met Twee Geel openkomt, maar ineens met groen, dan hebben ze dat dichthouden dus handmatig bewerkstelligd: normaal zou je achter een voorganger eerst met Twee Geel alleen de dalende openlucht-sectie krijgen tot aan de tunnel; als je toch ineens groen krijgt heb je meteen de hele tunnel én Zuid erbij.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Goederentreinen en de Kennedytunnel

Bericht door dekooiker »

Dat bewust dichthouden wordt gekoppelde seinen genoemd (<< voor de gevorderden ;-) ).
Voor de bestuurder van een HKM betekent niet boven geraken een hulpelement laten opsturen en voor een seinpost betekent het een hele hoop ellende.
Daarom zijn er op de bedienende seinpost duidelijke tabellen over hoe bepaalde treinen door de tunnel zullen gestuurd worden.
Het is geen toeval dat aan de uitrit richting Beveren een verwittigingssein staat en geen stopsein; het zou het verkeer alleen maar stroever doen verlopen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie